Dit TETRA-project, gesteund door het Agentschap Innoveren & Ondernemen zal AI- en 3D-scanningtechnieken introduceren bij de ontwikkeling van VR-opleidin...
Erasmus+ project Boosting European Exchange on HVET and Employer Involvement in Education Structures
Onderzoek naar initiatieven rond werkplekleren en de meerwaarde ervan in de lerarenopleidingen basisonderwijs.
Culturele Intelligentie als motor voor selectieprocedures: handvaten voor de rekruteerders.
Het ESF-project heeft als doel een vernieuwde dienstverlening voor dove werkzoekenden en werknemers te ontwikkelen om hun toegang tot de arbeidsmarkt en...
In het ESF-project Povigo ontwikkelt de AP Hogeschool samen met het softwarebedrijf Kunlabora en de coaches van Groep INTRO een digitale groei-app. Deze zal mensen met een burn-out begeleiden om opnieuw de stap te zetten richting de arbeidsmarkt door hun soft skills in kaart te brengen en te versterken. AP levert expertise aan inzake soft skills, maar ook inzake het motiverend aanbieden van content.
Starters in het onderwijs ondersteunen en ontwikkelen
Content And Language Integrated Learning in de lerarenopleiding
De kwaliteit van het Lemo-instrument verhogen en onderzoeken hoe op basis van Lemo activiteiten voor leercoaching kunnen worden ontworpen.
In dit ontwerpgericht onderzoek werden Teacher Design Teams geïmplementeerd in lagere scholen met als doel om leraren te professionaliseren in STEM en om STEM-integratie in het lager onderwijs te bevorderen.
Het project ‘Designprincipes Online Educatief Materiaal’ inventariseerde de voornaamste do’s en don’ts voor het aanbieden van online leermateriaal. Deze principes werden vertaald in een vrij beschikbaar E-boek en leidde onder meer al tot samenwerking met de Nederlandse Stichting Praktijkleren.
Ontwikkeling opleiding en draaiboek rond E-leren
De ontwikkeling van een schaal ‘Motivatie voor duaal leren’ en de integratie ervan in de leidraad volgens het ICE-model (Intake – Casussen – Exploratie) van het GO! onderwijs.
LAP!: evidence-informed ontwikkeling van een Learning Analytics dashboard
Verbetering van de educatieve en sociale efficiëntie van de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs: innovaties voor het veld.
360° feedback voor professionele ontwikkeling en leren in hoger onderwijs en werkomgeving
Dit project wil (jong)volwassenen stimuleren en ondersteunen om hun professionele ontwikkeling op het terrein van soft skills verder aan te pakken. Het project ontwikkelt een vragenlijst aan de hand waarvan ze hun soft skills kunnen evalueren, alsook een feedbacktool die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van deze skills.
Een multidisciplinair onderzoeksproject dat een wetenschappelijke fundering en ondersteuning beoogt van en voor de nieuwe ondersteuningscontext die door het M-decreet werd gecreëerd.
Inzetten op schooltaal in alle lessen
Onderzoek naar welke 21st century skills nodig zijn voor de evoluerende arbeidsmarkt, toegespitst op de havengebieden van de interregio Vlaanderen-Nederland.
Bewegend leren in de eerste graad secundair onderwijs
Kansen voor duaal leren
Een professionaliseringsverhaal met leesbeleid in de hoofdrol
Onderzoek naar de diversiteit en flexibiliseringsnoden van instroomprofielen in het hoger onderwijs
Achtergrond De sector van de betonindustrie is in beweging en wordt zowel langs de buitenkant als van binnenuit beïnvloed door transities zoals de ve...
Een samenwerkingsverband van 5 universiteiten en 2 hogescholen gaat centrale toetsen ontwikkelen die alle Vlaamse leerlingen vanaf 2023 op 4 momenten in...
Onderzoek naar UDL en individuele aanpassingen: op weg naar ondersteuning van studenten en medewerkers
Een onderzoek naar artistieke werkvormen voor burgerschapseducatie op school
Exploring, STudying And Fostering Effects of Team Teaching on students and teachers. Moving beyond perception.
Dit project onderzoekt de werking van Teacher Design Teams en de impact van de door deze teams ontwikkelde leeromgevingen op de percepties en het leerrendement van studenten
Verder werken aan een versterkte professionaliteit in het omgaan met diversiteit, kinder- en kansarmoede in de lerarenopleidingen
Duurzame implementatie van STEM startend van het basisonderwijs tot de 1ste graad secundair onderwijs.
LIO-Platform voor flexibel, gedifferentieerd en zelfregulerend leren van de leraar in opleiding, een online platform ter versterking van de lerarenopleiding en het onderwijsveld tot op de klasvloer
De inzet van studenten uit de lerarenopleidingen als tutors voor kinderen uit de derde graad lager onderwijs
Designonderzoek naar innovaties die door Teacher Design Teams ontwikkeld werden en die als doel hebben om het zelfgestuurd leren van eerstejaarsstudenten te bevorderen.
Het creëren van community-based leerervaringen tussen Sociaal Werk en Orthopedagogie en de lokale gemeenschap van Campus Spoor Noord-Noorderplaats
Intercultureel competent omgaan met etnisch-raciale diversiteit in de kleuterklas: een co-constructieve uitbouw van een professionaliseringstraject
Onderzoek naar de kwaliteit en het gebruik van het 360° Learning instrument in de stagecontext
Onderzoek naar de effecten van WELT
“Duizend Spiegels”, een project van Erfgoedlab Antwerpen en de lerarenopleiding van AP Hogeschool, onderzoekt in welke mate meerstemmige erfgoed- en her...
Probleemschets In de grootstedelijke Antwerpse context zijn er veel scholen met een groot aantal lage SES-leerlingen. In deze scholen ligt het aantal...