Overslaan en naar de inhoud gaan
project

ZALM - Zelfgestuurd leren aansturen vanuit Lemo met daaraan gekoppelde ondersteuningsmaterialen

Probleemschets

Binnen het hoger onderwijs – en bij uitbreiding in het kader van een leven lang leren – is inzetten op zelfgestuurd leren (ZRL) steeds belangrijker geworden. In verschillende Vlaamse hogescholen wordt de Lemo-vragenlijst (leercompetenties en motivatie) afgenomen om zelfgestuurd leren in kaart te brengen. Via verschillende kanalen (o.a. helpdesk, professionaliseringsactiviteiten,…) geven lesgevers vanuit verschillende Vlaamse hogescholen aan onvoldoende te weten hoe ze dit ZRL – na afname van Lemo –  bij hun studenten concreet kunnen ondersteunen en begeleiden. In het verleden werden verschillende ondersteuningsmaterialen ontwikkeld voor de aansturing van ZRL bij leerlingen uit het basis en secundair onderwijs zoals de ZEG-box (Mommaerts, Dumoulin & Verstappen; 2021) en ‘Zelfregulerend leren – Hoe? Zo!’ (Peeters, 2022). Lesgevers hoger onderwijs geven echter aan dat deze materialen onvoldoende aansluiten op hun specifieke noden binnen het hoger onderwijs. 

Doel

Voorliggend onderzoek wil inspelen op die nood door in co-creatie met verschillende experten een (prototype voor) een toolkit te ontwikkelen die lesgevers – na afname van de Lemo-vragenlijst – kunnen gebruiken om de zelfsturingsstrategieën van studenten in een opleiding/opleidingsonderdeel te kunnen begeleiden. Methodologisch wordt Educational Design Research (McKenney & Reeves, 2014) toegepast, waarin onderzoek en doorontwikkeling van het instrument elkaar cyclisch versterken.