Na een master aan de KUL in 1985 en aggregaat (lerarenopleiding) volgde Peter een professionele bachelor in Accountancy en Fiscaliteit bij UCCL. Later verdiepte hij zich in onderwijsbeleid en behaalde een master in het Onderwijsmanagement in 2007 (UAntwerpen).
Hij was enkele jaren werkzaam in de internationale omgeving van ontwikkelingssamenwerking en kende een gevarieerde onderwijsloopbaan in het SO waarbij hij diverse (kader)functies bekleedde. Hij werkte ook als lector en coördinator van de lerarenopleiding in het volwassenenonderwijs. Hij was actief in de resonantiecommissie over de eindtermen ‘leren leren’.
Sinds 2008 werkt hij op AP Hogeschool aan de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijke digitale tools Lemo I en II (over leermotivatie en leervaardigheden) en Kickstart en KYSS (over soft skills). Andere projecten zoals Duaal leren Go!, Skills Navigator en 360° Learning sluiten bij deze thematiek ook aan.
Het duurzaam vertalen van onderwijsonderzoek en –innovatie naar concrete onderwijscontexten en onderwijsmiddelen is zijn focus. Ook duurzaam gebruik is cruciaal: procesbegeleiding van en dienstverlening voor de gebruikers gebeurt o.a. via een professionaliseringsaanbod. Hij houdt ook de vinger aan de pols van het SO door parttime daar de rol van kwaliteitscoördinator te vervullen.
De kwaliteit van het Lemo-instrument verhogen en onderzoeken hoe op basis van Lemo activiteiten voor leercoaching kunnen worden ontworpen.
Onderzoek naar welke 21st century skills nodig zijn voor de evoluerende arbeidsmarkt, toegespitst op de havengebieden van de interregio Vlaanderen-Nederland.
De ontwikkeling van een schaal ‘Motivatie voor duaal leren’ en de integratie ervan in de leidraad volgens het ICE-model (Intake – Casussen – Exploratie) van het GO! onderwijs.
Dit project wil (jong)volwassenen stimuleren en ondersteunen om hun professionele ontwikkeling op het terrein van soft skills verder aan te pakken. Het project ontwikkelt een vragenlijst aan de hand waarvan ze hun soft skills kunnen evalueren, alsook een feedbacktool die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van deze skills.
360° feedback voor professionele ontwikkeling en leren in hoger onderwijs en werkomgeving
Ontwikkeling soft skills-ABC voor VDAB