
Doen en leren
Leraar word je niet enkel door te leren, maar vooral door te doen. En door te reflecteren op wat je deed, en opnieuw te doen. In het begin gebeurt dit onder nauwe begeleiding en coaching van onze lectoren. Maar doorheen je traject laten we je steeds meer zelfstandig werken. Je zal zelf merken dat wat je leert uit de lessen hand in hand gaat met praktijk en dat je niet nodeloos theorie moet verwerken. Dat is de enige manier om je voor te bereiden op de complexe taken en verwachtingen die je als leerkracht te wachten staan.
Authentiek en avontuurlijk leren in de praktijk
In het vernieuwde programma zit praktijkervaring van bij de start op twee verschillende manieren in je opleiding verwerkt: je trekt op stage, én je gaat in designlabs aan de slag met uitdagingen van onze partnerscholen. In een team met studenten uit andere vakdomeinen werk je elk semester gedurende enkele weken voor de designlabs een project voor een secundaire school uit. Verwacht je aan projecten als MuZee, waarbij je outdooractiviteiten opzet voor 12-14-jarigen aan zee, naschoolse activiteiten organiseren, enzovoort. Nog meer praktijk? Vanaf trajectschijf drie is er voor elke student een 'werkplektraject'.
Uniek leerkrachtprofiel
Jij studeert af als een one-of-a-kind leraar, want minstens de helft van je programma is afgestemd op jouw interesses. Bij de start maak je een combinatie van twee onderwijsvakken uit een aanbod van 19 boeiende domeinen (onder voorbehoud). Vakkennis is cruciaal voor jouw rol als leraar later, dus we gaan in je vorming voor niet minder dan ‘vakexpert’.
Vanaf het tweede jaar bepaal je zelf een afstudeerprofiel uit vijf keuzes. Zo kan je extra expertise opbouwen in onder andere CLIL (aanleren in een vreemde taal), gezondheidscoaching, leercoaching/zorgleerkracht, STE(A)M of ondernemen/eventorganisator.
Ambitieuze en realistische verwachtingen
Er is aandacht voor ieders talenten en leerproces. Aan de start van je traject meten we je persoonlijke leermotivatie en brengen we voor de komende jaren in kaart waar je sterktes liggen en waar je werkpunten. We houden de lat hoog in onze lerarenopleiding: we stellen ambitieuze, maar realistische verwachtingen en stimuleren groei. We zien erop toe om steeds een mooi evenwicht te bewaren tussen uitdaging enerzijds, en begeleiding anderzijds.
Een uitgebreid netwerk
We moedigen je aan om tijdens je opleiding gebruik te maken van ons uitgebreid netwerk van partnerscholen, en ervaring op te doen in álle onderwijsnetten, dus zowel het officieel of vrij gesubsideerd (katholiek) onderwijs. We brengen je in contact met de scholen uiteraard voor je stages, maar ook voor zomerschoolactiviteiten en praktijkprojecten in de designlabs.