Doen en reflecteren, wie zijn best doet zal het leren
Leraar word je niet enkel door te leren, maar vooral door te doen. En door te reflecteren op wat je deed, en het dan opnieuw te doen. In het begin gebeurt dit onder nauwe begeleiding en coaching van onze didactische experten/lectoren. Maar doorheen je traject laten we je steeds meer zelfstandig werken. Je zal zelf merken dat wat je leert uit de lessen mooi hand in hand gaat met praktijk en dat je niet nodeloos theorie moet verwerken. Dat is de enige manier om je voor te bereiden op de complexe taken en verwachtingen die je als leerkracht te wachten staan.
Authentiek en avontuurlijk leren in de praktijk
In het vernieuwde programma zit praktijkervaring van in het eerste jaar op twee verschillende manieren in je opleiding verwerkt: je trekt op stage, én je gaat in nieuwe ‘design labs’ aan de slag met onderwijsuitdagingen van onze partnerscholen. In een team met studenten uit andere vakdomeinen werk je elk semester gedurende enkele weken een project of vraagstuk uit het werkveld uit. Net zoals op een secundaire school! Verwacht je aan projecten als MuZee, waarbij je outdooractiviteiten opzet voor enkele klassen aan zee, naschoolse activiteiten voor leerlingen organiseren, enzovoort.
Wil jij nog meer praktijk? Dan kan je ook voor het unieke ‘werkplektraject’ kiezen in samenwerking met Stedelijk Onderwijs Antwerpen waarbij je een volwaardig lid wordt van een schoolteam.
Uniek leerkrachtprofiel
Jij studeert af als een one-of-a-kind leraar, want minstens de helft van je programma is afgestemd op jouw interesses. Bij de start maak je al een combinatie van twee onderwijsvakken uit een aanbod van 20 boeiende domeinen. Vakkennis is cruciaal voor jouw rol als leraar later, dus we gaan in je vorming voor niet minder dan ‘vakexpert’.
Vanaf het tweede jaar bepaal je daarnaast zelf een afstudeerprofiel uit vijf keuzemogelijkheden. Zo kan je naast je basisprogramma een extra expertise opbouwen in onder andere CLIL (leren in een vreemde taal), gezondheidscoaching, leercoaching, of STEM.
Ambitieuze en realistische verwachtingen
Er is aandacht voor ieders talenten en leerproces. Aan de start van je traject meten we je persoonlijke leermotivatie en brengen we voor de komende jaren in kaart waar je sterktes liggen en waar je werkpunten. We houden de lat hoog in onze lerarenopleiding: we stellen ambitieuze, maar realistische verwachtingen en stimuleren groei. We zien erop toe om steeds een mooi evenwicht te bewaren tussen uitdaging enerzijds, en begeleiding anderzijds.
Een uitgebreid netwerk
We moedigen je aan om tijdens je opleiding gebruik te maken van ons uitgebreid netwerk van partnerscholen, en ervaring op te doen in álle onderwijsnetten, dus zowel het officieel of vrij gesubsideerd (katholiek) onderwijs. We brengen je in contact met de scholen uiteraard voor je stages, maar ook voor zomerschoolactiviteiten en praktijkprojecten in de design labs.
