Overslaan en naar de inhoud gaan
Secundair Onderwijs

Geschiedenis

Terug naar Secundair Onderwijs

Leraar geschiedenis, iets voor jou?

  • Je hebt interesse in de gebeurtenissen die onze samenleving vormen, zowel van vroeger als van nu.
  • Jij stelt jezelf gemakkelijk vragen, en bekijkt ontwikkelingen of gebeurtenissen graag vanuit verschillende standpunten. Jij volgt de actualiteit via verschillende media.
  • Je heb zin om je geschiedkundige kennis te vergroten. Zo kan je actuele gebeurtenissen ook in ruimer perspectief plaatsen.
  • Jij ben enthousiast en wil leren hoe je jongeren meeneemt in grote en kleine verhalen van vroeger en nu.
  • Het is fijn om te leren van elkaar binnen een kleine en hechte groep. Je leert enorm veel van elkaars inzichten en interesses aangezien je medestudenten vaak een andere favoriete tijdsperiode hebben.

    Edith Lagrou

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

  • Geschiedenis van Prehistorie en Oude Nabije Oosten
  • Geschiedenis van de Griekse Wereld
  • Geschiedenis van Rome
  • Geschiedenis van middeleeuwen
  • Geschiedenis van politieke ontwikkelingen van de vroegmoderne tijd
  • Geschiedenis van sociale, economische en culturele ontwikkelingen van de vroegmoderne tijd
  • Politieke, economische, sociale en culturele ontwikkelingen in de 19de en 20ste eeuw 
  • Wereldgeschiedenis
Activerende lesvormen

De vakinhoud en -didactiek Geschiedenis laten we tot leven komen op verschillende (inter)actieve manieren. Zo ervaar je zelf hoe je later bij je leerlingen de materie kan aanrijken op een manier die indruk maakt.

Zo staan er vanaf het eerste jaar museumbezoeken, excursies en andere activiteiten buiten de campus gepland. In het tweede jaar ontwerp je in team een pedagogisch dossier voor een kunstmuseum. Denk aan het Hof Van Busleyden of een van de andere Antwerpse musea. Hoe laten jullie de kunstwerken op een boeiende en leerrijke manier aanspreken bij jongeren? Nog tijdens het tweede jaar volg je een uitwisselingsproject met de Hogeschool Utrecht. Dit project bestaat uit twee delen : eerst organiseer je met je medestudenten workshops en een rondleiding voor studenten uit Utrecht die op bezoek komen in Antwerpen. Vervolgens keren de rollen om en breng je zelf een bezoek aan Utrecht onder begeleiding en samen met de studenten van de hogeschool daar.  

In het onderwijs

Je studeert af met een brede kennis van economische, sociologische, politieke en culturele thema’s door de jaren heen. Op een creatieve en boeiende manier dompel jij jongeren onder in het vak geschiedenis. Aan de hand van digitale media, prikkelende opdrachten en verrijkend lesmateriaal houd je hen gemakkelijk bij de les. En omdat je als geen ander op de hoogte bent van de historische context van gebeurtenissen in de wereld, krijgt ook de actualiteit geregeld een plek in jouw lessen.

Je kan met je diploma aan de slag als leerkracht in alle onderwijsnetten van het secundair onderwijs, en dat in de eerste, tweede (alle finaliteiten), en derde (enkel BSO) graad.  

Buiten het onderwijs zijn er ook jobmogelijkheden voor jou als (educatief) medewerker of gids in musea, bij historische bezienswaardigheden, organisaties, monumenten, enzovoort. Ook uitgeverijen zijn op zoek naar vakexperten zoals jij voor het ontwikkelen van (digitaal) educatief materiaal.  

Nog niet klaar met studeren?
  • Wist je dat je via een verkort programma van 45 studiepunten in één jaar nog een extra onderwijsbevoegdheid kan halen?
  • Wie zin heeft om zijn kennis nog verder te verdiepen, bestaat er ook de mogelijkheid om door te stromen naar de masteropleiding Geschiedenis, via een schakelprogramma of een verkorte academische bachelor.