Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Secundair Onderwijs

Aardrijkskunde


Terug naar Secundair Onderwijs
  • In het onderwijsvak Aardrijkskunde zijn we elke les verwonderd over de schoonheid van de aarde. We ontrafelen samen complexe vraagstukken, krijgen de ruimte om over actualiteit te discussieren, en leren hoe we als échte wereldburgers kunnen functioneren. Ik durf luidop te dromen en denken hoe we onze wereld in de toekomst beter kunnen inrichten. 

    Samira El Bahri

    Onderwijsvak in vogelvlucht 

    Eerste jaar
    • We starten vanuit een korte indoor en outdoor instaptoets.
    • Binnen de leerlijnen topografie, Geografische Informatiesystemen (GIS), actualiteit en terreintechnieken verkennen we een tiental thematische modules. Verwacht je aan zowel fysisch-geografische als socio-economische thema’s. Dit wordt de basis voor je vakinhoudelijke expertise.
    • We maken geregeld gebruik van outdoor werkvormen zoals excursies en veldwerk.
    • In de lessen vakdidactiek ga je al aan de slag met de praktijk voor onderwijsgebieden aardrijkskunde en ‘de ruimte’. Je leert thematisch clusteren door in groep een aardrijkskundig lesthema uit te werken en functionele lesvoorbereidingen af te werken.
    Tweede jaar
    • De leerlijnen topografie, GIS, actualiteit en terreintechnieken lopen door in complexere opdrachten en contexten. Je duikt dieper in socio-geografische thema’s als de geopolitieke wereldorganisatie, economische verschuivingen en ontwikkelingsproblematieken in de wereld.
    • Vakdidactiek: focus ligt nu op leselementen uniek voor het vak aardrijkskunde. Je bouwt expertise op in kaart- en atlasgebruik, integreert visuele hulpmiddelen en cijfermateriaal, stelt interactief lesmateriaal op, versterkt je terreintechniek … Je leert ook breed evalueren, systeemdenken en ervaringsgerichte werkvormen toepassen. 
    Derde jaar
    • Je bent nu zelfsturend expert in de leerlijnen topografie, GIS, actualiteit en terreintechnieken.
    • Vakinhoudelijk staan er fysisch-geografische thema’s op het programma rond aarde, atmosfeer en oceanen. Verwacht je ook aan een pakket kosmografie.
    • In de lessen vakdidactiek pas je leerinhouden aardrijkskunde toe in uitdagende projecten, zowel binnen het eigen onderwijsvak als in samenwerkingen met andere vakken. Hierbij komen terreintechnieken en excursies als complexe werkvorm aan bod.

    Modeltraject Academiejaar 2022-23

    Secundair onderwijs modeltraject 1 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Algemene didactiek I
    3
    Academische ateliers I + II
    3
    Thematische didactiek I
    3
    Designlab I Word leraar
    3
    Aardrijkskunde
    OPLEIDINGSONDERDELEN AARDRIJKSKUNDE
    SP
    AA vakinhoud I.1 Thema 1 De actieve aarde
    3
    AA vakinhoud I.2 Thema 2 Duurzaam gebruik van energiebronnen, Thema 3 Bevolkingsvraagstukken
    3
    AA vakinhoud I.3 Thema 4 Bodem onder je voeten, Thema 5 Landbouw als ruimtegebruiker
    3
    AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector
    3
    AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie
    3
    AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld
    3
    AA vakdidactiek II
    3
    AA stage 1 designlab II
    3
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 2 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Academische ateliers III + IV
    6
    Designlab III + IV Brede school
    3
    Designlab III + IV Muzee
    3
    Groeiportfolio III+IV
    3
    Keuze/Kies je accent III+IV
    3
    Thematische didactiek IV
    3
    Aardrijkskunde
    OPLEIDINGSONDERDELEN AARDRIJKSKUNDE
    SP
    Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 11, geopolitieke wereldorganisaties (even jaren)
    3
    Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 12, mondiale verschuivingen in economische processen - Thema 13, ontwikkelingsgeografie (even jaren)
    3
    AA vakinhoud IV thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad.
    3
    AA vakdidactiek III
    3
    AA stage 2
    6
    Afstudeerprofiel
    OPLEIDINGSONDERDELEN AFSTUDEERPROFIEL
    SP
    Zorg
    3
    Eventorganisatie
    3
    STE(A)M
    3
    CLIL
    3
    Gezondheid
    3
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 3 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Brede zorg 5
    3
    Begeleide beroepspraktijk 5+6 uitbreiding
    3
    Prof-i-leren 5
    3
    Prof-i-leren 6 afstudeerproject
    6
    Prof-i-leren 6 internationaal inleefproject
    3
    Aardrijkskunde
    OPLEIDINGSONDERDELEN AARDRIJKSKUNDE
    SP
    Aardrijkskunde 5 vakinhoud
    6
    Aardrijkskunde 5 toegepaste didactiek
    3
    Aardrijkskunde 5+6
    3
    Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 5+6 aardrijkskunde
    9
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24

    *modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

    Project in de kijker

    All abroad! 

    INIP! IN-wat? Je trek erop uit voor een INternationaal InleefProject. We plaatsen je samen met je medestudenten Aardrijkskunde in een uitdagende mega-stad (denk aan New York bijvoorbeeld) en jullie gaan er zelf op onderzoek. Je bestudeert niet enkel het landschap en de omgeving, maar duikt ook in de socio-geografische eigenaardigheden van de stad waar je je bevindt. Landschap, geschiedenis, cultuur, natuur, economie, … komen allemaal samen in deze onvergetelijke, meerdaagse excursie.

    Aan de slag met je diploma

    In het onderwijs

    Je studeert af met een brede kennis in zowel exacte als sociale wetenschappen. En dat maakt van jou een uniek profiel. Je gaat in je lessen aan de slag met uiteenlopende onderwerpen en kan die ook integreren in boeiende projecten die je leerlingen aan het denken zetten. De actualiteit speelt een belangrijke rol in de leerstof die je aanreikt waardoor twee schooljaren nooit hetzelfde uitzien voor jou. Bovendien biedt dat mooie kansen om je lessen steeds weer boeiend en relevant te maken. Ook online tools horen bij jouw onderwijsvak. Je bent er helemaal in thuis weet ook hoe je je leerlingen hiermee aan de slag laat gaan.

    Omdat het belangrijk is om als aardrijkskundeleerkracht ‘bij de les’ te blijven, nodigen we oud-studenten jaarlijks uit voor ons professionaliseringsnetwerk Aardrijkskunde. Hier bespreken we de actualiteit in het aardrijkskunde-onderwijs en maak je kennis met nieuwe competenties.

    In het onderwijs staat je diploma garant voor een boeiende job en werkzekerheid, want er is een groot tekort aan leraren aardrijkskunde. Je kan terecht in de eerste en tweede graad van het volledige secundair onderwijs. Daarnaast kan je ook aan de slag als leraar STEM en Maatschappelijke Vorming (MAVO) in de eerste graad, of leraar Project Algemene Vakken-STEM in tweede en derde graad.

    Door het tekort aan leraren aardrijkskunde in de derde graad zien we oud-studenten geregeld ook in deze functie terecht komen. Een mooie opportuniteit, mits extra inzet en professionalisering.

    Buiten het onderwijs

    Sta je liever met een been in de praktijk, of op zoek naar een loopbaan buiten het onderwijs? Dan kan je met je diploma ook aan de slag als educatief medewerker of deskundige bij musea, natuurkundige centra, sterrenwachten, meteorologische diensten, …   

    Verder studeren

    Nog niet klaar met studeren?
    • Wist je dat je via een verkort programma van 45 studiepunten in één jaar nog een extra onderwijsbevoegdheid kan halen?
    • We zien oud-studenten met zin in verdere verdieping ook doorstromen naar universitaire masteropleidingen Aardrijkskunde of Geschiedenis via een schakelprogramma.