
Doen doen doen
Je leert hoe het eraan toe gaat voor leraren op de basisschool, doordat je vroeg en vaak naar je ‘werkplek’ - een stageschool - gaat. In het eerste en tweede jaar ben je bijna elke week één dag op dezelfde school, in het derde jaar zelfs twee dagen om de school en verschillende klassen grondig te leren kennen. Daarnaast zijn er ook werkplekweken waar je oefent in het lesgeven. Enkele voordelen van het werkplekleren:
- De garantie op een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject
- Een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie
- Ongelooflijk veel praktijkervaring binnen één jaar
- Een zeer sterk CV op het einde van je opleiding
Je leert van elkaar
Binnen de lerarenopleiding van AP heerst een warme sfeer waar lectoren, werkplekbegeleiders en medestudenten open met elkaar communiceren. We doen aan co-teaching, want met twee bereik je meer dan alleen. En we werken nauw samen met het werkveld. We kunnen elkaar zo veel leren.
Leren op jouw maat & focus op persoonlijke groei
We stemmen onze opleiding af op de talenten die onze studenten meebrengen. Indien je al een opleiding achter de rug hebt of op een andere manier al vaardigheden hebt opgebouwd, kan je een aanvraag indienen om je studietraject te verkorten. Onder begeleiding van je lectoren concentreer je op je persoonlijke groei. Je kan rekenen op heel wat coaching en supervisie in je ontwikkeling tot leraar. We motiveren je om kritisch na te denken over de lesinhoud, de activiteiten en materialen die je gebruikt. We confronteren je voortdurend met uitdagingen en vernieuwing. We hebben een sterke ondernemingszin en gaan op onderzoek.
Leg je eigen accent
We vinden het belangrijk dat jouw opleiding ‘op maat’ is. Daarom krijg je tijdens je lerarenopleiding voldoende ruimte om je eigen accent te leggen. In het eerste jaar werk je aan je leraarsvaardigheden op basis van je eigen noden, en is er een keuzemodule. In het tweede jaar kan je kiezen uit een aantal accenttrajecten die je opleiding een specifiek pluspunt geven. En in het derde jaar kan je kiezen uit verschillende keuzetrajecten van telkens drie opleidingsonderdelen.
Onder andere in de opleidingsonderdelen 'niet-confessionele zedenleer' en 'Islamitische godsdienst' proberen we iedere student wegwijs te maken in onze samenleving met focus op inclusieve zorg.