Overslaan en naar de inhoud gaan
Lager Onderwijs

Leerkracht Lager Onderwijs

Ben je klaar om een enthousiaste leerkracht lager onderwijs te worden? In deze lerarenopleiding - ook beschikbaar als flexibel programma in het flextraject - duik je volop in de praktijk om je inhoudelijke, pedagogische, didactische, talige, wetenschappelijke en muzische vaardigheden te ontwikkelen. Met je boeiende lessen ben je in staat leerlingen te prikkelen en breng je hun ontwikkeling en kennis op topniveau. Straks maak jij indruk op morgen!

Iets voor jou?

Wil je meer weten over hoe kinderen zich ontwikkelen en heb je vooral tonnen goesting om hier een belangrijke rol bij te spelen? Kan je jezelf zonder veel moeite verplaatsen in de leefwereld van pakweg zes- tot twaalfjarigen? Ben je nieuwsgierig en geïnteresseerd in veel verschillende onderwerpen? Heb je er geen probleem mee om voor een groep te vertellen? Zie je het zitten om de verantwoordelijkheden van een onderwijzer op te nemen, zowel binnen een school als in de maatschappij? Altijd met een positieve houding en zin in een beetje avontuur? En werk je bovendien graag samen met je collega's in team? Dan ben jij misschien wel een geboren leerkracht.

lageronderwijs.jpgWat leer je?

Tijdens de startweek maak je kennis met de vele facetten van het lerarenberoep en brengen we in kaart voor jou wat je sterke en werkpunten zijn als toekomstige leerkracht. Dat is de basis voor je opleiding en verdere ontwikkeling. Je werkt aan je taalvaardigheid, stemgebruik en algemene en culturele kennis. Je ontdekt opnieuw het plezier van samen spelen, muziek maken en beelden creëren. Aan creativiteit geen gebrek! Je maakt kennis met alle aspecten van het lerarenberoep. Je bouwt al een pak ervaring op de werkplek op. We focussen ook op didactiek en pedagogiek: hoe breng je kinderen individueel en in groep tot leren. Bovendien leer je samen met je collega's zorg te dragen voor de ontwikkeling van elk kind. 

 

Wie word je?

Je studeert af als spontane, warme leerkracht die kinderen hun talenten helpt ontwikkelen en hen uitdaagt om nieuwe dingen te leren. Je creëert zelf een positieve, efficiënte en prikkelende klasomgeving waarin taal, betrokkenheid, diversiteit en samenwerking meer dan loze begrippen zijn. Je ontwikkelt leuke en leerrijke lessen en weet je leerlingen perfect te begeleiden en coachen in hun activiteiten. Kinderen zullen graag van jou leren.

Daarnaast heb je inzicht in de maatschappij en in verschillende culturen en ben je mee met de leefwereld van jonge kinderen. Je weet perfect hoe je hierop inspeelt. Leerkracht ben je niet alleen op school maar ook in de samenleving. Je kan goed samenwerken met professionals van binnen en buiten de school.

Doen doen doen

Je leert hoe het eraan toe gaat voor leraren op de basisschool, doordat je vroeg en vaak naar je ‘werkplek’ - een stageschool - gaat. In het eerste en tweede jaar ben je bijna elke week één dag op dezelfde school, in het derde jaar zelfs twee dagen om de school en verschillende klassen grondig te leren kennen. Daarnaast zijn er ook werkplekweken waar je oefent in het lesgeven. Enkele voordelen van het werkplekleren:

  • De garantie op een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject
  • Een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie
  • Ongelooflijk veel praktijkervaring binnen één jaar
  • Een zeer sterk CV op het einde van je opleiding

Binnen de lerarenopleiding van AP heerst een warme sfeer waar lectoren, werkplekbegeleiders en medestudenten open met elkaar communiceren. We doen aan co-teaching, want met twee bereik je meer dan alleen. En we werken nauw samen met het werkveld. We kunnen elkaar zo veel leren. 

De opleiding is afgestemd op jouw talenten. Als je al een opleiding achter de rug hebt of op een andere manier al vaardigheden hebt opgebouwd, kan je vrijstellingen opnemen. Onder begeleiding van je lectoren concentreer je op je persoonlijke groei. Je kan rekenen op heel wat coaching en supervisie in je ontwikkeling tot leerkracht. Je leert om kritisch na te denken over de lesinhoud, de activiteiten en materialen die je gebruikt. We confronteren je voortdurend met uitdagingen en vernieuwing. We hebben een sterke ondernemingszin en gaan op onderzoek.

We vinden het belangrijk dat jouw opleiding ‘op maat’ is. Daarom krijg je tijdens je lerarenopleiding voldoende ruimte om je eigen accent te leggen. In het eerste jaar werk je aan je leraarsvaardigheden op basis van je eigen noden, en is er een keuzemodule. In het tweede jaar kan je kiezen uit een aantal accenttrajecten die je opleiding een specifiek pluspunt geven. En in het derde jaar kan je kiezen uit verschillende keuzetrajecten van telkens drie opleidingsonderdelen.

Onder andere in de opleidingsonderdelen 'niet-confessionele zedenleer' en 'Islamitische godsdienst' proberen we iedere student wegwijs te maken in onze samenleving met focus op inclusieve zorg.

Wil je na je studies snel aan de slag? Perfect, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar leerkrachten groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100 procent zeker van een job.

Bovendien heb jij omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.  
 

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de educatieve bacheloropleiding Lager Onderwijs is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Het modeltraject van de opleiding bestaat uit zes semesters, verspreid over drie jaar. Je ontwikkelt stapsgewijs alle competenties die een startende leerkracht nodig heeft. Elk semester bestaat uit een breed en divers pakket aan opleidingsonderdelen: taal, wiskunde, communicatie, sport en gezondheid, didactische technieken, wereldoriëntatie, ... Er gaat ook aandacht naar diversiteit in de klas en je maatschappelijke rol als leerkracht.

Regelmatig werken vanaf de eerste maanden is hét succesrecept om je studieloopbaan tot een goed einde te brengen. In deze richting zal je niet veel stilzitten. 

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste jaar schiet je meteen uit de startblokken. Tijdens een motiverende week vol workshops en andere activiteiten ga je op ontdekkingstocht naar je eigen talenten als toekomstig leerkracht. Je leert ook meteen je campus, medestudenten en lectoren goed kennen. 

Verder op het programma: een stevige pedagogische en didactische basis. Je maakt kennis met de leergebieden van de basisschool, de leerdoelen en je ontdekt hoe je kinderen motiveert en stimuleert in hun leerproces.

De leerinhoud verwerf je via zelfstudiepakketten en gezamenlijke leermomenten op de campus. Je frist je basiskennis op voor de vakken Nederlands, wiskunde en wetenschappen & techniek. Die inhoud leer je daarna ook toepassen in de klas, bijvoorbeeld: welke materialen gebruik ik, welke instructies geef ik, welke vragen stel ik ... En omdat kinderen zichzelf graag expressief uiten, ga je ook muzisch leren. Experimenteer erop los met zang, beeld, multimedia, drama, enzovoort.

Klinkt als muziek in de oren? Perfect! Want in deze opleiding zit je nooit echt lang stil. Zo ga je voor het vak werkplekleren regelmatig aan de slag in een basisschool. Vanaf het eerste jaar sta je maar liefst een dag per week voor de klas. Daarbovenop loop je per semester nog een volledige week mee op je werkplek. Dat is ideaal om je kennis meteen toe te passen in de klas en te proeven van het lerarenberoep. Als dit spannend klinkt voor jou, kunnen we je gerust stellen. Doorheen je hele opleiding krijg je een goede begeleiding van zowel mentoren op je stageschool als een coach uit je opleiding. Je staat er dus nooit alleen voor! 

In januari en juni heb je examens, maar dat is gelukkig niet je enige beoordeling. Je wordt ook geëvalueerd op opdrachten waarvoor je tijdens het semester tussentijdse feedback ontvangt.

Tijdens het tweede jaar verdiep je jezelf in de didactiek en het klasmanagement. Je krijgt meer inzicht in hoe je samen met collega’s kan zorgen voor een optimaal schoolbeleid en schoolklimaat. Je verdiept je in verschillende onderwijsvisies en -systemen om jouw rol als leraar binnen onze samenleving beter te leren kennen.  

Je zet ook het werkplekleren verder: je brengt opnieuw een dag per week door als vast teamlid op een school, en per semester aanvullend nog een volledige week. Daarnaast krijg je de unieke kans om je blik op de wereld te verruimen. Je bekijkt onderwijs vanuit een internationaal perspectief tijdens een uitwisselingsweek in Nederland en een inleefproject in het buitenland of op de campus. 

In het vak leerlingen coachen leer je kinderen feedback geven en nieuwe inzichten aanreiken. Lesgeven is tenslotte meer dan instructies geven en inoefenen. Met de juiste principes en vaardigheden inspireer jij binnenkort je leerlingen en laat je hen groeien tot hun volle potentieel. 

Verder ga je aan de slag met de lesinhoud Frans in het lager onderwijs en hoe je die aanleert bij kinderen. Heb je geen talenknobbel? Geen zorgen, voor Frans verwachten we hetzelfde niveau als de eindtermen van het basisonderwijs.

Natuurlijk is inclusie ook niet weg te denken in de lerarenopleiding. In het vak zorg voor diversiteit leer je hoe je alle kinderen maximale kansen geeft en via de juiste aanpak kan betrekken in de klas.

Tot slot zorg jij zelf ook deels voor de invulling van je opleiding. Zo leg je je eigen accenten afgestemd op jouw interesses. Kies je bijvoorbeeld voor het keuzevak outdoor, urban of design thinking eduaction? Jij beslist!  

Tijdens je laatste opleidingsjaar staat het werkplekleren centraal. Het neemt de helft van je programma in beslag. Je brengt dus heel wat tijd door op een school en krijgt daardoor de kans om je maximaal te ontplooien als leerkracht lager onderwijs.  

Ook in je laatste jaar kan je opleidingsonderdelen zelf invullen op basis van jouw interesses. Kies bijvoorbeeld al enkele vakken uit de vervolgopleiding Niet-confessionele Zedenleer of Islamtische Godsdienst. Zo heb je later een heleboel vrijstellingen op zak als je wil verder studeren. Maar je kan ook voor een internationaal avontuur kiezen, dan breng je een semester door in het buitenland. Blijf je liever hier? Dan heb je de keuze uit interessante specialisatievakken zoals filosoferen met leerlingen, cultuureducatie op school of mindfull voor de klas. 

Eén voor één boeiende keuzevakken dus die van jou geen doornee leerkracht maken. Integendeel, je studeert af met een uniek profiel dat enorm gegeerd is in het werkveld. 

Tot slot werk je een bachelorproef uit waarbij de theorie en praktijk hand in hand gaan met elkaar. Net zoals in de hele opleiding! 

De lerarenopleiding vergt veel van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je deze over vier jaar (in plaats van drie) spreiden, en combineert dit met een intensief programma 'Learn to Study'. Zo verhoogt je namelijk jouw slaagkansen.

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Learn to Study is een workshopreeks onder begeleiding van ervaren studiebegeleiders en lectoren die je studievaardigheden helemaal scherpstellen. Doordat je je maar voor een deel van de vakken inschrijft, heb je extra tijd. Deze tijd gebruik je om de workshopreeks van Learn to Study te volgen, samen met andere studenten die zich  hebben ingeschreven voor dit studietraject. 

De workshopreeks beslaat verschillende onderdelen om je studievaardigheden helemaal op punt te krijgen. Zo leer je hoe de lessen en cursussen zijn opgebouwd, en maak je kennis met de (digitale) schoolomgeving. Ook spijker je je taalvaardigheden bij en leer je efficiënt studeren, structureren, schematiseren en samenvatten.

NOG VRAGEN?

Femke Smits (femke.smits@ap.be) beantwoordt graag al je vragen.

Meteen aan de slag

Leerkracht lager onderwijs is en blijft een knelpuntberoep. Na je studies kan je zo goed als zeker onmiddellijk aan de slag.

Heb je zin in meer? Dan zijn er heel wat mogelijkheden. Een postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld. Of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? Na je opleiding kan je in één jaar een extra diploma Secundair Onderwijs of Kleuteronderwijs behalen.

Heb je academische ambities? Volg dan een schakelprogramma om een master te behalen in de Opleidings- en onderwijswetenschappen of Pedagogische wetenschappen (BrusselGent of Leuven). Van onze studenten stroomt 15 tot 40 procent door naar een universitaire opleiding, waarvan de meeste ook effectief een diploma behalen.

Trek erop uit

Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee doe je niet enkel een unieke ervaring op, maar investeer je ook in je persoonlijke ontwikkeling als toekomstige leerkracht. We bieden twee internationale mogelijkheden aan:

  • Loop drie maanden stage in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Bali of Suriname.
  • Trek er vijf maanden op uit voor een Erasmusuitwisselingen aan één van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland, ...

In het tweede jaar werk je aan je internationale en interculturele competenties in het opleidingsonderdeel internationaal inleefproject. Je bereidt in kleine teams, samengesteld met studenten Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs, een onderzoeksvraag uit het werkveld voor en voert die uit in scholen en lerarenopleidingen in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal.

Lukt het voor jou niet om een volldige week naar het buitenland te trekken? Dan kan je een aangepast Internationaal inleefproject @ Home volgen waarbij je dezelfde competenties leert. Aan jou de vrije keuze dus! 

Je hoeft niet noodzakelijk zelf erop uit te trekken om een buitenlandse ervaring op te doen. Bij ons kan dat ook hier, in hartje Antwerpen! 

  • In je tweede jaar neem je deel aan de ‘International week’ die we organiseren met de Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door - vaak buitenlandse - gastdocenten met thema’s die raken aan de accenttrajecten binnen de opleidingen.
  • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project voorgeschoteld, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers, ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
  • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en studenten uit de lerarenopleidingen? Ben jij uitermate geboeid hoe maatschappelijke vraagstukken en stedelijke samenlevingsproblemen aangepakt kunnen worden? Werk dan mee in een multidisciplinair team aan innovatieve, creatieve oplossingen en geef zo mee een antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen die elke grootstad ervaart. Community Engaged Learning is een programma van 30 studiepunten, volledig in het Engels. Dit programma biedt een ideale oplossing voor studenten die graag een internationale ervaring willen opdoen, zonder effectief naar het buitenland te gaan.
De starttoets voor de lerarenopleiding: voor wie geldt dit?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de educatieve bacheloropleidingen Kleuteronderwijs, Lager of Secundair Onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je waar je staat met je basiskennis: waar liggen je sterktes en wat beheers je minder? Dan kan je van meetaf aan inzetten op mindere punten. 

Opgelet: heb je al een bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding is vrijgesteld van deelname. 

De starttoets peilt in eerste instantie naar competenties Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is. Aankomende studenten Lager Onderwijs leggen ook een starttoets af voor de onderdelen Frans en wiskunde. 

Je legt dus een toets af voor deze onderdelen:

  • Educatieve bachelor Kleuteronderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Secundair Onderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Lager Onderwijs: Nederlands, Frans en wiskunde

De starttoets is verplicht. Met een bewijs van deelname aan de starttoets kan je je sowieso inschrijven voor een lerarenopleiding, of je nu geslaagd bent of niet. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) moet je dat bewijs van deelname voorleggen.

Haal je het streefcijfer niet, dan kan je je nog steeds inschrijven voor je lerarenopleiding. Je volgt dan wel voor of tijdens je opleiding een verplicht online remediëringstraject. Jouw resultaten worden enkel gedeeld met de hogeschool waar je uiteindelijk inschrijft. We voorzien vanuit AP ook ondersteunend materiaal, of hulp of maat aan om jou hierbij te begeleiden. Zo werken samen met jou eventuele tekorten tijdig weg. 

  • Het onderdeel Nederlands leg je af tijdens een afnamemoment aan een hogeschool naar keuze.
  • De onderdelen Frans en wiskunde (enkel voor Lager Onderwijs) leg je thuis online af.
  • De duur van de starttoetsen is vastgelegd op 90 minuten + 30 minuten extra. Elke deelnemer krijgt dit extra half uur, onafhankelijk of de deelnemer een erkende functiebeperking heeft of niet. Voor extra tijd kan en hoeft dus geen aanvraag ingediend te worden
  • De starttoets is kosteloos en inschrijven voor een afnamemoment voor het onderdeel Nederlands kan tot vijf werkdagen op voorhand via de website van de Vlaamse Hogescholenraad.

Naast de instaptoets voorzien we vanuit de opleiding een (niet-bindende) screening aan de start van je academiejaar. De beide zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar!

Meer info en proefversie van de starttoets

FAQ over deze opleiding

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan lesgeven in het kleuteronderwijs en de eerste graad van het lager onderwijs, ook in het buitengewoon onderwijs en dat in alle onderwijsnetten:

    • onderwijs van steden en gemeenten

    • gemeenschapsonderwijs (GO!)  

    • katholiek onderwijs  

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je waar je staat met je basiskennis: waar liggen je sterktes en wat beheers je minder? Dan kan je van meetaf aan inzetten op die mindere punten. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor.

    Deze starttoets is:

    • Gratis.Je kan de toest afleggen op één van de verschillende locaties doorheen Vlaanderen. De keuze is helemaal aan jou. De starrtoets is kosteloos en inschrijven kan tot twee weken voor het afnamemoment. 
    • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
    • Bindend. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) leg je dat bewijs van deelname voor. Indien je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, zal je verplicht een remediëringstraject moeten volgen. Deze remediëring bestaat minstens uit een online traject, dat je zowel vóór de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

    De starttoets is erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar!

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Lessen worden ingepland van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur. 

    • Uitzonderlijk start een lesdag om 8 uur of loopt die uit tot 18 uur.

    • Gelukkig heb je nooit les van 8 uur tot 18 uur, want in het vast uurrooster heb je maximaal vier tot zes uur les per dag.  

  • Hoe worden de examens georganiseerd?

    Onze opleiding werkt met een semestersysteem. Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus). De evaluatieperiode bestaat uit een mix van examens en (project)opdrachten. Aan die opdrachten werk je doorheen het jaar zodat niet alles samenvalt in één periode.

  • Kan ik zelf kiezen in welke school ik stage loop?

    • In het eerste en tweede jaar krijg je vanuit de opleiding een school toegewezen voor het werkplekleren. Hierbij houden we zeker rekening met bereikbaarheid. We werken nauw samen met scholen die vertrouwd zijn met onze manier van werken en waar ook altijd medestudenten aan de slag zijn.  
    • In het derde jaar kan je zelf solliciteren voor een plaats bij een van onze partnerscholen.