Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten lerarenopleiding geven kookworkshop aan minderjarige vluchtelingen

kookworkshop 3
© Kookworkshop Gezondheidsopvoeding

Leraren in spe Gezondheidsopvoeding (onderwijsvak in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs) openden hun keuken op de AP Hogeschool voor een wel heel bijzondere doelgroep. De studenten ontvingen tal van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen voor een kookworkshop 'pompoensoep maken'. Geen gemakkelijke opdracht wanneer je niet dezelfde taal spreekt!

Als leraar word je almaar meer geconfronteerd met diverse doelgroepen. Denk maar aan personen met een beperking, leerlingen met een leerstoornis of in dit geval: anderstalige nieuwkomers. Dat zien de studenten bij AP Hogeschool alleen maar als een gezonde uitdaging die ze graag aangaan! Al is daar wel een grondige voorbereiding voor nodig. Want hoe benader je jongeren die geen of amper Nederlands begrijpen? Hoe stem je het lesmateriaal hier op af? En hoe creëer je een veilige omgeving waar ze op adem kunnen komen?

Extra taalondersteuning? Check!

De studenten Gezondsheidsopvoeding kregen carte blanche van hun lector voor deze kookworkshop. De opdracht was duidelijk: koken met een tiental jongeren van De Zijsprong. Dit is een voorziening binnen het Zorgbedrijf waar niet-begeleide minderjarige vluchtelingen tussen de 13 en 16 jaar oud worden opgevangen. Anders dan de gemiddelde Vlaamse leerling beheersen zij de Nederlandse taal nog onvoldoende. De studenten staken de koppen bij elkaar in enkele brainstormsessies. De nodige voorbereidingen werden getroffen om de workshop van extra taalondersteuning te voorzien: recepten werden aangepast en taalposters opgehangen. 

Missie geslaagd?

De verhalen van deze jongeren lieten de studenten niet onberoerd. Zo geeft ook studente Laurence Koopman achteraf toe dat de openhartigheid van sommige oorlogsvluchtelingen heel confronterend was. Toch blikken ze met een tevreden en warm gevoel terug op deze ervaring. "Ik vond het een meerwaarde om deze jongens een fijne namiddag te bezorgen op onze hogeschool. Ik hoop dat ze hun zware rugzak zo even aan de kant konden zetten. Het is een pluspunt in de opleiding dat we hiermee leren omgaan.", vertelt studente Julie Van Goylen.

"De verhalen van deze jongeren zijn heftig. Ik vond het een zeer blikverruimende workshop die elke leraar in opleiding veel bij zou kunnen brengen." (Laurence Koopman, studente)

Lotte van Eccelpoel (begeleider bij De Zijsprong) beaamt de moeilijkheid ook langs haar kant: “De jongens zijn moeilijk warm te krijgen voor een activiteit. Ze spreken de taal niet en zijn vaak erg angstig. Toch waren ze erg enthousiast achteraf. Voor het eerst op bezoek bij een hogeschool én voor het eerst pompoenen uithollen. Ze waren nog lang niet uitgepraat op de busrit huiswaarts. Dit is voor herhaling vatbaar!”.

Wil jij ook het verschil maken als leraar in het secundair onderwijs?

Gerelateerde artikels