Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Secundair Onderwijs

Lichamelijke opvoeding (LO)


Terug naar Secundair Onderwijs
  • Voor ik startte, was ik al professioneel ballerina. Maar ik voelde me in het begin best overweldigd, en een beetje geïntimideerd. Ik had bijvoorbeeld geen ervaring met balsporten. De leerkrachten focussen gelukkig op je kwaliteiten en hebben vaak een individuele aanpak. Omdat ik klein ben, geraakte een opslag in volleybal bij mij niet heel ver. Maar mijn spelvormen zaten goed, en ik kon mee in de les. Ze houden er dus zeker rekening mee dat je niet álles kunt.

    Anaïs

    Onderwijsvak in vogelvlucht

    Eerste jaar
    • Sporttechniek: handbal, basketbal, voetbal, volleybal, zwemmen, atletiek, gymnastiek, dans, gevechtsporten. Focus ligt op eigen vaardigheden verbeteren, en je kennis aan anderen doorgeven.
    • Bewegingswetenschappen: basiskennis anatomie en fysiologie, gekoppeld aan beweging
    • LO in basisonderwijs: algemene basisvaardigheden van het jonge kind (wat kunnen ze, hoe, wanneer). Je krijgt handvatten om de kennis toe te passen in de onderdelen vakdidactiek en stage.
    • Vakdidactiek: voorbereiding op stage in het basisonderwijs. Je leert een les doordacht opbouwen en voorbereiden. Je maakt en geef lessen aan je medestudenten.
    Tweede jaar
    • Sporttechnieken: uitbreiding van het eerste jaar, met meer inzicht in beweging.
    • Bewegingswetenschappen: basisprincipes trainingsleer en sportbiomechanica
    • Vakdidactiek: voorbereiding + stage in het secundair onderwijs. Aandacht voor differentiatie, evaluatie en gebruik van media
    Derde jaar
    • Sporttechnieken: op basis van videoanalyse verbeter en perfectioneer je je techniek
    • Vakdidactiek: aandacht voor verschillende profielen en achtergronden van leerlingen, jaarplannen opstellen
    • Organisatie en management van sportactiviteiten
    • Analyseren, evalueren, rapporteren van resultaten in de sportwereld

    Modeltraject Academiejaar 2022-23

    Secundair onderwijs modeltraject 1 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Algemene didactiek I
    3
    Academische ateliers I + II
    3
    Thematische didactiek I
    3
    Designlab I Word leraar
    3
    Lichamelijke Opvoeding
    OPLEIDINGSONDERDELEN LICHAMELIJKE OPVOEDING
    SP
    LO vakinhoud I.1 Sporttechniek collectieve sporten
    3
    LO vakinhoud I.2 Sporttechniek individuele sporten
    3
    LO vakinhoud I.3 LO in basisonderwijs
    3
    LO vakinhoud II.1 Sporttechniek collectieve sporten
    3
    LO vakinhoud II.2 Sporttechniek individuele sporten
    3
    LO vakinhoud II.3 Bewegingswetenschappen
    3
    LO vakdidactiek II
    3
    LO stage 1 designlab II
    3
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 2 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Academische ateliers III + IV
    6
    Designlab III + IV Brede school
    3
    Designlab III + IV Muzee
    3
    Groeiportfolio III+IV
    3
    Keuze/Kies je accent III+IV
    3
    Thematische didactiek IV
    3
    Afstudeerprofiel
    OPLEIDINGSONDERDELEN AFSTUDEERPROFIEL
    SP
    Zorg
    3
    Eventorganisatie
    3
    STE(A)M
    3
    CLIL
    3
    Gezondheid
    3
    Lichamelijke Opvoeding
    OPLEIDINGSONDERDELEN LICHAMELIJKE OPVOEDING
    SP
    LO vakinhoud III.1 sporttechniek: collectieve sporten + dans (jaarolod)
    3
    LO vakinhoud III.2 sporttechniek: individuele sporten en gevechtssport (jaarolod)
    3
    LO vakinhoud IV Bewegingswetenschappen
    3
    LO vakdidactiek III
    3
    LO stage 2
    6
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 3 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Brede zorg 5
    3
    Begeleide beroepspraktijk 5+6 uitbreiding
    3
    Prof-i-leren 5
    3
    Prof-i-leren 6 afstudeerproject
    6
    Prof-i-leren 6 internationaal inleefproject
    3
    Lichamelijke Opvoeding
    OPLEIDINGSONDERDELEN LICHAMELIJKE OPVOEDING
    SP
    LO 5 sporttechniek collectieve sporten en dans
    3
    LO 5 sporttechniek individuele sporten en verdediging
    3
    LO 5 toegepaste didactiek
    3
    LO 5+6
    3
    Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 5+6 LO
    9
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24

    *modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

    Project in de kijker

    Luuks beweegdagen

    Jij neemt samen met je medestudenten de organisatie in handen van een overkoepelende sportdag voor het lager onderwijs in Antwerpen. Luuks Beweegdag is een Vlaams initiatief om scholen en scholieren in beweging te brengen. Het evenement is in Antwerpen een samenwerking tussen AP Hogeschool, Sport Vlaanderen, MOEV, Stad Antwerpen en Basisonderwijs Antwerpen.  

    Aan de slag met je diploma

    In het onderwijs

    Je studeert af als LO-leerkracht met de juiste kennis en vaardigheden om op een doordachte manier aangename bewegingslessen te geven. De individuele aanpak die we bij AP hoog in het vaandel dragen, pas jij ook toe. Je hebt aandacht voor élke leerling.

    Daarnaast heb je een neus voor organisatie en planning. Sportactiviteiten coördineren, evenementen opzetten, (sportieve) projecten trekken, of een sportbeleid helpen uittekenen, zijn taken die jij de baas kan.  Ten slotte weet je hoe je een fitte en gezonde levensstijl bij anderen kan promoten én bewerkstelligen.

    Je kan terecht in alle onderwijsnetten van het basisonderwijs (kleuter en lager), secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs.

    En daarbuiten

    Sta je liever nog met een been in de praktijk, of wil jij een kijkje nemen buiten het onderwijs? Je kan terecht in coördinerende functies op sportdiensten (bijvoorbeeld van steden en gemeenten, onderwijsinstellingen, e.a.), bij verenigingen of in andere sportieve contexten.

    Verder studeren

    Nog niet klaar met studeren?