EERSTE JAAR
-
Voedingsleer: aan de hand van een mooie mix theorie en praktijk verdiep je je in voedingswaren en het verwerken van groenten, fruit en zuivel. Ook hygiëne en duurzaamheid komen hierbij aan bod.
-
Personenzorg: zorgopdrachten waarin je praktijkgericht en methodisch leert handelen, kritisch en probleemoplossend denken
- Basis chemie: voedingsstoffen en hun impact op gezondheid. Technologische bewaar- en bewerkingsmethoden van voeding: invloed en toepassingen.
- Levensmiddelenleer: aan de hand van een mooie mix theorie en praktijk verdiep je je in voedingswaren en het verwerken van vlees, vis en bereidingsvetten. Focus op kooktechnieken.
- Sociale wetenschappen: communicatie, gedrag, interactie en diversiteit. Het Universeel Verdrag voor de Rechten van de Mens als basis. Opvoedingsstijlen. Ontwikkeling en leerprocessen doorheen de levensloop.
- Atelier zorg: praktijk haar- en lichaamszorg, directe zorgtechnieken, mode en kleding, maaltijdzorg, hospitality
- Vakdidactiek: gezondheidsopvoeding in het secundair onderwijs, leerplanstudie, opstellen van sterke theorie- en praktijklessen.
TWEEDE JAAR
- Menuleer: kwaliteitsgericht werken in de keuken, je werkt zelfstandig praktijkopdrachten uit op basis van de aangeleerde kennis en methodes, focus op creativiteit en afwerking
- Gezondheid en preventie: risico’s van ongezond gedrag inschatten op basis van gezondheidsvoorlichtingsmodellen en kennis van de lichaamsstelsels. Basisparameters van gezondheid en welzijn.
- Vakdidactiek: leerlingen evalueren op basis van vaardigheden en competenties, taalondersteuning in praktijklessen, didactische werkvormen voor praktijkonderwijs in labo’s en andere gesimuleerde omgevingen
DERDE JAAR
- Voeding, zorg en welzijn: voeding en specifieke noden doorheen de levensloop van een mens. Je brengt je vakkennis en aangeleerde vaardigheden samen in uitdagende groepsopdrachten. Je werkt niet enkel met medestudenten samen, maar ook met lectoren, externe partners en in een uitwisseling met de hogeschool Amsterdam.
- Vakdidactiek: differentiatie in de klas (verschillen tussen leerlingen), alternatieve onderwijsvormen buiten het regulier onderwijs
Modeltraject Academiejaar 2022-23
Secundair onderwijs modeltraject 1 - 60 SP
Gezondheidsopvoeding
Secundair onderwijs modeltraject 2 - 60 SP
Afstudeerprofiel
Gezondheidsopvoeding
Secundair onderwijs modeltraject 3 - 60 SP
Gezondheidsopvoeding
*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen