Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Secundair Onderwijs

Islamitische godsdienst


Terug naar Secundair Onderwijs
  • Ik kom van een islamitische traditie waarbij er maar één perspectief naar voor werd gebracht, die erg cultureel gebonden was. Ik wou mijn visie op de islam verruimen, maar ook andere inzichten krijgen in het leven. Ik hoop een volwassen religieuze identiteit  te ontwikkelen en zo ook mijn plaats te vinden in de maatschappij.

    Najlae Ayaou

    Onderwijsvak in vogelvlucht

    Eerste jaar
    • Het leven van Mohamed: feiten, ontwikkelingen en connectie met de hedendaagse maatschappij
    • Inleiding tot de geloofsleer, in de koranwetenschappen en de hadithwetenschappen
    • Geschiedenis en cultuur
    • Theologie en filosofie
    • Leerplannen en lesvoorbereiding islamtische godsdienst
    • Interlevensbeschouwelijke competenties en dialoog op school
    Tweede jaar
    • Fundamenten van het recht en aanbidding
    • Inhoudelijke uitdieping inclusieve diversiteit en interreligieuze dialoog
    • Onderzoek, samenwerking en uitdieping
    • Activerende werkvormen, evaluatie en digitale didactiek binnen het vak islamitische godsdienst
    Derde jaar
    • Ethiek en actualiteit
    • Digitale media en activerende werkvormen voor islamitische godsdienst

    Modeltraject Academiejaar 2022-23

    Secundair onderwijs modeltraject 1 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Algemene didactiek I
    3
    Academische ateliers I + II
    3
    Thematische didactiek I
    3
    Designlab I Word leraar
    3
    Islamitische godsdienst
    OPLEIDINGSONDERDELEN ISLAMITISCHE GODSDIENST
    SP
    IG vakinhoud I.1 Het leven van Mohamed
    3
    IG vakinhoud I.2 Inleiding tot de geloofsleer
    3
    IG vakinhoud I.3 Geschiedenis en cultuur
    3
    IG vakinhoud II.1 Theologie en filosofie
    3
    IG vakinhoud II.2 Inleiding tot de koranwetenschappen
    3
    IG vakinhoud II.3 Inleiding tot de hadithwetenschappen
    3
    IG vakdidactiek II
    3
    IG stage 1 designlab II
    3
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 2 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Academische ateliers III + IV
    6
    Designlab III + IV Brede school
    3
    Designlab III + IV Muzee
    3
    Groeiportfolio III+IV
    3
    Keuze/Kies je accent III+IV
    3
    Thematische didactiek IV
    3
    Afstudeerprofiel
    OPLEIDINGSONDERDELEN AFSTUDEERPROFIEL
    SP
    Zorg
    3
    Eventorganisatie
    3
    STE(A)M
    3
    CLIL
    3
    Gezondheid
    3
    Islamitische godsdienst
    OPLEIDINGSONDERDELEN ISLAMITISCHE GODSDIENST
    SP
    IG vakinhoud III.1 Fundamenten van het recht en aanbidding
    3
    IG vakinhoud III.2 Wereldreligies en interlevensbeschouwelijke dialoog
    3
    IG vakinhoud IV Inhoudelijke uitdieping en onderzoek
    3
    IG vakdidactiek III
    3
    IG stage 2
    6
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24
    Secundair onderwijs modeltraject 3 - 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN
    SP
    Brede zorg 5
    3
    Begeleide beroepspraktijk 5+6 uitbreiding
    3
    Prof-i-leren 5
    3
    Prof-i-leren 6 afstudeerproject
    6
    Prof-i-leren 6 internationaal inleefproject
    3
    Islamitische godsdienst
    OPLEIDINGSONDERDELEN ISLAMITISCHE GODSDIENST
    SP
    Islamitische godsdienst 5 islamitische ethiek en hedendaagse kwesties
    6
    Islamitische godsdienst 5 toegepaste didactiek
    3
    Islamitische godsdienst 5+6
    3
    Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 5+6 Islamitische godsdienst
    9
    OPLEIDINGSONDERDELEN ANDERE ONDERWIJSVAK
    24

    *modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

    Project in de kijker

    Met twee voeten in de maatschappij

    Regelmatig trek je erop uit met je onderwijsvakgenoten en bezoeken jullie een gebedshuis, musea, of een culturele instelling/tentoonstelling die op dat moment relevant is. Je neemt ook deel aan thematische meerdaagse activiteiten, naargelang de actualiteit.

    Zo zet je tijdens de Ramadan mee je schouders onder een iftarproject (het gezamenlijk verbreken van de vasten) op de campus, samen met je medestudenten van het onderwijsvak Gezondheidsopvoeding. Of tijdens een tweedaagse activiteit verwelkom en begeleid je studenten uit Nederland op de campus. Jullie zorgen onder andere voor een voorstelling rond levensbeschouwing binnen het Vlaams onderwijs.  

    Ook meerdaagse excursies samen met andere onderwijsvakken als Geschiedenis of PAV zijn een optie. Wat dacht je van een didactische uitstap naar het schiereiland Andalusië (Spanje)? Van hieruit hebben moslims in het verleden steeds een invloed gehad op de vorming van niet enkel de lokale cultuur, maar ook de Europese cultuur in het algemeen. 

    Aan de slag met je diploma

    In het onderwijs

    Je kan in het onderwijs terecht als leerkracht islamitische godsdienst in de eerste en tweede graad van alle finaliteiten, en derde graad arbeidsmarktgerichte finaliteit. Je vormt je leerlingen tot volwaardige democratische (wereld)burgers die eigen accenten kunnen leggen. Je neemt de verdienstelijke rol op om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling van hun identiteit en een mature kijk op religie.

    En daarbuiten

    Sta je liever nog met een been in de praktijk, of wil jij een kijkje nemen buiten het onderwijs? Je kan met je diploma terecht in verschillende sectoren. Zo zien we bijvoorbeeld alumni aan de slag gaan als consultant of adviseur bij verschillende organisaties, instellingen of openbare diensten. Daar delen ze hun expertise rond islamitische godsdienst, omgang met levensbeschouwelijke thema’s en inclusie.

    Verder studeren

    Nog niet klaar met studeren?
    • Wist je dat je via een verkort programma van 45 studiepunten in één jaar nog een extra onderwijsbevoegdheid kan halen? 
    • Voor wie zijn kennis verder wil verdiepen is er de mogelijkheid om een masteropleiding in de Wereldreligies te volgen (KU Leuven), met als optie Islamitische Theologie en Godsdienstwetenschappen.