Overslaan en naar de inhoud gaan

Islamleraar worden? Twee studentes getuigen

lerarenopleiding islamitische godsdienst
© Lerarenopleiding islamitische godsdienst

Studentes Elif en Najlae uit de opleiding Secundair Onderwijs van AP kozen allebei voor het onderwijsvak islamitische godsdienst. AP Hogeschool leidt islamleraren op om niet enkel tegemoet te komen aan het tekort daarvan in het onderwijs, maar ook om een antwoord te bieden aan de diverse samenleving van Antwerpen. 

De waarom-vraag

“Als geen ander koestert en omarmt AP Hogeschool de hyperdiversiteit die zo kenmerkend is voor onze stad”, licht Algemeen Directeur Pascale De Groote de keuze voor het onderwijsvak islamitische godsdienst binnen de lerarenopleiding Secundair Onderwijs toe. Studenten verrijken in de opleiding hun kennis op heel wat vlakken: de geschiedenis van de islam en de invloed op traditie, juridische en theologische scholen, de Koran en verschillende interpretaties van verzen, islamitische filosofie en ethische en actuele thematieken. Hierbij gaat traditie steeds hand in hand met een academische benadering gebaseerd op kritisch denken. De studenten krijgen inzicht in de reden achter een religieuze verwachting, de ‘waarom-vraag’.

Studente Najlae Ayaou over haar keuze voor het onderwijsvak: “Ik kom van een islamitische traditie waarbij er maar één perspectief naar voor werd gebracht, die erg cultureel gebonden was. Ik wou mijn visie op de islam verruimen, maar ook andere inzichten krijgen in het leven. Ik hoop een volwassen religieuze identiteit  te ontwikkelen en zo ook mijn plaats te vinden in de maatschappij."

Geen taboes

“Onze lectoren geven ons altijd meerdere visies mee, meerdere argumenten van geleerden, om ervoor te zorgen dat wij geen zwart-wit beeld krijgen over de islam.”, zegt Najlae. In de opleiding tot islamleerkracht zijn er dan ook geen taboes rond thema’s zoals euthanasie, orgaandonatie, (on)verdoofd slachten, andersgeaardheid, … “Wat dit onderwijsvak voor mij speciaal maakt, is dat je met respect in dialoog kan gaan met de lector en de medestudenten. Zo verbreed je net je blik op het leven en de islamitische godsdienst. Er is ruimte voor eigen inbreng en nuancering. Dat maakt het voor mij nog interessanter.”

Mourad El Meziani is lector in het onderwijsvak en bevestigt dat tijdens de lessen alles bespreekbaar is. Studenten krijgen net de nodige kennis en vaardigheden aangereikt om diezelfde open houding ook over te brengen in hun eigen klas. Studente Elif Biçer: “Voor elke onderwerp dat aan bod komt, of waar vragen rond zijn, geeft lector El Meziani meerdere benaderingen mee. We komen dus in aanraking met diverse denkwijzen en meningen van geleerden. Maar dat zorgt er net voor dat wij binnenkort ook bewust voor de klas gaan staan en niet vastlopen als leerlingen ons aanspreken met ideeën vanuit hun eigen achtergrond." 

Religieuze identiteit voor jongeren

Naast vakinhoud staat in het onderwijsvak islamitische godsdienst ook didactiek mee centraal, het leren lesgeven. Leraren in opleiding ontdekken hoe ze jongeren van 12 tot 16 jaar religieuze identiteit helpen kaderen in de 21ste-eeuwse pluralistische samenleving. Najlae vond de lessen didactiek erg nuttig: “Ik had een heel gefragmenteerde kennis van de islam. Ik wist bepaalde zaken, maar het waren ‘losse delen’. Ik twijfelde er ook aan of het wel de juiste kennis was. De opleiding heeft me meer zekerheid gegeven over wat authentiek en correct is."

Ben je geïnteresseerd om deze opleiding te volgen en wil je graag meer info?

  • Ontdek meer over de opleiding Secundair Onderwijs en het onderwijsvak islamitische godsdienst 
  • Kom naar een infomoment en stel al je vragen aan lectoren en studenten
  • Ontdek alvast Campus Spoor Noord - Noorderplaats via een virtuele tour

Gerelateerde artikels