Skip to main content
Lager Onderwijs

Leraar Lager Onderwijs

Type

Educatieve Bachelor

Duur

3 Jaar

  • Dagtraject
  • Verkort programma mogelijk

Ben je klaar om een enthousiaste leerkracht lager onderwijs te worden? In deze lerarenopleiding - ook beschikbaar als flexibel programma in het flextraject - duik je volop in de praktijk om je inhoudelijke, pedagogische, didactische, talige, wetenschappelijke en muzische vaardigheden te ontwikkelen. Met je boeiende lessen ben je in staat leerlingen te prikkelen en breng je hun ontwikkeling en kennis op topniveau. Straks maak jij indruk op morgen!

Iets voor jou?

Wil je meer weten over hoe kinderen zich ontwikkelen en heb je vooral tonnen goesting om hier een belangrijke rol bij te spelen? Kan je jezelf zonder veel moeite verplaatsen in de leefwereld van pakweg zes- tot twaalfjarigen? Ben je nieuwsgierig en geïnteresseerd in veel verschillende onderwerpen? Heb je er geen probleem mee om voor een groep te vertellen? Zie je het zitten om de verantwoordelijkheden van een onderwijzer op te nemen, zowel binnen een school als in de maatschappij? Altijd met een positieve houding en zin in een beetje avontuur? En werk je bovendien graag samen met je collega's in team? Dan ben jij misschien wel een geboren leraar of lerares.

lageronderwijs.jpgWat leer je?

Tijdens de startweek maak je kennis met de vele facetten van het lerarenberoep en brengen we in kaart voor jou wat je sterke en werkpunten zijn als toekomstige leraar. Dat is de basis voor je opleiding en verdere ontwikkeling. Je werkt aan je taalvaardigheid, stemgebruik en algemene en culturele kennis. Je ontdekt opnieuw het plezier van samen spelen, muziek maken en beelden creëren. Aan creativiteit geen gebrek! Je maakt kennis met alle aspecten van het beroep leraar. Je bouwt al een pak ervaring op de werkplek op. We focussen ook op didactiek en pedagogiek: hoe breng je kinderen individueel en in groep tot leren. Bovendien leer je samen met je collega's zorg te dragen voor de ontwikkeling van elk kind. 

 

Wie word je?

Je studeert af als spontane, warme leerkracht die kinderen hun talenten helpt ontwikkelen en hen uitdaagt om nieuwe dingen te leren. Je creëert zelf een positieve, efficiënte en prikkelende klasomgeving waarin taal, betrokkenheid, diversiteit en samenwerking meer dan loze begrippen zijn. Je ontwikkelt leuke en leerrijke lessen en weet je leerlingen perfect te begeleiden en coachen in hun activiteiten. Kinderen zullen graag van jou leren.

Daarnaast heb je inzicht in de maatschappij en in verschillende culturen en ben je mee met de leefwereld van jonge kinderen. Je weet perfect hoe je hierop inspeelt. Leerkracht ben je niet alleen op school maar ook in de samenleving. Je kan goed samenwerken met professionals van binnen en buiten de school.

Troeven

Doen doen doen

Je leert hoe het eraan toe gaat voor leraren op de basisschool, doordat je vroeg en vaak naar je ‘werkplek’ - een stageschool - gaat. In het eerste en tweede jaar ben je bijna elke week één dag op dezelfde school, in het derde jaar zelfs twee dagen om de school en verschillende klassen grondig te leren kennen. Daarnaast zijn er ook werkplekweken waar je oefent in het lesgeven. Enkele voordelen van het werkplekleren:

  • De garantie op een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject
  • Een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie
  • Ongelooflijk veel praktijkervaring binnen één jaar
  • Een zeer sterk CV op het einde van je opleiding

Je leert van elkaar

Binnen de lerarenopleiding van AP heerst een warme sfeer waar lectoren, werkplekbegeleiders en medestudenten open met elkaar communiceren. We doen aan co-teaching, want met twee bereik je meer dan alleen. En we werken nauw samen met het werkveld. We kunnen elkaar zo veel leren. 

Leren op jouw maat & focus op persoonlijke groei

We stemmen onze opleiding af op de talenten die onze studenten meebrengen. Indien je al een opleiding achter de rug hebt of op een andere manier al vaardigheden hebt opgebouwd, kan je een aanvraag indienen om je studietraject te verkorten. Onder begeleiding van je lectoren concentreer je op je persoonlijke groei. Je kan rekenen op heel wat coaching en supervisie in je ontwikkeling tot leraar. We motiveren je om kritisch na te denken over de lesinhoud, de activiteiten en materialen die je gebruikt. We confronteren je voortdurend met uitdagingen en vernieuwing. We hebben een sterke ondernemingszin en gaan op onderzoek.

Leg je eigen accent

We vinden het belangrijk dat jouw opleiding ‘op maat’ is. Daarom krijg je tijdens je lerarenopleiding voldoende ruimte om je eigen accent te leggen. In het eerste jaar werk je aan je leraarsvaardigheden op basis van je eigen noden, en is er een keuzemodule. In het tweede jaar kan je kiezen uit een aantal accenttrajecten die je opleiding een specifiek pluspunt geven. En in het derde jaar kan je kiezen uit verschillende keuzetrajecten van telkens drie opleidingsonderdelen.

Onder andere in de opleidingsonderdelen 'niet-confessionele zedenleer' en 'Islamitische godsdienst' proberen we iedere student wegwijs te maken in onze samenleving met focus op inclusieve zorg.

    Programma

    Het modeltraject van de opleiding bestaat uit zes semesters, verspreid over drie jaar. Je ontwikkelt stapsgewijs alle competenties die een startende leerkracht nodig heeft.

    Uit de startblokken

    De opleiding start met een motiverende week vol workshops waarin je je talenten en vaardigheden als toekomstige leraar kan ontdekken. Samen met je medestudenten ga je aan de slag met een aantal uitdagingen. Aan de hand hiervan leren we je tijdens die week hoe je je eigen groeiprofiel opstelt waarin je sterktes en ook je werkpunten aan bod komen. Het kan zijn dat je bepaalde werkpunten hebt die erg belangrijk zijn voor een leraar lager onderwijs. We bieden je in het eerste jaar dan ook mogelijkheden om hieraan te werken. Zo kan je bijvoorbeeld je taalvaardigheid of algemene en culturele ontwikkeling bijspijkeren.

    Opleidingsonderdelen

    Elk semester bestaat uit een breed en divers pakket aan opleidingsonderdelen: taal, wiskunde, communicatie, sport en gezondheid, didactische technieken, wereldoriëntatie, ... Er gaat ook aandacht naar diversiteit in de klas en je maatschappelijke rol als leraar.

    Regelmatig werken vanaf de eerste maanden is hét succesrecept om je studieloopbaan tot een goed einde te brengen. In deze richting zal je niet veel stilzitten. 

    Courses Exchange Students 2022-23

    *modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

    Download een printklare pdf-versie

    Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

    Gespreid Programma

    De lerarenopleiding vergt veel van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je deze over vier jaar (in plaats van drie) spreiden, en combineert dit met een intensief programma 'Learn to Study'. Zo verhoogt je namelijk jouw slaagkansen.

    Learn to Study is een workshopreeks onder begeleiding van ervaren trajectbegeleiders en lectoren die je studievaardigheden helemaal scherpstellen. Doordat je je maar voor een deel van de vakken inschrijft, heb je extra tijd. Deze tijd gebruik je om de workshopreeks van Learn to Study te volgen, samen met andere studenten die zich  hebben ingeschreven voor dit studietraject. 

    Wat leer je zoal met Learn to Study?

    De workshopreeks beslaat verschillende onderdelen om je studievaardigheden helemaal op punt te krijgen. Zo leer je hoe de lessen en cursussen zijn opgebouwd, en maak je kennis met de (digitale) schoolomgeving. Ook spijker je je taalvaardigheden bij en leer je efficiënt studeren, structureren, schematiseren en samenvatten.

    Nog vragen?

    Inge Landuyt (ingeborg.landuyt@ap.be) beantwoordt graag al je vragen.

    Courses Exchange Students 2022-23

    *modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Leerkracht lager onderwijs is en blijft een knelpuntberoep. Na je studies kan je zo goed als zeker onmiddellijk aan de slag.

    Verder studeren

    Heb je zin in meer? Dan zijn er heel wat mogelijkheden. Een postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld. Of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? Na je opleiding kan je in één jaar een extra diploma Secundair Onderwijs of Kleuteronderwijs behalen.

    Heb je academische ambities? Volg dan een schakelprogramma om een master te behalen in de Opleidings- en onderwijswetenschappen of Pedagogische wetenschappen (Brussel, Gent of Leuven). Van onze studenten stroomt 15 tot 40 procent door naar een universitaire opleiding, waarvan de meeste ook effectief een diploma behalen.

    Internationaal

    Trek erop uit

    Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee doe je niet enkel een unieke ervaring op, maar investeer je ook in je persoonlijke ontwikkeling als toekomstige leraar. We bieden twee internationale mogelijkheden aan:

    • Loop drie maanden stage in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Bali of Suriname.
    • Trek er vijf maanden op uit voor een Erasmusuitwisselingen aan één van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland, ...

    Internationaal inleefproject

    In het tweede jaar werk je aan je internationale en interculturele competenties in het opleidingsonderdeel internationaal inleefproject. Je bereidt in kleine teams, samengesteld met studenten Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs, een onderzoeksvraag uit het werkveld voor en voert die uit in scholen en lerarenopleidingen in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal.

    Lukt het voor jou niet om een volldige week naar het buitenland te trekken? Dan kan je een aangepast Internationaal inleefproject @ Home volgen waarbij je dezelfde competenties leert. Aan jou de vrije keuze dus! 

    Internationale projecten op eigen bodem

    Je hoeft niet noodzakelijk zelf erop uit te trekken om een buitenlandse ervaring op te doen. Bij ons kan dat ook hier, in hartje Antwerpen! 

    • In je tweede jaar neem je deel aan de ‘International week’ die we organiseren met de Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door - vaak buitenlandse - gastdocenten met thema’s die raken aan de accenttrajecten binnen de opleidingen.
    • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project voorgeschoteld, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers, ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
    • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en studenten uit de lerarenopleidingen? Ben jij uitermate geboeid hoe maatschappelijke vraagstukken en stedelijke samenlevingsproblemen aangepakt kunnen worden? Werk dan mee in een multidisciplinair team aan innovatieve, creatieve oplossingen en geef zo mee een antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen die elke grootstad ervaart. Community Engaged Learning is een programma van 30 studiepunten, volledig in het Engels. Dit programma biedt een ideale oplossing voor studenten die graag een internationale ervaring willen opdoen, zonder effectief naar het buitenland te gaan.

    Verplichte instaptoets

    De ‘verplichte, niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding: Wat voor beestje is dit?

    Verplicht en niet-bindend

    De instaptoets is een initiatief van de Vlaamse overheid. Alle aankomende studenten van de educatieve bacheloropleidingen Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs in Vlaanderen en Brussel leggen voortaan een instaptoets af. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor. Dit is géén toelatingsproef. Zelfs indien je resultaten minder goed zijn dan je zelf had gehoopt of verwacht, mag je toch starten in onze lerarenopleidingen. 

    Instaptoets

    Die instaptoets helpt je om zicht te krijgen op je niveau bij aanvang van je opleiding tot leerkracht en heeft als doel jou als beginnende student een spiegel voor te houden over je startcompetenties.  Indien je zelf vindt dat je voor de start of tijdens het eerste jaar van je lerarenopleiding een extra duwtje in de rug kan gebruiken, dan helpen wij je daar heel graag bij. Indien je dat zelf niet nodig acht, dan hoef je van ons aanbod geen gebruik te maken. Jij zit met andere woorden aan het stuur!

    De instaptoets: Waar, wat en hoe?

    Je kan de instaptoets gratis online afleggen. Meer info vind je op de website van de overheid. Na de test krijg je een bewijs van deelname, een document dat je nodig hebt om in te schrijven voor de lerarenopleidingen.

    Mocht je na het invullen van de instaptoets verdere vragen hebben over jouw keuze voor onze lerarenopleidingen, dan helpt de studietrajectbegeleider je uiteraard heel graag verder. Contactgegevens vind je telkens op onze opleidingspagina's. 

    Proefversie

    Omdat we al onze (toekomstige) studenten zo goed mogelijk ondersteunen, hebben we een proefversie met verbetersleutel van de instaptoets uitgewerkt. Deze vind je op de pagina 'Instaptoets downloaden'.

    Niet helemaal tevreden met je resultaten? Geen paniek!

    • Je motivatie is immers belangrijker dan je resultaten voor de instaptoets.
    • De instaptoets is slechts een momentopname waarin bovendien lang niet alle vaardigheden van een toekomstige leerkracht aan bod komen.

    In de lerarenopleidingen van AP Hogeschool screenen we jouw vaardigheden en kennis bovendien sowieso aan de start van je eerste academiejaar.  

    Met de resultaten van de instaptoets en van deze screening in de hand, bekijken we dan samen jou hoe we je slaagkansen optimaal kunnen garanderen. Denk daarbij aan hulpmiddelen zoals:

    • online tools om vaardigheden zoals spelling of rekenen te oefenen;
    • bijspijkercursussen;
    • individuele begeleiding, zoals door studenten van de lerarenopleidingen secundair onderwijs voor Frans;
    • studiebegeleiding;
    • coachingsgesprekken om je vorderingen te bespreken;
    • eventueel een deeltijdtraject, waarbij je twee in plaats van één jaar doet over je eerste trajectschijf van in totaal 60 studiepunten.

    Zowel de instaptoets als onze screening aan de start van je academiejaar zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen: een goede start dus in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar!

    FAQ over deze opleiding

    • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

      Je mag in alle onderwijsnetten lesgeven: 

      • onderwijs van steden en gemeenten

      • gemeenschapsonderwijs (GO!)  

      • katholiek onderwijs  

    • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

      Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een online instaptoets afleggen. Hierna krijg je een bewijs van deelname, een document dat je nodig hebt om in te schrijven.

      Deze instaptoets is:

      • Gratis. Je kan 'm online afleggen via www.onderwijskiezer.be waar en wanneer je maar wil.
      • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
      • Niet-bindend. Iedereen die toelatinsgproef heeft afgelegd kan starten. Je resultaat speelt geen rol. De instaptoets dient vooral om (jou) zicht te geven op je startcompetenties.  

      Omdat we al onze (toekomstige) studenten zo goed mogelijk ondersteunen, heeft AP een proefversie met verbetersleutel van de instaptoets uitgewerkt. Deze vind je op de pagina 'Instaptoets downloaden'.

      Meer details vind je onder de tab 'Instaptoets' op deze opleidingspagina.

    • Hoeveel uur per week heb ik les?

      Lessen worden ingepland van maandag tot vrijdag.  

      • Je start nooit vroeger dan 8 uur en eindigt nooit later dan 18 uur.  

      • Je hebt meestal 4 à 6 uur les per dag.  

      • Je hebt niet per se elke dag les.  

      • Het lesrooster met de exacte dagen en uren krijg je bij de start van het semester.

    • Hoe worden de examens georganiseerd?

      Onze opleiding werkt met een semestersysteem. Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus).   

    • Kan ik zelf kiezen in welke school ik stage loop?

      • In het eerste en tweede jaar: krijg je vanuit de opleiding een stageschool toegewezen. Hierbij houden we zeker rekening met bereikbaarheid. We werken nauw samen met scholen die vertrouwd zijn met onze manier van werken en waar ook altijd medestudenten aan de slag zijn.  
      • In het derde jaar: kan je zelf solliciteren voor een plaats bij een van onze partnerscholen.  

    Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou