Skip to main content
Kleuteronderwijs

Leerkracht Kleuteronderwijs

In de lerarenopleiding Kleuteronderwijs leer je het beste in jonge kinderen naar boven halen. Dankzij jouw enthousiaste, creatieve en doelgerichte manier van lesgeven zie je hen groeien en met verwondering grote sprongen in hun ontwikkeling maken. Als kleuterleerkracht in spe doe je bij AP veel praktijkervaring op zodat je helemaal klaar bent voor de job. Deze opleiding is ook beschikbaar als flexibel programma.

Iets voor jou?

Heb je interesse in de ontwikkeling van kleuters en zin om hierin een belangrijke rol te spelen? Merk je dat jonge kinderen helemaal op hun gemak zijn in jouw buurt? Heb je een sterke verbeelding, gezonde dosis creativiteit en kan je jezelf verplaatsen in de leefwereld van jonge kinderen? Wil je graag je verantwoordelijkheid opnemen en ben je klaar voor een beetje avontuur? Werk je bovendien ook graag in team met andere leerkrachten? Dan ben je een geboren kleuterleerkracht.  

kleuteronderwijs.jpgWat leer je?

  • Je experimenteert met boeken, dans, muziek, cijfers, water, dieren en nog veel meer. 
  • Je leert communiceren met kleuters.
  • Je leert activiteiten en lessen vormgeven vanuit de spontane nieuwsgierigheid van kleuters.
  • Je ontdekt hoe je met kleuters, ouders, grootouders … warme relaties kan aangaan.
  • Je draagt zorg voor de ontwikkeling van elke kleuter en maakt zo in teamverband een merkbaar verschil. 

Wie word je?

Je studeert af als een spontane en warme kleuterleerkracht die kleine kinderen helpt groeien. Je weet perfect hoe je voor hen een positieve en stimulerende omgeving creëert waarin taal, betrokkenheid, diversiteit en samenwerking centraal staan. Je maakt leuke en leerrijke lessen vanuit je inzicht in onze maatschappij, verschillende culturen en de leefwereld van jonge kinderen. Je bent niet alleen leerkracht in de school, maar neemt ook een maatschappelijke rol op. Je kan goed samenwerken met professionals van binnen en buiten de schoolmuren. Je bent en blijft kritisch voor de maatschappij en jezelf, en maakt indruk op morgen.

Al doende leer je

Je leert hoe het eraan toe gaat voor leraren op de kleuterschool, doordat je vroeg en vaak naar je werkplek, een stageschool, gaat. In het eerste en tweede jaar ben je bijna elke week één dag op dezelfde school. In het derde jaar zelfs twee dagen om de school en verschillende klassen grondig te leren kennen. Daarnaast zijn er ook werkplekweken waar je oefent in het lesgeven.

Werkplekleren heeft dus niets dan voordelen.

  • Je hebt gegarandeerd een leerrijk en kwaliteitsvol stagetraject.
  • Er is een intense wisselwerking tussen praktijk en theorie.
  • Je doet ongelooflijk veel praktijkervaring op binnen een jaar.
  • Je bouwt aan een sterk cv op het einde van je opleiding.

Binnen onze lerarenopleidingen heerst een warme sfeer, waarin lectoren, werkplekbegeleiders en medestudenten open met elkaar communiceren. We doen aan co-teaching, want met twee bereik je meer dan alleen. Je kan tijdens je traject rekenen op doorgedreven coaching en supervisie. We werken ook nauw samen met het werkveld zodat we veel van elkaar blijven leren.

In de opleiding sta jij centraal. Jouw talenten worden ingezet en opgemerkt. Waar je al goed in bent, blink je verder in uit. Wat moeilijker is, zet je extra op in. Zo blijf je groeien doorheen de opleiding. Je wordt gemotiveerd om kritisch na te denken over je lesinhoud, de activiteiten en de materialen die je gebruikt. We zoeken voortdurend naar uitdagingen en vernieuwing

Heb je al een opleiding of ervaring? Dan kan je vrijstellingen aanvragen zodat je enkel leert wat relevant is.

 

Kleuteronderwijs is een opleiding op maat voor jou. In elk jaar krijg je de ruimte om je eigen accenten te leggen. 

  • Eerste jaar: je werkt aan je leraarsvaardigheden op basis van je eigen noden en is er een keuzemodule.
  • Tweede jaar: je kiest uit een aantal accenttrajecten die je opleiding een specifiek pluspunt geven.
  • Derde jaar: je kiest uit verschillende keuzetrajecten van telkens drie opleidingsonderdelen. Het onderdeel niet-confessionele zedenleer en islamitische godsdienst bijvoorbeeld maakt je wegwijs in de samenleving met focus op inclusieve zorg. Een waardevolle troef in het lerarenberoep. 

Wil je na je studies snel aan de slag? Ideaal, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar kleuterleerkrachten groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100% zeker van een job.

Bovendien heb je omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.  

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de educatieve bacherloropleiding Kleuteronderwijs is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.


 

Programma

Het modeltraject bestaat uit zes semesters verspreid over drie jaar. Je ontwikkelt stapsgewijs de verschillende competenties die een startende leerkracht nodig heeft. Hieronder vind je het programma met een overzicht van de verschillende vakken en bijhorende studiepunten. 

Elk semester bestaat uit een divers pakket aan opleidingsonderdelen: communicatie, muzische vorming, onderwijstechnieken, creatief leren, wereldoriëntatie … Regelmatig werken vanaf de eerste maanden is hét succesrecept om je studieloopbaan tot een goed einde te brengen. In deze richting zal je gelukkig niet veel stilzitten. 

Courses Exchange Students 2024-25

  • 1. Dagtraject : 60 SP
    Courses ECTS
    Diversiteit en onderwijs 2 3
    Ervaringsgericht leren 1 3
    Iedereen leert 1 3
    Keuzemodule 2 3
    Leraar in interactie 1 3
    Ondersteunende vaardigheden 2 3
    Onderwijs en samenleving 1 3
    Partners in onderwijs 2 3
    Spelend leren 1 3
    Uit de startblokken 1-2 6
    Vakdidactiek muzisch leren 1 3
    Vakdidactiek Nederlands 2 3
    Vakdidactiek wetenschap en techniek 1 3
    Vakdidactiek wiskundige initiatie 2 3
    Werkplekleren 1-2 15
  • 2. Dagtraject : 60 SP
    Courses ECTS
    Internationaal inleefproject 3
    Kies je accent III+IV 3
    Kleuters coachen 3 3
    Leraar in interactie 3 3
    Onderwijsvisies in beeld 3 3
    Onderzoeken 4 3
    Professioneel ontwikkelen 3-4 3
    Schoolbeleid 4 3
    Vakdidactiek lichamelijke opvoeding 3 3
    Vakdidactiek mens en maatschappij 3 3
    Vakdidactiek muzische vorming 3 3
    Werkplekleren 3-4 21
    Zorg voor diversiteit 4 6
  • 3. Dagtraject : 60 SP
    Courses ECTS
    Bachelorproef 5-6 6
    Breed leren 5 6
    Iedereen inclusief 6 3
    Professioneel ontwikkelen 5-6 3
    Wegwijs in de samenleving 6 3
    Werkplekleren 5-6 30
    • 3de bachelor : Niet-confessionele zedenleer
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Vrijzinnig humanisme 5 3
      Ethiek en wereldburgerschap 6 3
      Morele opvoeding 6 3
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 5
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Internationale uitwisseling 5 9
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 6
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Internationale uitwisseling 6 9
    • 3de Bachelor: Islamitische godsdienst
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Geloofsleer en het leven van de profeet 5 3
      Inleiding tot de koranwetenschappen en aanbiddingen 6 3
      Godsdienst, cultuur en zedelijkheid 6 3
    • Professionele uitdieping 5
      Note: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen.
      Courses ECTS
      Didactisch werken B 3
      Vakdidactiek Nederlands A 3
      Orthopedagogiek - afstands/blended 1 4
      Disability studies en sociale inclusie 3 3
      Cultuureducatie op school 5 3
      Filosoferen met kinderen 5 3
      Mindful voor de klas 3
    • Professionele uitdieping 6
      Note: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
      Courses ECTS
      Vakdidactiek Frans A 3
      Orthopedagogiek 2 4
      Psychologie 2 3
      Gedragsverandering 3
      AP Studium Generale NL 3
      Interprofessioneel samenwerken in inclusief onderwijs 3
      Mindful voor de klas 3
      Zorg dragen in team 3
      Actief burgerschap in de diverse samenleving 3
      Expeditie Zweden 3

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste jaar schiet je meteen uit de startblokken. Tijdens een motiverende week vol workshops en andere activiteiten ga je op ontdekkingstocht naar je eigen talenten als toekomstig leerkracht. Je leert ook meteen de campus, medestudenten en lectoren goed kennen. 

Verder op het programma: een stevige pedagogische en didactische basis. Je maakt kennis met de leergebieden van kleuteronderwijs, de leerdoelen en je ontdekt hoe je kleuters motiveert en stimuleert in hun leerproces.

De leerinhoud verwerf je via zelfstudiepakketten en gezamenlijke leermomenten op de campus. Je frist je basiskennis op voor de vakken Nederlands, wiskunde en wetenschappen en techniek. Die inhoud leer je daarna ook toepassen in de klas, bijvoorbeeld: welke materialen gebruik ik, welke instructies geef ik, welke vragen stel ik ... Omdat kinderen zichzelf graag expressief uiten, ga je ook muzisch leren. Experimenteer erop los met zang, beeld, multimedia, drama, etc. Je ontdekt ook de verschillen tussen kinderen tijdens de vakken diversiteit en onderwijs, en iedereen leert.

Alles wat je leert, pas je meteen toe. Tijdens het werkplekleren trek je regelmatig naar de kleuterschool, maar liefst één dag per week. Daarbovenop draai je per semester nog een fulltime week mee op diezelfde school. Ideaal om te ontdekken of het lerarenberoep iets voor jou is. Zowel de mentoren op je stageschool als een coach uit de opleiding begeleiden je tijdens dit hele traject. Je staat er dus nooit alleen voor.

In januari en juni heb je examens, maar dat is zeker niet je enige beoordeling. Je wordt ook permanent geëvalueerd op opdrachten waar je tijdens het semester tussentijdse feedback op krijgt. 

Tijdens het tweede jaar verdiep je jezelf in de didactiek en het klasmanagement. Je krijgt meer inzicht in hoe je samen met collega’s kan zorgen voor een optimaal schoolbeleid en schoolklimaat. Je verdiept je in verschillende onderwijsvisies en -systemen om jouw rol als leraar binnen onze samenleving beter te leren kennen.  

Je zet ook het werkplekleren verder: opnieuw breng je één dag per week door als vast teamlid op een school, en per semester aanvullend nog een volledige week. Daarnaast krijg je de unieke kans om je blik op de wereld te verruimen. Je bekijkt onderwijs vanuit een internationaal perspectief tijdens een uitwisselingsweek in Nederland en een inleefproject in het buitenland of op de campus. 

In het vak kleuters coachen leer je kinderen feedback geven en nieuwe inzichten aanreiken. Lesgeven is tenslotte meer dan instructies geven en inoefenen. Met de juiste principes en vaardigheden inspireer je binnenkort kleuters en laat je hen groeien tot hun volle potentieel. 

Natuurlijk is inclusie ook niet weg te denken in de lerarenopleiding. In het vak zorg voor diversiteit leer je hoe je alle kinderen maximale kansen geeft en via de juiste aanpak kan betrekken in de klas.

Tot slot zorg je zelf ook deels voor de invulling van je opleiding. Zo leg je je eigen accenten afgestemd op jouw interesses. Kies je bijvoorbeeld voor het keuzevak outdoor, urban of design thinking eduaction? Jij beslist.  

Tijdens je laatste opleidingsjaar staat het werkplekleren centraal. Het neemt de helft van je programma in beslag. Je brengt dus heel wat tijd door op een school en krijgt daardoor de kans om je maximaal te ontplooien als kleuterleerkracht.  

Ook in je laatste jaar kan je opleidingsonderdelen zelf invullen op basis van jouw interesses. Kies bijvoorbeeld al enkele vakken uit de vervolgopleiding Niet-confessionele Zedenleer of Islamitische Godsdienst. Zo heb je later een heleboel vrijstellingen op zak als je wil verder studeren. Of ga op internationaal avontuur en breng een semester door in het buitenland. Blijf je liever hier? Dan zijn er verschillende interessante specialisatievakken zoals filosoferen met kinderen, cultuureducatie op school of mindful voor de klas. Boeiende keuzevakken dus die van jou geen doorsnee leerkracht maken. Integendeel, je studeert af met een uniek profiel dat enorm gegeerd is in het werkveld. 

Tot slot werk je een bachelorproef uit waarbij de theorie en praktijk hand in hand gaan met elkaar. Net als in de hele opleiding.

Gespreid programma

De lerarenopleiding vergt veel van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je de opleiding ook over vier jaar spreiden. Als je het vierjarig traject combineert met een intensief programma Learn to Study, verhoog je aanzienlijk je slaagkansen.

Courses Exchange Students 2024-25

  • 1. 4-jarig dagtraject : 36 SP
    Courses ECTS
    Iedereen leert 1 3
    Keuzemodule 2 3
    Leraar in interactie 1 3
    Ondersteunende vaardigheden 2 3
    Partners in onderwijs 2 3
    Spelend leren 1 3
    Uit de startblokken 1-2 6
    Vakdidactiek muzisch leren 1 3
    Vakdidactiek Nederlands 2 3
    Vakdidactiek wetenschap en techniek 1 3
    Vakdidactiek wiskundige initiatie 2 3
  • 2. 4-jarig dagtraject : 42 SP
    Courses ECTS
    Diversiteit en onderwijs 2 3
    Ervaringsgericht leren 1 3
    Kies je accent III+IV 3
    Kleuters coachen 3 3
    Onderwijs en samenleving 1 3
    Schoolbeleid 4 3
    Vakdidactiek lichamelijke opvoeding 3 3
    Vakdidactiek mens en maatschappij 3 3
    Vakdidactiek muzische vorming 3 3
    Werkplekleren 1-2 15
  • 3. 4-jarig dagtraject : 51 SP
    Courses ECTS
    Internationaal inleefproject 3
    Leraar in interactie 3 3
    Onderwijsvisies in beeld 3 3
    Onderzoeken 4 3
    Professioneel ontwikkelen 3-4 3
    Werkplekleren 3-4 21
    Zorg voor diversiteit 4 6
    • 3de bachelor : Niet-confessionele zedenleer
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Vrijzinnig humanisme 5 3
      Ethiek en wereldburgerschap 6 3
      Morele opvoeding 6 3
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 5
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Internationale uitwisseling 5 9
    • 3de Bachelor: Internationalisering Semester 6
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Internationale uitwisseling 6 9
    • 3de Bachelor: Islamitische godsdienst
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Geloofsleer en het leven van de profeet 5 3
      Inleiding tot de koranwetenschappen en aanbiddingen 6 3
      Godsdienst, cultuur en zedelijkheid 6 3
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
      Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      Courses ECTS
      Breed bewegen 5 3
      • Professionele uitdieping 5
        Note: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen.
        Courses ECTS
        Didactisch werken B 3
        Vakdidactiek Nederlands A 3
        Orthopedagogiek - afstands/blended 1 4
        Disability studies en sociale inclusie 3 3
        Cultuureducatie op school 5 3
        Filosoferen met kinderen 5 3
        GOK op de emancipatorische, democratische school! 3
        Mindful voor de klas 3
        • Professionele uitdieping 6
          Note: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen.
          Courses ECTS
          Vakdidactiek Frans A 3
          Orthopedagogiek 2 4
          Psychologie 2 3
          Gedragsverandering 3
          AP Studium Generale NL 3
          Interprofessioneel samenwerken in inclusief onderwijs 3
          Mindful voor de klas 3
          Zorg dragen in team 3
          Actief burgerschap in de diverse samenleving 3
          Expeditie Zweden 3
  • 4. 4-jarig dagtraject : 51 SP
    Courses ECTS
    Bachelorproef 5-6 6
    Breed leren 5 6
    Iedereen inclusief 6 3
    Professioneel ontwikkelen 5-6 3
    Wegwijs in de samenleving 6 3
    Werkplekleren 5-6 30

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Learn to Study is een workshopreeks onder begeleiding van ervaren studiebegeleiders en lectoren die je studievaardigheden helemaal scherpstellen. Doordat je je slechts voor een deel van de vakken inschrijft, heb je extra tijd. Deze tijd gebruik je om de workshopreeks van Learn to Study te volgen, samen met andere studenten die zich hebben ingeschreven voor dit studietraject. 

In de workshopreeks leer je onder ander hoe de lessen en cursussen zijn opgebouwd, en maak je kennis met de digitale schoolomgeving. Ook spijker je je taalvaardigheden bij en leer je efficiënt studeren, structureren, schematiseren en samenvatten.

Contacteer de trajectbegeleider voor meer info.

Meteen aan de slag

Met een succesvolle stage op je cv is de kans groot dat je meteen aan de slag kan na je opleiding, zeker als het om vervangingen gaat. Vooral kleuterscholen in stedelijke omgevingen zijn permanent op zoek naar nieuwe krachten.

Als je graag wil verder studeren, zijn er heel wat mogelijkheden. Het postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld, of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? In slechts een jaar tijd behaal je een extra diploma Secundair Onderwijs of Lager Onderwijs.

Heb je academische ambities? Volg dan een schakelprogramma naar een master Opleidings- en onderwijswetenschappen of Pedagogische wetenschappen (BrusselGent of Leuven). Van onze afgestudeerden stroomt 15 tot 40% door naar een universitaire opleiding, waarvan de meesten ook effectief een diploma behalen.

Trek eropuit

Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee beleef je niet enkel een unieke ervaring, maar investeer je ook in je persoonlijke ontwikkeling als toekomstige leerkracht. Er zijn twee opties.

  • Loop drie maanden stage in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Bali of Suriname.
  • Trek er vijf maanden op uit voor een Erasmusuitwisseling aan een van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland ...

In het tweede jaar werk je aan je internationale en interculturele competenties in het opleidingsonderdeel internationaal inleefproject. Je bereidt in kleine teams, samengesteld uit studenten Kleuteronderwijs, Lager en Secundair Onderwijs, een onderzoeksvraag uit het werkveld voor en voert die uit in scholen en lerarenopleidingen in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal.

Lukt het voor jou niet om een volledige week naar het buitenland te trekken? Dan kan je een aangepast internationaal inleefproject@home volgen waarbij je dezelfde competenties leert. Aan jou de vrije keuze dus.

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook bij ons, in hartje Antwerpen. 

  • In je tweede jaar neem je deel aan de international week die we organiseren met Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door buitenlandse gastdocenten over thema’s van de accenttrajecten binnen de opleidingen.
  • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
  • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en studenten uit de lerarenopleidingen? Wil je graag maatschappelijke vraagstukken en stedelijke samenlevingsproblemen aanpakken? Werk dan mee in een multidisciplinair team aan innovatieve, creatieve oplossingen en geef zo mee een antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen die elke grootstad ervaart. ES-MC is een programma van 30 studiepunten, volledig in het Engels. Dit programma biedt een ideale oplossing voor studenten die graag een internationale ervaring willen opdoen, zonder effectief naar het buitenland te gaan.
Voor wie geldt dit?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de bachelor Kleuteronderwijs, Lager of Secundair Onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken.

Opgelet: heb je al een bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding is vrijgesteld van deelname. 

Nog meer info vind je hier

De starttoets peilt in eerste instantie naar competenties Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is. Aankomende studenten Lager Onderwijs leggen ook een starttoets af voor de onderdelen Frans en wiskunde. 

Je legt dus een toets af voor deze onderdelen:

  • Educatieve bachelor Kleuteronderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Secundair Onderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Lager Onderwijs: Nederlands, Frans en wiskunde

De starttoets is verplicht. Met een bewijs van deelname aan de starttoets kan je je sowieso inschrijven voor een lerarenopleiding, of je nu geslaagd bent of niet. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) moet je dat bewijs van deelname voorleggen.

Haal je het streefcijfer niet, dan kan je je nog steeds inschrijven voor je lerarenopleiding. Je volgt dan wel voor of tijdens je opleiding een verplicht online remediëringstraject voor het onderdeel waarvoor je niet slaagde. De resultaten worden enkel gedeeld met de hogeschool waar je uiteindelijk inschrijft. We voorzien vanuit AP ook ondersteunend materiaal, of hulp op maat aan om jou hierbij te begeleiden. Zo werken samen met jou eventuele tekorten tijdig weg. 

  • Het onderdeel Nederlands leg je af tijdens een afnamemoment aan een hogeschool naar keuze.
  • De onderdelen Frans en wiskunde (enkel voor Lager Onderwijs) leg je thuis online af.
  • De starttoets is kosteloos en inschrijven voor een afnamemoment voor het onderdeel Nederlands kan tot 12 uur vóór het tijdslot via de website van de Vlaamse Hogescholenraad.

Naast de instaptoets voorzien we vanuit de opleiding een (niet-bindende) screening aan de start van je academiejaar. De beide zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

Meer info en proefversie van de starttoets

FAQ over deze opleiding

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan lesgeven in het kleuteronderwijs, de eerste graad van het lager onderwijs en in het buitengewoon onderwijs in alle onderwijsnetten:

    • gemeenschapsonderwijs;

    • gesubsidieerd officieel onderwijs (provinciaal en stedelijk);

    • gesubsidieerd officieel onderwijs (katholiek, Steiner, methodescholen, e.a.)

  • Kan ik zelf kiezen in welke school ik stage loop?

    • In het eerste en tweede jaar krijg je vanuit de opleiding een school toegewezen voor het werkplekleren, rekening houdend met de bereikbaarheid voor jou. We werken nauw samen met scholen die vertrouwd zijn met onze manier van werken en waar ook altijd medestudenten aan de slag zijn.  
    • In het derde jaar kan je zelf solliciteren naar een plaats bij een van onze partnerscholen.  

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor.

    Deze starttoets is:

    • Gratis. De toets gebeurt op een van de verschillende locaties doorheen Vlaanderen. De keuze is helemaal aan jou. De starttoets is kosteloos en inschrijven kan tot twee weken voor het afnamemoment. 
    • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
    • Bindend. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) leg je dat bewijs van deelname voor. Als je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Deze remediëring bestaat minstens uit een online traject, dat je zowel voor de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

    De starttoets is er om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Het is een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Lessen worden ingepland van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur

    • Uitzonderlijk start een lesdag om 8 uur of loopt die uit tot 18 uur.

    • Gelukkig heb je nooit les van 8 uur tot 18 uur, want in het vast uurrooster heb je maximaal vier tot zes uur les per dag.  

  • Hoe worden de examens georganiseerd?

    Onze opleiding werkt met een semestersysteem. Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus). De evaluatieperiode bestaat uit een mix van examens en (project)opdrachten. Aan die opdrachten werk je doorheen het jaar zodat niet alles samenvalt in één periode.