Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeksdag 2021

Interactieve online sessies

    Collective (Teacher) Efficacy

    13u30 - 15u00 - Collective (Teacher) Efficacy

    Door Annelies Aerts en Eva Faes - Basis- en secundair onderwijs

    Collective Teacher Efficacy is het gedeelde geloof van een groep in het gezamenlijk vermogen om acties te organiseren en uit te voeren om zo een bepaald (hoog) niveau te bereiken. De implementatie van deze collectieve gedragenheid heeft een bewezen positief effect op de leerprestaties van leerlingen, specifiek bij leerlingen met een lagere socio-economische achtergrond. In deze sessie lichten we toe wat dit concept inhoudt en hoe je dit kan implementeren in je werking. Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over hun ervaringen op het vlak van collectieve gedragenheid en de mogelijkheden om dit concept te vertalen naar andere settings buiten de schoolomgeving.

    Doelgroep:

    • Leerkrachten, directies en pedagogische begeleiders
    • Teamleiders van sociale en openbare organisaties die CTE willen implementeren in hun werking

    Experimenteren met creatieve taalverwerving

    13u30 - 15u00 - Experimenteren met creatieve taalverwerving

    Door Ahilan Ratnamohan – Uitvoeringspraktijk in perspectief

    Hoe kan je kinderen en volwassenen op een creatieve en speelse manier talen aanleren? Tijdens deze sessie demonstreren we drie verschillende interactieve leermethodes. Deze kunnen toegepast worden in het klassieke taalonderwijs maar ook in NT2-onderwijs. Deze sessie wordt gegeven door expert Ahilan Ratnamohan, die talloze jaren ervaring heeft in taalverwerving en performancepraktijk in migratiesettings. Daarna gaan we in conversatie met de deelnemers over deze methodieken en hun ervaringen met dergelijke leerbenaderingen.

    Doelgroep:

    • Taalleerkrachten, leerkrachten in multiculturele omgevingen
    • Medewerkers van taalinstituten, bibliotheken en cultuurcentra, organisaties gericht om immigratie en integratie...

    CLIL-fluential

    15u15 - 16u45 - CLIL-fluential: naar een optimalisatie van CLIL-onderwijs

    Door Stephen Hargreaves en Eva Faes - Basis- en secundair onderwijs

    CLIL – Content and Language Integrated Learning – verwijst naar het aanleren van curriculumvakken in een andere taal dan de gebruikelijke instructietaal. Dit met het doel de inhoudelijke vakkennis en tegelijkertijd de taalkennis van studenten te verbeteren. Onderzoek toont aan dat deze nieuwe leermethode de taalvaardigheid inderdaad significant verhoogt en dat dit ook een positief effect heeft op de self-efficacy (het eigen kunnen) van TSO- BSO-studenten.

    In deze sessie bespreken we hoe wij CLIL nu toepassen in de lerarenopleiding. We bieden je basistechnieken en inspiratie aan over hoe je een klassiek vak ‘verCLILt’. Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over hoe zij zelf CLIL (willen) toepassen in hun curriculum. Welke aspecten werken en bij welke aspecten zijn er nog struikelblokken? Kunnen de experten van AP hier een ondersteunende rol in opnemen?

    Doelgroep:

    • Leerkrachten, directies en pedagogische begeleiders
    • Zowel CLIL-geroutineerden als CLIL-geïnteresseerden

    Mantle of the Expert

    15u15 - 16u45 - Mantle of the Expert: drama als leermiddel in het lager onderwijs

    Door Bob SelderslaghsCorporeal

    Mantle of the Expert (MoE) is een methode waarbij leren en onderwijzen benaderd worden vanuit ‘verbeeldend onderzoek’. Drama fungeert in deze als leermiddel. In deze sessie leggen we uit hoe je aan de hand van drama intrinsieke leermotivatie kan stimuleren en hoe je door het creëren van een fictieve context kan bijdragen aan collaboratief leren. Hierna gaan we in gesprek met de deelnemers over hun ervaringen met drama in de klas en welke uitdagingen hierbij naar voren komen. Deze sessie kadert in de onderzoeksprojecten MoE 2.0 en ART4DEM.

    Doelgroep:

    • Leerkrachten basisonderwijs en student-leraren
    • Leerkrachten deeltijds kunstonderwijs, dramadocenten, theatermakers die met jonge doelgroepen (willen) werken…

    The Golden Record

    17u00 - 18u30 - The Golden Record: filosoferen met kinderen aan de hand van drama en geluid

    Door Robin Keyaert en Elias Vandenbroecke – Corporeal

    Hoe begin je een filosofisch gesprek met kinderen en wat is de meerwaarde ervan? In deze sessie demonstreren we hoe je aan de hand van een theatrale context kan filosoferen met kinderen en hoe dit past binnen een pedagogische agenda. We bieden handvaten aan om filosofische gesprekken met kinderen op te zetten, hoe je dit kan doen binnen een theatrale context en hoe je wederom deze gesprekken kan omvormen naar nieuwe theatrale uitingen. Hierna gaan we in gesprek met de deelnemers over hun ervaringen met filosofische vraagstukken en theater in de klas en welke uitdagingen hierbij naar voren komen.  Deze sessie kadert in het onderzoeksproject The Golden Record.

    Doelgroep:

    • Leerkrachten basisonderwijs en student-leerkrachten
    • Leerkrachten deeltijds kunstonderwijs, dramadocenten, theatermakers die met jonge doelgroepen (willen) werken…

    Laagdrempelige VR- en AR-tools

    13u30 - 15u00 - Laagdrempelige VR- en AR-tools: hoe begin je eraan?

    Door Silvia Van Aken, Wannes Heirman, Laura Herrewijn, Frederik Marain, Kristof Timmerman, Wes Nijssen, Lowie Spriet en Jeroen Cluckers - Immersive Lab

    VR en AR hoeven niet enkel een marketingtruc te zijn voor grote multinationals. Het kan ook ingezet worden om te trainen, te sensibiliseren of zelfs gedragsveranderingen te bewerkstelligen. In deze sessie tonen we aan hoe je met weinig budget kwalitatieve VR- of AR-producten kan creëren. Dit aan de hand van een virtuele rondleiding van het Immersive Lab en een uiteenzetting over best practices.

    Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over welke huidige noden en drempels zij ervaren zodat het Immersive Lab hierin ondersteuning kan bieden. Deze sessie kadert in het onderzoeksproject Merging Realities.

    Doelgroep:

    • Overheden, koepelorganisaties...
    • KMO’s, non-profitorganisaties...

    Soft skills

    13u30 - 15u00 - Soft skills: meten en ondersteunen

    Door Elena Van den Broeck, Sabrina Govaerts, Amber Hoefkens en Peter David - Applied Educational Research Unit

    Soft skills zijn generieke werkkwaliteiten zoals flexibiliteit, zelfsturing of creativiteit. De nood om deze skills te meten en te professionaliseren is enorm gegroeid. Daarom ontwikkelden we een zelfbeoordelingstool waarmee werknemers en werkgevers soft skills kunnen diagnosticeren en feedback ontvangen. Deze tool is ontwikkeld voor de volledige arbeidsmarkt, alsook voor studenten bij stage/werkplekleren en werkzoekenden.

    In deze sessie bieden we inzichten in het belang van soft skills en hoe deze ondersteund kunnen worden. Daarnaast verduidelijken we de meerwaarde van de tool en deze demonstreren we deze aan de hand van praktijkvoorbeelden.

    We gaan met de deelnemers in gesprek over hoe zij soft skills waarderen in hun organisatie en hoe zij trachten deze te ondersteunen. Welke vertaalmogelijkheden zijn er mogelijk voor specifieke bedrijfscontexten? Deze sessie kadert in het onderzoeksproject 360° Learning.

    Doelgroep:

    • HRD-medewerkers, bedrijfscoaches en begeleiders
    • Leerkrachten, stagebegeleiders op school of in bedrijven

    Belt and Road Initiative

    15u15 - 16u45 - Belt and Road Initiative: de nieuwe zijderoute tussen Europa en China

    Door Joost Hintjens - Bedrijfsmanagement

    Het Belt and Road Initiative van de Chinese overheid is een project waarin de transportverbindingen tussen Europa en Azië worden uitgebreid en geoptimaliseerd om de Chinese economie te versterken. Deze gigantische investering vanuit China heeft grote gevolgen voor de Europese havens, distributiecentra en de gehele logistieke sector in Europa.

    In deze sessie stellen we de stand van zaken van dit project voor en de opportuniteiten en brengen we de bedreigingen voor de logistieke sector in kaart. Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over welke ervaringen zij tot nu toe hebben en welke impact dit heeft op hun bedrijf/sector. Op deze manier trachten we antwoorden te formuleren op de vraag hoe dit project zo goed mogelijk in Europees voordeel te benutten. Deze sessie kadert in het onderzoeksproject Belt & Road Initiative van AP Hogeschool.

    Doelgroep:

    • Transportbedrijven, logistieke dienstverleners, havenoperatoren
    • Koepel- en sectororganisaties

    Naar een gezonde levensstijl

    17u00 - 18u30 - Naar een gezonde levensstijl: meten en adviseren

    Door Axelle Beuselinck, Eline Baete en Billie VinckVoedings- en Dieetkunde

    Steeds meer organisaties ervaren de nood in te zetten op fysieke en mentale gezondheid bij hun leden, studenten, patiënten… Een gezonde levensstijl is een integraal onderdeel om welzijn te promoten. Maar hoe begin je eraan? In deze sessies reiken we methodes en meettechnieken aan om aan gezondheidsbevordering te doen in jouw organisatie. We demonstreren hoe je op een laagdrempelige manier lichaamssamenstelling, beweging en sedentair gedrag kan meten en hoe je op basis van deze gegevens gedragsveranderingen kan bewerkstelligen. Ook gaan we dieper in op de bevraging en de analyse van voedingspatronen. Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over hoe zij een gezonde levensstijl willen en trachten te promoten in hun organisatie.

    Doelgroep:

    • Diëtisten
    • Welzijnsmedewerkers
    • Begeleiders en directies uit sociale en openbare organisaties zoals scholen, ziekenhuizen, overheden…

    Meten is (z)weten

    17u00 - 18u30 - Meten is (z)weten: hoe evalueer je sociale impact?

    Door Britt Dehertogh, Liese Berkvens en Pieter Cools – iSOS

    De impact van sociale acties en interventies evalueren is geen evidentie. Wat werkt voor wie en onder welke omstandigheden? En hoe meet je dit? Doe je dit kwantitatief of kwalitatief? Tijdens deze sessie leggen we uit wat een sociale impactevaluatie net is en wat het belang hier van is voor sociale organisaties. Verder tonen we aan hoe je aan de slag hiermee kan gaan en bieden we handvaten aan voor realistische en bruikbare evaluaties.

    Daarna gaan we in gesprek met de deelnemers over hoe zij nu sociale impactevaluaties uitvoeren en welke struikelblokken zij ervaren. Hieruit kunnen we leren hoe wij het werkveld nog beter kunnen ondersteunen in hun noden.

    Doelgroep:

    • Brede werkveld in de toegepaste psychologie, zorg, orthopedagogie en sociaal werk, eerstelijnswerkers maar ook beleidsmedewerkers en coördinatoren
    • Overheden, non-profitorganisaties en koepelorganisaties

Inschrijven

Adres (voor een kleine attentie)
Ik wens deel te nemen aan volgende sessies (let op: sommige sessies vinden parallel plaats)
13u30 – 15u00
13u30 – 15u00
15u15-16u45
15u15-16u45
17u00 – 18u30
13u30 – 15u00
13u30 – 15u00
15u15-16u45
17u00 – 18u30
17u00 – 18u30