Wannes Heirman (Ph.D) is een postdoctoraal onderzoeker en professor verbonden aan de Universiteit Antwerpen en AP Hogeschool Antwerpen. Hij is gastprofessor Overheids- en Social-profitcommunicatie (UA). Zijn onderzoeksinteresse omvat verschillende gebieden, waaronder online privacy en cyberpesten). Over deze onderwerpen heeft hij reeds uitgebreid gepubliceerd in internationale peer-gereviewde tijdschriften. Een overzicht van zijn onderzoekersprofiel en publicaties vindt u op de website van de Universiteit Antwerpen. Wannes Heirman is betrokken bij verscheidene internationale onderzoeksprojecten, daarbij inbegrepen het COST Cyberpestprogramma gefinancierd door Europa en het World Internet Project (WIP). Hij werkte ook mee aan publicaties van het Belgische Observatorium voor de Rechten op het Internet ("Cyberpesten bij minderjarigen" en "E-marketing en minderjarigen"). Hij is vertrouwd met zowel kwantitatieve (enquêtes, experimenten) als kwalitatieve onderzoekstechnieken (diepte-interviews en focusgroepen).
Recent verbreedde hij zijn onderzoeksinteresse als senior onderzoeker bij AP Hogeschool: "Gastgerichtheid In De Zorg" (2015-2018), "Show & Tell! Immersive Storytelling" (2017-2019), "Data Driven Marketing Strategy" (2018-2022), "News4You(th)" (2019-2023), "DigitOF" (2019-2023) en "LAP: Learning Analytics AP" (2019-2023). Hij geeft ook geregeld lezingen en demo's over VR en data zoals op het Corporate Video Festival, Dag van de Wetenschap en de Onderzoeksdag van AP.
Een onderzoek naar de gastgerichtheid bij niet-medisch personeel in acute ziekenhuizen in Vlaanderen
Onderzoek naar de noden van het werkveld rond immersive storytelling en hoe de gebruikerservaring versterkt kan worden door vernieuwende combinaties van visuele en narratieve technieken en smart objects.
Datagedrevenheid en informationele privacy in de marketingstrategie van Vlaamse KMO’s in het GDPR-tijdperk.
LAP!: evidence-informed ontwikkeling van een Learning Analytics dashboard
De invloed van de digitalisering op de jobtevredenheid, jobkwaliteit en het takenpakket van de office manager (OM).
De nieuwsconsumptieroutes en betaalbereidheid voor nieuws bij 18-26 jarige Vlaamse jongeren.
Optimalisering marketingstrategie: erkennen, sensibiliseren en bereiken van de beoogde doelgroep
VR & AR as persuasive tools for creating awareness about public and nonprofit challenges