Amber is onderzoeker binnen het Onderzoekscentrum een Leven lang Leren en Innoveren (OLLI), waar ze ook coördinator is van het speerpunt ‘Leren en ontwikkelen met behulp van data’.
Na de afronding van haar master in de Communicatiewetenschappen, afstudeerrichting Mediastudies (Universiteit Antwerpen), startte Amber in 2015 als onderzoeker bij marktonderzoeksbureau GfK. Hier lag de focus voornamelijk op sociale en strategische overheidsprojecten. Sinds 2019 is ze als onderzoeker aan de slag bij AP Hogeschool. Ze startte op projecten rond soft skills, en meer bepaald de meting en ontwikkeling van soft skills bij studenten hoger onderwijs, werkzoekenden en werknemers. Haar interesse breidde zich al snel uit naar datavisualisatie, datageletterdheid, learning analytics en effectieve feedback(dashboards).
Als speerpuntcoördinator tracht ze het speerpunt ‘Leren en ontwikkelen met behulp van data’ verder uit te bouwen. Binnen dit speerpunt ondersteunen we organisaties op vlak van data-interpretatie en de formulering van data-gedreven acties, om zo het leereffect van hun data te vergroten. We zetten hiervoor in op de verhoging van datageletterdheid bij gebruikers, het (samen) ontwikkelen van relevante en gebruiksvriendelijke datavisualisaties en dashboards en de koppeling van analyses aan bruikbare feedback en interventies.
Dit project wil (jong)volwassenen stimuleren en ondersteunen om hun professionele ontwikkeling op het terrein van soft skills verder aan te pakken. Het project ontwikkelt een vragenlijst aan de hand waarvan ze hun soft skills kunnen evalueren, alsook een feedbacktool die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van deze skills.
LAP!: evidence-informed ontwikkeling van een Learning Analytics dashboard
In het ESF-project Povigo ontwikkelt de AP Hogeschool samen met het softwarebedrijf Kunlabora en de coaches van Groep INTRO een digitale groei-app. Deze zal mensen met een burn-out begeleiden om opnieuw de stap te zetten richting de arbeidsmarkt door hun soft skills in kaart te brengen en te versterken. AP levert expertise aan inzake soft skills, maar ook inzake het motiverend aanbieden van content.
360° feedback voor professionele ontwikkeling en leren in hoger onderwijs en werkomgeving
Onderzoek naar de kwaliteit en het gebruik van het 360° Learning instrument in de stagecontext