ART4DEM verkent nieuwe manieren om te werken aan burgerschapsvorming met een focus op artistieke werkvormen (drama en media). Burgerschapseducatie in het onderwijs kent stevige uitdagingen. Ondanks de aanhoudend lage scores voor democratische attitudes bij Vlaamse scholieren, aarzelt en worstelt de onderwijswereld met de aanpak ervan. Zo geven scholen variërende betekenissen aan burgerschap en werken velen er slechts sporadisch aan. Onderzoek wijst bovendien op de kloof tussen jongeren, naargelang opleidingsniveau en sociale achtergrond, wat zich extra manifesteert in steden. Sommige auteurs benadrukken dan ook het belang aan nieuwe vormen van burgerschapseducatie, die meer aansluiten bij de leefwereld en participatiewensen van kinderen en jongeren. Scholen op hun beurt zijn vragende partij voor een intra-muros aanbod.
Het multidisciplinaire project zet in 6 scholen een experiment op. De experimenten omvatten twee theatervormen (Mantle of the Expert en participatief drama) en een beeldend interactieve methode (Interactive Design). ART4DEM hanteert een design-based methodologie om de interventies in scholen op te volgen. Hierbij wordt kwalitatief en kwantitatief nagegaan wat het traject voor alle betrokkenen (leerlingen, leerkrachten, schoolbeleid) betekent, wat de invloed is op democratische vaardigheden, attitudes en gedragingen bij de leerlingen en op de democratische schoolcultuur.