Isos is een multidisciplinair kenniscentrum dat sociale en pedagogische vraagstukken onderzoekt en praktijkwerkingen ondersteunt. We doen onderzoek, projectwerk en begeleiding en consultancy vanuit het departement Gezondheid en Welzijn van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. Het centrum bouwt bruggen tussen praktijkgericht onderzoek, opleiding en werkveld op het terrein van sociaal werk, orthopedagogie en toegepaste psychologie. Een sterk participatieve aanpak staat centraal in wat we doen.
De expertise van iSOS bevindt zich vooral op volgende gebieden:
Isos is een samenwerkingsverband tussen de opleidingen orthopedagogie, sociaal werk, toegepaste psychologie en de banaba autismespectrumstoornis. Vanaf januari 2017 werken we multi- en interdisciplinair samen aan onderzoeksprojecten, praktijkprojecten en begeleiding en consultancy voor het brede werkveld. Het centrum heeft ervaring met verschillende onderzoeks- en begeleidingsmethodes, waarbij een participatieve en respectvolle aanpak voorop staat. We werken graag samen met studenten én praktijk aan reflectie en verandering.
Heb je een vraag tot mogelijke samenwerking? Neem vrijblijvend contact op.
info@kenniscentrumisos.be
Website van de onderzoeksgroep: www.kenniscentrumisos.be
From youth care to interdependent living: tools, strategies and community building
Actieonderzoek als een krachtgerichte methode voor evaluatie, verandering en reflectie in de sociaal werk praktijk
Een onderzoek naar artistieke werkvormen voor burgerschapseducatie op school
Dit project brengt de bereikte effecten, knelpunten en succesfactoren in kaart van projecten die werk maken van een jeugdwerkaanbod met een andere toegankelijkheid en een betere weerspiegeling van de diversiteit in de samenleving.
Dit onderzoek brengt in kaart welke factoren belangrijk zijn voor ouderen om zich thuis te voelen in een woonzorgcentrum.
Ondersteunen van begeleiders en hun organisaties in het contextgericht werken vanuit een cultureel diverse leefgroep binnen de residentiële jeugdhulp.
Het creëren van community-based leerervaringen tussen Sociaal Werk en Orthopedagogie en de lokale gemeenschap van Campus Spoor Noord-Noorderplaats
Naar een versterking van het DNA sociaal werk via onderzoek naar en in wijkteams.
Actie-onderzoek in 4 Europese steden, met 11 partners uit jeugdwerk, kunsten, onderzoek met als finaliteit een train-the-trainer aanbod
Kwaliteitsvolle voeding voor kwetsbare doelgroepen
Project rond de visie op de betekenis van een kind- en jeugdvriendelijke stad of gemeente anno 2018
Een beschrijvende studie van het effect op de neonatale outcome en gezondheid van het zeer jonge kind van een op maat afgestemde zwangerschapsbegeleiding bij Antwerpse kansarmen.
De exploratie van verwachtingen, noden en motivaties van personen uit het secundaire netwerk en het faciliteren tot veerkrachtige netwerken bij thuiswonende volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel binnen de huidige zorg in Vlaanderen.
Dit project met looptijd van vier jaar onderzoekt en verbetert de problematiek van toegankelijkheid van en het al dan niet gebruik maken of non take-up van welzijnsvoorzieningen in de Stad Antwerpen.
Een multidisciplinair onderzoeksproject dat een wetenschappelijke fundering en ondersteuning beoogt van en voor de nieuwe ondersteuningscontext die door het M-decreet werd gecreëerd.
Onderzoek naar UDL en individuele aanpassingen: op weg naar ondersteuning van studenten en medewerkers
Helping social work professionals gaining competences on guiding and discussing young people’s healthy sexual development
Psychische weerbaarheid van podiumkunstenaars, een preventieprogramma voor de uitdagingen van de artistieke praktijk
This research focuses on Roma who maintain a balance between their cultural heritage and family, and a belonging to the society they live in.
Sociaal werk als democratische praktijk in stadsplanning
De capability benadering als bijdrage tot het evalueren en versterken van praktijken in het sociaal werk.
Dit project focust op de uitdagingen die gezondheidsteams ervaren en ontwikkelt methodieken voor veerkracht binnen gezondheidsteams.
Verbetering van de educatieve en sociale efficiëntie van de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs: innovaties voor het veld.
Onderzoek naar processen van normatieve professionalisering in het sociaal werk en waardenexplicitering in de sociaal werk opleiding
Culturele Intelligentie als motor voor selectieprocedures: handvaten voor de rekruteerders.
Onderzoek naar de invloeden van het zorgvernieuwingskader op de werkbaarheid van hulpverleners binnen het 'Flexibel Aanbod Meerderjarige'