Overslaan en naar de inhoud gaan
Leerkracht Lager Onderwijs
Lager Onderwijs

Leerkracht Lager Onderwijs

Klaar om een enthousiaste leerkracht lager onderwijs te worden? In deze lerarenopleiding bij AP stap je meteen in de praktijk. Je ontwikkelt essentiële vaardigheden: inhoudelijk, pedagogisch, didactisch, talig, wetenschappelijk én muzisch. Met inspirerende lessen neem je je leerlingen mee in jouw verhaal en help je hen groeien. Heb je een volle agenda? Dan is de opleiding ook mogelijk als flexibel avondprogramma. Afhankelijk van je vooropleiding rond je je studieparcours af in één, twee of drie jaar.

Iets voor jou?

Wil je meer weten over hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe je daarbij een belangrijke rol kunt spelen? Kan je jezelf zonder veel moeite verplaatsen in de leefwereld van zes- tot twaalfjarigen? Ben je nieuwsgierig en geïnteresseerd in verschillende onderwerpen? Heb je er geen probleem mee om voor een groep te spreken? Zie je het zitten om de verantwoordelijkheden van een leerkracht op te nemen, altijd met een positieve houding en klaar voor een beetje avontuur? Werk je bovendien graag samen met je collega's in team? Dan ben je een geboren leerkracht lager onderwijs.

Ook wie al een job of diploma hoger onderwijs heeft, is welkom in de opleiding. Via het flexibele programma in avondonderwijs combineer je de studie vlot met je huidige werk, gezin of iets anders. Bovendien word je slechts beperkt op campus verwacht, sta je al snel voor de klas en krijg je – onder goede begeleiding – heel wat zelfstandigheid. Zin om een nieuwe richting in te slaan?

Wat leer je?

  • Tijdens de eerste week maak je al kennis met het lerarenberoep en ontdek je je sterktes en uitdagingen als toekomstige leerkracht. Dat is de basis voor je opleiding en verdere ontwikkeling. 
  • Je leert over didactiek en pedagogiek: hoe breng je kinderen individueel en in groep tot leren via een boeiend en divers aanbod in de klas.
  • Je ontdekt opnieuw het plezier van samen spelen, muziek maken en beelden creëren. Aan creativiteit geen gebrek!
  • Je werkt ook zelf aan je taalvaardigheid, stemgebruik, algemene en culturele kennis.
  • Doorheen de opleiding bouw je al een pak ervaring op in de klas via werkplekleren
     

Wie word je?

Je studeert af als spontane, warme leerkracht lager onderwijs die kinderen hun talenten helpt ontwikkelen en hen uitdaagt om nieuwe dingen te leren. Je creëert zelf een positieve, efficiënte en prikkelende klasomgeving waarin taal, betrokkenheid, diversiteit en samenwerking een plaats krijgen. Je ontwikkelt leerrijke en leuke lessen en weet je leerlingen perfect te begeleiden en coachen in hun activiteiten. Kinderen zullen graag van jou leren.

Daarnaast heb je inzicht in de maatschappij en in verschillende culturen en ben je mee met de leefwereld van jonge kinderen. Je weet perfect hoe je hierop inspeelt. Leerkracht ben je niet alleen op school maar ook in de samenleving. Je kan goed samenwerken met professionals van binnen en buiten de school.
 

Snel en vaak voor de klas

Bij AP doe je veel ervaring op tijdens je opleiding dankzij werkplekleren. Dit is een intensieve vorm van stage, waarbij je wekelijks naar je werkplek gaat. In dit geval: een basisschool. Op die manier leer je al snel hoe het eraan toegaat in de klas. 

In het eerste en tweede jaar loop je elke week een hele dag mee op dezelfde school. In het derde jaar verhoogt dit naar twee dagen per week en krijg je ook meer verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er ook volledige werkplekweken waar je oefent in het lesgeven.

Studeer je straks af? Dan heb je sowieso al een indrukwekkende cv boordevol praktijkervaring. Bovendien helpt het ook om de theorie uit de les beter te begrijpen, doordat je het meteen toepast in de klas. Ideaal voor de bezige bijtjes onder ons. 

In de opleiding krijg je de ruimte om eigen accenten te leggen met keuzemodules, accent- en keuzetrajecten. Zo studeer je straks af als een straffe leerkracht lager onderwijs met unieke specialisaties

Eerste jaar
Ga voor een keuzemodule die aansluit bij jouw interesses. Enkele voorbeelden? AI, poppenspel, digitaal-creatief, poëzie of bewegend leren. Zo geef je een persoonlijke twist aan je opleiding.

Tweede jaar
Verdiep je in een accenttraject die het beste bij je past. Wat dacht je van:

  • Artful Teaching
  • Design thinking goes CLIL
  • Digitaal leren spelen
  • Onderwijs aan zieke leerlingen
  • Outdoor education
  • Samen voor sociaal rechtvaardig onderwijs
  • STE@M
  • Stedelijke verbindingen

Derde jaar 
In je laatste jaar kies je een keuzetraject met drie opleidingsonderdelen waarmee je je studie écht op maat maakt. Dit zijn je opties:

  • Niet-confessionele zedenleer
  • Internationalisering
  • Islamitische godsdienst
  • Professionele uitdieping (o.a. cultuureducatie, filosoferen met kinderen, mindful voor de klas …)

In de opleiding sta jij centraal. Jouw talenten worden ingezet en opgemerkt. Waar je al goed in bent, blink je verder in uit. Wat moeilijker is, zet je extra op in. Zo blijf je groeien en word je gemotiveerd om kritisch na te denken over je lesinhoud, de activiteiten en de materialen die je gebruikt. We zoeken voortdurend naar uitdagingen en vernieuwing.

Verwacht je aan een warme en open sfeer op campus dankzij het goede contact met je medestudenten, lectoren en werkplekbegeleiders. Je kan er altijd terecht met vragen en krijgt regelmatig feedback om te blijven groeien in je toekomstige rol als leerkracht lager onderwijs. 

In de lerarenopleiding zijn we steeds met twee, co-teaching, heet dat. Zo bereiken we meer dan alleen, en kunnen we jou ook goed ondersteunen in je hele parcours. En dankzij het nauwe contact met het werkveld, blijven we up-to-date met alles wat er allemaal leeft op school.

Je kan de opleiding Lager Onderwijs zowel overdag als ’s avonds volgen. Als je kiest voor avondonderwijs, dan is je programma ook flexibel. Dit wil zeggen dat je minder contacturen hebt, vaker op afstand les volgt en zelfstandig je studietijd kan inplannen. Steeds onder goede begeleiding van onze lectoren natuurlijk. Het flexibele avondprogramma is daarom ook haalbaar in combinatie met een vaste job van maximaal 60%. 

Meer over het flexibel programma 

Bovendien kan je de opleiding ook combineren met een job als leerkracht lager onderwijs. Via een LIO-traject – dat staat voor leraar in opleiding – behaal je je pedagogische bekwaamheid terwijl je voor de klas staat. Hoe dat gaat? 

Lees alles over LIO

Nog niet helemaal zeker of lesgeven iets voor jou is? Kom het ontdekken tijdens de Zomeracademie. Je loopt in de zomermaanden (nog voor je inschrijving) mee op een Antwerpse zomerschool en krijgt opfriscursussen wiskunde, wetenschap en techniek, mens en maatschappij en een initiatiecursus Frans. De ideale kans om te proeven van het leraarschap en uit te pluizen of het iets voor jou is. 

Meer over de Zomeracademie

Wil je na je studies snel aan de slag? Ideaal, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar leerkrachten groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100% zeker van een job.

Bovendien heb je omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.  

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de educatieve bacheloropleiding Lager Onderwijs is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Het programma in dagonderwijs telt 180 studiepunten, gespreid over drie jaar. Stap per stap krijg je alle competenties onder de knie die een startende leerkracht nodig heeft. Hieronder vind je het programma met een overzicht van de verschillende vakken en bijhorende studiepunten. Klik op de paarse balken voor meer details, of download het modeltraject en ontvang de volledige pdf per mail

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Als je al een bachelor- of masterdiploma hebt, heb je vermoedelijk recht op vrijstellingen of mag je een verkort programma volgen. 

In het eerste jaar schiet je meteen uit de startblokken. Tijdens een motiverende week vol workshops en andere activiteiten ga je op ontdekkingstocht naar je eigen talenten als toekomstig leerkracht. Je leert ook meteen de campus, medestudenten en lectoren goed kennen. 

Verder op het programma: een stevige pedagogische en didactische basis. Je maakt kennis met de leergebieden van het lager onderwijs, de leerdoelen en je ontdekt hoe je leerlingen motiveert en stimuleert in hun leerproces.

De leerinhoud verwerf je via zelfstudiepakketten en gezamenlijke leermomenten op de campus. Je frist je basiskennis op voor de vakken Frans, Nederlands, techniek, wetenschappen en wiskunde. Die inhoud leer je daarna ook toepassen in de klas, bijvoorbeeld: welke materialen gebruik ik, welke instructies geef ik, welke vragen stel ik ... Omdat kinderen zichzelf graag expressief uiten, ga je ook muzisch leren. Experimenteer erop los met zang, beeld, multimedia, drama, etc. Je ontdekt ook de verschillen tussen kinderen tijdens de vakken 'diversiteit en onderwijs' en 'iedereen leert'.

Alles wat je leert, pas je meteen toe. Tijdens het werkplekleren trek je regelmatig naar de lagere school, maar liefst één dag per week. Daarbovenop draai je per semester nog een fulltime week mee op diezelfde school. Ideaal om te ontdekken of het lerarenberoep iets voor jou is. Zowel de mentoren op je stageschool als een coach uit de opleiding begeleiden je tijdens dit hele traject. Je staat er dus nooit alleen voor.

Tijdens het tweede jaar verdiep je jezelf in de didactiek en het klasmanagement. Je krijgt meer inzicht in hoe je samen met collega’s kan zorgen voor een optimaal schoolbeleid en schoolklimaat. Je verdiept je in verschillende onderwijsvisies en -systemen om jouw rol als leraar binnen onze samenleving beter te leren kennen.  

Je zet ook het werkplekleren verder: opnieuw breng je één dag per week door als vast teamlid op een school, en per semester aanvullend nog een volledige week. Daarnaast krijg je de unieke kans om je blik op de wereld te verruimen. Je bekijkt onderwijs vanuit een internationaal perspectief tijdens een uitwisselingsweek in Nederland en een inleefproject in het buitenland of op de campus. 

In het vak leerlingen coachen leer je kinderen feedback geven en nieuwe inzichten aanreiken. Lesgeven is tenslotte meer dan instructies geven en inoefenen. Met de juiste principes en vaardigheden inspireer je binnenkort leerlingen en laat je hen groeien tot hun volle potentieel. 

Verder ga je aan de slag met de lesinhoud Frans in het lager onderwijs en hoe je die aanleert bij kinderen. Gelukkig moet je geen talenknobbel hebben, want we verwachten voor Frans hetzelfde niveau als de eindtermen van het basisonderwijs.

Natuurlijk is inclusie ook niet weg te denken in de lerarenopleiding. In het vak zorg voor diversiteit leer je hoe je alle kinderen maximale kansen geeft en via de juiste aanpak kan betrekken in de klas.

Tot slot zorg je zelf ook deels voor de invulling van je opleiding. Zo leg je je eigen accenten afgestemd op jouw interesses. Kies je bijvoorbeeld voor het keuzevak outdoor, urban of design thinking eduaction? Jij beslist.  

Tijdens je laatste opleidingsjaar staat het werkplekleren centraal. Het neemt de helft van je programma in beslag. Je brengt dus heel wat tijd door op een school en krijgt daardoor de kans om je maximaal te ontplooien als leerkracht lager onderwijs.  

Ook in je laatste jaar kan je opleidingsonderdelen zelf invullen op basis van jouw interesses. Kies bijvoorbeeld al enkele vakken uit de vervolgopleiding Niet-confessionele Zedenleer of Islamitische Godsdienst. Zo heb je later een heleboel vrijstellingen op zak als je wil verder studeren. Of ga op internationaal avontuur en breng een semester door in het buitenland. Blijf je liever hier? Dan zijn er verschillende interessante specialisatievakken zoals filosoferen met kinderen, cultuureducatie op school of mindful voor de klas. Boeiende keuzevakken dus die van jou geen doorsnee leerkracht maken. Integendeel, je studeert af met een uniek profiel dat enorm gegeerd is in het werkveld. 

Tot slot werk je een bachelorproef uit waarbij de theorie en praktijk hand in hand gaan met elkaar. Net als in de hele opleiding.

Je kan in deze opleiding ook instromen in het tweede semester. Dan neem je in februari al enkele opleidingsonderdelen van het eerste jaar op. Hoeveel dit er zijn, hangt af van je vooropleiding in het hoger onderwijs. Op deze manier studeer je gespreid waardoor je er waarschijnlijk wat langer over doet dan wanneer je in september opstart.

Interesse in een opstart in februari? Neem dan contact op met een trajectbegeleider van de opleiding.

Gespreid programma

De lerarenopleiding vergt wel wat van je studie- en planvaardigheden. Twijfel je of de opleiding haalbaar is voor jou? Dan kan je de opleiding ook over vier jaar spreiden. Combineer je het vierjarig traject met de workshopreeks 'Leerkrachtiger worden', dan vergroot je je slaagkansen aanzienlijk.

Leerkrachtiger worden is een reeks workshops onder begeleiding van ervaren studiebegeleiders en lectoren, die je studievaardigheden aanscherpt. Omdat je je slechts voor een deel van de vakken inschrijft, heb je extra tijd om de workshops te volgen. Je leert hoe lessen en cursussen zijn opgebouwd, maakt kennis met de digitale schoolomgeving, verbetert je taalvaardigheden en ontwikkelt efficiëntie in studeren, structureren en samenvatten. Voor meer info, contacteer de trajectbegeleider.

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Heb je al een bachelor- of masterdiploma? Dan kan je een verkort programma afleggen om je diploma te behalen. De duur van dat programma varieert afhankelijk van het type en het domein van je vooropleiding. Hieronder vind je de meest voorkomende verkorte trajecten.

Na een bachelor of master (120 sp) 

Heb je al een bachelor- of masterdiploma? Dan volg je het verkorte programma van 120 studiepunten dat minimaal twee jaar duurt. De focus ligt op lesgeven, aangezien je al over de algemene competenties beschikt. 

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Na een bachelor of master in de sociale wetenschappen (105 sp) 

Heb je een bachelor- of masterdiploma uit het sociale domein, zoals Toegepaste Psychologie, Ergotherapie, Logopedie, Audiologische Wetenschappen, Orthopedagogie, Sociaal-Cultureel-Maatschappelijk Werk, Pedagogie van het Jonge Kind, Gezinswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen, Agogische Wetenschappen, Psychologie, Opleidings- en Onderwijswetenschappen of Onderwijskunde? Dan telt het modeltraject 105 studiepunten dat je in minimaal twee jaar kunt afronden. Ook hier ligt de focus op lesgeven, waarbij je pedagogisch-didactische vaardigheden ontwikkelt. 

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Na een educatieve bachelor (60 sp) 

Heb je al een educatieve bacheloropleiding afgerond? Dan kun je een verkort programma van 60 studiepunten volgen dat je in één jaar afrondt. Omdat je al leerkracht bent, ligt de focus op het toepassen van je bestaande vaardigheden in het lager onderwijs, met speciale aandacht voor de pedagogische en didactische aanpak.
 

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.
Wat is het flexibele avondprogramma?

Volg je liever ’s avonds les? Of wil je de opleiding graag combineren met een job of gezin? Dan is het flexibele avondprogramma de ideale keuze voor jou. Het programma is flexibel opgebouwd zodat je je studietijd zelfstandig kan inplannen in functie van je drukke agenda. Je hoeft dus niet fulltime in de les te zitten. Integendeel: de contactmomenten zijn beperkt en efficiënt. Enkel op dinsdag- en donderdagavond word je op campus verwacht en ga je heel concreet aan de slag. Je krijgt de theoretische essentie mee en oefent via opdrachten de leerstof in. Het is ook de uitgelezen kans om vragen te stellen en feedback te ontvangen. 

Afhankelijk van je vooropleiding doe je er nog een, twee of drie jaar over. Als je al een diploma hoger onderwijs hebt, is de kans dus groot dat je een verkort programma of vrijstellingen krijgt. Denk je dat de opleiding toch te zwaar is voor jou? Neem dan zeker contact op met een trajectbegeleider. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om je studie te spreiden, zodat je minder studiepunten opneemt per jaar en zo de studiedruk verlaagt. Samen werken we graag een programma op maat uit. 
 

Heb je nog geen diploma hoger onderwijs? Dan telt het avondprogramma – net als het dagtraject – 180 studiepunten, gespreid over drie jaar. Hieronder vind je het programma met een overzicht van de verschillende vakken en bijhorende studiepunten. Klik op de paarse balken voor meer details, of download het modeltraject en ontvang de volledige pdf per mail

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Als je al een bachelor- of masterdiploma hebt, heb je vermoedelijk recht op vrijstellingen of mag je een verkort programma volgen. 

Bekijk alle verkorte programma's 

Sta je al voor de klas in een basisschool, maar heb je nog geen lerarendiploma? Dan kan je via een LIO-traject, dat staat voor leraar in opleiding, je huidige job in het basisonderwijs combineren met de studie. De praktijkonderdelen zoals werkplekleren en stage voer je uit op je huidige werkplek. Zo blijf je zeker van een inkomen, doe je massa’s ervaring op en groei je verder in je rol als leerkracht. Niets dan voordelen dus!

Lees meer over LIO

Het flexibele avondprogramma is erkend voor Vlaams opleidingsverlof. Dit stelsel geeft je als werknemer in opleiding het recht op het werk afwezig te zijn voor het volgen van de opleiding met behoud van het normale loon. 

Ontdek nog meer steunmaatregelen

Meteen aan de slag

Met je AP-diploma en indrukwekkend lijstje praktijkervaring uit de opleiding is de kans groot dat je meteen werk vindt als leerkracht lager onderwijs. Zeker als je weet dat het om een knelpuntberoep gaat. Vooral basisscholen in stedelijke omgevingen zijn permanent op zoek naar nieuwe krachten.

Als je graag wil verder studeren, zijn er heel wat mogelijkheden. Het postgraduaat Niet-Confessionele Zedenleer bijvoorbeeld, of misschien wil je nog een extra onderwijsbevoegdheid behalen? In slechts een jaar tijd behaal je een extra diploma Kleuteronderwijs of Secundair Onderwijs.

Heb je academische ambities? Volg dan een schakelprogramma naar een master Opleidings- en onderwijswetenschappenBasisonderwijs of Pedagogische wetenschappen (BrusselGent of Leuven). Van onze afgestudeerden stroomt 15 tot 40% door naar een universitaire opleiding, waarvan de meesten ook effectief een diploma behalen.

Naar het buitenland

Breng tijdens je opleiding enkele maanden in het buitenland door. Hiermee beleef je niet enkel een unieke ervaring, maar verruim je ook je blik als toekomstige leerkracht. Dit zijn enkele opties.

  • Ga op Erasmus voor vijf maanden naar een van onze Europese partners. We hebben goede samenwerkingsverbanden met scholen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Kroatië, Nederland ...
  • Liever buiten Europa  op avontuur? Dan kan je ook drie maanden stage lopen in een ontwikkelingsland: Marokko, Zuid-Afrika, Kenia, Peru, Oeganda, Bali of Suriname.
  • In het tweede jaar ga je sowieso enkele dagen naar het buitenland voor het internationaal inleefproject. Je werkt daarbij samen met AP-studenten uit de lerarenopleiding Lager en Secundair Onderwijs én met studenten van lerarenopleidingen uit bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Nederland, Estland, Duitsland of Senegal. Je reist telkens naar het land waar je mee samenwerkt. Blijf je liever in België? Dan kan je kiezen voor een aangepast internationaal project, het inleefproject@home, op de campus.

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook bij ons, in hartje Antwerpen. 

  • In je tweede jaar neem je deel aan de international week die we organiseren met Hogeschool Zeeland. Je volgt allerlei workshops gegeven door buitenlandse gastdocenten over thema’s van de accenttrajecten binnen de opleidingen.
  • Voor het European Project Semester (EPS) kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland uit verschillende disciplines. Jullie krijgen een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers ... met vaak verbluffende projectresultaten tot gevolg.
  • Werk je graag samen met internationale studenten Sociaal Werk, Orthopedagogie en de lerarenopleidingen? Wil je maatschappelijke en stedelijke problemen aanpakken? Ga dan in een multidisciplinair team aan de slag en werk mee aan creatieve, innovatieve oplossingen voor de uitdagingen van vandaag en morgen. ES-MC is een Engelstalig programma van 30 studiepunten en ideaal voor wie een internationale ervaring wil opdoen, zonder naar het buitenland te reizen.
Voor wie geldt dit?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de bachelor Kleuteronderwijs, Lager of Secundair Onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding maken voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken.

Opgelet: heb je al een Nederlandstalig bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Nog meer info vind je hier

De starttoets peilt in eerste instantie naar competenties Nederlands omdat taal in alle lerarenopleidingen van groot belang is. Aankomende studenten Lager Onderwijs leggen ook een starttoets af voor de onderdelen Frans en wiskunde. 

Je legt dus een toets af voor deze onderdelen:

  • Educatieve bachelor Kleuteronderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Secundair Onderwijs: Nederlands
  • Educatieve bachelor Lager Onderwijs: Nederlands, Frans en wiskunde

De starttoets is verplicht. Met een bewijs van deelname aan de starttoets kan je je sowieso inschrijven voor een lerarenopleiding, of je nu geslaagd bent of niet. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) moet je dat bewijs van deelname voorleggen.

Haal je het streefcijfer niet, dan kan je je nog steeds inschrijven voor je lerarenopleiding. Je volgt dan wel voor of tijdens je opleiding een verplicht online remediëringstraject voor het onderdeel waarvoor je niet slaagde. De resultaten worden enkel gedeeld met de hogeschool waar je uiteindelijk inschrijft. We voorzien vanuit AP ook ondersteunend materiaal, of hulp op maat aan om jou hierbij te begeleiden. Zo werken samen met jou eventuele tekorten tijdig weg. 

  • Het onderdeel Nederlands leg je af tijdens een afnamemoment aan een hogeschool naar keuze.
  • De onderdelen Frans en wiskunde (enkel voor Lager Onderwijs) leg je thuis online af.
  • De starttoets is kosteloos en inschrijven voor een afnamemoment voor het onderdeel Nederlands kan tot 12 uur vóór het tijdslot via de website van de Vlaamse Hogescholenraad.

Naast de starttoets voorzien we vanuit de opleiding een (niet-bindende) screening aan de start van je academiejaar. De beide zijn erop gericht om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Ze vormen een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

Meer info en proefversie van de starttoets

FAQ over deze opleiding

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan lesgeven in het lager onderwijs, maar ook in het buitengewoon onderwijs en dat in alle onderwijsnetten:

    • gemeenschapsonderwijs;
    • gesubsidieerd officieel onderwijs (provinciaal en stedelijk);
    • gesubsidieerd vrij onderwijs (katholiek, Steiner, methodescholen e.a.).

  • Heb je voorkennis nodig om te kunnen starten?

    Als je wil starten in de lerarenopleiding moet je eerst een starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een Vlaamse hogeschool. De toets is een initiatief van de overheid en heeft als doel jou als aankomende student een goed beeld te geven van je eigen startniveau. Zo weet je meteen waar je staat met je basiskennis, wat je sterktes zijn en wat je minder beheerst zodat je hieraan kan werken. Bij je definitieve inschrijving bij AP (of een andere hogeschool) leg je een bewijs van deelname voor.

    Deze starttoets is:

    • Gratis. De toets gebeurt op een van de verschillende locaties doorheen Vlaanderen. De keuze is helemaal aan jou. De starttoets is kosteloos en inschrijven kan tot twee weken voor het afnamemoment. 
    • Verplicht door de overheid voor iedere student die wil starten in een lerarenopleiding (Kleuter-, Lager of Secundair Onderwijs) aan eender welke hogeschool in Vlaanderen en Brussel.
    • Bindend. Nadat je alle onderdelen hebt afgelegd, kan je een attest van deelname downloaden dat een academiejaar geldig is. Bij je definitieve inschrijving aan AP (of een andere hogeschool) leg je dat bewijs van deelname voor. Als je het streefcijfer op de toets niet haalt, en je wil inschrijven aan een hogeschool, moet je verplicht een remediëringstraject volgen. Deze remediëring bestaat minstens uit een online traject, dat je zowel voor de start van je opleiding kan volgen, als na de start tijdens het academiejaar.

    De starttoets is er om jou zo gericht mogelijk te ondersteunen. Het is een goede start in aanloop naar jouw toekomstige job als leerkracht, misschien wel het mooiste beroep denkbaar.

    Uitzondering
    Heb je al een Nederlandstalig bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding is vrijgesteld van deelname. 

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Dagonderwijs

    • Lessen worden ingepland van maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur. 

    • Uitzonderlijk start een lesdag om 8 uur of loopt die uit tot 18 uur.

    • Gelukkig heb je nooit les van 8 uur tot 18 uur, want in het vast uurrooster heb je maximaal vier tot zes uur les per dag.  

    Flexibel programma in avondonderwijs

    • Je lessen vinden plaats op dinsdag- en donderdagavond van 18 tot 20 uur en van 20 tot 22 uur.

    • Lukt dit niet? Dan kan je er ook voor kiezen om een individueel traject op maat uit te werken.

  • Hoe worden de examens georganiseerd?

    Onze opleiding werkt met een semestersysteem. Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus). De evaluatieperiode bestaat uit een mix van examens en (project)opdrachten. Aan die opdrachten werk je doorheen het jaar zodat niet alles samenvalt in één periode.

  • Kan ik zelf kiezen in welke school ik stage loop?

    Dagonderwijs

    • In het eerste en tweede jaar krijg je vanuit de opleiding een school toegewezen voor het werkplekleren die bereikbaar is voor jou. We werken nauw samen met scholen die vertrouwd zijn met onze manier van werken en waar ook altijd medestudenten aan de slag zijn.  
    • In het derde jaar kan je zelf solliciteren naar een plaats bij een van onze partnerscholen.  

    Flexibel programma in avondonderwijs

    • Meestal krijg je zelf een werkplek toegewezen, maar onder bepaalde voorwaarden mag je als student in het flexibel programma zelf je school kiezen.

  • Kan ik werken en studeren tegelijk?

    Als je de opleiding Lager Onderwijs wil combineren met een job, dan kies je best voor het flexibele avondprogramma. Op die manier heb je enkel 's avonds les, minder contacturen en meer zelfstudie. Ons advies is om in combinatie met de opleiding maximaal 60% te werken. Naast de tijd op de campus en je werkplek, is het ook belangrijk dat je nog voldoende ruimte hebt om opdrachten te maken, leerstof te verwerken, lessen en activiteiten voor je werkplekleren voor te bereiden.

    Maar als je gemotiveerd bent en zin hebt om de combinatie aan te gaan, is het zeker haalbaar. Samen zorgen we voor een goede ondersteuning bij jouw parcours.

    Meer over flexibel studeren

  • Zijn de lessen verplicht?

    De lessen zijn niet allemaal verplicht, maar het is natuurlijk wel aanbevolen om zo veel mogelijk deel te nemen. 

    • Lessen zijn een grote meerwaarde voor jouw leerproces en verhogen je slaagkansen aanzienlijk.
    • Onze lerarenopleiding is een praktijkgerichte opleiding. Het is daarom belangrijk om good practices en materialen in de lessen te bekijken. 
    • Tijdens lessen kan je onder begeleiding samen oefenen, in gesprek gaan en om feedback vragen.

    Je aanwezigheid tijdens het werkplekleren is uiteraard wel verplicht.

  • Hoe vaak ga je naar de klas?

    Dagonderwijs 

    • In het eerste en tweede jaar ga je iedere week één dag naar de klas. 
    • In het derde jaar verhoogt dit naar twee keer per week. Het werkplekleren neemt dan zo goed als de helft van je studietijd in beslag. 
    • Per semester neem je ook deel aan een volledige werkplekweek. Zo sta je straks goed voorbereid en zelfzeker voor de klas.

    Flexibel avondprogramma 

    • Ook in het flexibele programma ga je een dag per week naar de basisschool. Die dag mag je trouwens als avondstudent zelf kiezen, zolang het maar elke week dezelfde blijft. Zo kan je het werkplekleren goed afstemmen op je persoonlijke agenda. 
    • Verder moet je rekening houden met één volledige werkplekweek per semester.