Overslaan en naar de inhoud gaan
Marketing
Bedrijfsmanagement

Marketing

In de afstudeerrichting Marketing van de bachelor Bedrijfsmanagement leer je alles over de wereld van consumenten en klanten. Hoe brengen bedrijven hun producten en diensten succesvol op de markt? Hoe bereiken ze hun doelgroep maximaal? Je duikt in marktinzicht, marktonderzoek, klantcommunicatie en de nieuwste digitale tools en trends – altijd in een internationale context.

Iets voor jou?

Ben je graag onder de mensen, creatief en commercieel ingesteld? Wil je een afwisselende job waarin je je energie kan inzetten om klanten te overtuigen en samen te werken in een team? Dan ben je een geboren marketeer. Je wil werken aan slimme marketing- en communicatieplannen die perfect inspelen op de noden van consumenten. Uitdagingen schrikken je niet af. Als digital marketeer speel je later moeiteloos in op nieuwe trends en technologische innovaties.

Wat leer je?

  • Je leert alles over de basis van marketing: van de 4 P’s (product, prijs, plaats, promotie) voor een goeie marketingmix tot de geheimen van de consumentenpsychologie en marketingcommunicatie.
  • Je stelt zelf strategische marketingplannen op en bedenkt straffe reclamecampagnes.
  • Je voert kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en houdt budgetten in de gaten.
  • B2B en B2C-marketing, dienstenmarketing, data driven marketing, merkreputatiemanagement … krijg je helemaal in je vingers.
  • Je wordt expert in digital marketing en het gebruik van sociale media.
  • Je leert professioneel communiceren in het Nederlands, Engels en Frans.
  • Je krijgt inzicht in management, recht en ondernemen.
  • Je ontwikkelt de nodige soft skills zoals samenwerken in team, commerciële vaardigheden en pitchen.

Naast grondige vakkennis en talenkennis, leer je ook heel wat persoonlijke skills. Denk maar aan: zelfstandig werken, creatief denken, sociale en culturele vaardigheden ... Talenten die je goed kan inzetten op je toekomstige werkplek.  

Wie word je?

Met je diploma Marketing op zak ben je gespecialiseerd, maar tegelijk ook breed inzetbaar. Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Zo kan je doorgroeien tot digital marketeer, content marketeer, salesmanager, brand manager, merchandiser …

Uitgebreide ondersteuning

Vanaf het prille begin zorgen we voor verschillende initiatieven om je goed te ondersteunen

  • Nog voor je start aan AP, begin september, kan je een stoomcursus rekenvaardigheden of verschillende taalvakken volgen. Op die manier ben je meteen goed vertrokken. 
  • Er is ook extra hulp beschikbaar voor de lessen Frans, Engels en economie tijdens het eerste jaar.
  • Elke student legt ook een instaptoets af voor Nederlands, Frans, Engels en wiskunde. Die is niet-bindend, dus je mag sowieso starten in de opleiding ongeacht je resultaat. Op basis van de uitslag kan je er wel voor kiezen om extra lessen te volgen voor de vakken waarop je minder scoort. Zo ben je weer helemaal bijgewerkt en draai je vlot mee.

In de opleiding leer je ook aan jezelf werken. Je gaat voor de juiste attitude als professional waarbij je inzet op zelfstandigheid, creatief denken en een internationale mindset. In een klas van ongeveer 35 studenten krijg je een mentor toegewezen die je individueel begeleidt aan de hand van coachingsgesprekken richting persoonlijke groei. Je staat er dus niet alleen voor! 

Je bent de architect van jouw studieloopbaan en krijgt vanaf het tweede jaar de kans om via vier keuzetrajecten kleur te geven aan jouw ontwikkeling: creative skills, digital development (graphic design) of ondernemerschap. Je kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

De opleiding is praktijkgericht, dus je zult dus niet enkel met je neus in de boeken zitten. 

  • Je maakt al snel kennis met het werkveld aan de hand van gastsprekers, bedrijfsvoorstellingen en bedrijfsbezoeken
  • Je neemt ook deel aan verschillende beurzen waardoor je een netwerk opbouwt nog voor je afstudeert. 
  • Tijdens verschillende projecten ga je ook aan de slag met echte cases uit het werkveld
  • Je sluit je studies af met een werkveldstage van 13 weken. Een grote troef op je cv later! 

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Het programma van de opleiding telt 180 studiepunten, gespreid over drie jaar. Je neemt 60 studiepunten op per jaar verdeeld over twee semesters.

Wil je meer informatie over de vakken in jouw studieprogramma? Klik dan op de grijze balken en ontdek alle bijhorende details. Of download de printbare pdf-versie en ontvang het volledige programma per mail

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Het eerste semester is gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen van de opleiding Bedrijfsmanagement. Je verwerft een basiskennis van alle disciplines en spitst je toe op algemene economische en bedrijfskundige kennis en inzichten, aangevuld met de nodige digitale skills en taalkennis. 

In MyTalent focus je op persoonlijke ontwikkeling en zelfsturing. Aan het einde van het eerste semester maak je een begeleide keuze voor een afstudeerrichting.

Vanaf het tweede semester volg je opleidingsonderdelen met specifieke focus op marketing.

  • Je verdiept je in diverse aspecten van marketing: marketingcommunicatie, marktonderzoek en digital marketing.
  • Daarnaast werk je ook aan je commerciële skills zodat je vlot bent in klantencontact. 
  • Je leert meer over financieel management en het beheren van budgetten.
  • Je breidt je kennis van het Frans en Engels uit om zakelijk te kunnen communiceren in deze talen.
  • Je voert ook een geïntegreerd praktijkproject rond Fast Moving Consumer Goods uit.
  • In het twee jaar maak je tot slot ook een keuze uit onze vier trajecten: creative skills, digital development (graphic design) of ondernemerschap. Of je neemt al opleidingsonderdelen op uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

Je zal hoofdzakelijk nog lessen volgen in het eerste semester. Daarnaast verruim je je horizon met het vervolg van jouw keuzetraject en een cross-over business project. Je verdiept je in contentmarketing, merkreputatiemanagement en verkoopmanagement. Je voert een groot marktonderzoeksproject uit in opdracht van echte bedrijven. Je leert ook meer over de laatste trends in marketing. Het laatste semester van je opleiding spendeer je volledig aan jouw (buitenlandse) stage en bachelorproef.

Je kan in deze opleiding ook instromen in het tweede semester. Dan neem je in februari al enkele opleidingsonderdelen van het eerste jaar op. Hoeveel dit er zijn, hangt af van je vooropleiding in het hoger onderwijs. Op deze manier studeer je gespreid waardoor je er waarschijnlijk wat langer over doet dan wanneer je in september opstart.

Interesse in een opstart in februari? Neem dan contact op met een trajectbegeleider van de opleiding.

In het tweede jaar krijg je de kans om via vier keuzetrajecten kleur te geven aan jouw opleiding.

1. Creatieve skills

Die indrukwekkende campagne van een sportmerk op grote affiches in het centrum van de stad. Een grappige radiospot met een deuntje dat blijft nazinderen of een digitale campagne die doet dromen van een exotische vakantie. Hoe worden die gemaakt? Vanwaar komen die creatieve ideeën? Dat leer je in het keuzetraject creative skills. Stap binnen in de wereld van een creatief reclamebureau.

  • Je leert creatief denken: van abstracte marketing- en communicatiedoelstellingen tot een concrete briefing en creatief concept. Je leert brainstormen en creatieve voorstellen kritisch evalueren zonder de strategie uit het oog te verliezen. Na dit traject kan je zelf en creatief concept bedenken of een heldere en wervende creatieve briefing schrijven voor collega’s of een extern creatief bureau. 
  • Daarnaast leer je ​de geheimen van (online) storytelling en het koppelen van de juiste content aan het juiste kanaal. Als copywriter schrijf je vlotte, wervende, foutloze en goed gestructureerde Nederlandstalige teksten. De opbouw en de toon van die teksten passen bij de gekozen doelgroep en het medium (print, tv, radio, web, social video, podcast, vlog, blog …). 
  • Een goed idee moet je ook kunnen verkopen. Daarom leer je via een pitch om je creatieve inzichten te vertalen in een presentatie waarin je je publiek stapsgewijs meeneemt en overtuigt door een sterke opbouw en argumentatie.

Wil je niet alleen strategische, maar ook creatieve skills opbouwen? Wil je zelf een campagne opzetten die niet alleen inhoudelijk, maar ook qua look en feel je doelgroep aanspreekt? Dan is het keuzetraject digital development zeker je ding.

  • In webdevelopment ontwikkel je eerst een eigen website op basis van een behoefteanalyse bij potentiële eindgebruikers. Je denkt goed na over een logische structuur van deze website en je schrijft een contentplan uit voor deze website, die ontworpen is volgens de principes van goed webdesign, typografie, compositie en een gebruiksvriendelijke user interface. Je ontwerpt ook een eigen logo voor deze website.
  • In videodevelopment implementeer je de principes van SEO op de basiswebsite. Je monitort de KPI via Google Analytics en je stelt de responsiviteit van de website verder op punt, zodat je deze via verschillende devices (desktop, mobile, etc.) kan raadplegen. Je leert hoe je een webshop of een ticketingsysteem kan integreren op jouw website. Daarnaast ga je functionele communicatieve foto’s en videobeelden creëren volgens een eigen creatieve invalshoek.
  • In Adobe Creative (essential skills) ga je de ruwe foto’s en videobeelden bewerken via gespecialiseerde designprogramma’s. Je leert de basis zodat je later zelf verder kan experimenteren met deze programma's. De afgewerkte foto’s en video’s krijgen een plaatsje op jouw website. Dit vormt uiteindelijk ook je portfolio voor het volledige keuzetraject.

Ben je ondernemend ingesteld en hou je van een berekend risico? Wil je graag afwisseling in je job en waarde creëren voor jezelf en de samenleving? Droom je ervan om ooit een eigen zaak te starten in de profitsector, de sociale of culturele sector? Ideaal, dan is het keuzetraject ondernemerschap iets voor jou. Via dit traject krijg je de kans om al tijdens je studie een eigen zaak op te starten als dat wil. 

  • Ondernemen start bij het herkennen van kansen en creativiteit. In het opleidingsonderdeel creativiteit en innovatie leer je hoe je een inspirerende toekomstvisie kan ontwikkelen en hoe je ideeën kan omzetten in concrete activiteiten die de meeste waarde genereren.
  • Vervolgens ga je in het opleidingsonderdeel management voor de ondernemer concreet aan de slag met jouw idee. Je leert waar je de ondersteuning en financiële middelen kan vinden om jouw activiteiten verder te ontwikkelen. Je stelt een businessplan en een financieel plan op voor de financiële duurzaamheid van jouw activiteit.
  • Als kers op de taart, ga je in het opleidingsonderdeel project ondernemerschap in groep een concreet actieplan opstellen om jouw doelen te bereiken. Je definieert de verschillende stappen en mijlpalen die nodig zijn om jouw zaak te kunnen opstarten. En misschien studeer je dan af als een volwaardige ondernemer met een eigen zaak.

In dit keuzetraject krijg je de kans om tijdens jouw bacheloropleiding drie opleidingsonderdelen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding Organisatie en Management (UA) op te nemen. Het gaat om de opleidingsonderdelen inleiding tot de bedrijfskunde, onderzoeksmethodologie en inleiding tot de financiële verslaggeving. Op die manier neem je al een voorsprong zodat je na jouw bachelordiploma vlot kan starten aan een universitaire opleiding.

Vervolgtraject na graduaat

Heb je al een bachelordiploma behaald? Dan zijn er enkele verkorte trajecten met vrijstellingen mogelijk naar de bachelor Bedrijfsmanagement met als afstudeerrichting Marketing.

Heb je een ander diploma bezit, contacteer dan de trajectbegeleider voor meer informatie over je programma.

Meteen aan de slag

De arbeidsmarkt staat te springen voor jouw specialisatie in marketing. Je bent specialist in je vak maar ook breed inzetbaar. Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Zo kan je doorgroeien tot digital marketeer, content marketeer, salesmanager, brand manager, merchandiser

Studeer je graag verder? Dan kan je in anderhalf tot twee jaar tijd nog een tweede bachelor Bedrijfsmanagement behalen in een andere afstudeerrichting. Maar ook de weg naar een masterdiploma ligt voor je open. Via een schakelprogramma stroom je makkelijk door.

Alle vaardigheden, kennis en inzichten die je in de les opdoet, breng je in de praktijk tijdens projecten, bedrijfssimulaties, de stage en je bachelorproef.

Project fast moving consumer goods

Je bestudeert in team de markt van een fast moving consumer good (FMCG) in al haar aspecten: marktaandelen, prijzen, positionering, merkbekendheid, koopgedrag, gebruiksgewoonten … Dit gebeurt aan de hand van deskresearch, een distributieonderzoek en een consumentenenquête. Je maakt een verslag op en geeft aan het einde van het project een mondelinge presentatie. In deze opdracht ga je aan de slag in het Nederlands, Frans en Engels en zet je je beste ICT-skills in. 

In dit bedrijfsproject doe je zo veel mogelijk praktijkervaring op, zodat je klaar bent voor het echte werk. De afgelopen jaren werkten de studenten verschillende projecten uit voor grote en kleine bedrijven en organisaties op het vlak van: 

  • kwalitatief marktonderzoek
  • kwantitatief marktonderzoek
  • digital marketingplanning
  • salesplanning
  • marketing- en communicatieplanning

In groepjes van twee tot vier studenten voer je een echte marketingcase van A tot Z uit. Onze lectoren en je opdrachtgever ondersteunen je tijdens dit onderzoek. Aan het einde van de opdracht presenteer je je resultaat. 

Afstuderen doe je na een geslaagde werkveldstage van 13 weken in binnen- of buitenland. Tijdens deze stage krijg je de mogelijkheid verder te werken aan de leerresultaten die je nog onvoldoende beheerst om te kunnen afstuderen. De activiteiten van de stage en jouw zelfreflectie rapporteer je aan de hand van stagedagboeken. Je stagebegeleider en mentor volgt je tijdens je hele stageproces op. 

In je bachelorproef formuleer je een onderzoeksvraag die gerelateerd is aan jouw stageplaats. Je werkt die onderzoeksvraag verder uit tijdens je stage en rapporteert de resultaten aan de hand van een individueel werkstuk dat je ook presenteert voor een vakjury.

Mensen zijn meer verbonden dan ooit. Daarom zetten we in deze opleiding sterk in op internationalisering. Je leert met een open blik naar de wereld kijken en groeit uit tot een echte wereldburger. Dat kan via buitenlandse ervaringen of internationalisation@home: internationale projecten brengen we gewoon naar de klas.

Vanaf het eerste jaar steek je al een dag de grens over, en in je laatste jaar ga je zelfs een hele week naar het buitenland.

Erasmus

In het laatste semester van het derde jaar krijg je de kans om op Erasmus-uitwisseling te gaan en zo een semester in het buitenland te studeren. In het laatste semester kan je bovendien een stage van 13 weken lopen in het buitenland. Zo spijker je niet alleen je talenkennis bij, maar leer je ook nieuwe culturen kennen en ervaar je hoe het is om in een internationale context professioneel samen te werken. Bovendien zijn er heel wat financiële tegemoetkomingen (beurzen) zodat dit avontuur voor iedereen mogelijk is.

Ook op de campus zelf kijken we over de landsgrenzen heen. Je verruimt tijdens de opleiding je blik door het gebruik van internationale vakliteratuur, internationale gastdocenten, international weeks, collaborative online international learning … Verschillende opleidingsonderdelen worden ook in een andere taal gedoceerd.

FAQ over deze opleiding

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Er zijn zeker ook alumni die het tot marketing of sales director geschopt hebben. Hiervoor moet je meestal wel eerst nog wat extra jaren werkervaring opdoen. Meestal start je als assistant product of brand marketing. 

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Om de lessen vlot te kunnen volgen is er wel een goede kennis van Frans en Engels nodig. In het eerste jaar krijg je niet alleen Frans en Engels als taalvak, maar ook enkele andere vakken worden in het Engels gedoceerd.  

    • Als je in het secundair een drietal uur Frans en Engels per week hebt gekregen, zou dat zeker moeten volstaan.
    • Iedere student legt bij de start van de opleiding een screeningstest voor Frans en Engels af. Zo kennen we je taalniveau en kan je de nodige bijscholing op maat krijgen. 
    • Als je het vereiste instroomniveau (A2 voor Frans en B1 voor Engels) niet haalt, krijg je een uur taalles per week extra.
    • Begin september kan je een stoomcursus van een week volgen die je talenkennis bijschaaft of opfrist. 

    Natuurlijk zal je je moeten inspannen om nieuwe materie te verwerken, maar dat is in elke studierichting zo. Met een sterke motivatie en inzet ben je al half gewonnen. 

  • Wat zijn jullie troeven?

    • Net zoals aan de universiteit werken we met een semestersysteem. Het academiejaar bestaat uit twee semesters van telkens dertien weken, gevolgd door een examenperiode. 
    • Je kan rekenen op een goede ondersteuning. Startende studenten hebben bijvoorbeeld recht op extra taalbegeleiding Engels en Frans. 
    • Het programma is helemaal afgestemd op de noden van de arbeidsmarkt
    • Je krijgt de kans om heel wat praktijkervaring op te doen en loopt in het allerlaatste semester van je derde jaar dertien weken stage in het werkveld. 

  • Ik twijfel tussen een bachelor en een graduaat?

    Er zijn twee mogelijkheden binnen de wereld van marketing aan de AP Hogeschool: 

    Wat houdt het graduaat precies in?

    •  Een graduaat heeft een lager leerniveau en stoomt je in twee jaar klaar voor een specifiek beroep.
    • Je kan rekenen op massaal veel praktijkervaring via oefeningen, simulaties, werkplekleren ...
    • Theorie krijg je in kleinere hoeveelheden én steeds met directe link naar de praktijk.
    • Tijdens de opleiding leer je ook een gepaste studiemethode ontwikkelen. 
    • In dit graduaat krijg je bijvoorbeeld Engels, maar geen Frans.

    Een graduaat is dus korter, heel praktijkgericht en met minder talen. Als je twijfelt of je een bachelor wel aankan, is een graduaat dus een goed alternatief. Je kan ook gerust beide doen: als je je graduaatsdiploma hebt behaald, kan je via een vervolgtraject (twee jaar) nog een professionele bachelor bij behalen.