Overslaan en naar de inhoud gaan
Bedrijfsmanagement

Marketing

In de afstudeerrichting Marketing van de opleiding Bedrijfsmanagement word je klaargestoomd voor de dynamische wereld van de consument en de klant. Hoe slagen bedrijven erin hun producten en diensten in de markt te zetten zodat ze succesvol zijn? Hoe weten zij specifieke doelgroepen maximaal te bereiken? Alles draait rond marktinzicht en marktonderzoek, communicatie met de klant en kennis van de meest recente digitale tools en trends. En dit in een internationale omgeving! 

Iets voor jou?

Ga je graag en vlot om met mensen? Heb je creatief talent, commerciële flair en wil je later graag een job vol afwisseling, actie en dynamiek? Met jouw dynamische persoonlijkheid kan je klanten overtuigen, maar net zo goed in teamverband tot resultaten komen. Je houdt van een goed doordacht marketing- of communicatieplan dat precies afgestemd is op de noden van consumenten. Geen uitdaging ga je uit de weg. Als een rasechte digital marketeer ben je klaar om in te spelen op alle nieuwe trends en technologische innovaties die je pad kruisen.

marketing.PNGWat leer je?

  • Je leert alles over de basis van marketing: van de 4 P’s (product, prijs, plaats, promotie) voor een goeie marketingmix, tot de geheimen van de consumentenpsychologie en marketingcommunicatie.
  • Je stelt zelf strategische marketingplannen op en bedenkt straffe reclamecampagnes.
  • Je voert kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en houdt budgetten in de gaten.
  • B2B en B2C-marketing, dienstenmarketing, data driven marketing, merkreputatiemanagement,… zitten jou helemaal in de vingers.
  • Je wordt expert in digital marketing en het gebruik van sociale media.
  • Je leert professioneel te communiceren in het Nederlands, Engels én Frans.
  • Je verwerft inzicht in management, recht en ondernemen.
  • Je ontwikkelt de nodige soft skills zoals samenwerken in team, commerciële vaardigheden en pitchen.

Onze opleiding heeft veel belang aan persoonlijke ontwikkeling en 21st century skills. Naast grondige vakkennis en talenkennis, zorgen zelfsturing, creatief denken en sociale- en culturele vaardigheden voor de juiste attitude op de werkplek. Samen bouwen we verder aan je wendbaarheid en veerkracht.

Wie word je?

Met je diploma op zak ben je gespecialiseerd, maar tegelijk ook breed inzetbaar. Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Zo kan je doorgroeien tot digital marketeer, content marketeer, sales manager, brand manager, merchandiser, …

Troeven

GEMEENSCHAPPELIJK EERSTE SEMESTER

Het eerste semester is een periode van proeven en oriënteren waarin we veel belang hechten aan een juiste studiekeuze. Via probleemgestuurd onderwijs maak je grondig kennis met de vier afstudeerrichtingen van de opleiding. Pas in het tweede semester kies je dan een afstudeerrichting die het beste bij jou past. Je kan hierbij rekenen op onze lectoren die als échte coaches jouw keuzeproces begeleiden en jouw groei stimuleren.

Vanaf dag één volgen we jouw ontwikkeling dan ook van dichtbij op. Aan de hand van diverse niet-bindende instaptoetsen (Nederlands, Frans, Engels en Wiskunde) houden we je een spiegel voor. Op basis van de testresultaten, versterken we gericht jouw startcompetenties via extra contacturen (3u Frans en 3u Engels per week in plaats van 2u per week). Een succesvolle heroriëntering naar een boeiende graduaatsopleiding is ook mogelijk binnen de hogeschool.

Vanaf het tweede semester maak je een keuze om je te verdiepen in één specifieke afstudeerrichting. In het derde jaar ligt de focus op interesses en verruimen. Via een cross-over business project, meerdere keuzetrajecten, bachelorproef en stage werk je aan het verwerven van kennis en inzichten over disciplines heen.

MYTALENT

We hechten veel belang aan attitudetraining en professionele ontwikkeling. Je verwerft belangrijke 21st century skills waarbij we vooral focussen op zelfregulering, creatief denken en internationale competenties. Daartoe krijg je in het eerste jaar per klas van ongeveer 35 studenten een klasmentor toegewezen, die jou persoonlijk begeleidt aan de hand van onderwijsleergesprekken en meerdere individuele coachingsgesprekken. Je staat er niet alleen voor!

KEUZETRAJECTEN

Je bent de architect van jouw studieloopbaan en krijgt vanaf het tweede jaar de kans om via vier keuzetrajecten kleur te geven aan jouw ontwikkeling: Creative skills, Digital Development (Graphic Design) of Ondernemerschap. Je kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

PRAKTIJK EN LANGE WERKVELDSTAGE

Praktijk is overal aanwezig in de opleiding. Je sluit je studies af met een lange werkveldstage van 13 weken. We kiezen daarnaast voor nieuwe werkvormen zoals probleemgestuurd onderwijs, zelfstudie via digitale leerpaden, geïntegreerde of multidisciplinaire praktijkprojecten, ‘real cases’, … Daarnaast spelen we spelen voortdurend in op trends zoals non profit & social marketing, dienstenmarketing, supply chain marketing, automated marketing,… We werken uiteraard ook samen met werkveldpartners met naam en faam.

Programma

Eerste jaar

Het eerste semester is gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen Bedrijfsmanagement. Je verwerft een basiskennis van alle disciplines en spitst je toe op algemene economische en bedrijfskundige kennis en inzichten, aangevuld met de nodige digital skills en taalvaardigheden. In MyTalent focussen we op jouw persoonlijke ontwikkeling en zelfsturing. Aan het einde van het eerste semester maak je een begeleide keuze voor een afstudeerrichting.

Vanaf het tweede semester richten we ons op opleidingsonderdelen met specifieke focus op marketing. 

Tweede jaar

Je verdiept je in diverse aspecten van marketing: marketingcommunicatie, marktonderzoek en digital marketing. We leggen de basis voor jouw commerciële flair. En je leert meer over financieel management en het beheren van budgetten. Je breidt je kennis van het Frans en Engels uit om ook in deze talen zakelijk te kunnen communiceren. Je voert ook een geïntegreerd praktijkproject rond Fast Moving Consumer Goods uit. Je kiest een keuzetraject (6 studiepunten): Creative skills, Digital development (Graphic design) of Ondernemerschap. Je kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

Derde jaar

Je zal enkel nog lessen volgen in het eerste semester. Je verruimt je horizon met het vervolg van jouw keuzetraject (3 studiepunten) en een cross-over business project. Je verdiept je in content marketing, merkreputatiemanagement en verkoopmanagement. Je voert een groot marktonderzoeksproject uit in opdracht van echte bedrijven. Je leert ook meer over de laatste trends in marketing. Het laatste semester van je opleiding spendeer je volledig aan jouw (buitenlandse) stage en bachelorproef.

Programma Academiejaar 2023-24

  • 1. Bedrijfsmanagement: 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Français 3
    English 3
    Micro-economie 3
    Bedrijfsmanagement oriëntatie 8
    Inleiding tot het recht 3
    Onderzoeksvaardigheden 3
    Professional digital skills 3
    MyTalent: 21st century skills 1 4
    Macro-economie 3
    Excel 3
    Marketing fundamentals 3
    Marketingcommunicatie 3
    Digital Marketing 3
    Consumentenpsychologie 3
    Business case MAR 3
    Communication en français 3
    Communication in English 3
    MyTalent: 21st century skills 2 3
  • 2. Marketing: 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Starten met ondernemen_MA 3
    MyTalent: 21st century skills 3_MA 3
    Le français du marketing 3
    English for marketing 3
    Marketingcommunicatie 2 3
    Strategische marketing 3
    Commerciële training 3
    Financieel management 5
    Digital marketing skills 3
    Le français approfondi du marketing 3
    Advanced English for marketing 3
    Marktonderzoek 4
    B2B marketing 3
    Gestion du commerce de detail 3
    Data driven marketing 3
    Project Fast Moving Consumer Goods 6
    • Creative skills
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Creative thinking 3
      Creative writing 3
    • Digital development
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Web development 3
      Video development 3
    • Ondernemerschap
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Creativiteit en innovatie_MA 3
      Management voor de ondernemer_MA 3
    • Schakel naar de master
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      UA - Inleiding tot de bedrijfskunde 3
      UA - Inleiding tot onderzoeksmethodologie 3
  • 3. Marketing: 60 SP
    OPLEIDINGSONDERDELEN SP
    Sustainable business management_MAR 3
    Content marketing 3
    Marketing trends 3
    Merkreputatiemanagement 3
    International marketing 3
    Verkoopmanagement 5
    Bedrijfsproject marktonderzoek 7
    MyTalent: 21st century skills: 4_MAR 3
    Innovation business challenge_MAR 3
    Stage_MAR 18
    Bachelorproef_MAR 6
    • Creative skills
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Pitching 3
    • Digital development
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Adobe Creative : essential skills 3
    • Ondernemerschap
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      Project ondernemerschap_MAR 3
    • Schakel naar de master
      Uitleg: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen.
      OPLEIDINGSONDERDELEN SP
      UA - Inleiding tot de financiële verslaggeving_MAR 3

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Trajecten

Je bent de architect van jouw studieloopbaan en krijgt vanaf het tweede jaar de kans om via vier keuzetrajecten kleur te geven aan jouw ontwikkeling.

Creative skills

Die knappe campagne van dat sportmerk op gigantische affiches in het centrum van de stad. Een radiospot met een deuntje dat uren blijft nazinderen of een digitale campagne die doet dromen van een exotische vakantiebestemming. Hoe worden die gemaakt? Vanwaar komen die creatieve ideeën? Dat leer je in dit keuzetraject!

Stap binnen in de wereld van een creative agency.

Je leert creatief denken, vertrekkende van abstracte marketing- en communicatiedoelstellingen tot een concrete briefing en creatief concept. Creative thinking vormt de leidraad van het creativiteitsproces waarin je leert brainstormen en kritisch evalueren van creatieve voorstellen, zonder de strategie uit het oog te verliezen. Zo kan je na dit keuzetraject zelf een creatief concept uitdenken of een heldere en wervende creatieve briefing schrijven voor collega’s of een extern creatief bureau. 

Daarnaast leer je ​de geheimen van (online) storytelling en het koppelen van de juiste content aan het juiste kanaal. Als copywriter schrijf je vlotte, wervende, foutloze en goed gestructureerde Nederlandstalige teksten. De opbouw en de toon van die teksten passen bij de gekozen doelgroep en het medium (print, tv, radio, web, social video, podcast, vlog, blog…).

Een goed idee moet je kunnen verkopen in een pitch. Je leert creatieve inzichten vertalen naar een pitchpresentatie waarin je toehoorders stapsgewijs meeneemt en overtuigt door een solide opbouw en sterke argumentatie.

Digital development (Graphic Design)

Ben je benieuwd om naast jouw strategische vaardigheden ook jouw creatieve design skills als toekomstig marketeer uit te bouwen? Wil je zelf een campagne opzetten die niet alleen inhoudelijk, maar ook qua look en feel een specifieke doelgroep aanspreekt?

In Web development ontwikkel je eerst een eigen website op basis van een behoefteanalyse bij potentiële eindgebruikers. Je denkt goed na over een logische structuur van deze website en je schrijft een content plan uit voor deze website, die gelayout is volgens de principes van goed webdesign, typografie, compositie en een gebruiksvriendelijke user interface. Je ontwerpt ook een eigen logo voor deze website.

In Video development implementeer je de principes van SEO op de basiswebsite. Je monitort de KPI via Google Analytics en je stelt de responsiviteit van de website verder op punt, zodat je deze via verschillende devices (desktop, mobile etc) kan raadplegen. Je leert hoe je ook een webshop of een ticketingsysteem kan integreren op jouw website. Daarnaast ga je functionele communicatieve foto’s en videobeelden creëren volgens een eigen creatieve invalshoek.

In Adobe Creative: essential skills ga je de ruwe foto’s en videobeelden verder bewerken via gespecialiseerde designprogramma’s. Daarbij krijg je de essentiële vaardigheden mee, van waaruit je verder jouw vaardigheden kan opbouwen in jouw verdere professionele carrière. De afgewerkte foto’s en video’s krijgen een plaatsje op jouw website, die op die manier ook als portfolio voor het volledige keuzetraject fungeert.

Ondernemerschap

Ondernemen is de motor van onze economie. Je bent ondernemend ingesteld en je houdt wel van een berekend risico. Je wil graag afwisseling en je wil iets waardecreërend opbouwen voor jezelf en voor de samenleving. Je droomt ervan om ooit een eigen zaak op te starten in de profitsector, de sociale of culturele sector. Via dit keuzetraject krijg je de kans om al tijdens jouw studie een eigen zaak op te starten indien je dat wenst.

Ondernemen start bij het herkennen van kansen en creativiteit. In het opleidingsonderdeel Creativiteit en innovatie leer je hoe je een inspirerende toekomstvisie kan ontwikkelen en hoe je ideeën kan omzetten in concrete activiteiten die de meeste waarde genereren.

Vervolgens ga je in het opleidingsonderdeel Management voor de ondernemer concreet aan de slag met jouw idee.  Je leert waar je de ondersteuning en financiële middelen kan vinden om jouw activiteiten verder te ontwikkelen. Je stelt een businessplan en een financieel plan op voor de financiële duurzaamheid van jouw activiteit.

Als kers op de taart, ga je in het opleidingsonderdeel Project ondernemerschap in groep een concreet actieplan opstellen om jouw doelen te bereiken. Je definieert de verschillende stappen en mijlpalen die nodig zijn om jouw zaak te kunnen opstarten. En misschien studeer jij dan af als een volwaardige ondernemer met een eigen zaak!

Schakelprogramma naar de masteropleiding

In dit keuzetraject krijg je de kans om tijdens jouw bacheloropleiding reeds 3 opleidingsonderdelen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding Organisatie en management (UA) op te nemen. Het gaat om de opleidingsonderdelen Inleiding tot de bedrijfskunde, Onderzoeksmethodologie en Inleiding tot de financiële verslaggeving. Op die manier neem je al een voorsprong zodat je na jouw bachelordiploma vlot kan starten aan een universitaire opleiding!

Na je opleiding

Meteen aan de slag

Bachelors in het Bedrijfsmanagement die gespecialiseerd zijn in Marketing zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt en dus vind je snel werk.

Met je diploma op zak ben je gespecialiseerd maar ook breed inzetbaar. Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Zo kan je doorgroeien tot digital marketeer, content marketeer, sales manager, brand manager, merchandiser …

Verder studeren

Studeer je graag verder? Ook dat kan! Met jouw diploma ligt de weg via een schakelprogramma naar een masteropleiding helemaal open

. Duurt dat te lang? Je kan in anderhalf tot twee jaar een tweede bachelor Bedrijfsmanagement behalen in een andere afstudeerrichting. Aan jou de keuze!

Internationaal

Internationalisering loopt dwars door alle leerlijnen van de opleiding. Wij bereiden je professioneel en persoonlijk voor op de kosmopolitische samenleving van vandaag en morgen. De opleiding creëert een stimulerende leeromgeving waar je de mogelijkheid krijgt om internationale en interculturele competenties te verwerven. Door middel van buitenlandse ervaringen en internationalisation@home ontwikkel je je tot een wereldburger die met een brede blik en een open houding in de wereld staat en sociaal betrokken is. Internationalisering is ingebed in het curriculum door middel van een mobility window en de integratie van internationale projecten. Daarnaast ondersteunt de opleiding ook initiatieven met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking in het Zuiden.

Erasmus

In het derde jaar krijg je de kans om in het eerste semester op Erasmus-uitwisseling te gaan en zo een semester in het buitenland te studeren. In het laatste semester kan je bovendien een stage van 13 weken lopen in het buitenland. Zo kan je je talenkennis nog wat meer bijspijkeren, leer je nieuwe culturen kennen en op die manier ervaar je ook hoe het is om in een internationale context professioneel samen te werken. Hiervoor stelt de opleiding beurzen te beschikking.

Internationalisering@home

Internationale en interculturele competenties verwerf je ook op de eigen campus. Door het gebruik van internationale vakliteratuur, internationale gastdocenten, international weeks, collaborative online international learning, … verruim je je blik. Verschillende opleidingsonderdelen worden ook in een andere taal gedoceerd.

Flexibel studeren

VERKORTE PROGRAMMA’S

Als je al een bachelordiploma Hotelmanagement of Communicatie(management) op zak hebt, bieden we enkele verkorte programma’s aan. Als je de opleiding Communicatie(management) met succes doorlopen hebt, kan je het diploma van bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing behalen na het volgen van een verkort traject van 87 studiepunten. Als je de opleiding Hotelmanagement met succes doorlopen hebt, kan je het diploma van bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing behalen na het volgen van een verkort traject van 91 studiepunten.

Heb je een ander bachelordiploma in je bezit, contacteer dan je trajectbegeleider om te weten te komen hoe je programma er zal uitzien.

VERVOLGTRAJECT

Als je de volledige graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport met afstudeerrichting Marketingsupport met succes doorlopen hebt, kan je het diploma van bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing behalen na het volgen van een vervolgtraject van 90 studiepunten.

Werken en studeren

Momenteel worden alle lessen in dagonderwijs aangeboden. Voor heel wat opleidingsonderdelen is het echter mogelijk de leerstof zelfstandig en tijd- en plaatsonafhankelijk te verwerken. Dit kan via digitale instructie en digitale leerpaden die we via onze platformen aanbieden. Je neemt best contact op met de trajectbegeleider voor meer informatie.

Projecten en stage

Alle vaardigheden, kennis en inzichten die je in de les opdoet, breng je in de praktijk tijdens projecten, bedrijfssimulaties, de stage en je bachelorproef.

Project Fast moving consumer goods(TWEEDE JAAR)

Je bestudeert in team de markt van een fast moving consumer good (FMCG)  in al haar aspecten: marktaandelen, prijzen, positionering, merkbekendheid, koopgedrag, gebruiksgewoonten, … komen aan bod. Dit gebeurt aan de hand van desk research, een distributieonderzoek en een consumentenenquête. Dit alles resulteert in een uitgebreid verslag en een mondelinge presentatie. In dit project ga je aan de slag in het Nederlands, Frans en Engels en worden er ook ICT-vaardigheden geïntegreerd.

Bedrijfsproject Marktonderzoek (DERDE JAAR)

In dit bedrijfsproject krijg je de kans om zo veel mogelijk praktijkervaring op te doen, zodat we je kunnen klaarstomen voor het echte werk. De afgelopen jaren werkten de laatstejaarsstudenten tientallen projecten voor grote en kleine bedrijven en organisaties uit. Zo werden er projecten uitgewerkt op het vlak van:

  • kwalitatief marktonderzoek
  • kwantitatief marktonderzoek
  • digital marketingplanning
  • salesplanning
  • marketing- en communicatieplanning

In groepjes van twee tot vier studenten krijg je een echte marketingcase voorgelegd die je van A tot Z moet uitvoeren. Het lectorenteam begeleidt je doorheen het proces, en je werkt in nauw overleg met de opdrachtgever het onderzoek uit. Aan het einde van het eerste semester (januari) moet je het project succesvol afronden en presenteren.

STAGE

Afstuderen doe je na een geslaagde werkveldstage van 13 weken in binnen- of buitenland. Tijdens deze stage krijg je de mogelijkheid verder te werken aan de leerresultaten die je nog onvoldoende beheerst om te kunnen afstuderen. De activiteiten van de stage en jouw zelfreflectie rapporteer je aan de hand van stagedagboeken. De resultaten en reflecties licht je mondeling toe aan je vaklectoren aan het einde van de stageperiode.

BACHELORPROEF

De bachelorproef heeft de vorm van een individueel praktijkgebaseerd actieonderzoek. Je formuleert een onderzoeksvraag die gerelateerd is aan jouw stageplaats, werkt die onderzoeksvraag verder uit tijdens de stage en rapporteert de resultaten aan de hand van een individueel werkstuk dat je ook presenteert voor een vakjury.

FAQ over deze opleiding

  • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

    Om de lessen vlot te kunnen volgen is een goede voorkennis van Frans en Engels vereist. In het eerste jaar krijg je immers niet alleen aparte taalvakken Frans en Engels, ook enkele andere vakken worden in het Engels gedoceerd.  

    • Als je in het secundair een 3-tal uur Frans / Engels per week hebt gekregen, zou dat zeker moeten volstaan.
    • Iedere student legt bij de start van de opleiding een screeningstest voor Frans en Engels af. Zo kunnen we jouw taalniveau bepalen en waar nodig intensieve bijscholing op maat voorzien. 
    • Als je het vereiste instroomniveau (A2 voor Frans en B1 voor Engels) niet haalt, krijg je 1 uur taalles per week extra.
    • Begin september organiseren we traditioneel een stoomcursus van 1 week waarmee je jouw kennis kan opfrissen of bijschaven.

  • Wat zijn jullie troeven?

    Sinds academiejaar 2020-2021 werken we met een nieuw curriculum om jou nog beter klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

    • Je kiest pas vanaf semester 2 definitief een afstudeerrichting. Semester 1 is gemeenschappelijk: zo krijg je een goede basis, kan je proeven van alle afstudeerrichtingen en een doordachte keuze maken. 
    • Net zoals aan de universiteit werken we met een semestersysteem. Het academiejaar bestaat uit 2 semesters van telkens 13 weken, gevolgd door een examenperiode. 
    • Je kan rekenen op ruime ondersteuning. Zo zetten we voor startende studenten bijvoorbeeld extra in op taalbegeleiding Engels en Frans. 
    • Het curriculum is helemaal afgestemd op de noden van het werkveld. Via de leerlijn MyTalent verwerf je bijvoorbeeld professionele attitudes en 21st century skills zoals zelfsturing, timemanagement, teamwork ...
    • Je krijgt de kans om heel wat praktijkervaring op te doen en loopt in het allerlaatste semester van je derde jaar 13 weken stage in het werkveld. 

  • Ik twijfel tussen een bachelor en een graduaat?

    Naast de bachelor Bedrijfsmanagement - Marketing kan je bij AP ook kiezen voor het graduaat Marketing- en Communicatiesupport. 

    Waarom het interessant kan zijn om voor een graduaat te kiezen:

    •  Een graduaat heeft een lager leerniveau en stoomt je in 2 jaar klaar voor een specifiek beroep.
    • Je kan rekenen op massaal veel praktijkervaring via oefeningen, simulaties, werkplekleren ...
    • Theorie krijg je in kleinere hoeveelheden én steeds met directe link naar de praktijk.
    • Tijdens de opleiding leer je ook een gepaste studiemethode ontwikkelen. 
    • In dit graduaat krijg je bijvoorbeeld Engels, maar geen Frans.

    Je kan ook gerust beide doen: als je je graduaatsdiploma hebt behaald, kan je via een vervolgtraject (2 jaar) nog een professionele bachelor bij behalen. 

  • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

    Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. 

    Er zijn zeker ook alumni die het tot Marketing of Sales Director geschopt hebben. Hiervoor moet je doorgaans wel eerst nog wat extra jaren training en werkervaring opdoen. Meestal start je als Assistant Product of Brand Marketing.