Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie

Type

Professionele Bachelor

Duur

3 Jaar

  • Dagtraject
  • Flextraject
  • Verkort programma mogelijk

Ben je creatief en hou je van taal? Wil je graag eens proeven van fotografie of grafisch design? Maar denk je ook met plezier strategisch na? Dan is de bachelor Communicatie misschien wel iets voor jou. In deze opleiding leer je omgaan met mensen én merken. En verbind je beide met elkaar dankzij een straf creatief concept of goed onderbouwd communicatieplan. 

Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen: in deze opleiding leiden we jou op tot een echte communicatieprofessional. Samen ontdekken we jouw talenten en specifieke interesses binnen de brede communicatiewereld. Zo ga je later misschien wel aan de slag als creatieve content creator, strategische mediaplanner, vlotte woordvoerder of organisatorische project manager. De opties zijn talrijk! 

Iets voor jou?

  • Ben je vlot, ruimdenkend, trendgevoelig, nieuwsgierig, goed in talen en weet je van aanpakken?
  • Ga je graag met mensen om en ben je een geboren organisator die originele ideeën wil bedenken én ze tot in de puntjes uitvoeren? 
  • Is je interesseveld breed, ben je sociaal en kan je goed in team werken?

Dan zit je ongetwijfeld goed in de bachelor Communicatie. Leer jezelf tijdens deze opleiding nog beter kennen door te doén. Proef, leer, ontdek en ontwikkel verder jouw kunnen. 

Wat leer je?

De wereld verandert razendsnel. Als communicatie-expert been je jezelf continu bij én schep je helderheid. Je leert ook je hoe je mensen meekrijgt in je verhaal. 

  • Je leert wat hen enthousiast maakt. Maar ook wat je klanten, medewerkers en partners willen. En hoe je dat te weten komt. 
  • Je zet data om in waardevolle inzichten.
  • Je plant en vormt strategieën. 
  • Je zet kanalen slim en efficiënt in. En bouwt zo sterke merken voor mensen en organisaties.

Ook leer je je verhaal verfijnen. Schrijven wordt copywriting. Beeldtaal wordt filmen, fotoshoppen, en vormgeven. Je bedenkt concepten en leert die verkopen … in een internationale markt. 
 

Wie word je?

Met het bachelordiploma Communicatie heb je veel mogelijkheden. Je kan meteen aan de slag als: PR manager, interne communicatieverantwoordelijke, digitale strateeg, social media coördinator, marketing communication officer, woordvoerder, crisiscommunicatiemanager, evenementenorganisator, mediaplanner, verantwoordelijke pers & communicatie, projectmanager, social creative, community manager …
 

 

Troeven

Je kan overal terecht

Wij leiden je op tot 360° communicatieprofessionals. Een brede basis waar je zelf je carrière mee vormgeeft in elke richting die je uitwil. Want elke organisatie heeft wel communicatie-uitdagingen. 

Doen is het nieuwe denken

Al doende leer je het best. En daarom vinden we het belangrijk om je meteen aan het werk te zetten. Maar ook de échte wereld in te duiken. Je leert principes en concepten waar je vanaf dag één mee aan de slag gaat. De eerste twee jaar volgt er na elke vijf lesweken telkens een projectweek waarin je die praktijk toepast. In het derde jaar bieden we je heel veel praktijk aan met een afstudeerproject én een lange stage.

Persoonlijke groei

We coachen en ondersteunen je doorheen het hele traject. Je leert jezelf kennen. Je optimaliseert hoe je studeert. Je krijgt feedback, doet aan zelfreflectie én je plant je eigen professionele groei. Zo evolueer je van een zelfsturende student naar een competente professional, klaar voor een échte job in de communicatiewereld.

 

Programma

Eerste jaar

We starten bij wat jou interesseert. We leren van jouw favoriete merken, content en media (foto/video/design). We staan stil bij de actualiteit, de essentie van communicatie en verkennen de trends in het medialandschap. En doorgronden de krachtigste verhalen. Na amper zes weken duiken we de bedrijfswereld in, en zo leer je de sector van binnen en buiten kennen. En plan je jouw toekomst in functie van waar jij wil staan. 
In het tweede semester gaan we aan de slag met eigen strategieën en creatie. Je onderzoekt, denkt en máákt communicatie voor organisaties waar je zelf achter staat.

Tweede jaar

In het tweede jaar gaan we dieper in op de verschillende communicatiestrategieën. De lesweken wisselen af met projectweken waarin je onder begeleiding van coaches een volledig communicatieplan opstelt voor een bedrijf.  Je voert onderzoek naar je merk en je doelgroepen, analyseert data, stelt een strategie op en werkt tot slot de campagne creatief uit. Je verfijnt je copywriting skills en leert je merk nationaal of  internationaal op de kaart te zetten.

Derde jaar

In je derde jaar professionaliseer je. Je volgt het traject dat past bij jouw voorkeuren. We bieden je heel wat praktijk aan. Tijdens semester 1 werk je aan een project waarbij je in groep een campagne of event voor een échte klant tot een goed resultaat weet te brengen. In semester 2 ga je op stage, op een werkplek naar jouw keuze. En wie zijn horizon nog verder wil verruimen, gaat een semester op Erasmus naar het buitenland of kiest voor een buitenlandse stage. Een bijzonder fijne en leerrijke ervaring om je studie mee af te sluiten.

Internationaal

Internationale stage, wedstrijden en projecten

Communicatie en internationaal gaan hand in hand. Zo is een buitenlandse stage een mooie extra troef op je cv, maar je kan ook deelnemen aan internationale wedstrijden om je met studenten in het buitenland te meten. Daarnaast slagen we er tijdens de Intensive Weeks elk jaar opnieuw in om met een aantal zusterscholen uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië, Nederland en Turkije een veertigtal studenten bij elkaar te brengen. Je werkt dan in een internationale context en moet dus noodgedwongen rekening houden met de culturele, maatschappelijke en economische verschillende van de deelnemende landen.

Erasmus

In het derde jaar kan je een semester lang in het buitenland studeren. Frankrijk, Spanje, Polen, Zweden: zeg jij het maar. Een prachtige ervaring die je leert om intercultureel te werken, op eigen benen te staan, talen bij te leren … en je dus beter voorbereidt op het werk als communicatieprofessional.


Anderstalige vakken 

Vanaf het tweede jaar worden sommige vakken in het Engels of Frans gegeven. Zo voeg je ook vaktermen toe aan je Engelse of Franse woordenschat, een must als je in een internationale context aan het werk wil. Bovendien zit je tijdens deze lessen samen met inkomende Erasmusstudenten en zo leg je meteen ook internationale contacten.


Tweetalig diploma

Op drie jaar tijd een Nederlandstalig én Franstalig diploma Communicatie op zak hebben? Dat kan. We hebben met de Brussels hogeschool ISFSC een samenwerkingsverband waarbij je het volledige tweede jaar van je opleiding in Brussel in het Frans volgt. Beide instellingen reiken dan gezamenlijk je diploma uit.
 

Flexibel studeren

Verkorte trajecten

 

Als je al een diploma hebt uit het studiegebied Handels- en bestuurswetenschappen dan bieden we enkele verkorte trajecten aan. Zo behaal je een extra diploma Communicatie in …

Heb je een ander diploma uit het studiegebied Handelswetenschappen en Bedrijfskunde of een ander diploma hoger onderwijs? Contacteer dan de trajectbegeleider voor een (verkort) traject op maat. 

Vrijstellingen 

Heb je al een diploma op zak? Of heb je een aantal credits behaald in een vorige opleiding? Dan is de kans groot dat je voor een aantal vakken een vrijstelling kan krijgen. Bekijk de mogelijkheden in dit document of vraag vrijstellingen aan bij je inschrijving.

Werken en studeren

Het flextraject Communicatie is een aangepast traject voor werknemers. De meeste leerstof verwerf je via zelfstudie: via klassiek cursusmateriaal en/of e-learningmethodes. Wij zorgen voor genoeg ruggensteun. Je hebt dezelfde examenstof als de andere studenten en ontvangt een identiek diploma.
Je kan deelnemen aan de lessen maar er is geen verplichte aanwezigheid, behalve tijdens de examenreeks en de stage. Je kiest zelf het tempo waarop je de opleiding aflegt zodat de combinatie met je werk haalbaar blijft.
 

Na je opleiding

Meteen aan de slag

Met het veelzijdige diploma Communicatie ben je klaar om meteen aan de slag te gaan: in de mediawereld, in een reclamebureau als account executive,  copywriter of productiecoördinator. Maar evengoed op de communicatiedienst van grote of kleinere bedrijven, bij PR- en evenementenbureaus of bij overheidsinstellingen. Of je gaat aan de slag met je kennis van content management, social media, webdesign en e-business. Jij bepaalt zelf waar je later terecht wil komen.

We bieden je tijdens de opleiding al een stageplaats aan. Jij maakt een keuze uit de waaier aan sectoren zodat je al eens kan proeven van de job van je dromen en je er perfect op voorbereid bent. Of wie weet start je wel je eigen communicatiebureau op! 

Verder studeren

Onze 360°-communicatieopleiding geeft een stevige basis. En daarom ook een vlotte aansluiting op een Master in de Communicatiewetenschappen, een verkort traject Journalistiek, het postgraduaat Content Marketing, een bachelor in de Grafische en Digitale Media en vele andere.

FAQ over deze opleiding

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Als je kiest voor een modeltraject van 60 studiepunten is je opleiding een fulltime bezigheid:  

    • Het merendeel van de week staan er lessen en/ of feedbackmomenten op het programma en zal je quasi volledige dagen aanwezig en bezig zijn.  

    • De eerste twee jaar volgt er na iedere vijf lesweken een projectweek waarin alle kennis en vaardigheden toegepast worden. We gaan samen aan de slag om je zoveel mogelijk praktische skills bij te brengen.

  • Hoe groot zijn de klasgroepen?

    De grootte van je klasgroep is afhankelijk van het vak en varieert dus sterk.

    • Voor sommige vakken zal je les krijgen in een groep van circa 35 studenten, voor andere zit je mogelijk samen met een 60 à 70 studenten.
    • Voor praktijkvakken krijg je individuele coaching en houden we de groepen klein(er).  

  • Ik twijfel tussen Communicatie en Communicatiewetenschappen?

    Een professionele bachelor Communicatie

    • volg je aan de hogeschool
    • is vooral praktijkgericht: je mag theorie meteen omzetten in praktijk via cases, oefeningen, opdrachten, stages, … waarbij je aan de slag gaat met en in het werkveld.   

    Een bachelor of master in de Communicatiewetenschappen 

    • volg je aan de universiteit 

    • is vooral academisch gericht: je focust hoofdzakelijk op theorie en onderzoek.  

    Tip: je kan gerust beide doen. Met je professionele bachelordiploma op zak, kan je via een verkort traject (2 jaar) alsnog een master behalen. Deze aanpak heeft heel wat voordelen: 

    • Je verhoogt je kansen op de arbeidsmarkt, want jij combineert ruime praktijkervaring (uit de bachelor) met extra kennis van theorie & onderzoek (uit de master).  

    • Je verhoogt je slaagkans aan de universiteit en loopt minder risico om leerkrediet te verliezen, want je bouwt je kennis, skills en studeerervaring rustig op.