Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Communicatiemanagement

Public Relations en Voorlichting

  • Dagtraject
  • Flextraject
  • Verkort programma mogelijk

    FAQ over deze opleiding

    • Hoeveel uur per week heb ik les?

      Als je kiest voor een modeltraject van 60 studiepunten is je opleiding een fulltime bezigheid:  

      • Het merendeel van de week staan er lessen en coachingmomenten op het programma en zal je quasi volledige dagen aanwezig / bezig (moeten) zijn.  

      • Per week heb je ongeveer 2 halve dagen vrij. Let wel: het is wel de bedoeling dat je deze lesvrije momenten gebruikt om te studeren en/of aan (groeps)opdrachten te werken.  

    • Hoe groot zijn de klasgroepen?

      De grootte van je klasgroep is afhankelijk van het vak en varieert dus sterk.

      • Voor sommige vakken zal je les krijgen in een groep van circa 35 studenten, voor andere zit je mogelijk samen met een 60 à 70 studenten.
      • Voor praktijkvakken krijg je individuele coaching en houden we de groepen klein(er).  

    • Ik twijfel tussen Communicatiemanagement en Communicatiewetenschappen?

      Een professionele bachelor Communicatiemanagement 

      • volg je aan de hogeschool
      • is vooral praktijkgericht: je mag theorie meteen omzetten in praktijk via cases, oefeningen, opdrachten, stages, … waarbij je aan de slag gaat met en in het werkveld.   

      Een bachelor of master in de Communicatiewetenschappen 

      • volg je aan de universiteit 

      • is vooral academisch gericht: je focust hoofdzakelijk op theorie en onderzoek.  

      Tip: je kan gerust beide doen. Met je professionele bachelordiploma op zak, kan je via een verkort traject (2 jaar) alsnog een master behalen. Deze aanpak heeft heel wat voordelen: 

      • Je verhoogt je kansen op de arbeidsmarkt, want jij combineert ruime praktijkervaring (uit de bachelor) met extra kennis van theorie & onderzoek (uit de master).  

      • Je verhoogt je slaagkans aan de universiteit en loopt minder risico om leerkrediet te verliezen, want je bouwt je kennis, skills en studeerervaring rustig op.  

    • Ik twijfel tussen Communicatiemanagement en Journalistiek?

      Liefde voor en/of interesse in communicatie is in beide opleidingen een must, maar de klemtonen liggen toch beduidend anders.  

      In de opleiding Journalistiek leer je hoe je via diverse tools (audio, video, tekst) en kanalen kritisch verhalen kan vertellen: 

      • Je bent gebeten door nieuws en actualiteit, en nieuwsgierig naar wat er in de wereld gebeurt.  

      • Je wil de waarheid doorgronden en daarover kritisch verslag uitbrengen.  

      • Je schrijft graag en vertelt graag maatschappelijk relevante verhalen (vanuit het domein cultuur, politiek, sport, lifestyle en/of human interest).   

      In de opleiding Communicatiemanagement leer je hoe via diverse tools (tekst, foto, video) en kanalen een boodschap kan overbrengen die je doelgroep informeert, inspireert of activeert: 

      • Jij denkt graag na over hoe merken & bedrijven hun imago hoog houden, in de media verschijnen, hun verkoop kunnen stimuleren … 

      • Je vindt het leuk om creatief te werken met tekst, fotografie en video. 

      • Je bent niet bang om voor groepen te spreken.   

      • Je bent sterk in organiseren en plannen. 

    • Wat is het verschil tussen de afstudeerrichtingen?

      Beide afstudeerrichtingen zijn nauw verwant, maar er is toch een belangrijk accentverschil.  

      Bij Commerciële Communicatie (Reclame)

      • Staat de behoefte van de consument centraal 
      • Je leert hoe je campagnes kan opzetten met verkoop van een product of dienst als doel.  

      Bij Public Relations en Voorlichting 

      • Staat het imago en de identiteit van een merk of organisatie centraal
      • Je leert hoe je campagnes kan opzetten met sensibilisering of gedragsverandering als doel.  

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou