Overslaan en naar de inhoud gaan
Communicatiemanagement

Public Relations en Voorlichting

    Troeven

    Je eigen traject

    Bij AP kan je voluit gaan voor een afstudeerrichting binnen de opleiding Communicatiemanagement, wat niet overal het geval is en waardoor je een diepere kennis verwerft over PR en Voorlichting. Bij ons heeft elke student zijn of haar eigen profiel. Je mag zelf een keuze kan maken uit een groot aanbod aan keuzevakken, om zo je eigen traject uit te stippelen. Kies je voor een extra troef op het vlak van multimedia of toch liever extra kennis over socialmediatoepassingen? Jezelf verdiepen in overheidscommunicatie of toch liever werken aan je stemgebruik met het oog op een mediacarrière? Aan jou de keuze!

    Echte en nuttige praktijkervaring

    Veel praktijk en direct contact met het werkveld zijn de grote troeven die aan de basis van het eerste jaar liggen. Zo kan je meteen proeven van de echte communicatiewereld, zowel op het vlak van PR als reclame. Tijdens wekelijkse consultaties, oefensessies en workshops zie je echt hoe je kennis uit verschillende vakken met elkaar combineert. Voor het unieke opleidingsonderdeel Zelfstandig Aangemaakt Profiel (ZAP) bouw je zelfstandig aan de vaardigheden van jouw keuze. Je vult de drie ZAP-studiepunten in met opdrachten binnen of buiten de schoolmuren die aansluiten bij je opleiding en vorming. Zo kan je bijvoorbeeld een website voor je sportvereniging ontwerpen, je Frans verbeteren tijdens een vakantiecursus, een origineel bedrijfsblad ontwerpen of een vrijwillige stage doen bij en bekend productiehuis. De keuze is aan jou!

    Contact met de werkvloer

    Dankzij gastlectoren en bedrijfsbezoeken leer je de werkvloer van dichtbij kennen. Echte opdrachtgevers, aandacht voor nieuwe trends en een nog grotere integratie van de vakken tot levensechte opdrachten zijn de pijlers van deze opleiding. In het laatste semester van je opleiding mag je de lessen bovendien opzij schuiven, want dan is het al praktijk wat de klok slaat, zodat je de laatste stap kan zetten om perfect voorbereid op de arbeidsmarkt terecht te komen. Dat gebeurt aan de hand van een stage, en een groot project waarvoor je alles uit de kast zal moeten halen.

    Programma

    Eerste jaar

    In het eerste jaar leggen we een solide basis voor de rest van de opleiding. Alles wat met communicatie te maken heeft, komt aan bod: talen, communicatie-essentials, medialeer, PR en reclame, psychologie en sociologie behoren tot de kernvakken.

    Tweede jaar

    Bij de start van het tweede jaar kan je kiezen tussen de afstudeerrichtingen Public Relations en Voorlichting (PRV), of Commerciële Communicatie. In de richting PRV focus je vanaf nu op zaken als public relations en reputatiemanagement, evenementen organiseren, communicatietraining in zowel Engels, Frans als Nederlands, en selecteer je twee extra vakken naar jouw keuze. Daarnaast leer je in verschillende workshops alle multimedia- en communicatiekneepjes.

    Derde jaar

    Je werkt in de diepte aan strategische communicatie, krijgt echte mediatraining en leert hoe je te gedragen tijdens crisissituaties. In het laatste semester is het al praktijk wat de klok slaat, met stages en een groot project. Tot slot kies je nog twee keuzevakken uit de lijst, zodat je over het tweede en derde jaar samen voor 12 studiepunten aan keuzevakken hebt geselecteerd.

    • Communicatiemanagement modeltraject 1 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Communicatie essentials 3
      Commerciële communicatie 3
      Public Relations en voorlichting 3
      Taaltraining Nederlands 1 3
      Taaltraining Nederlands 2 3
      Taaltraining Frans 1 3
      Taaltraining Frans 2 3
      Taaltraining Engels 1 3
      Taaltraining Engels 2 3
      Researchtechnieken 4
      Psychologie 3
      Sociologie 3
      Actualiteit in perspectief 3
      Mediatechnieken 3
      Medialeer 3
      Economische topics 3
      Marketing 3
      Exploreer het communicatiewerkveld 4
      Exploreer de media- mobility 1 4
    • Public relations en voorlichting modeltraject 2 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Wetgeving en deontologie 3
      Communicatietraining Nederlands 3
      Communicatietraining Frans 4
      Communicatietraining Engels 4
      Mobility 2 Frans 3
      Eventmanagement 3
      Communicatieonderzoek 3
      Communicatiepsychologie (PRV) 3
      Communicatiesociologie (PRV) 3
      PR en reputatiemanagement 3
      Interne communicatie 3
      WS1 Creatief ontwerp 6
      WS2 Actua in de media 4
      WS3 Communicatieplan 5
      WS4 Communicatieanalyse 4
      • Keuzepakket 2PRV*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        AP Studium Generale 3
        Reclame 3
        Mediaplanning 3
        Fotografie 3
        DTP 3
        Brand activation 3
        1 to 1 communicatie 3
        Visueel communiceren 3
        OOK (2CM) 3
        Photoshop 3
        Sport, cultuur & lifestyle 3
        European media policy 3
        Duits 1 (2CM) 3
        Duits 2 (2CM) 3
        Spaans 1 (2CM) 3
        Spaans 2 (2CM) 3
        ZAP (2CM) 3
        Design & usability 3
        Video production 3
        Social profit communicatie 3
        Music, art & entertainment 3
        Overheidscommunicatie 3
        Content Marketing 3
    • Public relations en voorlichting modeltraject 3 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Bedrijfsjournalistiek 6
      Strategie en argumentatie 3
      Mediarelaties, crisiscommunicatie en mediatraining 5
      Intercultural communication-Mobility 3 4
      Digital skills 3
      Public affairs 3
      • Keuzepakket 2+3PRV*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet voor 12 studiepunten opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        AP Studium Generale 3
        International brand communication 3
        Reclame 3
        Mediaplanning 3
        Fotografie 3
        DTP 3
        Brand activation 3
        1 to 1 communicatie 3
        Duits 3 (3CM) 3
        Spaans 3 (3CM) 3
        Visueel communiceren 3
        OOK (2CM) 3
        Photoshop 3
        Sport, cultuur & lifestyle 3
        European media policy 3
        Stemtraining 3
        ZAP 3
        OOK (3CM) 3
        Duits 1 (2CM) 3
        Duits 2 (2CM) 3
        Spaans 1 (2CM) 3
        Spaans 2 (2CM) 3
        ZAP (2CM) 3
        Design & usability 3
        Video production 3
        ZAP Mobility (3CM) 3
        OOK Masterminor 6
        Social profit communicatie 3
        Leadership skills 3
        Music, art & entertainment 3
        Overheidscommunicatie 3
        Content Marketing 3
      • Keuzepakket stage 3PRV*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet voor 30 studiepunten opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        Bachelorproef Stage 12
        Bachelorproef Stage XL 27
        Bachelorproef portfolio 3
        Bachelorproef project 15

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Met het diploma Communicatiemanagement ben je klaar om meteen aan de slag te gaan; in de mediawereld, op de communicatiedienst van grote bedrijven, bij PR- en evenementenbureaus, of bij overheidsinstellingen. Jij bepaalt zelf waar je later terecht wil komen. We bieden je tijdens de opleiding al stageplaatsen aan in verschillende sectoren, zodat je al eens kan proeven van de job van je dromen en je er perfect op voorbereid bent.

    Je job als specialist PR is heel breed en afwisselend. Zo sta je in voor de planning en realisatie van het pr-beleid, bewaak je het imago en verzorg je de presentatie van de organisatie voor de externe en interne stakeholders. Je organiseert evenementen en verzorgt relaties met de pers, overheid en omgeving. Verder sta je in voor de huisstijl en de redactie van publicaties zoals informatiebrochures, personeelsbladen, bedrijfsvideo's, websites, socialmediatoepassingen en videojournaals. 

    Verder studeren

    Binnen AP bestaan er voor Communicatiemanagers enkele verkorte trajecten. Zo kan je op één jaar tijd een bachelor Communicatiemanagement met afstudeerrichting Commerciële Communicatie behalen. Ook de bachelor Journalistiek kan je verkort behalen: in één jaar voor het traject ‘Geschreven Media’, en in twee jaar voor de trajecten ‘Radio’ en ‘tv’.

    Heel wat van onze afgestudeerden behalen met succes nog een masterdiploma aan de universiteit na een schakeljaar. Deze bachelor vormt dan ook een goede basis voor een academische opleiding. Na het behalen van je diploma liggen de masters in Communicatiewetenschappen, Meertalige Communicatie of Organisatiemanagement binnen handbereik. Een weetje om te onthouden: je kan als keuzevak in je derde jaar alvast een vak uit het schakelprogramma volgen.

    Internationaal

    Mobility 1-2-3

    Je gaat al internationaal in het eerste jaar. Voor de opdrachten van ‘Exploreer de media’ bezoek je een buitenlandse stad en ga je aan de slag met het beeldmateriaal dat die de reis heeft opgeleverd. In het tweede jaar ga je naar Parijs of Londen voor een driedaagse ontdekkingsreis door de wereld van communicatie: een pr-bureau, het parlement, een rondleiding door de stad, … In het derde jaar ga je zelf op zoek naar internationale ervaringen en deelt ze in een portfolio. Dat kan gaan van een zomercursus in Rome, over een congres in Athene tot een workshop in Barcelona.

    Erasmus

    In het derde jaar kan je een semester lang in het buitenland studeren. Frankrijk, Spanje, Polen, Zweden: zeg jij het maar. Een prachtige ervaring die je leert om intercultureel te werken, op eigen benen te staan, talen bij te leren, … en je dus beter voorbereidt op het werk van communicatiemanager.

    Internationale stage, wedstrijden en projecten

    Communicatiemanagement en internationaal gaan hand in hand. Zo is een buitenlandse stage een mooie extra troef op je cv, maar je kan ook deelnemen aan internationale wedstrijden om je met studenten in het buitenland te meten. Daarnaast slagen we er tijdens de Intensive Weeks elk jaar opnieuw in om met een aantal zusterscholen uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië, Nederland en Turkije een veertigtal studenten bij elkaar te brengen. Je werkt dan in een internationale context en moet dus gedwongen rekening houden met de culturele, maatschappelijke en economische verschillen van de participerende landen.

    Engelstalige vakken

    In het derde jaar worden sommige vakken in het Engels gegeven. Zo voeg je ook vaktermen toe aan je Engelse woordenschat, een must als je in een internationale context aan het werk wil. Bovendien zit je tijdens deze lessen samen met inkomende Erasmusstudenten. Zo leg je meteen ook internationale contacten.

    Tweetalig diploma

    Op drie jaar tijd een Nederlandstalig én Franstalig diploma Communicatiemanagement op zak hebben? Dat kan. We hebben met de Brussels hogeschool ISFSC een samenwerkingsverband waarbij je het volledige tweede jaar van je opleiding in Brussel in het Frans volgt. Beide instellingen reiken dan gezamenlijk je diploma uit.

    Flexibel studeren

    Werken en studeren

    Het flextraject Communicatiemanagement is een aangepast traject voor werknemers. De meeste leerstof verwerf je via zelfstudie: via klassiek cursusmateriaal en/of e-learningmethodes. Wij zorgen voor genoeg ruggensteun. Je hebt dezelfde examenstof als de andere studenten en ontvangt een identiek diploma.

    Vrijstellingen

    Heb je al een diploma op zak? Of heb je een aantal credits behaald in een vorige opleiding?

    Dan is de kans groot dat je voor een aantal vakken een vrijstelling kan krijgen. Bekijk de mogelijkheden in dit document of vraag vrijstellingen aan bij je inschrijving.

    Verkorte trajecten

    Als je al een diploma hebt uit de groep Handels- en bestuurswetenschappen dan bieden we enkele verkorte trajecten aan. Zo behaal je een extra diploma Communicatiemanagement – PR en Voorlichting in …

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou