Hoe breng je EU-projecten onder de aandacht bij jongeren? In opdracht van de Vlaamse overheid gingen acht laatstejaarsstudenten uit onze bachelor Communicatie deze uitdaging aan. Het thema dat voor velen als een ver van mijn bed show voelt, inspireerde hen tot ‘De Dicht Bij Mijn Bed Show’. Tijdens deze reizende radioshow vanuit een hemelbed tonen de studenten hoe de EU meer aanwezig is in het leven van jongeren dan velen denken.
Mona vertelt: “Tijdens het project hebben we nauw samengewerkt met vier communicatieverantwoordelijken van de Vlaamse Overheid. Elk van hen is verantwoordelijk voor een apart fonds: inclusie, innovatie, landbouw en visserij. Op basis van hun briefing hebben we vier uitgewerkte concepten gepitcht.”
“We waren best nerveus voor de pitchmeeting, maar na afloop waren ze zó enthousiast. Ze vertelden zelfs dat ze al onze ideeën in de komende jaren nog willen gebruiken. De sfeer zat zo goed dat we na de meeting letterlijk zaten te juichen. Volgens mij heeft het hele gebouw ons gehoord!”, lacht Lise.
In bed met Jonathan Medart
“‘De Dicht Bij Mijn Bed Show’ is een live radioshow vanuit een hemelbed. Het bed reisde de voorbije weken langs de campussen van verschillende Vlaamse hogescholen met onze campus Meistraat als laatste stop. Influencer Jonatan Medart is de host en het gezicht van de radioshow. Hij draait muziek en brengt de Europese projecten op een toffe manier dichter bij jongeren. Daarnaast vormen interviews met projectleiders de kern van de show.”, gaat Mona verder.
Rondom het hemelbed kunnen voorbijgangers ook deelnemen aan allerlei leuke activaties. “Er is een quiz over Europa. Een winactie met als prijs een Interrail-pas. Een photobooth en wishwall waar je jouw ideeën over Europa kan delen. Platen die je aan Europa doen denken. En zelfs een VR-experience om de leukste EU-projecten van dichtbij te beleven.”
Samen sterk
“Het leukste is beseffen en waarnemen hoe het project van een heleboel losse ideeën en verschillende richtingen langzaam tot één mooi geheel is gegroeid.”, vult Nisrine aan. “Het geeft enorm veel voldoening dat iets waar we zo hard aan hebben gewerkt nu tastbaar is geworden.”
Anne hoopt dat jongeren dankzij het project iets bijleren en stilstaan bij de boodschap van de campagne: “Zonder Europa zouden we niet staan waar we nu staan, en dat verdient meer erkenning. Misschien zet het jongeren ook aan om buiten de schoolmuren nieuwsgierig te blijven naar dit onderwerp.”