Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweedejaars Communicatie kijken uit naar nieuwe worklabs

Studenten Communicatie druk aan het werk

De bacheloropleiding Communicatie ondergaat momenteel een grondige metamorfose. Vanaf academiejaar 2024-2025 focussen de tweedejaarsstudenten nog sterker op praktijkervaring. Tijdens vier worklabs werken ze gedurende het academiejaar in kleine teams voor echte opdrachtgevers. Zo stoomt onze opleiding Communicatie studenten klaar tot strategische en allround communicatieprofessionals.

Meer praktijk, meer uitdagingen

Tijdens de vier worklabs zullen de tweedejaarsstudenten iedere maandag en dinsdag werken aan een project voor een echte opdrachtgever zoals Stad Leest, Play Media/Play Zuid of Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Dat doen ze in kleine teams van vier à vijf studenten. Hierbij focussen de studenten stapsgewijs op een specifiek domein om zo tegen het einde van het academiejaar de opdracht tot een goed einde te brengen.

Studente Lynn Bruynseels: “Werken voor een echte opdrachtgever is toch nog anders dan werken voor een denkbeeldig communicatiebureau zoals in het eerste jaar. Hierdoor kan ik mijn skills op vlak van overleggen, brainstormen en samenwerken met een professionele opdrachtgever verder verbeteren.”

Inzicht door onderzoek

In het eerste worklab duiken onze studenten diep in de organisatie waarvoor ze werken. Ze onderzoeken onder meer de identiteit, het imago, de stakeholders, trends en issues. Hierdoor krijgen ze een volledig beeld van de structuur en de communicatie-uitdagingen van de organisatie. 

Studente Rihabe Maadal is alvast enthousiast: “De samenwerking met echte bedrijven biedt ons de kans om unieke en uitdagende ervaringen op te doen. Daarnaast bouw je tegelijkertijd een professioneel netwerk uit.”

Strategie bepalen

Op basis van hun nieuwe inzichten ontwikkelen de studenten in het tweede worklab strategieën om de communicatie-uitdagingen aan te pakken. Ze werken in groep aan reputatiebevorderende strategieën, positionering en strategische mediaplannen. Uiteindelijk kiest de opdrachtgever één strategie die het team verder zal uitwerken in een overtuigende campagne. 

Studente Ilina State: “Ik ben benieuwd om tijdens de worklabs meer inzicht te krijgen in alle processen die schuilen achter campagnes voor een echte opdrachtgever.”

Implementatie en planning

In het derde lab implementeren de studenten de door de opdrachtgever gekozen strategie. Dit omvat onder meer concepten bedenken, een campagneplan uitwerken, een contentkalender opstellen, en planningen voor timings en budgetten opmaken. 

Studente Anne Kuppens: “Ik kijk erg uit naar de nieuwe aanpak. Het geeft ons de kans om meer inzicht te krijgen in de communicatiewereld. Een goede planning zal cruciaal zijn om de deadlines van de verschillende worklabs te behalen.

Creatie & Productie

In het vierde worklab werken de studenten aan de concrete uitvoering van hun campagne. Ze creëren content, schrijven teksten, en ontwikkelen visuals. Daarnaast stellen ze een budgetplan op en bereiden ze de analyse van de campagne-impact voor. 

Studente Natalie Wagemans is vooral enthousiast over dit laatste worklab: “De topics van de vier worklabs zien er allemaal veelbelovend uit, maar vooral het laatste steekt er voor mij boven uit. Iets creatief uitwerken is altijd fijn, zeker in een opleiding als Communicatie
 

Gerelateerde artikels