Opleiding Communicatiemanagement - Commerciële Communicatie | AP Hogeschool Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Communicatiemanagement

Commerciële Communicatie

  • Dagtraject
  • Flextraject
  • Verkort programma mogelijk

    Troeven

    Je eigen persoonlijke traject

    Bij AP kan je voluit gaan voor een afstudeerrichting binnen de opleiding Communicatiemanagement - wat niet overal het geval is -, waardoor je een diepere kennis verwerft over Commerciële Communicatie. Iedere student heeft dan ook zijn of haar eigen profiel en dus bieden wij voor ieder wat wils. Zo kan je naast je afstudeerrichting ook nog eens je keuze maken uit een groot aanbod aan keuzevakken om zo je eigen traject uit te stippelen. Kies je voor een extra troef op het vlak van direct marketing of online communicatie? Of ben je eerder een krak in multimedia en droom je van een carrière als webdesigner of ontwerper in een reclamebureau of productiehuis. Aan jou de keuze!

    Echte en nuttige praktijk

    We bieden je veel praktijk en contact met het werkveld, al in het eerste jaar. Zo kan je meteen proeven van de echte communicatiewereld, zowel op het vlak van PR als reclame tijdens wekelijkse consultaties en oefensessies. Tijdens de workshops in het tweede jaar zie je echt hoe je kennis uit verschillende vakken met elkaar combineert. Voor het unieke opleidingsonderdeel Zelfstandig Aangemaakt Profiel (ZAP) bouw je zelfstandig aan de vaardigheden van jouw keuze. Je vult de drie ZAP-studiepunten in met opdrachten binnen of buiten de schoolmuren die aansluiten bij je opleiding en vorming. Zo kan je bijvoorbeeld een website voor je sportvereniging ontwerpen, je Frans verbeteren tijdens een vakantiecursus, een origineel bedrijfsblad ontwerpen of een vrijwillige stage doen bij een hip reclamebureau. 

    Contact met de werkvloer

    Leren door te doen, staat centraal. Dankzij gastlectoren en bedrijfsbezoeken leer je de werkvloer van dichtbij kennen. Echte opdrachtgevers, aandacht voor nieuwe trends en een nog grotere integratie van de vakken tot levensechte opdrachten zijn de pijlers van deze opleiding. In het laatste semester van je opleiding mag je de lessen bovendien opzij schuiven, want dan is het al praktijk wat de klok slaat, zodat je de laatste stap kan zetten om perfect voorbereid op de arbeidsmarkt terecht te komen. Dat gebeurt aan de hand van een stage en een groot project waarvoor je alles uit de kast zal moeten halen.

    Programma

    Eerste jaar

    In het eerste jaar leggen we een grondige basis voor de rest van de opleiding. Alles wat met communicatie te maken heeft, komt aan bod: talen, communicatie-essentials, medialeer, PR en reclame, psychologie en sociologie behoren tot de kernvakken.

    Tweede jaar

    Bij de start van het tweede jaar kan je kiezen tussen de afstudeerrichtingen Public Relations en Voorlichting (PRV) of Commerciële Communicatie. In de richting Commerciële Communicatie focus je vanaf nu op zaken als reclame, mediaplanning, productie, communicatietraining in zowel Engels, Frans als Nederlands. Daarnaast leer je in verschillende workshops alle multimedia- en communicatiekneepjes. Tot slot selecteer je twee keuzevakken uit de lijst.

    Derde jaar

    Je werkt een campagne uit van begin tot einde: je voert onderzoek, je plant een strategie en tot slot voer je de campagne uit. Je werkt ook aan je copywriting skills en leert je merk internationaal in de kijker zetten. In het laatste semester is het al praktijk wat de klok slaat, met stages en een groots opgezet eindproject. Tot slot kies je nog twee keuzevakken uit de lijst, zodat je over het tweede en derde jaar samen voor 12 studiepunten aan keuzevakken hebt geselecteerd.

    Modeltraject Academiejaar 2019-20

    • Communicatiemanagement modeltraject 1 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Communicatie essentials 3
      Commerciële communicatie 3
      Public Relations en voorlichting 3
      Taaltraining Nederlands 1 3
      Taaltraining Nederlands 2 3
      Taaltraining Frans 1 3
      Taaltraining Frans 2 3
      Taaltraining Engels 1 3
      Taaltraining Engels 2 3
      Researchtechnieken 4
      Psychologie 3
      Sociologie 3
      Actualiteit in perspectief 3
      Mediatechnieken 3
      Medialeer 3
      Economische topics 3
      Marketing 3
      Exploreer het communicatiewerkveld 4
      Exploreer de media- mobility 1 4
    • Commerciële communicatie modeltraject 2 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Wetgeving en deontologie 3
      Communicatietraining Nederlands 3
      Communicatietraining Frans 4
      Communicatietraining Engels 4
      Mobility 2 Engels 3
      Communicatieonderzoek 3
      Communicatiepsychologie (CC) 3
      Communicatiesociologie (CC) 3
      Productie 3
      Reclame 3
      Mediaplanning 3
      WS1 Creatief ontwerp 6
      WS2 Actua in de media 4
      WS3 Communicatieplan 4
      WS4 Communicatieonderzoek 5
      • Keuzepakket 2CC*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet 2 opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        AP Studium Generale 3
        PR en reputatiemanagement 3
        Interne communicatie 3
        Fotografie 3
        DTP 3
        Brand activation 3
        1 to 1 communicatie 3
        Visueel communiceren 3
        OOK (2CM) 3
        Photoshop 3
        Sport, cultuur & lifestyle 3
        European media policy 3
        Duits 1 (2CM) 3
        Duits 2 (2CM) 3
        Spaans 1 (2CM) 3
        Spaans 2 (2CM) 3
        ZAP (2CM) 3
        Design & usability 3
        Video production 3
        Non profit communication challenges 3
        Music, art & entertainment 3
        Overheidscommunicatie 3
        Content Marketing 3
    • Commerciële communicatie modeltraject 3 - 60 SP*onder voorbehoud van wijzigingen
      OPLEIDING SP
      Digital skills 3
      Campagne 1 onderzoek 3
      Campagne 2 strategie 5
      Campagne 3 uitvoering 3
      Copywriting 3
      International brand communication 3
      Intercultural communication-Mobility 3 4
      • Keuzepakket 2+3CC*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet voor 12 studiepunten opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        AP Studium Generale 3
        Public affairs 3
        PR en reputatiemanagement 3
        Interne communicatie 3
        Fotografie 3
        DTP 3
        Brand activation 3
        1 to 1 communicatie 3
        Duits 3 (3CM) 3
        Spaans 3 (3CM) 3
        Visueel communiceren 3
        OOK (2CM) 3
        Photoshop 3
        Sport, cultuur & lifestyle 3
        European media policy 3
        Stemtraining 3
        ZAP 3
        OOK (3CM) 3
        Duits 1 (2CM) 3
        Duits 2 (2CM) 3
        Spaans 1 (2CM) 3
        Spaans 2 (2CM) 3
        ZAP (2CM) 3
        Design & usability 3
        Video production 3
        ZAP Mobility (3CM) 3
        OOK Masterminor 6
        Non profit communication challenges 3
        Leadership skills 3
        Music, art & entertainment 3
        Overheidscommunicatie 3
        Content Marketing 3
        Algemene didactiek 3
        Taalontwikkelend lesgeven 3
      • Keuzepakket stage 3CC*onder voorbehoud van wijzigingen
        Uitleg: Je moet voor 30 studiepunten opleidingsonderdelen kiezen
        OPLEIDING SP
        Bachelorproef Stage 12
        Bachelorproef Stage XL 27
        Bachelorproef portfolio 3
        Bachelorproef project 15

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Als expert in de marketingcommunicatie kan je aan de slag in de reclamesector in de brede zin van het woord: in reclamebureaus als account executive, copywriter, productiecoördinator, … maar evengoed op communicatiediensten van kleine en grote bedrijven. Er zijn ook  gespecialiseerde bureaus voor alles wat met e-marketing en webdesign te maken heeft: daar kan je aan de slag met je kennis van content management, e-business en webcommunicatie. In de wereld van mediaplanning vind je een job als mediaplanner, mediabuyer of art buyer. Of wie weet start je wel je eigen communicatiebureau op.

    Verder studeren

    Binnen AP bestaan er voor Communicatiemanagers enkele verkorte trajecten. Zo kan je op één jaar tijd een bachelor Communicatiemanagement met afstudeerrichting Public relations en voorlichting behalen. Ook de bachelor Journalistiek kan je verkort behalen: in één jaar voor het traject ‘Geschreven Media’ en in twee jaar voor de trajecten ‘Radio’ en ‘tv’.

    Heel wat van onze afgestudeerden behalen met succes nog een masterdiploma aan de universiteit na een schakeljaar. Deze bachelor vormt dan ook een goede basis voor een academische opleiding. Na het behalen van je diploma liggen de masters in Communicatiewetenschappen, Meertalige Communicatie of Organisatiemanagement binnen handbereik. Een weetje om te onthouden: je kan als keuzevak in je derde jaar alvast een vak uit het schakelprogramma volgen.

    Internationaal

    Mobility 1-2-3

    Je gaat al internationaal in het eerste jaar. Voor de opdrachten van ‘Exploreer de media’ bezoek je namelijk een buitenlandse stad en ga je aan de slag met het beeldmateriaal die de reis heeft opgeleverd. In het tweede jaar ga je naar Parijs of Londen voor een driedaagse ontdekkingsreis door de wereld van communicatie: een bezoek aan een communicatiebureau, het parlement, een rondleiding door de stad, … In het derde jaar ga je zelf op zoek naar internationale ervaringen en deelt ze in een portfolio. Een zomercursus in Rome,  een congres in Athene of een workshop in Barcelona, bijvoorbeeld.

    Erasmus

    In het derde jaar kan je een semester lang in het buitenland studeren. Frankrijk, Spanje, Polen, Zweden: zeg jij het maar. Een prachtige ervaring die je leert om intercultureel te werken, op eigen benen te staan, talen bij te leren, … en je dus beter voorbereidt op het werk van communicatiemanager.

    Internationale stage, wedstrijden en projecten

    Communicatiemanagement en internationaal gaan hand in hand. Zo is een buitenlandse stage een mooie extra troef op je cv, maar je kan ook deelnemen aan internationale wedstrijden om je met studenten in het buitenland te meten. Daarnaast slagen we er tijdens de Intensive Weeks elk jaar opnieuw in om met een aantal zusterscholen uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië, Nederland en Turkije een veertigtal studenten bij elkaar te brengen. Je werkt dan in een internationale context, zowel qua samenstelling als qua doelgroep en marktbereik, dus ben je gedwongen rekening te houden met de culturele, maatschappelijke en economische verschillen van de participerende landen.

    Anderstalige vakken

    Vanaf het tweede jaar worden sommige vakken in het Engels of Frans gegeven. Zo voeg je ook vaktermen toe aan je Engelse of Franse woordenschat, een must als je in een internationale context aan het werk wil. Bovendien zit je tijdens deze lessen samen met inkomende Erasmusstudenten en zo leg je meteen ook internationale contacten.

    Tweetalig diploma

    Op drie jaar tijd een Nederlandstalig én Franstalig diploma Communicatiemanagement op zak hebben? Dat kan. We hebben met de Brussels hogeschool ISFSC een samenwerkingsverband waarbij je het volledige tweede jaar van je opleiding in Brussel in het Frans volgt. Beide instellingen reiken dan gezamenlijk je diploma uit.

    Flexibel studeren

    Werken en studeren

    Het flextraject Communicatiemanagement is een aangepast traject voor werknemers. De meeste leerstof verwerf je via zelfstudie: via klassiek cursusmateriaal en/of e-learningmethodes. Wij zorgen voor genoeg ruggensteun. Je hebt dezelfde examenstof als de andere studenten en ontvangt een identiek diploma.

    Vrijstellingen

    Heb je al een diploma op zak? Of heb je een aantal credits behaald in een vorige opleiding?

    Dan is de kans groot dat je voor een aantal vakken een vrijstelling kan krijgen. Bekijk de mogelijkheden in dit document of vraag vrijstellingen aan bij je inschrijving.

    Verkorte trajecten

    Als je al een diploma hebt uit de groep Handels- en bestuurswetenschappen dan bieden we enkele verkorte trajecten aan. Zo behaal je een extra diploma Communicatiemanagement – Commerciële Communicatie in …

    Studentenmagazine

    Je leert pas echt iets door praktijkervaring op te doen. Onze studenten belanden dan ook drie jaar lang met hun voeten in de praktijk.

    Neem zelf eens een kijkje in ons digitaal Comklap-magazine, van start tot finish gemaakt door onze studenten. Zij vertellen je zelf alles over de opleiding Communicatiemanagement, én over alle leuke en toffe dingen die zij tijdens hun studie aan AP beleven.

    Daarnaast maken onze derdejaarsstudenten ook elk jaar een echt papieren magazine. Zo maakte een groepje een speciaal magazine voor de starten student Communicatiemanagement. Blader dan ook zeker eens door deze editie van magazine Guide!

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou