Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Bedrijfsmanagement

Marketing

  • Dagtraject
  • Verkort programma mogelijk
  • Vervolgtraject op graduaat/HBO5

    Troeven

    GEMEENSCHAPPELIJK EERSTE SEMESTER

    Het eerste semester is een periode van proeven en oriënteren waarin we veel belang hechten aan een juiste studiekeuze. Via probleemgestuurd onderwijs maak je grondig kennis met de vier afstudeerrichtingen van de opleiding. Pas in het tweede semester kies je dan een afstudeerrichting die het beste bij jou past. Je kan hierbij rekenen op onze lectoren die als échte coaches jouw keuzeproces begeleiden en jouw groei stimuleren.

    Vanaf dag één volgen we jouw ontwikkeling dan ook van dichtbij op. Aan de hand van diverse niet-bindende instaptoetsen (Nederlands, Frans, Engels en Wiskunde) houden we je een spiegel voor. Op basis van de testresultaten, versterken we gericht jouw startcompetenties via extra contacturen (3u Frans en 3u Engels per week in plaats van 2u per week). Een succesvolle heroriëntering naar een boeiende graduaatsopleiding is ook mogelijk binnen de hogeschool.

    Vanaf het tweede semester maak je een keuze om je te verdiepen in één specifieke afstudeerrichting. In het derde jaar ligt de focus op interesses en verruimen. Via een cross-over business project, meerdere keuzetrajecten, bachelorproef en stage werk je aan het verwerven van kennis en inzichten over disciplines heen.

    MYTALENT

    We hechten veel belang aan attitudetraining en professionele ontwikkeling. Je verwerft belangrijke 21st century skills waarbij we vooral focussen op zelfregulering, creatief denken en internationale competenties. Daartoe krijg je in het eerste jaar per klas van ongeveer 35 studenten een klasmentor toegewezen, die jou persoonlijk begeleidt aan de hand van onderwijsleergesprekken en meerdere individuele coachingsgesprekken. Je staat er niet alleen voor!

    KEUZETRAJECTEN

    Je bent de architect van jouw studieloopbaan en krijgt vanaf het tweede jaar de kans om via vijf keuzetrajecten kleur te geven aan jouw ontwikkeling: Graphic Design, Creative Communication Skills, of Ondernemerschap. Je kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

    PRAKTIJK EN LANGE WERKVELDSTAGE

    Praktijk is overal aanwezig in de opleiding. Je sluit je studies af met een lange werkveldstage van 13 weken. We kiezen daarnaast voor nieuwe werkvormen zoals probleemgestuurd onderwijs, zelfstudie via digitale leerpaden, geïntegreerde of multidisciplinaire praktijkprojecten, ‘real cases’, … Daarnaast spelen we spelen voortdurend in op trends zoals non profit & social marketing, dienstenmarketing, supply chain marketing, automated marketing,… We werken uiteraard ook samen met werkveldpartners met naam en faam.

    Programma

    Eerste jaar

    Het eerste semester is gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen Bedrijfsmanagement. Je verwerft een basiskennis van alle disciplines en spitst je toe op algemene economische en bedrijfskundige kennis en inzichten, aangevuld met de nodige digital skills en taalvaardigheden. In MyTalent focussen we op jouw persoonlijke ontwikkeling en zelfsturing. Aan het einde van het eerste semester maak je een begeleide keuze voor een afstudeerrichting.

    Vanaf het tweede semester richten we ons op opleidingsonderdelen met specifieke focus op marketing. 

    Tweede jaar

    Je verdiept je in diverse aspecten van marketing: marketingcommunicatie, marktonderzoek en digital marketing. We leggen de basis voor jouw commerciële flair. En je leert meer over financieel management en het beheren van budgetten. Je breidt je kennis van het Frans en Engels uit om ook in deze talen zakelijk te kunnen communiceren. Je voert ook een geïntegreerd praktijkproject uit. Je kiest een keuzetraject (6 studiepunten): Creative skills, Digital development of Ondernemerschap. Je kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding.

    Derde jaar

    Je zal enkel nog lessen volgen in het eerste semester. Je verruimt je horizon met het vervolg van jouw keuzetraject (3 studiepunten) en een cross-over business project. Je verdiept je in content marketing, merkreputatiemanagement en verkoopmanagement. Je voert een groot marktonderzoeksproject uit in opdracht van echte bedrijven. Je leert ook meer over de laatste trends in marketing. Het laatste semester van je opleiding spendeer je volledig aan jouw (buitenlandse) stage en bachelorproef.

    Modeltraject Academiejaar 2021-22

    Download een printklare pdf-versie

    Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

    Trajecten

    Je bent de architect van jouw studieloopbaan en krijgt vanaf het tweede jaar de kans om via vier keuzetrajecten kleur te geven aan jouw ontwikkeling.

    Creatieve skills

    Die knappe campagne van dat sportmerk op gigantische affiches in het centrum van de stad. Een radiospot met een deuntje dat uren blijft nazinderen of een digitale campagne die doet dromen van een exotische vakantiebestemming. Hoe worden die gemaakt? Vanwaar komen die creatieve ideeën? Dat leer je in dit keuzetraject!

    Stap binnen in de wereld van een creative agency.

    Je leert creatief denken, vertrekkende van abstracte marketing- en communicatiedoelstellingen tot een concrete briefing en creatief concept. Creative thinking vormt de leidraad van het creativiteitsproces waarin je leert brainstormen en kritisch evalueren van creatieve voorstellen, zonder de strategie uit het oog te verliezen. Zo kan je na dit keuzetraject zelf een creatief concept uitdenken of een heldere en wervende creatieve briefing schrijven voor collega’s of een extern creatief bureau. 

    Daarnaast leer je ​de geheimen van (online) storytelling en het koppelen van de juiste content aan het juiste kanaal. Als creative writer schrijf je vlotte, wervende, foutloze en goed gestructureerde Nederlandstalige teksten. De opbouw en de toon van die teksten passen bij de gekozen doelgroep en het medium (print, tv, radio, web, social video, podcast, vlog, blog…).

    Een goed idee moet je kunnen verkopen in een pitch. Je leert creatieve inzichten vertalen naar een pitchpresentatie waarin je toehoorders stapsgewijs meeneemt en overtuigt door een solide opbouw en sterke argumentatie.

    Digital development

    Ben je benieuwd om naast jouw strategische vaardigheden ook jouw creatieve design skills als toekomstig marketeer uit te bouwen? Wil je zelf een campagne opzetten die niet alleen inhoudelijk, maar ook qua look en feel een specifieke doelgroep aanspreekt?

    In Webdesign 1 ontwikkel je eerst een eigen website op basis van een behoefteanalyse bij potentiële eindgebruikers. Je denkt goed na over een logische structuur van deze website en je schrijft een content plan uit voor deze website, die gelayout is volgens de principes van goed webdesign, typografie, compositie en een gebruiksvriendelijke user interface. Je ontwerpt ook een eigen logo voor deze website.

    In Webdesign 2 implementeer je de principes van SEO op de basiswebsite. Je monitort de KPI via Google Analytics en je stelt de responsiviteit van de website verder op punt, zodat je deze via verschillende devices (desktop, mobile etc) kan raadplegen. Je leert hoe je ook een webshop of een ticketingsysteem kan integreren op jouw website. Daarnaast ga je functionele communicatieve foto’s en videobeelden creëren volgens een eigen creatieve invalshoek.

    In Digital marketing XL ga je de ruwe foto’s en videobeelden verder bewerken via gespecialiseerde designprogramma’s. Daarbij krijg je de essentiële vaardigheden mee, van waaruit je verder jouw vaardigheden kan opbouwen in jouw verdere professionele carrière. De afgewerkte foto’s en video’s krijgen een plaatsje op jouw website, die op die manier ook als portfolio voor het volledige keuzetraject fungeert.

    Ondernemerschap

    Ondernemen is de motor van onze economie. Je bent ondernemend ingesteld en je houdt wel van een berekend risico. Je wil graag afwisseling en je wil iets waardecreërend opbouwen voor jezelf en voor de samenleving. Je droomt ervan om ooit een eigen zaak op te starten in de profitsector, de sociale of culturele sector. Via dit keuzetraject krijg je de kans om al tijdens jouw studie een eigen zaak op te starten indien je dat wenst.

    Ondernemen start bij het herkennen van kansen en creativiteit. In het opleidingsonderdeel Creativiteit en innovatie leer je hoe je een inspirerende toekomstvisie kan ontwikkelen en hoe je ideeën kan omzetten in concrete activiteiten die de meeste waarde genereren.

    Vervolgens ga je in het opleidingsonderdeel Management voor de ondernemer concreet aan de slag met jouw idee.  Je leert waar je de ondersteuning en financiële middelen kan vinden om jouw activiteiten verder te ontwikkelen. Je stelt een businessplan en een financieel plan op voor de financiële duurzaamheid van jouw activiteit.

    Als kers op de taart, ga je in het opleidingsonderdeel Project ondernemerschap in groep een concreet actieplan opstellen om jouw doelen te bereiken. Je definieert de verschillende stappen en mijlpalen die nodig zijn om jouw zaak te kunnen opstarten. En misschien studeer jij dan af als een volwaardige ondernemer met een eigen zaak!

    Schakelprogramma naar de masteropleiding

    In dit keuzetraject krijg je de kans om tijdens jouw bacheloropleiding reeds 3 opleidingsonderdelen uit het schakelprogramma naar de masteropleiding Organisatie en management (UA) op te nemen. Op die manier neem je al een voorsprong zodat je na jouw bachelordiploma vlot kan starten aan een universitaire opleiding!

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Bachelors in het Bedrijfsmanagement die gespecialiseerd zijn in Marketing zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt en dus vind je snel werk.

    Met je diploma op zak ben je gespecialiseerd maar ook breed inzetbaar. Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. Zo kan je doorgroeien tot digital marketeer, content marketeer, sales manager, brand manager, merchandiser …

    Verder studeren

    Studeer je graag verder? Ook dat kan! Met jouw diploma ligt de weg via een schakelprogramma naar een masteropleiding helemaal open. Duurt dat te lang? Je kan in één jaar tot anderhalf jaar een tweede bachelor Bedrijfsmanagement behalen in een andere afstudeerrichting. Aan jou de keuze!

    Internationaal

    Internationalisering loopt dwars door alle leerlijnen van de opleiding. Wij bereiden je professioneel en persoonlijk voor op de kosmopolitische samenleving van vandaag en morgen. De opleiding creëert een stimulerende leeromgeving waar je de mogelijkheid krijgt om internationale en interculturele competenties te verwerven. Door middel van buitenlandse ervaringen en internationalisation@home ontwikkel je je tot een wereldburger die met een brede blik en een open houding in de wereld staat en sociaal betrokken is. Internationalisering is ingebed in het curriculum door middel van een mobility window en de integratie van internationale projecten. Daarnaast ondersteunt de opleiding ook initiatieven met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking in het Zuiden.

    Erasmus

    In het derde jaar krijg je de kans om in het eerste semester op Erasmus-uitwisseling te gaan en zo een semester in het buitenland te studeren. In het laatste semester kan je bovendien een stage van 13 weken lopen in het buitenland. Zo kan je je talenkennis nog wat meer bijspijkeren, leer je nieuwe culturen kennen en op die manier ervaar je ook hoe het is om in een internationale context professioneel samen te werken. Hiervoor stelt de opleiding beurzen te beschikking.

    Internationalisering@home

    Internationale en interculturele competenties verwerf je ook op de eigen campus. Door het gebruik van internationale vakliteratuur, internationale gastdocenten, international weeks, collaborative online international learning, … verruim je je blik. Verschillende opleidingsonderdelen worden ook in een andere taal gedoceerd.

    Flexibel studeren

    VERKORTE PROGRAMMA’S

    Als je al een bachelordiploma Office Management, Hotelmanagement of Communicatiemanagement op zak hebt, bieden we enkele verkorte programma’s aan.

    Heb je een ander bachelordiploma op zak, contacteer dan je trajectbegeleider om te weten te komen hoe je programma er zal uitzien.

    VERVOLGTRAJECT

    Als je de volledige graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport met afstudeerrichting Marketingsupport met succes doorlopen hebt, kan je het diploma van bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing behalen na het volgen van een vervolgtraject van 90 studiepunten.

    Werken en studeren

    Momenteel worden alle lessen in dagonderwijs aangeboden. Voor heel wat opleidingsonderdelen is het echter mogelijk de leerstof zelfstandig en tijd- en plaatsonafhankelijk te verwerken. Dit kan via digitale instructie en digitale leerpaden die we via onze platformen aanbieden. Je neemt best contact op met de trajectbegeleider voor meer informatie.

    Projecten en stage

    Alle vaardigheden, kennis en inzichten die je in de les opdoet, breng je in de praktijk tijdens projecten, bedrijfssimulaties, de stage en je bachelorproef.

    Project Fast moving consumer goods(TWEEDE JAAR)

    Je bestudeert in team de markt van een fast moving consumer good (FMCG)  in al haar aspecten: marktaandelen, prijzen, positionering, merkbekendheid, koopgedrag, gebruiksgewoonten, … komen aan bod. Dit gebeurt aan de hand van desk research, een distributieonderzoek en een consumentenenquête. Dit alles resulteert in een uitgebreid verslag en een mondelinge presentatie. In dit project ga je aan de slag in het Nederlands, Frans en Engels en worden er ook ICT-vaardigheden geïntegreerd.

    Bedrijfsproject Marktonderzoek (DERDE JAAR)

    In dit bedrijfsproject krijg je de kans om zo veel mogelijk praktijkervaring op te doen, zodat we je kunnen klaarstomen voor het echte werk. De afgelopen jaren werkten de laatstejaarsstudenten tientallen projecten voor grote en kleine bedrijven en organisaties uit. Zo werden er projecten uitgewerkt op het vlak van:

    • kwalitatief marktonderzoek
    • kwantitatief marktonderzoek
    • digital marketingplanning
    • salesplanning
    • marketing- en communicatieplanning

    In groepjes van twee tot vier studenten krijg je een echte marketingcase voorgelegd die je van A tot Z moet uitvoeren. Het lectorenteam begeleidt je doorheen het proces, en je werkt in nauw overleg met de opdrachtgever het onderzoek uit. Aan het einde van het eerste semester (januari) moet je het project succesvol afronden en presenteren.

    STAGE

    Afstuderen doe je na een geslaagde werkveldstage van 13 weken in binnen- of buitenland. Tijdens deze stage krijg je de mogelijkheid verder te werken aan de leerresultaten die je nog onvoldoende beheerst om te kunnen afstuderen. De activiteiten van de stage en jouw zelfreflectie rapporteer je aan de hand van stagedagboeken. De resultaten en reflecties licht je mondeling toe aan je vaklectoren aan het einde van de stageperiode.

    BACHELORPROEF

    De bachelorproef heeft de vorm van een individueel praktijkgebaseerd actieonderzoek. Je formuleert een onderzoeksvraag die gerelateerd is aan jouw stageplaats, werkt die onderzoeksvraag verder uit tijdens de stage en rapporteert de resultaten aan de hand van een individueel werkstuk dat je ook presenteert voor een vakjury.

    FAQ over deze opleiding

    • Is er voorkennis vereist om te kunnen starten?

      Om de lessen vlot te kunnen volgen is een goede voorkennis van Frans en Engels vereist. In het eerste jaar krijg je immers niet alleen aparte taalvakken Frans en Engels, ook enkele andere vakken worden in het Engels gedoceerd.  

      • Als je in het secundair een 3-tal uur Frans / Engels per week hebt gekregen, zou dat zeker moeten volstaan.
      • Iedere student legt bij de start van de opleiding een screeningstest voor Frans en Engels af. Zo kunnen we jouw taalniveau bepalen en waar nodig intensieve bijscholing op maat voorzien. 
      • Als je het vereiste instroomniveau (A2 voor Frans en B1 voor Engels) niet haalt, krijg je 1 uur taalles per week extra.
      • Begin september organiseren we traditioneel een stoomcursus van 1 week waarmee je jouw kennis kan opfrissen of bijschaven.

    • Wat zijn jullie troeven?

      Sinds academiejaar 2020-2021 werken we met een nieuw curriculum om jou nog beter klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

      • Je kiest pas vanaf semester 2 definitief een afstudeerrichting. Semester 1 is gemeenschappelijk: zo krijg je een goede basis, kan je proeven van alle afstudeerrichtingen en een doordachte keuze maken. 
      • Net zoals aan de universiteit werken we met een semestersysteem. Het academiejaar bestaat uit 2 semesters van telkens 13 weken, gevolgd door een examenperiode. 
      • Je kan rekenen op ruime ondersteuning. Zo zetten we voor startende studenten bijvoorbeeld extra in op taalbegeleiding Engels en Frans. 
      • Het curriculum is helemaal afgestemd op de noden van het werkveld. Via de leerlijn MyTalent verwerf je bijvoorbeeld professionele attitudes en 21st century skills zoals zelfsturing, timemanagement, teamwork ...
      • Je krijgt de kans om heel wat praktijkervaring op te doen en loopt in het allerlaatste semester van je derde jaar 13 weken stage in het werkveld. 

    • Ik twijfel tussen een bachelor en een graduaat?

      Naast de bachelor Bedrijfsmanagement - Marketing kan je bij AP ook kiezen voor het graduaat Marketing- en Communicatiesupport. 

      Waarom het interessant kan zijn om voor een graduaat te kiezen:

      •  Een graduaat heeft een lager leerniveau en stoomt je in 2 jaar klaar voor een specifiek beroep.
      • Je kan rekenen op massaal veel praktijkervaring via oefeningen, simulaties, werkplekleren ...
      • Theorie krijg je in kleinere hoeveelheden én steeds met directe link naar de praktijk.
      • Tijdens de opleiding leer je ook een gepaste studiemethode ontwikkelen. 
      • In dit graduaat krijg je bijvoorbeeld Engels, maar geen Frans.

      Je kan ook gerust beide doen: als je je graduaatsdiploma hebt behaald, kan je via een vervolgtraject (2 jaar) nog een professionele bachelor bij behalen. 

    • Waar kan ik aan de slag met mijn diploma?

      Je kan aan de slag op marketing- en communicatiedepartementen of aan- en verkoopafdelingen, bij reclamebureaus of marktonderzoeksbureaus. 

      Er zijn zeker ook alumni die het tot Marketing of Sales Director geschopt hebben. Hiervoor moet je doorgaans wel eerst nog wat extra jaren training en werkervaring opdoen. Meestal start je als Assistant Product of Brand Marketing. 

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou