Opleiding Bedrijfsmanagement - Marketing | AP Hogeschool Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Bedrijfsmanagement

Marketing

  • Type

    Afstudeerrichting van Professionele Bachelor

  • Duur

    3 Jaar

  • Campus
    Campus Meistraat
  • Dagtraject
  • Verkort programma mogelijk
  • Vervolgtraject op graduaat/HBO5

    Troeven

    MyTalent

    Je bent door onze aandacht voor zelfsturing de architect van jouw studieloopbaan en krijgt de kans om via keuzes in het studieprogramma kleur te geven aan jouw ontwikkeling.

    Grote variatie aan werkvormen

    Via een variatie aan werkvormen verwerf je stap voor stap alles wat je moet weten en kunnen: probleemgestuurd onderwijs, zelfstudie via digitale leerpaden, geïntegreerde of multidisciplinaire praktijkprojecten, lange bedrijfsstage, ‘real cases’, … Samen met andere studenten werk je ook creatief en innovatief samen in groepsverband. 

    Go international!

    Je studeert in een internationale context. Elk jaar lopen heel wat studenten een semester lang stage in het buitenland. Ook studeren in het buitenland is mogelijk. We hebben internationalisering geïntegreerd doorheen het hele programma: via buitenlandse ervaring of internationalisation@home.

    Onderwijs op jouw maat en docenten als coach

    Vanaf dag één volgen we jouw ontwikkeling van dichtbij op. Het eerste semester is een ‘exploratie’-periode waarin we veel belang hechten aan instroombegeleiding. Samen met jou werken we aan jouw startcompetenties en oriëntering naar de afstudeerrichting die het beste bij jou past. Je kan rekenen op onze lectoren als échte coaches met een persoonlijke benadering.

    Op basis van diverse instaptoetsen houden we je een spiegel voor. Na een oriënteringsgesprek met onze coach kies je voor een traject op jouw maat: ééntje om tekorten weg te werken of het modeltraject. Een succesvolle heroriëntering naar een boeiende graduaatsopleiding is ook mogelijk.

    Vanaf het tweede semester maak je een keuze om je te verdiepen in één specifieke afstudeerrichting. Maar de integratie met andere vakgebieden is nooit ver weg. De multidisciplinaire aanpak en de cross-over met andere vakgebieden verruimen je traject en geven je diploma extra kleur.

    Programma

    Deze opleiding heeft een nieuw curriculum vanaf het academiejaar 2020-2021.

    Eerste jaar

    Het eerste semester is gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen Bedrijfsmanagement. Je verwerft een basiskennis van alle disciplines en spitst je toe op algemene economische en bedrijfskundige kennis en inzichten, aangevuld met de nodige digital skills en taalvaardigheden. In MyTalent focussen we op jouw persoonlijke ontwikkeling en zelfsturing. Aan het einde van het eerste semester maak je een begeleide keuze voor een afstudeerrichting.

    Vanaf het tweede semester richten we ons op opleidingsonderdelen met specifieke focus op marketing. 

    Tweede jaar

    Je breidt je kennis van het Frans en Engels uit om ook in deze talen zakelijk te kunnen communiceren.  Je voert ook een geïntegreerd praktijkproject uit en verdiept je in diverse aspecten van marketing, marketingcommunicatie, digital marketing en sales.

    Derde jaar

    Je zal enkel nog opleidingsonderdelen volgen in het eerste semester. Je verruimt je horizon met een keuzetraject en een multidisciplinair project. Het laatste semester van je opleiding spendeer je volledig aan jouw (buitenlandse) stage en bachelorproef.

    Modeltraject Academiejaar 2019-20

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Als bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing ben je zeer gegeerd op de arbeidsmarkt, en vind je dus makkelijk werk. De afgestudeerden uit het verleden vonden telkens binnen de drie maanden werk, tenzij ze gingen verder studeren.

    Je diploma zet de deur open voor een boeiende functie in de marketing- of commerciële sector. Zo kan je aan de slag in binnen- en buitenland als:

    • Marketing assistant
    • Sales executive
    • Merchandiser
    • Productmanager
    • Account executive in een reclame- of marketingbureau
    • Een functie in de evenementensector.

    Verder studeren

    Binnen AP is het mogelijk om als bachelor Bedrijfsmanagement – Marketing enkele verkorte programma’s te volgen om een tweede bachelordiploma te behalen. Zo kan je op één jaar tijd het diploma Communicatiemanagement behalen, op anderhalf jaar tijd kan je nog het diploma Bedrijfsmanagement met een andere afstudeerrichting behalen.

    Ook een masterdiploma behalen aan een universiteit behoort tot de mogelijkheden. Zo kan je na een schakeljaar beginnen aan de master in de Handelswetenschappen, de master Toegepaste Economische Wetenschappen, of de master in Communicatiewetenschappen.

    Internationaal

    Internationalisering loopt dwars door alle leerlijnen van de opleiding. Wij bereiden je professioneel en persoonlijk voor op de kosmopolitische samenleving van vandaag en morgen. De opleiding creëert een stimulerende leeromgeving waar je de mogelijkheid krijgt om internationale en interculturele competenties te verwerven. Door middel van buitenlandse ervaringen en internationalisation@home ontwikkel je je tot een wereldburger die met een brede blik en een open houding in de wereld staat en sociaal betrokken is. Internationalisering is ingebed in het curriculum door middel van een mobility window en de integratie van internationale projecten. Daarnaast ondersteunt de opleiding ook initiatieven met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking in het Zuiden.

    Erasmus

    In het derde jaar krijg je de kans om in het eerste semester op Erasmus-uitwisseling te gaan en zo een semester in het buitenland te studeren. In het laatste semester kan je bovendien een stage van 13 weken lopen in het buitenland. Zo kan je je talenkennis nog wat meer bijspijkeren, leer je nieuwe culturen kennen en op die manier ervaar je ook hoe het is om in een internationale context professioneel samen te werken. Hiervoor stelt de opleiding beurzen te beschikking.

    Internationalisering@home

    Internationale en interculturele competenties verwerf je ook op de eigen campus. Door het gebruik van internationale vakliteratuur, internationale gastdocenten, international weeks, collaborative online international learning, … verruim je je blik. Verschillende opleidingsonderdelen worden ook in een andere taal gedoceerd.

    Flexibel studeren

    Verkorte trajecten

    Als je al een bachelordiploma op zak hebt, bieden we enkele verkorte programma’s aan. Zo kan je op één, anderhalf of twee jaar tijd een extra diploma Bedrijfsmanagement behalen.

     

    Projecten en stage

    Tijdens je studies leer je heel wat bij. Alle verworven vaardigheden, kennis en inzichten breng je in de praktijk tijdens projecten, stages en je bachelorproef.

    Stages

    Afstuderen doe je na een geslaagde stage. Je doorloopt twee stages van 7 weken: één in het binnenland, één verplicht in het buitenland. eel wat studenten verkiezen echter een stage van de volle veertien weken in het buitenland te lopen. Deze afsluitende stage katapulteert je in het werkverld. Je wordt ingezet als volwaardig marketingmedewerker, en draait dus mee in een onderneming en voert een marketingopdracht uit die je straks als professional ook op jou neemt.

    De resultaten van de stage rapporteer je in stageverslag(en), die je samen met je persoonlijke reflecties toelicht tijdens een mondeling onderhoud met vaklectoren en experten uit het werkveld.

    Projecten

    Tijdens de verschillende projecten werk je voornamelijk in team. Je rapporteert schriftelijk en mondeling in het Nederlands, Engels en Frans. We bouwen de projecten zorgvuldig en progressief op. Van kleinere projecten in het eerste jaar en uitgebreidere opdrachten in het tweede jaar tot een volledig projectmatig semester in het derde jaar. Zo toon je dat je de theoretische kennis kan toepassen op de dagdagelijkse marketingpraktijk!

    Bachelorproef

    Voor je bachelorproef analyseer je een concrete markt, en je stelt voor je merk een gedetailleerd marketing- en marketingcommunicatieplan op. 

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou