Opleiding Bedrijfsmanagement - Marketing | AP Hogeschool Overslaan en naar de inhoud gaan
Bedrijfsmanagement

Marketing

    Troeven

    Praktijk, praktijk

    De opleiding is van begin tot einde praktijkgericht. Je vakken worden gedoceerd door mensen met een brede ervaring, zowel op academisch vlak als in het werkveld. Zij schotelen je realistische voorbeelden voor en laten je kennismaken met wat jouw vakgebied betekent in de echte wereld. De opgedane kennis en inzichten worden doorheen je studentencarrière steeds vaker toegepast tijdens projecten, bedrijfssimulaties, maar vooral tijdens de stages en de bachelorproef, die erin bestaat een marketingplan op te stellen in opdracht van een bedrijf. 

    Op maat

    Relatief kleine groepen maken het mogelijk om studenten persoonlijk te begeleiden en te adviseren. Je begint het eerste jaar aan een modeltraject. Naarmate je studie vordert kan het traject aangepast worden aan jouw studieniveau en –tempo.

    Professioneel

    De opleiding werkt nauw samen met de professionele organisaties uit de marketingwereld. Gespecialiseerde opleidingsonderdelen worden gedoceerd door professionals uit de praktijk en de academische wereld. Als deel van de opleiding en als voorbereiding op de bachelorproef volg je gespecialiseerde seminaries georganiseerd door de sector.

    Meteen aan de slag

    De benchmark voor het succes van een opleiding is uiteraard de snelheid waarmee onze studenten in het werkveld terechtkomen. En op dit vlak kunnen we je geruststellen: alle afgestudeerde studenten zijn binnen de drie maanden tewerkgesteld, tenzij ze ervoor kiezen om verder te studeren. Het gros van de laatstejaarsstudenten blijft hangen in een van de bedrijven waar ze hun stage hebben doorlopen, wat niet anders dan positief kan zijn.

    Programma

    Eerste jaar

    In het eerste jaar maak je kennis met algemene economische en bedrijfskundige theorie en inzichten, aangevuld met de nodige ICT- en taalvaardigheden. Vanaf het tweede semester richt de opleiding zich meer op specifieke marketinginhoud.

    Tweede jaar

    In het tweede jaar kies je op welke onderwerpen jij dieper wil ingaan.

    • In het keuzetraject Digital Marketing leer je alles over digitale media en hoe je deze kan gebruiken om jouw product of dienst optimaal in de markt te zetten.
    • In het keuzetraject Sales bereiden vakken als verkooptechnieken en sales management je voor op een carrière als verkoper.

    Derde jaar

    Tijdens het eerste semester zal je voornamelijk tijd spenderen aan enkele projecten van het skills lab en organiseer je per twee een evenement in Parijs. In het laatste semester van je opleiding word je volledig opgeslorpt door de stages en de bachelorproef.

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Als bachelor in het Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing ben je zeer gegeerd op de arbeidsmarkt, en vind je dus makkelijk werk. De afgestudeerden uit het verleden vonden telkens binnen de drie maanden werk, tenzij ze gingen verder studeren.

    Je diploma zet de deur open voor een boeiende functie in de marketing- of commerciële sector. Zo kan je aan de slag in binnen- en buitenland als:

    • Marketing assistant
    • Sales executive
    • Merchandiser
    • Productmanager
    • Account executive in een reclame- of marketingbureau
    • Een functie in de evenementensector.

    Verder studeren

    Binnen AP is het mogelijk om als bachelor Bedrijfsmanagement – Marketing enkele verkorte programma’s te volgen om een tweede bachelordiploma te behalen. Zo kan je op één jaar tijd het diploma Communicatiemanagement behalen, op anderhalf jaar tijd kan je nog het diploma Bedrijfsmanagement met een andere afstudeerrichting behalen.

    Ook een masterdiploma behalen aan een universiteit behoort tot de mogelijkheden. Zo kan je na een schakeljaar beginnen aan de master in de Handelswetenschappen, de master Toegepaste Economische Wetenschappen, of de master in Communicatiewetenschappen.

    Internationaal

    Marketing goes international

    Wie dacht dat de opleiding Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing zich enkel richt op de Belgische markt, heeft het grondig mis. Zo richten we de blik vanaf het eerste jaar op het binnen- en buitenland. Elke student maakt dan ook kennis met internationale projecten en opdrachten. Zo zal je in het derde jaar een evenement in Parijs moeten organiseren.

    Erasmus

    In het tweede jaar krijg je de kans om op Erasmus-uitwisseling te gaan en zo een semester in het buitenland te studeren of stage te lopen in het buitenland. Zo kan je je talenkennis nog wat meer bijspijkeren, leer je nieuwe culturen kennen en op die manier ervaar je ook hoe het is om in een internationale context professioneel samen te werken.

    Internationalisering @ home

    Tot slot kan je deelnemen aan internationalisering @ home, door samen met de internationale uitwisselingsstudenten ons Engelstalig opleidingsprogramma International Class in Business Management (ICBM) te volgen. We nodigen bovendien ook regelmatig buitenlandse gastprofessoren uit en bouw je alvast je eigen internationale netwerk uit dankzij de vele internationale uitwisselingsstudenten die op de eigen campus rondlopen.

    Flexibel studeren

    Als je al een bachelordiploma op zak hebt, bieden we enkele verkorte programma’s aan. Zo kan je op anderhalf jaar tijd een extra diploma Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing behalen. Zo bieden we verkorte programma’s voor:

    • bachelors Communicatiemanagement
    • bachelors Hotelmanagement
    • bachelors Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk

    Projecten en stage

    Tijdens je studies leer je heel wat bij. Alle verworven vaardigheden, kennis en inzichten breng je in de praktijk tijdens projecten, stages en je bachelorproef.

    Stages

    Afstuderen doe je na een geslaagde stage. Je doorloopt twee stages van 7 weken: één in het binnenland, één verplicht in het buitenland. eel wat studenten verkiezen echter een stage van de volle veertien weken in het buitenland te lopen. Deze afsluitende stage katapulteert je in het werkverld. Je wordt ingezet als volwaardig marketingmedewerker, en draait dus mee in een onderneming en voert een marketingopdracht uit die je straks als professional ook op jou neemt.

    De resultaten van de stage rapporteer je in stageverslag(en), die je samen met je persoonlijke reflecties toelicht tijdens een mondeling onderhoud met vaklectoren en experten uit het werkveld.

    Projecten

    Tijdens de verschillende projecten werk je voornamelijk in team. Je rapporteert schriftelijk en mondeling in het Nederlands, Engels en Frans. We bouwen de projecten zorgvuldig en progressief op. Van kleinere projecten in het eerste jaar en uitgebreidere opdrachten in het tweede jaar tot een volledig projectmatig semester in het derde jaar. Zo toon je dat je de theoretische kennis kan toepassen op de dagdagelijkse marketingpraktijk!

    Bachelorproef

    Voor je bachelorproef analyseer je een concrete markt, en je stelt voor je merk een gedetailleerd marketing- en marketingcommunicatieplan op. 

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou