Opleiding Elektronica-ICT | AP Hogeschool Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektronica-ICT

    Troeven

    Uniek traject

    Je hebt de vrijheid om eigen accenten te leggen in de opleiding dankzij twee keuzetrajecten en het projectwerk in het tweede en derde jaar. We luisteren naar jouw ideeën en je krijgt ruimte om je interesses uit te bouwen. Een team van ervaren en enthousiaste lesgevers staat klaar om je hierin persoonlijk te begeleiden.

    Specialisaties

    Technologie-eilanden zijn een aspect uit het verleden geworden; alles is tegenwoordig op één of andere manier met elkaar verbonden (hardware, software én netwerken). In deze opleiding krijg je eerst een volledig beeld van deze uitdagende, technologische, innoverende wereld, waarna je je verder kan specialiseren aan de hand van twee keuzetrajecten (cloud applications en internet of things).

    In beide trajecten heb je gemeenschappelijke vakken zodat ongeacht het keuzetraject je volgt, je steeds voeling blijft houden met de hardware/technologie en de pure softwareontwikkeling.

    Allemaal internationaal

    Het is zeker niet negatief bedoeld, maar in de opleiding Elektronica-ICT hebben we niets liever dan dat je erop uittrekt! Ga op Erasmusuitwisseling, neem deel aan een Project Semester in Europa, werk een praktijkproject uit met Finse studenten, doe aan innovatief ondernemen met Nederlandse collega’s of volg een summer school in Oostenrijk of Polen. Bij AP word je wereldburger.

    Knelpuntberoep = 100% werkzekerheid

    Als specialist Elektronica-ICT ben je erg gewild op de arbeidsmarkt. Zo gewild dat veel studenten tijdens hun studies al worden opgepikt door een werkgever. AP Hogeschool heeft partnerschappen met verschillende vooraanstaande bedrijven. Zo heb je een ruime keuze aan boeiende stageplaatsen waar ze jou met open armen zullen ontvangen (en misschien zelfs nooit meer willen laten gaan).

    Programma

    Eerste jaar

    We gaan van start met een gemeenschappelijke degelijke basis om te oriënteren. Je krijgt een goed overzicht van de vijf verschillende leerlijnen en de combinatie van hardware en software:

    • Web: web technology, databases en web programming
    • Applications: programming principles, OO programming
    • Infra: datanetworks, linux, routing & switching, system admin
    • Smart tech: digital fundamentals, arduino programming
    • Hardware: electric fundamentals, electronic devices 

    Daarnaast werken we ook aan je communicatievaardigheden. 

    Tweede jaar

    Je volgt nog een aantal gemeenschappelijke vakken verspreid over de leerlijnen:

    • Web: webframeworks, cloud APIs
    • Applications: game development, mobile development, software engineering
    • Infra: networking, DevOps
    • Smart tech: raspberry pi programming

    Daarnaast kies je een van de twee keuzetrajecten als specialisatie: 

    • Cloud Applications: Hier focus je extra op het ontwikkelen van 'smart' applicaties, computernetwerken configureren en beveiligen, Mixed Reality, Web- en AI-toepassingen programmeren.
      #web #programming # datacommunication #apps #AR #VR #hololens #security #devops #cloudnetworks #Unity #ArtificalIntelligence #networkinfrastructure #botnets #technologie #Android #virtualisatie
    • Internet of Things (IoT): Het leg je extra focus op het verzamelen en verbinden van sensordata. Je leert de hardware programmeren en verbinden met 'low power'-netwerken om nieuwe toepassingen en toestellen te ontwerpen.
      #machinelearning #IoT #PCB #Arduino #RaspberryPi #Python #C #deviceprogramming #hardware #interfacing #dsp #iotsecurity #future #industry4.0 #prototyping #smartdevices #PCB #IoT

    Derde jaar

    Naast de bachelorproef en stage, die een volledig semester innemen, doe je in je laatste jaar kennis op over cloud-applicaties, data security en Internet of Things, afhankelijk van je specialisatie. AP Valley, ten slotte, is een uniek concept waarin je in teams een innovatief idee uitwerkt tot start-up.

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Een diploma Elektronica-ICT is goud waard op de arbeidsmarkt en biedt erg veel beroepsuitwegen. Enkele concrete voorbeelden uit het ruime aanbod:

    • Internet of Things-ontwikkelaar: je ontwerpt slimme systemen en toestellen. Je ontwikkelt embedded toepassingen, gebruikt sensordata en koppelt deze over draadloze netwerken met ICT-systemen.
    • Netwerk- of systeembeheerder: je ontwerpt de structuur voor datanetwerken, servers en cloud. Hiervoor bepaal je de architectuur voor de technische infrastructuur, je configureert de netwerkdevices, servers of virtuele machines en leert deze monitoren en beveiligen.
    • Applicatie-ontwikkelaar: je zet ontwerpen voor software, websites en mobiele applicaties om in het uiteindelijke project. Je maakt hierbij gebruik van de juiste programmeertalen en frameworks, je test de code en implementeert deze in werkende systemen.

    Jij kan na afstuderen onmiddellijk aan de slag in alle takken van de arbeidsmarkt, zowel bij kleine KMO’s als bij grote internationals. Begin je liever als zelfstandige? Of droom je misschien van een eigen start-up? Alles kan!

    Verder studeren

    Kriebelt het na deze professionele bacheloropleiding om verder te studeren? Dan kan je via een schakeltraject doorstromen naar een Master in de Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT.

    Internationaal

    Aan mogelijkheden in het buitenland geen gebrek

    Al vanaf het tweede jaar krijgt je opleiding een internationaal kantje. Je krijgt de kans om aan internationale projecten mee te werken, gaat op internationale studie-uitstap of kan een semester lang in het buitenland een project gaan uitvoeren.

    Ook je bachelorproef en je stage kan je buiten de landsgrenzen afleggen. AP werkt hiervoor samen met hoog aangeschreven hogescholen en bedrijven in het buitenland.

    Onze studenten vertellen je er graag meer over

    • Student Wietse deed zijn stage in het verre Oulu, Finland. Lees meer ...
    • Een aantal laatstejaarsstudenten gingen in Alkmaar, Nederland op ondernemings-bootcamp. In internationale teams werkten ze duurzame en innovatieve oplossingen uit. Leer meer ...
    • Een groep studenten nam in Lodz, Polen deel aan een internationale week. Samen met collega's uit verschillende landen ontwikkelden ze er mobiele applicaties. Lees meer ...
    • Je moet niet naar het buitenland gaan om een internationale ervaring op te doen. Voor het European Project Semester werkten Belgische en internationale studenten over verschillende disciplines heen samen aan een praktijkgericht project. Het resultaat was een gezellige Vertelliving voor een Antwerps woonzorgcentrum. Leer meer ...

    Flexibel studeren

    Digitale opleiding

    Een groot deel van de lessen wordt opgenomen of gelivestreamd en is continu beschikbaar zodat je het leerproces zelf kan sturen.

    Toegankelijk en transparant

    We laten je uiteraard niet gewoon aan je lot over. Extra monitoraatlessen worden wekelijks georganiseerd, de labo’s en projectruimtes zijn beschikbaar om ook na je lessen verder te werken onder begeleiding van andere studenten (peer tutoring) of docenten. Je lectoren staan open voor feedback en met je vragen of twijfels kan je altijd bij hen terecht, ook via allerhande digitale communicatieplatformen.

    Deeltijds studeren

    De opleiding voorziet naast het voltijdse modeltraject van drie academiejaren van telkens 60 studiepunten ook een deeltijds traject. Je neemt dan een kleiner aantal studiepunten per academiejaar op. Je spreidt dus het opleidingstotaal van 180 studiepunten over meer dan drie jaar. Je neemt bijvoorbeeld per jaar 30 of 45 studiepunten, verspreid over respectievelijk zes of vier jaar.

    Bachelorproeven en projecten

    De opleiding Elektronica-ICT heeft verschillende onderzoeksprojecten lopen.

    • Immersive storytelling with Virtual Reality
      Studenten Elektronica-ICT werken intensief mee aan het AP-onderzoeksproject Show and Tell. Hierbij gaan onderzoekers na hoe je door verschillende technieken te combineren de gebruikerservaring van virtuele realiteit intenser maakt. Ze kijken niet enkel naar het technische aspect, ook de verhaallijn speelt een even grote rol. Lees meer ...
    • Automatic Identification Systems
      In dit onderzoeksproject willen we nagaan hoe historische AIS-data (scheepsbewegingen) gebruikt kunnen worden om aan de hand van machine learning de verwachte aankomsttijden (ETA) van een binnenschip meer accuraat te maken. Lees meer ...
    • Brandweer 2025
      In Mixed reality (MR) wordt de fysieke wereld verrijkt met digitale (3D) informatie door via kleuren- en diepte-camera's simultaan de positie van de headset en de 3D structuur van de ruimte (SLAM) te bepalen. Via MR zouden hulpverleners  ondanks significante rookontwikkeling (zichtbaarheid <1m) efficiënt door een brandend gebouw kunnen navigeren door de 3D structuur van de ruimte op hun vizier te projecteren. De diepte beelden vormen gefuseerd een real-time 3D model van  het gebouw met de posities van de hulpverleners er in. Lees meer ...
    • LoRaWan
      Met dit project willen we onderzoeken of de state of the art technologieën in IoT in staat zijn om te voldoen aan concrete noden uit de bedrijfswereld en welke uitdagingen we daabij tegenkomen. Lees meer ...
    • Telecoaching voor MS-patiënten
      Samen met onderzoekers van de opleiding Ergotherapie ontwikkelt de opleiding al enkele jaren tools om personen met multiplesclerose (MS) op te volgen via telecoaching tijdens de revalidatie. 

    Daarnaast zijn er jaarlijks studenten die met memorabele resultaten op de proppen komen.

    • Wakification: alarm-app
      Vorig academiejaar ontwikkelde een tweedejaarsstudent Elektronica-ICT een Android-app die de gebruiker wakker maakt op basis van GPS: Wakification. Deze toepassing is dus ideaal voor slaapkoppen op het openbaar vervoer. Het project als een opdracht binnen Mobile Development en is vervolgens verder ontwikkeld. Je vindt de app Wakification nu ook terug in de Play Store. Lees meer ...
    • Hartritmestoortnis-app
      Studenten Elektronica-ICT en Medical Engineering van de Oulu University, Finland werkten aan een (responsive web-)app die alle data van een zelfgemaakt ECG-meettoestel verzamelt. Nadat de data is gecapteerd kunnen tot twaalf mogelijke hartritmestoornissen worden gevonden. De data kunnen ook eenvoudig met de huisdokter worden gedeeld. Lees meer ...
    • Security Hackaton
      Voor het vak Information Security vindt er jaarlijks een 'Capture the flag'-hackaton plaats. Afgelopen editie stelde Nynox, dochterbedrijf van IS4U, een boeiende en uitdagende reeks security-challenges op voor de derdejaars om hun tanden op stuk te bijten. In groepjes van vier à vijf losten ze de hele dag allerlei uitdagingen op binnen verschillende categorieën zoals crypto, webapp security, reverse engineering, buffer overflows, enzovoort.
    • Games ontwikkelen
      Voor het vak Game Development creëerde een tweedejaarsstudent een zeer uitgebreid spel inclusief eigen hardware controller. Bekijk een filmpje ...
    • Woordzoekerrobots in actie
      Art meets technology. Een jaarlijkse samenwerking tussen de studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en studenten Elektronica-ICT. Bekijk een filmpje ...

    Blijf steeds op de hoogte van de opleiding en alle leuke projecten via Twitter.

Deze opleidingen kunnen ook interessant zijn voor jou