Skip to main content

Dit is waarom een creatieve studie een slimme keuze is

Journalistiek

Als fulltime dagdromer zit je vaak in je bubbel. Op dat moment borrelen ideeën, schetsen, scenario’s of verhalen op. Je voelt je geïnspireerd en wil je gedachten omzetten in iets cool. Kortom, je bent een geboren ‘creatieveling’, zoals je familie dat zo trots zegt. Hoog tijd dus om te durven springen en voor een creatieve opleiding te kiezen. Gooi daarbij deze drie mythes zeker overboord. 

Mythe 1: Artificiële intelligentie vervangt binnenkort de creatieve jobs.

Als artificiële intelligentie (AI) de wereld ooit overneemt, dan houden de creators van vandaag stand. Logisch ook, je bedenkt combinaties of legt verbindingen die een computer onmogelijk kan maken. Gebruik AI dus slim, het kan je ondersteunen en saaie taken voor je uitvoeren. Maar je creativiteit evenaart het nooit, nee, never, jamais.

Mythe 2: In het hoger onderwijs is er geen ruimte voor creativiteit.

Fout! Het hoger onderwijs hoeft absoluut niet saai te zijn. Zeker als je studeert aan een hogeschool, bij AP zijn er heel wat opleidingen waarin je je creatieve ei kwijt kan. Laat bijvoorbeeld je creativiteit de vrije (uit)loop in: 

  • Graduaat Digitale Vormgeving: experimenteer als allround grafisch medewerker in spe met logo’s, video, motion, beeld, print, web, fotografie … 
  • Bachelor Grafische en Digitale Media: werk aan een sterk design dat merken een unieke smoel geeft. Word expert in brand, mixed of motion design.
  • Bachelor Communicatie: verbind mensen met merken via een straf creatief concept. Leef je uit met beeld, tekst of video. Leer ook presenteren en organiseren volgens een doordacht strategisch plan.  
  • Bachelor Journalistiek: kies voluit voor je liefde voor taal. Wees kritisch en altijd nieuwsgierig, werk je verhaal helder uit in video, online of print media. 
  • Bachelor Marketing: overtuig je klanten en zet producten of diensten als merk in de markt. Je commerciële flair en neus voor digitale trends is je grootste troef.
  • Graduaat Marketing- en Communicatiesupport: werk mee aan creatieve projecten en leer straffe skills als schrijven, plannen, organiseren, researchen … 
Mythe 3: Creativiteit kan je niet aanleren.

Sommige hebben er van nature meer aanleg voor, maar je kan het ook trainen. Twijfels over je talent, maar wel veel goesting? Durf dan zeker te springen, zodat je kan laten zien wat in je zit. Met een hoop praktijk en goede ondersteuning leer je naast creatief denken ook brainstormen, kritisch zijn, samenwerken, communiceren, zelfstandig werken … Imposante cv? Check!

Klaar om de sprong te wagen? 

Kom ook zeker eens babbelen op een van onze infodagen. 

Gerelateerde artikels