Overslaan en naar de inhoud gaan

Orthopedagogische Begeleiding

Je ontfermt jezelf graag over mensen die het moeilijk hebben. Je wil kinderen, jongeren of volwassenen helpen om zichzelf goed te voelen in de maatschappij. Als orthopedagogisch begeleider breng je samen met andere zorgverleners meer zelfstandigheid aan in het dagelijks leven van kwetsbare personen of groepen. Je biedt ondersteuning zodat hun thuis-, woon- en leefomgeving verbeteren. In dit graduaat ligt de focus volop op praktijk en werkplekleren. Al doende, leer je! 

Iets voor jou?

Is het jouw ambitie om mensen te begeleiden die het moeilijker hebben? Vind je het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen en mogelijkheden krijgt, ongeacht zijn of haar beperkingen? Sta je achter het idee van een maatschappij waarin iedereen telt?  Lijkt het je boeiend om met mensen uit verschillende doelgroepen te werken? Ben je sociaal, communicatief en weet je van aanpakken? Dan is deze opleiding iets voor jou.

161115ap_hbo5_19_crop.jpg

WAT LEER JE?

  • De gepaste grondhouding van een orthopedagogisch begeleider.

  • Hoe vorm je een beeld van je cliënt? Wat zijn de mogelijkheden, krachten en beperkingen?

  • Relatie opbouwen met je cliënt en het juiste begeleidingsklimaat scheppen om zo zijn/haar ontwikkelingskansen te vergroten.

  • Zelfreflectie: als orthopedagogisch begeleider ben je je eigen werkinstrument, daarom is het belangrijk dat je je bewust bent van je kwaliteiten en valkuilen.

  • Ruime aandacht voor teamgericht werken en communicatie.

  • Zowel werken met groepen als een-op-een. 

WIE WORD JE?

Als orthopedagogisch begeleider bied je hulp aan personen die problemen ondervinden in hun ontwikkeling en functioneren in de thuis-, woon- en leefomgeving. Een orthopedagogisch begeleider benadert het kind, de jongere, de volwassene of de ouder-wordende mens als een persoon in ontwikkeling. Je focust je op de totale persoon en op alle elementen van de complexe leefsituatie van de betrokkene in zijn omgeving. Dat doe je aan de hand van regelmatige en langdurige contacten in dagelijkse situaties. Zo creëer je een klimaat van vertrouwen onderling met veel empathie en wederzijds respect. 

Klaar voor het werkveld

Je kan de opleiding al in twee jaar afleggen en dus snel aan de slag gaan als orthopedagogisch begeleider. In deze praktijkgerichte graduaatsopleiding combineer je voortdurend theorie en praktijk, je leert dus al doende. Vanaf het begin van het programma sta je in contact met het werkveld. Zo start je al in je eerste jaar met 'werkplekleren'. 

Het traject in Antwerpen kan je via een modeltraject opstarten in september of februari. Dat betekent dat je in het tweede semester kan starten, zonder dat je studieduur verlengt. Je vindt meer info hierover in het tabblad 'Programma (start in februari)'. In Mechelen en Turnhout kan je ook starten in februari, maar moet je een individueel traject volgen indien je ook op twee jaar wil afstuderen.

Werk je al in de sector en wil je je verdiepen of bijscholen? Weet dan dat je de opleiding kan combineren met een job in de sector. In Antwerpen en Mechelen bieden we ook een avondtraject aan. Je hebt dan minder contacturen (lesuren), en verwerkt meer leerstof thuis. Uiteraard kan je hierbij ook rekenen op de nodige begeleiding. 

We bieden deze opleiding op maar liefst drie locaties aan: in Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Op deze manier is er altijd wel een locatie dicht bij jou in de buurt, en hoef je jezelf niet al te ver te verplaatsen.

Wil je na je studies snel aan de slag? Perfect, want deze opleiding leidt tot een knelpuntberoep. Dat wil zeggen dat de vraag naar orthopedagogische begeleiders groter is dan het aantal afgestudeerden. Met andere woorden, met dit diploma ben je 100 procent zeker van een job.

Bovendien heb jij omwille van dit statuut de mogelijkheid om gratis te studeren als werkzoekende. De opleiding kan je volgen binnen het onderwijs kwalificerend traject met een VDAB-opleidingscontract (OKOT). Kijk op de website van de VDAB of jij hiervoor in aanmerking komt.

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De graduaatsopleiding Orthopedagogische Begeleiding is nieuw binnen onze hogeschool. Het rapport en positieve besluit van de Toets Nieuwe Opleiding kan je hier bekijken.

Je kan kiezen of je de graduaatsopleiding Orthopedagogische Begeleiding in Antwerpen, Mechelen of Turnhout volgt. Je lessen starten midden september en lopen tot eind juni. Het is mogelijk om in februari in te stromen, bijvoorbeeld als je heroriënteert uit een andere opleiding, en al een deel van de opleidingsonderdelen volgen. Enkel in Antwerpen start het volledige programma terug op in februari (zie volgende tabblad).

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In Turnhout vinden de lessen overdag plaats, in Antwerpen en Mechelen is er zowel een dag- als een avondtraject mogelijk.

Als je kiest voor de avondopleiding in  Antwerpen of Mechelen volg je hetzelfde programma en heb je dezelfde examens als de dagopleiding, maar je krijgt de leerstof op minder contacturen. Je verwerkt dus meer leerstof thuis.

Het avondtraject in Antwerpen en Mechelen bestaat uit twee lesavonden in de week, en les via afstandsonderwijs op zaterdagvoormiddag.  

De meeste studenten kiezen bij inschrijving voor een modeltraject en volgen dus een uitgestippeld programma dat 120 studiepunten omvat. Als je het modeltraject volgt, kan je het graduaatsdiploma behalen na twee jaar. Maar je kan er ook voor kiezen om een individueel traject te volgen en de opleiding te spreiden over een langere periode.

Je kan er ook voor kiezen om in februari het programma op te starten zonder studieduurverlenging. Dat betekent dat je in het modeltraject twee jaar later in februari afstudeert. Dit programma start als modeltraject enkel op in Antwerpen. Maar ook in Turnhout en Mechelen is het een mogelijkheid via een aangepast individueel traject. Hiervoor neem je contact op met de trajectbegeleider als je hier interesse voor hebt.

Wil je je programma liever spreiden en de studiedruk verlagen? Dan kan je via een individueel traject de opleiding te spreiden over een langere periode.

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

Een academiejaar bestaat uit twee semesters. Je lessen starten midden februari tot eind juni, en half september tot eind januari. 

De meeste studenten kiezen bij inschrijving voor een modeltraject en volgen dus een uitgestippeld programma dat 120 studiepunten omvat. Als je het modeltraject volgt, kan je het graduaatsdiploma behalen na twee jaar.

Meteen aan de slag

Met dit graduaatsdiploma vind je een job als orthopedagogisch begeleider in een zeer divers werkveld. Je gaat aan de slag met kinderen, jongeren, volwassen of ouderen. En je werkt mee rond verschillende problematieken. Denk maar aan: 

  • Personen met een beperking 
  • Kinderen en jongeren uit een verontrustende opvoedingssituatie  
  • Jeugdwerk 
  • Mensen met psychische kwetsbaarheid 
  • Mensen in armoede, daklozen, vluchtelingen 
  • Mensen met ASS of dementie
  • ...

Er zijn verschillende organisaties die op zoek zijn naar orthopedagogische begeleiders. Enkele voorbeelden zijn het Centra voor Algemeen Welzijn (CAW), voorzieningen binnen de integrale jeugdhulpverlening,  jeugd- en volwassenenpsychiatrie, ouderenzorg, jeugdwerk, organisaties voor mensen met een beperking, mensen met concrete en/of tijdelijke ondersteuningsnoden, straathoekwerk, werkingen voor thuis- en daklozen, organisaties die zich richten tot integratie, het gelijkekansenbeleid, het sociaal-artistiek werkveld …

Je kan hulp en ondersteuning bieden op verschillende manieren.

  • Residentieel of semi-residentieel: dit zijn plekken waar mensen permanent of deeltijds verblijven.
  • Ambulant: waarbij hulpverlening thuis wordt aangeboden.
  • Dagopvang
  • Preventief
  • Crisisinterventie
  • ... 

Heb je de smaak te pakken? Dankzij de nauwe samenwerking met de bacheloropleiding Orthopedagogie is een optimale doorstroom mogelijk. Na een vervolgtraject van 90 studiepunten behaal je een bachelordiploma.

Of wil je graag je kennis doorgeven? Dan kan je via een verkort traject de lerarenopleiding behalen. 

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Aangepaste trajecten

Eerst en vooral kies je waar je wil studeren. Bij AP heb je de keuze uit  Antwerpen, Mechelen of Turnhout. Wil je je lessen overdag of 's avonds volgen? Jij beslist. 

Daarnaast kan je je studieloopbaan ook anders indelen en op eigen ritme te studeren. Je verlaat dan het modeltraject en kiest voor een individueel traject op maat door bijvoorbeeld maar een paar opleidingsonderdelen op te nemen. Je spreidt je studieduur om op een rustiger tempo je diploma te halen.

De trajectbegeleider van de opleiding staat klaar om samen met jou de verschillende opties te bekijken.

 

FAQ over deze opleiding

  • Hoeveel uur per week heb ik les?

    Dagtraject Antwerpen/Turnhout/Mechelen

    • Eerste jaar:
      • In het eerste semester volg je ongeveer 2 dagen per week les op de campus en is er geen werkplekleren.
      • In het tweede semester volg je 2 dagen per week les op de campus en heb je ongeveer twee dagen per week werkplekleren. Om de 14 dagen is er een halve dag voorzien op de campus voor supervisie/coaching.
    • In het tweede jaar volg je ongeveer 2 dagen per week les op de campus en heb je ongeveer 2 dagen per week werkplekleren. Om de 14 dagen is er een halve dag voorzien op de campus voor supervisie/coaching.

    Avondtraject Antwerpen

    • Eerste jaar:
      • In het eerste semester volg je 2 avonden per week les op de campus, en één vanop afstand op zaterdagvoormiddag.
      • Vanaf het tweede semester start je ook met ongeveer 2 dagen per week werkplekleren. 

    Avondtraject Mechelen

    • Eerste jaar:
      • In het eerste semester volg je 2 avonden per week les op de campus, en één vanop afstand op zaterdagvoormiddag.
      • In het tweede semester volg je 2 avonden per week les op de campus en heb je ongeveer 2 dagen per week werkplekleren. Hier komt om de 14 dagen een avond op de campus bij voor supervisie/coaching.
    • In het tweede jaar volg je 2 avonden per week les op de campus en heb je ongeveer 2 dagen per week werkplekleren. Hier komt om de 14 dagen een avond op de campus bij voor supervisie/coaching.

  • Hoe worden de examens georganiseerd?

    We werken met een semestersysteem:

    • Je hebt examens in januari en juni (en eventueel herexamens in augustus).
    • Niet alle opleidingsonderdelen hebben een theoretisch examen.
    • Per semester heb je max 4 schriftelijke examens.

  • Kan ik zelf kiezen waar ik ga werkplekleren?

    Je mag zelf een voorziening of organisatie kiezen:

    • In semester 1 krijg je heel wat tips & tricks om je zoektocht tot een goed einde te brengen. 
    • De opleiding heeft ook een database met goedgekeurde werkplekken die je kan raadplegen.
    • Je kan eventueel zelfs werkplekleren op je huidige werkplek. Hier zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden én specifieke goedkeuring is vereist. 

  • Kan ik deze opleiding met een job combineren?

    Dat kan. Je kan als werkstudent het avond- en weekendtraject volgen in Antwerpen en Mechelen. In dit traject heb je minder contacturen, je verwerkt dus meer leerstof thuis. Zo zal je nog steeds twee avonden per week op de campus verwacht worden, maar je combineert dat met afstandsonderwijs op zaterdagvoormiddag. Hou wel rekening met het volgende: 

    • De combinatie werken en studeren wordt door veel studenten als zwaar ervaren. 
    • Je wordt iedere week sowieso een paar dagen of avonden op de campus verwacht. 
    • Als je voltijds in de sector werkt kan je eventueel werkplekleren op je huidige werkplekleren. Als je in een andere sector werkt, zal je tijd / ruimte nodig hebben om elders te werkplekleren. 

    Voor info en advies op maat neem je best contact op met de trajectbegeleider. Samen met jou bekijken we graag de mogelijkheden. 

     

  • Wat is het verschil tussen het graduaat Maatschappelijk Werk, Sociaal-Cultureel Werk en Orthopedagogische Begeleiding?

    Elke opleiding heeft zijn eigen unieke focus en toepassingsgebied. Zie je het bos niet meer door de bomen?
    We zetten ze nog even op een rijtje. 

    • Orthopedagogische Begeleiding gaat eerder over het begeleiden van personen of groepen die uitdagingen ondervinden in hun dagelijkse thuis-, woon- en leefomgeving. Je helpt hen om (opnieuw) zelfstandig te worden. Je kan onder meer aan de slag gaan met kwetsbare kinderen of jongeren, of mensen met een verstandelijke of fysieke beperking. Je bouwt een goede relatie op met je cliënt en zorgt voor vertrouwen. 
    • Maatschappelijk Werk is gericht op het aanpakken van persoonlijke en maatschappelijke problemen. Denk maar aan armoede, dakloosheid, verslaving, prostitutie, werkloosheid, criminaliteit, handicap ... Je geeft individuele ondersteuning zodat deze mensen geholpen worden.
    • Sociaal-Cultureel Werk werkt hoofdzakelijk rond het versterken en begeleiden van groepen, gemeenschappen en buurten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vakantie- en speelpleinwerkingen, jeugdhuizen, jeugdbewegingen, verenigingen voor senioren, sociaal-artistieke projecten, organisaties rond LGBTQ+ of vrouwenrechten, buurthuizen, culturele centra ... De opties zijn echt eindeloos. Je werkt mee aan activerende, educatieve, culturele, recreatieve of gemeenschapsvormende activiteiten.