Overslaan en naar de inhoud gaan

Starten bij AP

Welkom bij AP! Goed begonnen is half gewonnen. Daarom vind je hieronder alvast wat meer info om vlot aan jouw nieuwe studentenleven te beginnen.

Moet je je eerst nog inschrijven? Dat kan van thuis via

het inschrijfloket

Starten bij AP van A tot Z

  • Boeken & Cursussen

    Waar en wanneer koop je je boeken en cursussen? Wanneer is de bib open? 

  • Campussen

    Hoe geraak je vlot naar de campus? Wanneer zijn de campussen open?

  • Cultuur & Vrije Tijd

    Muziek, dans, film, theater, musea ... Wie studeert in 't Stad zal zich geen minuut vervelen. 

  • ICT

    Op zoek naar een voordelige laptop? Is er gratis wifi op de campus? 

  • Internationalisering

    Zin in een internationale ervaring? Bij AP zijn de mogelijkheden grenzeloos. 

  • Kalenders

    Wanneer zijn de blok, examens, stage en vakantieperiodes gepland ... ? 

  • Lesrooster

    Als je definitief bent ingeschreven, kan je je lesrooster en klasgroep raadplegen (zodra beschikbaar). Als student vind je hierrond meer info op het studentenintranet. 

  • Ondersteuning

    Bij AP staan we voor je klaar met brede ondersteuning op maat. 

  • Onthaalactiviteiten

    Als je definitief bent ingeschreven, kan je op het intranet bekijken wanneer onthaaldagen en eventuele opfriscursussen voor jouw opleiding plaatsvinden. 

  • Op kot

    Met deze tips & tricks ruil je Hotel Mama zonder zorgen in voor je eigen stekje. 

  • Reglementen

    Welke regels gelden er voor deelname aan examens, slagen voor opleidingen ...? 

  • Sport

    Dankzij een breed sportaanbod en voordelige studentenkortingen heb je als AP-student geen enkel excuus om te blijven stilzitten.

  • STAN

    Deze organisatie voor en door studenten gidst jou door de serieuze en leuke kanten van het Antwerpse studentenleven. 

  • Start academiejaar

    Met deze mini survivalgids schiet je vlot uit de startblokken in het nieuwe academiejaar.

     

  • Student-ondernemer

    Tijdens je studententijd een eigen zaak of zelfs imperium uit de grond stampen? 

  • Studentenparticipatie

    Jouw stem telt. Vertegenwoordig jij mee de stem van de student in een van onze studentenraden?

  • Studentenrestaurants

    Wanneer zijn de campusresto's open? Wat staat er zoal op het menu? 

    Starten bij AP

  • Hoeveel kost mijn opleiding?

    Dat hangt af van een aantal factoren. Lees meer over studiekosten

    Er bestaan wel heel wat opties voor studiefinanciering. Meer info vind je hier.

    Voor persoonlijk advies kan je terecht bij onze Sociale Dienst (STUVO).

  • Hoe kan ik inschrijven?

    Inschrijven gebeurt volledig digitaal

    De uiterste inschrijfdeadline voor academiejaar 2021-2022 is 31 oktober 2021. 

    Opgelet: Je bent pas definitief ingeschreven als je je studiecontract hebt ondertekend en je studiegeld hebt betaald. 

    • Vragen rond toelatingsvoorwaarden? Check de website of mail naar toelating@ap.be. 
    • Vragen over je inschrijving? Mail naar inschrijven@ap.be of bel +32 (0)3 220 56 77 (ma tot vrij tussen 9-12 u en 13-16 u)

  • Ik heb een attest of bewijs nodig?

    Als je inschrijving definitief is, kan je via iBaMaFlex zelf bepaalde attesten raadplegen, ondertekenen of downloaden. Zoals bijvoorbeeld: 

    • inschrijvingsattest
    • attest voor abonnement openbaar vervoer 
    • ...

  • Wanneer heb ik les?

    In de jaarkalenders kan je checken wanneer de blok, examens, stages, vakantieperiodes ... gepland zijn.

    Als je inschrijving definitief is, kan je via WebUntis je lesrooster raadplegen en via iBaMaFlex je klasgroep raadplegen. Meer info kan je als student raadplegen op het intranet

    Als je inschrijving definitief is, kan je als student op het intranet voor jouw gekozen opleiding raadplegen wanneer onthaalmomenten, eventuele opfrissingscursussen ... plaatsvinden. 

  • Wanneer krijg ik mijn studentenkaart?

    Als je inschrijving definitief is, krijg je je studentenkaart. Deze heb je nodig om deel te nemen aan examens en om toegang te verkrijgen tot bepaalde campussen. Daarnaast biedt de studentenkaart ook verschillende voordelen in binnen- en buitenland. 

  • Welke boeken en cursussen heb ik nodig?

    Als je inschrijving definitief is, kan je je boeken- en cursuslijst raadplegen via het intranet of Digitap.

    Bij de start van het academiejaar kan je meestal op de campus boeken en cursussen aankopen. Na(ast) dit event kan je ook rechtstreeks terecht bij Universitas en Standaard Boekhandel.   

    Meer info vind je op onze website of (als je inschrijving rond is) op het intranet.

  • Heb ik een laptop nodig?

    Een eigen laptop kan handig zijn, maar is niet verplicht. Behalve in sommige specifieke opleidingen zoals IT, Grafische en Digitale Media ... 

    • Je kan gratis gebruik maken van computers in de studielandschappen op de campus. 
    • Je kan voordelig een eigen laptop aankopen. Meer info vind je (als je inschrijving definitief is) op het intranet
    • Je kan gratis of goedkoop bepaalde software installeren op je laptop, tablet of smartphone, zoals Microsoft Office, Adobe Creative Suite, antivirusbescherming, Alinea ... Meer info vind je op ICT-pedia.

    Via de Dienst Studentenvoorzieningen (STUVO) kan je eventueel ook: 

    • een laptoplening aanvragen (afhankelijk van de vereisten van je studierichting). Meer info kan je (als je inschrijving definitief is) raadplegen op het intranet.
    • een laptop in bruikleen aanvragen voor beperkte periodes (afhankelijk van nood en beschikbaarheid). Meer info kan je (als je inschrijving definitief is) raadplegen op het intranet.

    Nog geen student? Je kan ook al wat meer info vinden op onze website

  • Hoe start het academiejaar 21-22?

    Les volgen, studeren, lunchen ... Vanaf maandag 20 september 2021 kan het opnieuw samen op de campus.

    Het hoger onderwijs mag het nieuwe academiejaar starten met contactonderwijs. Dat betekent dat er veel meer activiteiten op de campus mogen plaatsvinden en dat we elkaar vaker in real life kunnen zien. 

    Let wel: om zo vrij en veilig mogelijk van het nieuwe academiejaar te kunnen genieten blijft het belangrijk om de preventiemaatregelen nauwgezet op te volgen. 

    Op de campus blijven uiteraard de nodige preventiemaatregelen gelden zoals afstand houden (min 1,5 m), extra (hand)hygiëne … Mondmaskers blijven, in afwachting van tegenbericht, voorlopig verplicht op de campus: je masker mag enkel af als je neerzit én als je voldoende afstand kan bewaren.  

    • Lessen:
      gaan zoveel mogelijk op de campus door. Waar nodig en mogelijk worden (aanvullende) online alternatieven bekeken. 
    • Stage en werkplekleren:
      gaan door volgens de regels van de stageplaats / werkplek. 
    • Bibliotheken:
      zijn open.  
    • Studieplekken:
      zijn beschikbaar. Reservatie via het intranet blijft voorlopig wel verplicht. 
    • Studentenrestaurants:
      zijn open. Als je neerzit om te eten of drinken, hoef je geen mondmasker te dragen. Probeer wel steeds voldoende afstand te houden.  
    • Activiteiten & evenementen:
      gebeuren in overleg met de preventieadviseur. 
    • Studiereizen in binnen- en buitenland:
      kunnen doorgaan onder voorwaarden. 
    • Schools of Arts:
      Voor de Academie en het Conservatorium kunnen hier en daar specifieke richtlijnen gelden.