Eerste jaar
- Natuurwetenschappen uit de eerste graad secundair onderwijs: eerste semester herhaling van deel kennis en vaardigheden uit het secundair onderwijs
- Biologische thema’s: wat is leven, biomoleculen, cel en celdelingen, structuur en fysiologie van bloemplanten, diergroepen, fundamentele bouwstenen van levend materiaal
- Het menselijk lichaam en gezondheid: externe en interne prikkels via zintuigen, het zenuw- en spierstelsel, hormonaal stelsel en het skelet. Gedragsleer of ethologie, o.a. op basis van een verkenning in de Antwerpse Zoo.
- (Bio)Chemische onderwerpen: materie en interactie. Bouw, eigenschappen en reacties van atomen en moleculen, anorganische en organische stoffen.
- Biofysica: bewegingsleer en anatomie van dieren. Bij energie en kracht bekijken we a.d.h.v. proeven fenomenen van de niet-levende natuur en hoe deze het leven kunnen beïnvloeden.
- Ontdekkend en onderzoekend leren: microscopisch onderzoek, dissecties, excursies en experimenten
- Biodiversiteit en taxonomie: classificatie (ordenen), nomenclatuur (naamgeving) en identificatie (beschrijving) van levende organismen
- Vakdidactiek: leerlijn (natuur)wetenschappen van basisonderwijs tot secundair onderwijs. Ingrediënten van een boeiende les natuurwetenschappen/biologie, praktijkoefeningen, de levende wereld in de klas, leerlingen kritisch laten denken
Tweede jaar
- Ecologie en educatie voor duurzame ontwikkeling: jongeren stimuleren bewuste dagelijkse keuzes te maken en kritisch laten nadenken over hun ecologische, economische en sociale impact
- Veldonderzoek: vijverstudie met didactische focus
- Praktijkproject: geïntegreerd STEM-project voor eerste graad A-stroom
- Vakdidactiek: veilig omgaan met chemicaliën in practica, excursies organiseren, differentiëren, competentiegericht evalueren, relevant lesmateriaal ontwikkelen, taalontwikkelend lesgeven
Derde jaar
- Veldonderzoek: gras- en bosland. Didactische leerwandelingen en veldwerk. Sporenplanten en geleedpotige dieren, evolutiegedachte en -theorieën
- Erfelijkheid: bouw van DNA en genetica, overdracht van genetische info, mutaties en erfelijkheid, vergelijkende chromosoomkaarten
- Biotechnologie: biologische processen voor genetische modificatie
- Vakdidactiek: coöperatieve werkvormen als mogelijkheid om te differentiëren, internationale focus biologieonderwijs, digitale leerpaden, administratieve taken van een leerkracht
Courses Exchange Students 2022-23
-
Secundair onderwijs modeltraject 1 - 60 SP
OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS Algemene didactiek I 3 Academische ateliers I + II 3 Thematische didactiek I 3 Designlab I Word leraar 3 -
Biologie
Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen. Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Lichamelijke Opvoeding of Muzikale Opvoeding of Aardrijkskunde of Frans of Niet-confessionele zedenleer of Engels of Wiskunde of Geschiedenis of Project Algemene Vakken of Techniek of Gezondheidsopvoeding of Bedrijfsorganisatie of Economie. OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS BI vakinhoud I.1 NW De plant en zijn omgeving 3 BI vakinhoud I.2 NW Materie en interactie 3 BI vakinhoud I.3 NW Kracht en energie 3 BI vakinhoud II.1 De mens en zijn lichaam 3 BI vakinhoud II.2 De mens in interactie met zijn omgeving 3 BI vakinhoud II.3 Biodiversiteit 3 BI vakdidactiek II 3 BI stage 1 designlab II 3 + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
-
-
Secundair onderwijs modeltraject 2 - 60 SP
OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS Academische ateliers III + IV 6 Designlab III + IV Brede school 3 Designlab III + IV Muzee 3 Groeiportfolio III+IV 3 Keuze/Kies je accent III+IV 3 Thematische didactiek IV 3 -
Afstudeerprofiel
Note: Je moet 1 opleidingsonderdeel kiezen. OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS Zorg 3 Eventorganisatie 3 STE(A)M 3 CLIL 3 Gezondheid 3 + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak -
Biologie
Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen. Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Lichamelijke Opvoeding of Muzikale Opvoeding of Aardrijkskunde of Frans of Niet-confessionele zedenleer of Engels of Wiskunde of Geschiedenis of Project Algemene Vakken of Techniek of Gezondheidsopvoeding of Bedrijfsorganisatie of Economie. OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS BI vakinhoud III.1 Ecologie en duurzame ontwikkeling 3 BI vakinhoud III.2 Evolutie en erfelijkheid van de mens (even jaren) 3 BI vakinhoud IV Review basisleerstof biologie uit TS1 3 BI vakdidactiek III 3 BI stage 2 6 + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
-
-
Secundair onderwijs modeltraject 3 - 60 SP
OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS Brede zorg 5 3 Begeleide beroepspraktijk 5+6 uitbreiding 3 Prof-i-leren 5 3 Prof-i-leren 6 afstudeerproject 6 Prof-i-leren 6 internationaal inleefproject 3 -
Biologie
Note: Je moet alle opleidingsonderdelen volgen. Opmerking: Je moet ook volgende keuzeoptie nemen: Lichamelijke Opvoeding of Muzikale Opvoeding of Aardrijkskunde of Frans of Niet-confessionele zedenleer of Engels of Wiskunde of Geschiedenis of Project Algemene Vakken of Techniek of Gezondheidsopvoeding of Bedrijfsorganisatie of Economie. OPLEIDINGSONDERDELEN ECTS Biologie 5 evolutie en erfelijkheid 6 Biologie 5 toegepaste didactiek 3 Biologie 5+6 3 Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 5+6 biologie 9 + 24 studiepunten van het andere gekozen onderwijsvak
-
*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen