Een evaluatie van het project Digibanken is uitermate relevant in het licht van de hardnekkige digitale kloof en de versnelde digitalisering van (sociale) dienstverlening sinds de coronacrisis. Het ra...
Sinds de goedkeuring van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind (hierna: IVRK) hebben kinderrechten een aanzienlijke impact gehad op beleidsdomeinen en praktijken die zich richten naar kinderen en...
Probleemschets Dit project werkt verder op het Erasmus+ project ‘A Way Home’ (www.awayhome.eu) waarin het krachtenmodel van Rapp en Goscha (2006) een centrale plaats kreeg. Dit model biedt mogelijk...
Pieter Cools is socioloog en docent aan de Bachelor en Master Sociaal Werk van de AP Hogeschool en de Universiteit Antwerpen. Hij schreef zijn doctoraat over sociale innovatie in de strijd tegen armoe...
Context In onze samenleving vormt de steeds groter wordende groep ouderen een grote en boeiende uitdaging. Een belangrijk concept dat aan aandacht wint, is ‘Active Ageing’ (AA), volgens de WHO ‘het...
Beno Schraepen (°1970) is sinds 1999 werkzaam als docent in de opleiding bachelor orthopedagogie aan de Artesis Plantijn Hogeschool te Antwerpen. Na het afronden van de “Master in de Psychologische en...
Context De Stad Antwerpen is vastbesloten om de motorische ontwikkeling van kinderen te bevorderen, met speciale aandacht voor de wijken Merksem en Linkeroever. In deze pilootwijken werkt de stad s...
Probleemstelling Het lokaal bestuur van Sint-Niklaas ontvangt Europese, federale en Vlaamse subsidies om te werken rond digitale inclusie. Alle nieuwe acties die met deze middelen worden opgezet en...
Gwendy Moentjens (°1982) studeerde in 2005 af als master in de Klinische psychologie aan de Universiteit Gent. Ze startte als klinisch psycholoog in een revalidatiecentrum waar ze kinderen en jongeren...
Marjan Moris is opgeleid als antropoloog en behaalde een doctoraat in de sociale geografie. Ze doet voornamelijk etnografisch onderzoek rond ruimtelijke aspecten sociale in- en uitsluiting. Vanuit het...