Overslaan en naar de inhoud gaan

Gert Vanthournout

Gert studeerde in 2000 af als Licentiaat Pedagogische Wetenschappen (Major Onderwijskunde) aan de KULeuven. In 2011 behaalde hij zijn doctoraat in de Onderwijskunde aan de UAntwerpen. Hij was als onderzoeker reeds verbonden aan de UAntwerpen bij de onderzoeksgroep EduBROn en aan de VUB bij het IDLO. In 2015 maakte Gert de overstap naar de cel onderwijsonderzoek / Applied Educational Research Unit van de AP Hogeschool Antwerpen. 

Gert heeft een brede onderzoeksinteresse. Zijn oudste liefde is de studiemotivatie en het leerstrategiegebruik van studenten in het hoger onderwijs en hoe leeromgevingen die kunnen stimuleren. Verder werkte hij ook mee op projecten over teacher design teams als een manier om lesgevers te professionaliseren en opleidingen te innoveren. Meer recent verschoof zijn aandacht naar het thema learning analytics en de vraag: Hoe kunnen we data zo presenteren dat gebruikers ze accuraat kunnen interpreteren en de data kunnen aanwenden voor reflectie en innovatie?

Tevens is Gert contactpersoon voor het expertisedomein 'Motivatie en leerprocessen' in het kader van het Blikopener-project.

Projecten