Gert studeerde in 2000 af als Licentiaat Pedagogische Wetenschappen (Major Onderwijskunde) aan de KULeuven. In 2011 behaalde hij zijn doctoraat in de Onderwijskunde aan de UAntwerpen. Hij was als onderzoeker reeds verbonden aan de UAntwerpen bij de onderzoeksgroep EduBROn en aan de VUB bij het IDLO. In 2015 maakte Gert de overstap naar de cel onderwijsonderzoek / Applied Educational Research Unit van de AP Hogeschool Antwerpen.
Gert heeft een brede onderzoeksinteresse. Zijn oudste liefde is de studiemotivatie en het leerstrategiegebruik van studenten in het hoger onderwijs en hoe leeromgevingen die kunnen stimuleren. Verder werkte hij ook mee op projecten over teacher design teams als een manier om lesgevers te professionaliseren en opleidingen te innoveren. Meer recent verschoof zijn aandacht naar het thema learning analytics en de vraag: Hoe kunnen we data zo presenteren dat gebruikers ze accuraat kunnen interpreteren en de data kunnen aanwenden voor reflectie en innovatie?
Tevens is Gert contactpersoon voor het expertisedomein 'Motivatie en leerprocessen' in het kader van het Blikopener-project.
De kwaliteit van het Lemo-instrument verhogen en onderzoeken hoe op basis van Lemo activiteiten voor leercoaching kunnen worden ontworpen.
Dit project onderzoekt de werking van Teacher Design Teams en de impact van de door deze teams ontwikkelde leeromgevingen op de percepties en het leerrendement van studenten
Onderzoek naar initiatieven rond werkplekleren en de meerwaarde ervan in de lerarenopleidingen basisonderwijs.
In dit ontwerpgericht onderzoek werden Teacher Design Teams geïmplementeerd in lagere scholen met als doel om leraren te professionaliseren in STEM en om STEM-integratie in het lager onderwijs te bevorderen.
De ontwikkeling van een schaal ‘Motivatie voor duaal leren’ en de integratie ervan in de leidraad volgens het ICE-model (Intake – Casussen – Exploratie) van het GO! onderwijs.
Dit project wil (jong)volwassenen stimuleren en ondersteunen om hun professionele ontwikkeling op het terrein van soft skills verder aan te pakken. Het project ontwikkelt een vragenlijst aan de hand waarvan ze hun soft skills kunnen evalueren, alsook een feedbacktool die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van deze skills.
Designonderzoek naar innovaties die door Teacher Design Teams ontwikkeld werden en die als doel hebben om het zelfgestuurd leren van eerstejaarsstudenten te bevorderen.
LAP!: evidence-informed ontwikkeling van een Learning Analytics dashboard
Realiseren we met het 4CID-curriculum van de opleiding Voedings- en dieetkunde de diëtist van de toekomst?
In het TPG-project wordt een Vlaanderen brede ToelatingsProef voor Graduaatsopleidingen ontwikkeld en geoperationaliseerd.
Kansen voor duaal leren
Gert Vanthournout
leerpatronen
motivatie
eerstejaarsstudenten hoger onderwijs
kwantitatieve onderzoeksmethoden