Overslaan en naar de inhoud gaan
Grafische en Digitale Media

Brand Design

Brand Design is een design lab van de opleiding Grafische en Digitale Media. In deze professionele bachelor kan je je eigen programma samenstellen door uit drie design labs te kiezen. In het eerste jaar proef je van de drie labs. Daarna specialiseer je je in het tweede jaar in twee labs. In je laatste jaar blink je uit in één lab.  

Iets voor jou?

GDM’ers? Dat zijn studenten met een stevige creatieve drive en doorgedreven technisch inzicht. We vormen je tot een professional met een brede basis, en je kiest een specialisatie die aansluit bij jouw talenten en interesses. Je beheerst het volledige design thinking-proces: van probleem over concept tot afgewerkt product. Hierbij leer je telkens uitgaan van de standpunten van de gebruiker en de stakeholders.

gdm4.jpg

Wat leer je?

  • Je proeft in het eerste jaar van de drie design labs: motion, brand en mixed design.
  • Vanaf het tweede jaar verdiep en verbreed je je kennis in de door jou gekozen labs.
  • Je zoekt per design lab, individueel of per groep, volgens de design thinking methode naar klantgerichte oplossingen.
  • Je krijgt een stevige basis grafische software en technische skills aangeleerd.
  • Professionele coaches begeleiden je in je persoonlijke ontwikkeling: van samenwerken, presenteren, argumenteren tot start-up ready worden.

Wie word je?

Dankzij de design labs heeft elke GDM’er een uniek profiel. De jobmogelijkheden zijn dan ook even divers. Zijn multimedia je ding? Dan creëer jij straks video's of animaties in een reclamebureau. Gaat je interesse meer uit naar print? Dan ben jij weldra een goede aanwinst in de snel veranderende grafische sector.

 

Design Lab: Brand Design

Je hebt een sterke strategische en conceptuele basis. Vanuit een uitgekiende strategie zet je nieuwe merken mee in de markt en waak je over het reilen en zeilen van bestaande merken. Als expert in brands en packaging weet je als geen ander de kracht van je drukwerk in te zetten. Ook druktechnisch praat je vlotjes mee met de specialisten die instaan voor de productie.

Je leert alles over:

  • illustratiemerken
  • merkenstrategie
  • identiteit
  • logo
  • huisstijlen
  • campagnes
  • employer branding
  • verpakkingen
  • instore communicatie

 

Kies, mix en studeer met goesting

Wij leren je keuzes maken én om te gaan met de keuzes die opdrachtgevers maken. Dit doen we met feedback, kritiek en zelfreflectie. En jij kiest gaandeweg voor labs waarin je met goesting je talenten verder wil en kan ontplooien. Zo proef jij in het eerste jaar van drie design labs. Aan het einde van dit eerste jaar kies je hieruit twee labs waarin je je talenten verder wil ontplooien. In het tweede jaar evolueer je van twee labs naar één lab in de diepte. In het laatste jaar kies jij voor je specialisatie en dagen we jou uit in een internationaal multidisciplinair project, voordat je jouw stage aanvat. 

In de verschillende design labs passen we project based learning toe en werrk je volgens de design thinking methode. Dat wil zeggen dat je meteen werkt aan echte opdrachten uit het werkveld. Zo kan je meteen de theorie toepassen op relevante projecten. Aan het einde van elk lab lever je een product en ontwerpdossier op en en presenteer je je werk tijdens een toonmoment. Time to shine!

Uiteraard word je niet aan je lot overgelaten. Je lectoren staan open voor feedback en met je vragen of twijfels kan je altijd bij hen terecht. In het echt of via digitale communicatieplatformen.

Daarnaast organiseren we wekelijks extra monitoraatlessen. Ook de projectruimtes zijn beschikbaar om na je lessen verder te werken onder begeleiding van andere studenten (peer tutoring) of docenten. 

Op de campus lopen heel wat ervaren mentoren, coaches en lectoren rond. Zij begeleiden je om helemaal ‘start-up ready’ te worden. Ideaal voor studenten die interesse hebben in hun eigen onderneming!

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Grafische en Digitale Media is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Je stelt zelf je programma samen op basis van je interesses. Je start met een stevige basis en ontdekt de drie design labs. Vervolgens maak je zelf de keuzes in welke richting je jezelf wil specialiseren.

Programma

Programma Academiejaar 2023-24

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste semester verken je het hele designspectrum. Je proeft van de drie labs en maakt intensief kennis met de verschillende beroepenvelden. Je doet basiskennis op om een ontwerper van grafische, digitale en interactieve media te worden. Je krijgt een stevige basis grafische software mee. 

Vanaf het tweede semester is het helemaal aan jou! In dit semester verbreed je je kennis binnen deze drie labs en vervolg je de funderingsfase die je gestart bent in het eerste semester. Aan het einde van het eerste jaar heb je een goede basis gelegd voor jezelf als ontwerper zodat je in staat bent om te bepalen waarin jij jezelf je als ontwerper gaat profileren in het tweede en derde jaar.

In het tweede jaar evolueer je van twee labs naar één lab in de diepte. Elk lab biedt bovendien twee trajecten aan waarin je jezelf specialiseert.

In het laatste jaar kies jij voor je specialisatie en dagen we jou uit in een internationaal, multidisciplinair project, vooraleer je jouw eindproject oplevert en je stage aanvat. 

Erasmus-uitwisseling

Ook een semester op internationale uitwisseling gaan is een optie. Als student Grafische en Digitale Media kan je in je derde jaar deelnemen aan een Erasmus-programma. Ook hier heb je twee mogelijkheden:

  • Of je volgt een jaar of half jaar les in het buitenland
  • Of je loopt stage bij een buitenlandse onderneming

Je hoeft niet noodzakelijk zelf eropuit te trekken om een buitenlandse ervaring op te doen. Bij ons kan dat ook hier, in hartje Antwerpen! 

Voor het European Project Semester (EPS), bijvoorbeeld, kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland en uit verschillende disciplines. Jullie krijgen dan als team een uitdagend project voorgeschoteld, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers ... met verbluffende projectresultaten tot gevolg.

Verkort traject

Behaalde je eerder al een bachelordiploma en is je leerhonger nog niet gestild? Dan kan je in 2,5 jaar nog een extra bachelordiploma Grafische en Digitale Media behalen. Je volgt dan het modeltraject met vrijstellingen voor het opleidingsonderdeel Mindset & Skills Studio in het eerste en twee jaar. In je derde jaar kan je voor 30 studiepunten worden vrijgesteld zodat je na je stage in januari meteen kan afstuderen.

Heb je eerder een graduaatsdiploma Digitale Vormgeving behaald? Dan kan je dat aanvullen met een bachelordiploma Grafische en Digitale Media. Je kan dit doen via een verkort vervolgtraject van 120 studiepunten verdeeld over vier semesters. Je studeert dan af in twee jaar. 

Meteen aan de slag

Dankzij onze desing labs studeer je af met een uniek profiel. De jobmogelijkheden zijn dan ook even divers.

  • Zijn multimedia je ding? Dan creëer jij straks video's, animaties, immersive experiences of 3D effecten die de boodschap of het merk ondersteunen en kracht bijzetten. Of je gaat aan de slag als UX/UI designer in de interactieve digitale sector.
  • Gaat je interesse meer uit naar print? Dan ben jij weldra de creatieve aanwinst in de snel veranderende grafische sector. Of je staat mee aan de wieg van merkidentiteiten, ruimtelijke concepten en innovatieve verpakkingsconcepten.

Is je leerhonger nog niet gestild? Dan kan je in een jaar tijd het expertniveau behalen in een extra design lab: motion design, mixed design of brand design.

Of heb je academische ambities? Stroom dan makkelijk door via een schakelprogramma naar de master Beeldende kunsten: Grafisch Ontwerp.