Overslaan en naar de inhoud gaan
Grafische en Digitale Media

Brand design

Brand design is een design lab van de opleiding Grafische en Digitale Media. In deze professionele bachelor kan je je eigen programma samenstellen door uit drie design labs te kiezen. In het eerste jaar proef je van de drie labs. Daarna specialiseer je je in het tweede jaar in twee labs. In je laatste jaar blink je uit in één lab.  

Iets voor jou?

Je wil je creatieve ideeën omzetten in iets moois en functioneels. Logo’s ontwerpen, video, motion, beeld, print, web, fotografie …je wil ermee experimenteren en de puntjes op de i zetten. Je creativiteit en technisch inzicht laten daarbij je niet los. Als professional met een sterke basis kies je uiteindelijk je specialisatie in motion, brand of mixed design. Zo studeer je af met een brede kennis en unieke specialisatie. Aan het einde van de opleiding beheers je het volledige design-thinking proces: van probleem over concept tot afgewerkt product. 

gdm4.jpg

Wat leer je?

  • Je proeft in het eerste jaar van de drie design labs: motion, brand en mixed design.
  • Vanaf het tweede jaar verdiep en verbreed je je kennis in de door jou gekozen labs.
  • Je zoekt per design lab, individueel of per groep, volgens de design-thinking methode naar klantgerichte oplossingen.
  • Je krijgt een stevige basis grafische software en technische skills aangeleerd.
  • Professionele coaches begeleiden je in je persoonlijke ontwikkeling: van samenwerken, presenteren, argumenteren tot start-up ready worden.

Wie word je?

Dankzij de drie design labs studeer je af met een uniek profiel. Een troef op de arbeidsmarkt.

 

  • Zijn multimedia je ding? Dan creëer je straks video's, animaties, immersive experiences of 3D effecten die de boodschap of het merk ondersteunen en kracht bijzetten. Of word UX/UI-designer in de interactieve digitale sector.
  • Gaat je interesse meer uit naar print? Dan ben je binnenkort de creatieve aanwinst in de snel veranderende grafische sector. Of je staat mee aan de wieg van merkidentiteiten, ruimtelijke concepten en innovatieve verpakkingsconcepten.

 

Design lab: brand design

Je hebt een sterke strategische en conceptuele basis. Vanuit een uitgekiende strategie zet je nieuwe merken mee in de markt en waak je over het visuele van bestaande merken. Als expert in brand en packaging weet je als geen ander de kracht van je drukwerk in te zetten. Ook druktechnisch praat je vlotjes mee met de specialisten die instaan voor de productie.

Je leert alles over:

  • illustratiemerken
  • merkenstrategie
  • identiteit
  • logo
  • huisstijlen
  • campagnes
  • employer branding
  • verpakkingen
  • instore communicatie

 

Kies, mix, studeer met goesting

Je stelt zelf je pakket samen. In het eerste jaar ontdek je de drie labs: Brand, Motion en Mixed Design. In het tweede jaar kies je er goed geïnformeerd twee uit, om je in het derde jaar uiteindelijk te specialiseren in één lab. Zo start je breed en maak je gaandeweg een doordachte keuze en specialisatie op basis van jouw interesses. Ontdek waar je talent ligt en studeer af met een uniek profiel.

In de verschillende design labs doe je aan project based learning  en werk je volgens de design-thinking methode. Dat wil zeggen dat je meteen werkt aan echte opdrachten uit het werkveld. Zo kan je meteen de theorie toepassen op relevante projecten. Aan het einde van elk lab lever je een product en ontwerpdossier op en presenteer je je werk tijdens een toonmoment. Indrukwekkend portfolio? Check!

Je lectoren staan open voor feedback. Je kan er altijd bij terecht met vragen of twijfels, in het echt of via digitale communicatieplatformen. Daarnaast zijn er wekelijks extra monitoraatlessen waarin je extra ondersteuning krijgt. Ook de projectruimtes zijn beschikbaar na de lessen om verder te werken onder begeleiding van andere studenten of docenten. 

Interesse in een eigen onderneming tijdens of na je studies? Op de campus lopen heel wat ervaren mentoren, coaches en lectoren rond. Zij begeleiden je graag in je droom en maken je uiteindelijk start-up ready.

AP Hogeschool staat voor kwalitatief onderwijs. Al onze opleidingen ondergaan een grondige kwaliteitscheck. Zo ben je gerust dat de richting die je volgt niet alleen kwaliteitsvol en up-to-date is, maar ook de laatste ontwikkelingen van de arbeidsmarkt volgt. Na je studie ben je dus zeker van de juiste expertise en kan je met een gerust hart de werkvloer op. 

De kwaliteitscriteria zijn vastgelegd door deze externe organisaties: 

  • de European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);
  • en de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS). 

Meer weten? Lees er alles over op ap.be/kwaliteit

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de kwaliteit van de bacheloropleiding Grafische en Digitale Media is gegarandeerd. Het kwaliteitsrapport kan je hier raadplegen.

Programma

Je stelt zelf je programma samen op basis van je interesses. Je start met een stevige basis en ontdekt de drie design labs. Vervolgens maak je zelf de keuzes in welke richting je jezelf wil verdiepen.

Programma Academiejaar 2024-25

*modeltraject steeds onder voorbehoud van wijzigingen

Download een printklare pdf-versie

Vul even je gegevens in, en je krijgt over enkele momenten een printklare pdf-versie in je mailbox.

In het eerste semester verken je het hele designspectrum. Je proeft van de drie design labs (Brand, Motion en Mixed Design) en maakt intensief kennis met de verschillende beroepenvelden. Je doet basiskennis op om een ontwerper van grafische, digitale en interactieve media te worden. Je krijgt een stevige basis grafische software mee. 

Vanaf het tweede semester is het helemaal aan jou. In dit semester ga je nog dieper in op de drie design labs.  Zo heb je aan het einde van het eerste jaar een goede basis gelegd voor jezelf als ontwerper zodat je doordacht een keuze kan maken. In het tweede jaar ga je verder met de twee gekozen labs.

In het tweede jaar evolueer je van twee labs naar één lab in de diepte. Elk lab biedt bovendien twee trajecten aan waarin je jezelf specialiseert.

In het laatste jaar kies je voor je specialisatie en werk je aan een internationaal en multidisciplinair project, voordat je je eindproject oplevert en aan je stage begint. 

Erasmus-uitwisseling

Zin in een internationaal avontuur? Je kan tijdens de opleiding op Erasmus-uitwisseling gaan. Volg een half of een heel jaar les in het buitenland, of ga op buitenlandse stage. Een tof avontuur dat bovendien mooi op je cv staat! 

Je hoeft niet per se naar het buitenland te gaan om internationale ervaring op te doen. Dat kan ook op de campus zelf in Antwerpen. Voor het European Project Semester (EPS) bijvoorbeeld kom je terecht in een divers team van studenten uit binnen- en buitenland en uit verschillende disciplines. Jullie krijgen als team een uitdagend project, recht uit het werkveld. Je leert samenwerken met studenten met een andere achtergrond, zoals productontwikkelaars, ICT’ers, sociaal-cultureel werkers … met verbluffende projectresultaten tot gevolg.

Verkort traject

Heb je al een bachelordiploma, maar wil je graag nog verder studeren? Via een verkort traject haal je in tweeënhalf jaar tijd een extra diploma Grafische en Digitale Media. Je volgt dan het modeltraject met vrijstellingen voor het opleidingsonderdeel mindset & skills studio in het eerste en twee jaar. In je derde jaar ben je voor 30 studiepunten vrijgesteld zodat je na je stage in januari meteen kan afstuderen.

Na een graduaatsdiploma Digitale Vormgeving kan je een bijkomend bachelordiploma Grafische en Digitale Media behalen via een verkort vervolgtraject van 120 studiepunten verdeeld over vier semesters. Je studeert af in twee jaar. 

Meteen aan de slag

Dankzij onze desing labs studeer je af met een uniek profiel. De jobs zijn heel uiteenlopend.

  • Zijn multimedia je ding? Dan creëer je straks video's, animaties, immersive experiences of 3D effecten die de boodschap of het merk ondersteunen en kracht bijzetten. Of werk als UX/UI-designer in de interactieve digitale sector.
  • Gaat je interesse meer uit naar print? Dan ben je binnenkort misschien de creatieve aanwinst in de snel veranderende grafische sector. Of sta je mee aan de wieg van merkidentiteiten, ruimtelijke concepten en innovatieve verpakkingsconcepten.

Na je studie kan je nog een extra expertniveau behalen in een extra design lab: Brand, Motion of Mixed Design. Heb je academische ambities? Stroom dan vlot door via een schakelprogramma naar de master Beeldende kunsten: Grafisch Ontwerp.