Skip to main content

Studenten Hotelmanagement bouwen mee aan 'hotel van de toekomst'

colloquium

De ene sector staat er al verder in dan de andere, maar vandaag kan je niet meer om duurzaamheid heen. Ook in de foodservice en hotelsector in België is het een belangrijk thema. Hoe staat de sector er vandaag voor en wat zijn de verbeterpunten? In opdracht van de Foodservice Community gingen studenten Hotelmanagement op onderzoek naar antwoorden op deze en andere vragen.

De resultaten van het volledige onderzoek werden voorgesteld tijdens het 30ste symposium van AP Hogeschool, voor de studenten Hotelmanagement de apotheose van een wekenlange samenwerking tussen opleiding en werkveld.

We vroegen Geert Bruggeman, lector en één van de drijvende krachten achter het colloquium, voor een woordje uitleg.

1. Het colloquium van AP Hogeschool is ondertussen een traditie geworden tijdens de Horeca Expo Beurs. Maar hoe ontstaat zo’n traditie?

Na een dertigtal edities mag je wel zeggen dat het een traditie is geworden, ja. Er zijn eigenlijk twee ontstaansredenen. De eerste is het promotionele aspect. We vonden het goed om ‘naar buiten te komen’ en gezien te worden, in plaats van tussen onze vier muren te blijven zitten. Daarnaast kunnen we voor zo’n colloquium gastsprekers strikken, om onze studenten toe te spreken, die dat misschien niet in een school zouden doen. Het aanwezige publiek zorgt voor de sprekers voor heel wat exposure in de sector en dat trok velen over de streep.  

2. Het was een project van alle studenten Hotelmanagement, in samenwerking met Foodservice Community en de Radisson Hotel Group. Hoe ging dat precies in zijn werk?

Onze bedoeling is uiteraard dat de samenwerking voor zowel de studenten als voor de partners iets opbrengt. Onze eerstejaars gingen het werkveld in om managers in hospitality en foodservice te bevragen over duurzaamheid. Op die manier kreeg de Foodservice Community extra input voor hun onderzoek en konden de studenten zich verdiepen in duurzaamheid en maakten ze kennis met hun toekomstig werkveld.

De tweedejaars kregen als opdracht om een hotel van de Radisson Group te monitoren aan de hand van de MVO-scan van MVO Vlaanderen. Zo konden ze een voorstel formuleren naar de directie om het hotel verder te verduurzamen. De studenten speurden dus uitgebreid in het duurzaamheidslandschap en de hotels kregen leerrijke feedback en tips.

De derdejaars deden onderzoek naar welke initiatieven hotels in het kader van duurzaamheid reeds nemen en wat ze daarrond communiceren via sociale media. Aan de hand van de ISO 26000 publicatie toetsten ze af welke duurzaamheidsdomeinen “bespeeld” werden. Zo kregen de studenten meer inzicht in communicatie omtrent duurzaamheid en de resultaten werden eveneens door Foodservice Community verwerkt in hun onderzoek.

3. Hoe kwam de samenwerking met Radisson Hotel Group en Foodservice Community tot stand? 

We hebben altijd goede contacten onderhouden met het werkveld, dus was het niet zo moeilijk om aan te kloppen bij bedrijven. In dit geval vroegen we wel heel veel openheid van de Radisson Hotel Group, in de eerste plaats naar onze studenten en uiteindelijk ook naar een breder publiek. Ze zijn een voortrekker op vlak van duurzaamheid en een van hun duurzaamheidspijlers is “educatie”, dus voor hen was dat geen probleem.

Voor Foodservice Community was de aanvullende informatieverzameling, naast hun online bevragingen, belangrijk. Uiteraard zijn ze voorstander van het gebruik van hun onderzoeksresultaten, ook in onze opleiding. Ze waren dan ook snel bereid om medewerking te verlenen.

4. Wat is je het meest bijgebleven uit het colloquium?

Er zijn mij veel dingen bijgebleven, maar in de eerste plaats dat een actieve samenwerking tussen opleiding en werkveld de studenten dingen bijbrengt die je niet in een cursus kan onderwijzen. Ik onthoud ook dat er veel meer mogelijk is op duurzaamheidsvlak dan de meesten zich vandaag kunnen voorstellen. En dat ‘leren van elkaar’ iedereen helpt flinke stappen vooruit zetten. 

De lezers van het colloquium mogen onthouden dat je verder kan kijken dan de voor de hand liggende initiatieven zoals spaarlampen of minder papier verbruiken. Het is een proces, dus je moet niet enkel denken op korte termijn (besparen) maar ook op lange termijn (erkenning, imago en het besef echt iets bij te dragen tot een betere wereld). Durf open te staan voor ideeën en samenwerking.

5. Welke rol zie je weggelegd voor studenten en pas afgestudeerden op vlak van duurzaamheid? Wat moeten zij meenemen naar hun toekomstige werkgevers?

Alumni gaan vaak zelf nog het verschil moeten maken. Er zijn helaas nog niet enkel duurzaamheid-minded bedrijven zoals Radisson Hotel Group. Onze studenten behoren tot de klimaatactivisten-generatie, die we vandaag regelmatig in de media te zien krijgen, dus volgens mij zit het wel goed met hun mindset. Vooraleer zij initiatieven kunnen opzetten of beslissingen kunnen nemen is er vaak nog een lange weg te gaan. Als ze zich tegen dan te veel laten opslorpen door de bestaande bedrijfscultuur verliezen ze misschien hun doortastendheid en dat zou jammer zijn.

6. Welke boodschap zou je de sector zelf willen meegeven?

Beperk je niet tot zaken die via leveranciers en sectororganisaties aangeboden/aangekaart worden. Vraag jezelf af ‘waar staan we vandaag?’ en test het via de MVO scan, ISO 26000, duurzaamheidsbarometers, … Je zal snel merken dat er nog veel te doen (en te rapen) valt. En je hoeft het zeker niet alleen te doen. Samenwerkingen aangaan kan al een stap in de juiste richting betekenen! 

Een volledig verslag van het colloquium kan je hier lezen. Alle informatie over de opleiding vind je op de opleidingspagina Hotelmanagement.

Gerelateerde artikels