FAQ Corona: Maatregelen rond coronavirus | AP Hogeschool Overslaan en naar de inhoud gaan

FAQ Corona: Maatregelen rond coronavirus

Er zijn de voorbije weken wereldwijd gevallen van het coronavirus (COVID-19) opgedoken. Als hogeschool nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zetten de nodige maatregelen op om samen, als community, de verspreiding van het virus in te dijken. Daarbij stellen we steeds de bescherming van onze studenten en medewerkers, en zeker ook van kwetsbare groepen in de samenleving, centraal.

English version

Op deze pagina vind je steeds de meest recente maatregelen, en antwoorden op veelgestelde vragen. Deze informatie wordt voortdurend aangepast aan de laatste updates. Al onze initiatieven door personeel en studenten vind je terug op de pagina CoronAP, waar we alles bundelen.

Voor algemene info rond het coronavirus COVID-19 en de officiële richtlijnen van de overheid, kan je terecht op www.info-coronavirus.be.

Zit je zelf nog met andere AP-gerelateerde vragen?

  • Mail: preventie.milieu@ap.be
  • Bel onze AP-infolijn: 03 220 59 99 (bereikbaar op werkdagen van 9 tot 16 uur).

Wij doen ons uiterste best om individuele vragen (via mail, telefoon, social media ...) zo snel mogelijk te beantwoorden. Bedankt voor je geduld en begrip. 

Laatste update: vrijdag 27.03.2020 - 13.00 u

 

FAQ

1. MAATREGELEN

2. CAMPUSSEN

3. EVENTS

4. LESSEN

5. STAGE / WERKPLEKLEREN

6. EXAMENS

7. ORGANISATIE VAN HET ACADEMIEJAAR

8. INTERNATIONALE MOBILITEIT

9. OP KOT

10. WELZIJN

11. ICT

12. FINANCIEEL

13. CORONA

 

1. MAATREGELEN

Welke maatregelen neemt AP Hogeschool?

! UPDATE donderdag 26.03.2020 - 12.30 u

De VLHORA (Vlaamse Hogescholenraad) heeft dinsdagochtend 25 maart voor alle hogescholen nieuwe afspraken verspreid rond de organisatie van het resterende academiejaar. Deze zijn van kracht tot nader order:

  1. CAMPUSSEN
    blijven voorlopig gesloten. Indien mogelijk, schakelen we vanaf maandag 18 mei over op contactluw werken (voor een deel van ons personeel) en contactluw onderwijs (voor opleidingen die geen volledig digitaal alternatief kunnen voorzien). Meer details hieronder
  2. LESSEN
    gaan voorlopig digitaal door. Indien mogelijk, schakelen we vanaf maandag 18 maart over op contactluw onderwijs voor enkele opleidingen die geen volledig digitaal alternatief kunnen voorzien (zoals bv. kunst-, zorg- en lerarenopleidingen). Meer details hieronder.
  3. STAGES 
    in binnenland blijven voorlopig opgeschort tot 17 mei, met uitzondering van sommige medische stages en sommige stages waarbij thuiswerk mogelijk is. Van zodra de overheid het toelaat, zullen we de stageafspraken opnieuw evalueren. Meer details hieronder.
  4. INTERNATIONALE MOBILITEIT 
    wordt volledig opgeschort voor het resterende academiejaar (geen studie-uitwisselingen, geen stage-uitwisselingen, geen buitenlandse excursies of projecten ...). Meer details hieronder. 
  5. STUDIEVOORTGANG 
    is nog volop in beraad. We zijn nog alle mogelijke scenario's aan het bekijken. Meer details hieronder.
     

Waarom zijn deze maatregelen nodig?

In deze fase is het vooral belangrijk dat we samen het virus trachten te vertragen. Door proactief te zijn als community kunnen we het welzijn van onze eigen studenten en medewerkers beschermen, alsook de gezondheid van iedereen met wie we in contact komen - in het bijzonder kwetsbare groepen. Zo willen we er samen voor zorgen dat de aankomende piek binnen de capaciteit van de gezondheidszorg blijft, zodat gepaste zorg voor mensen in nood gegarandeerd kan blijven.

Door samen proactief te handelen en strikte maatregelen te nemen, hebben wij verdere verspreiding van het virus binnen AP tot hiertoe kunnen vermijden. Maar ook in de komende weken blijft het belangrijk om alert en proactief te zijn. 
 

Waarom veranderen sommige zaken steeds weer? 

De omstandigheden in binnen- en buitenland veranderen razendsnel: per dag en zelfs per uur. Wij volgen de situatie op de voet, in lijn met overheidsadviezen, en zijn dus genoodzaakt om onze richtlijnen regelmatig aan te passen. Helaas leiden dit soort crisissituaties af en toe ook onvermijdelijk tot de nodige verwarring en tegenstrijdige informatie. 

Onderstaande info is gebaseerd op de huidige stand van zaken. Wij houden de vinger aan de pols en blijven kort op de bal communiceren. Daarom wordt de informatie op deze pagina continu geüpdatet. Hou dus onze kanalen (deze FAQ-pagina, mailbox, Digitap, social media ...) goed in de gaten.

 

2. CAMPUSSEN 

Al onze campussen in Antwerpen, Mechelen en Turnhout zijn tot nader order gesloten voor studenten, personeel en bezoekers. 

Indien mogelijk, zullen we vanaf maandag 18 mei voor een deel van onze studenten en medewerkers op contactluw onderwijs en werken overschakelen. Zie ook lessen en personeel. 
 

Ik heb nog uitgeleend materiaal, bijvoorbeeld uit de bib. Wat moet ik doen?

Bibliotheekboeken en andere uitgeleende (studie)materialen mag je voorlopig gewoon even bijhouden tot je ze opnieuw kan inleveren. Wij zorgen dat de uiterste inleverdatum aangepast wordt. Breng ze zo snel mogelijk binnen, zodra de campussen heropenen. 

 

3. EVENTS

Alle activiteiten en events (infobeurzen, infomomenten, wedstrijden, tentoonstellingen ...) worden geannuleerd tot nader order. Waar mogelijk zoeken we naar alternatieve oplossingen . 

Voor onze infomomenten voorzien we alvast een online alternatief.

 

4. LESSEN

We zetten tot nader order zo veel mogelijk in op digitale lessen en afstandsonderwijs. Hierbij vragen we om flexibiliteit en creativiteit in beide richtingen. Informatie over individuele lessen en opleidingsonderdelen zal zoals steeds gecommuniceerd worden via Digitap.

We bekijken bovendien voor elke opleiding apart of er activiteiten zijn waarbij rechtstreeks contact vereist is. Niet alle opleidingen zijn immers in staat om een volledig digitaal alternatief te voorzien. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de kunst-, zorg- en lerarenopleidingen. 

Indien mogelijk, zullen we voor sommige onderwijsactiviteiten vanaf maandag 18 mei op contactluw onderwijs overschakelen. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld practica op de campus zullen kunnen plaatsvinden onder strikte veiligheidsvoorwaarden. Uiteraard blijven we hierbij gebonden aan het overheidsadvies. 
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen? 

Heb je vragen over een specifiek opleidingsonderdeel? Richt je dan in de eerste plaats tot je lector of docent. Kan dat door omstandigheden niet, of heb je vragen over je opleiding in het algemeen? Dan neem je het best contact op met je opleidingshoofd.

Heb je hulp nodig bij het studeren en plannen? Neem contact op met je studentenbegeleider. Je vindt de contactgegevens op Digitap.

 

5. STAGE EN WERKPLEKLEREN

Alle stages en werkplekleeractiviteiten (behalve uitzonderingen, zie hieronder)

  • in het binnenland: zijn tot nader order opgeschort tot en met 17 mei;
  • in het buitenland: zijn definitief opgeschort voor het resterende academiejaar.

Van zodra de overheid het toelaat, zullen we stageafspraken opnieuw evalueren.

Er zijn momenteel wel 2 uitzonderingen:

  • onze medische stages: bachelor Verpleegkunde, bachelor Vroedkunde, banaba Intensieve Zorg en Spoedgevallenzorg (uitgezonderd eerstejaars).
  • een aantal stages waarbij thuiswerk mogelijk is.
     

Waarom zijn de stages/werkplekleren opgeschort?

Enkel zo kunnen we de veiligheid en gezondheid van onze studenten waarborgen - dit is en blijft te allen tijde onze voornaamste prioriteit.

In het kader van verstrengde overheidsmaatregelen voor social distancing zijn fysiek contact en verplaatsingen tussen/naar werkplekken (stage en werkplekleren) niet toegestaan. Wij vragen iedereen uitdrukkelijk om hierin zijn/haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen. 
 

Waarom worden niet alle medische stages opgeschort?

Er is op dit moment een grote nood aan goed opgeleide professionals in de zorg. Niet alleen vanuit de zorginstellingen bereikt ons de vraag om extra handen, maar ook heel wat studenten geven zelf aan dat ze in deze situatie willen blijven helpen. Vanwege die maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben we beslist niet alle medische stages op te schorten.

  • Stages door eerstejaars uit onze bachelors Verpleegkunde en Vroedkunde zullen worden tijdelijk opgeschort, aangezien zowel AP als de stage-instellingen hen op dit moment niet de specifieke begeleiding en opvolging kunnen bieden.
  • Stages door tweede-, derde- en vierdejaars uit onze bachelors Verpleegkunde en Vroedkunde, alsook onze banaba Intensieve Zorg en Spoedgevallenzorg worden tot nader order voorgezet. Dit gebeurt zoals steeds onder strikte voorwaarden en monitoring door de stageplaatsen, onze inhouse medische dienst en stagebegeleiders. De bescherming alsook kwalitatieve begeleiding van onze studenten komt op de eerste plaats. De stage-instellingen hanteren hierin de beste faciliteiten en voorzorgsmaatregelen. Indien dit niet langer gegarandeerd kan worden, zullen wij snel bijkomende maatregelen treffen.

Alle studenten en stageplaatsen zijn persoonlijk gecontacteerd door hun opleiding.
 

Mag ik mijn stage/werkplekleeractiviteit voortzetten via thuiswerk?

Dit is enkel toegestaan onder strikte voorwaarden:

  • indien mogelijk binnen de opleiding (bv. voor zorg- en lerarenopleidingen kan dit niet)
  • indien alle partijen akkoord gaan: stage- of werkplek + student + AP Hogeschool
  • na definitieve goedkeuring van je stagebegeleider.
     

Mag ik mijn stage/werkplekleeractiviteit voortzetten als jobstudent?

Dit raden we af vanwege het belang van social distancing. Je bent wel vrij om dit op eigen initiatie te doen, buiten AP om. Hou er zeker rekening mee dat je werkgever verplicht is de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen i.v.m. thuiswerk en afstand houden.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Contacteer je stagebegeleider met vragen over je persoonlijke situatie.

 

6. EXAMENS

Wat gebeurt er met de examens?

Examens die gepland stonden tot aan de paasvakantie zijn alvast tijdelijk uitgesteld. Deze studenten zijn persoonlijk op de hoogte gebracht.

Examens in het modulesysteem (o.a. Office Management, Hotelmanagement, Rechtspraktijk) worden verschoven. Indien mogelijk, worden ze vlak voor de reguliere examenperiode georganiseerd.

Wat de examens van juni betreft liggen er momenteel nog meerdere pistes open. We bekijken op dit moment grondig welke impact de huidige maatregelen hebben op de examens, zowel wat betreft de toetsvormen als de timing. Hierbij stellen we steeds het belang van de studenten en medewerkers voorop. Meer info volgt.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Contacteer je lector of docent voor vragen over individuele opleidingsonderdelen. Heb je hulp nodig bij het studeren en plannen? Neem contact op met je studentenbegeleider. Je vindt de contactgegevens op Digitap.

 

7. ORGANISATIE VAN HET ACADEMIEJAAR

Ga ik nu gebuisd zijn / niet kunnen afstuderen?

We begrijpen dat er nog heel wat vragen zijn over het verdere verloop van het academiejaar en de impact op de studievoortgang. Op dit moment bekijken we de mogelijke scenario’s en zoeken we naar oplossingen voor al onze studenten. Daarbij stellen we steeds het belang van de studenten en medewerkers centraal. Zowel intern (binnen de opleidingen) en op Vlaams niveau (met de andere hogescholen en de overheid) wordt volop gezocht naar studentgerichte oplossingen m.b.t. studievoortgang. Meer informatie volgt per opleiding.
 

Wat wordt de impact op de rest van het academiejaar?

Ook over de impact op het academiejaar begrijpen we dat er nog veel onduidelijkheden zijn. Om op 18 mei de hierboven beschreven maatregelen te kunnen opstarten, zijn we onder meer gebonden aan de verdere ontwikkelingen en de aanpak van de overheid. We doen er alles aan om die timing te kunnen aanhouden en ervoor te zorgen dat je als student zo weinig mogelijk hinder ondervindt. Ook hierover wordt intern en op Vlaams niveau verder overlegd. Sowieso stellen we steeds de belangen van onze studenten en medewerkers centraal én proberen we de vakantieperiode zoveel mogelijk te vrijwaren. Meer informatie hierover volgt later.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Heb je vragen over een specifiek opleidingsonderdeel? Richt je dan in de eerste plaats tot je lector of docent. Kan dat door omstandigheden niet, of heb je vragen over je opleiding in het algemeen? Dan neem je het best contact op met je opleidingshoofd.

Heb je hulp nodig bij het studeren en plannen? Neem contact op met je studentenbegeleider. Je vindt de contactgegevens op Digitap.

 

8. INTERNATIONALE MOBILITEIT

Vanwege de onvoorspelbare situatie in binnen- en buitenland (lees: veel onzekerheid, snelle evoluties en veranderende maatregelen), worden alle buitenlandse activiteiten volledig opgeschort voor de rest van het academiejaar. Dat wil zeggen:

  • Geen studie-uitwisselingen
  • Geen stage-uitwisselingen
  • Geen buitenlandse excursies of projecten
     

Ik moet terugkeren naar België. Wat moet ik doen?

  • Probeer zo snel mogelijk je ticket (om) te boeken.
  • Wie terugkomt uit het buitenland wordt momenteel gevraagd om op eigen initiatief twee weken in zelfquarantaine te blijven. Deze richtlijnen zijn uitgezet door het Departement Welzijn en Volksgezondheid van de Vlaamse overheid. 
     

Ik ben in het buitenland en kan/mag het land niet verlaten. Wat moet ik doen?

Mag ik tijdelijk naar huis gaan en de lessen opnieuw oppikken als de campussen heropenen?

Nu de lessen op de campus tijdelijk opgeschort zijn, staat het je uiteraard vrij om opnieuw huiswaarts te keren en onze online lessen van thuis te volgen. Maar dit is een keuze die je grondig moet overwegen, want:

  • Zodra onze onderwijs- en evaluatiemomenten hervat worden, moet je er zelf voor zorgen dat je tijdig weer in België geraakt.
  • Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de overheid beslist dat je:
    • niet onmiddellijk naar België mag terugkeren;
    • je bij eventuele terugkeer naar huis / naar België verplicht een tijdje in quarantaine zal moeten blijven.
       

Ik voel me veiliger in het buitenland. Mag ik blijven? 

De situatie verandert heel snel: landen die momenteel veiliger lijken, kunnen dit binnenkort niet meer zijn. Daarom is het belangrijk om nu te handelen en te vermijden dat je vast komt te zitten in het buitenland. We vragen dus iedereen om zo snel mogelijk terug te keren.
 

Welke academische gevolgen heeft het dit?

Zie hierboven.
 

Welke financiële gevolgen heeft dit?

Zie financieel.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Contacteer het International Office voor vragen over je individuele situatie als student in het buitenland, of buitenlandse student in Antwerpen.

 

9. OP KOT

Mag ik nog naar huis gaan, of mogen mijn ouders op bezoek komen?

Volgens de richtlijnen van de overheid zijn studenten verplicht één vaste woonplaats te kiezen om te verblijven: ofwel blijf je dus op kot, ofwel ga je thuis wonen. Hoe dan ook moet je:

  • alle niet-essentiële verplaatsingen uitstellen;
  • je contacten beperken tot iedereen met je onder hetzelfde dak woont, en eventueel één extra persoon (als je alleen woont).

Je mag wel eenmalig langs huis of je kot gaan om noodzakelijke spullen (cursussen, laptop …) op te halen. Wil je regelmatig fysiek contact met je ouders? Dan kies je er beter voor om tijdelijk weer thuis te gaan wonen.
 

Ik kies ervoor om naar huis te gaan. Kan ik het huurcontract voor mijn kot dan voortijdig stopzetten?

Neen, wettelijk gezien kan dat kan niet. De beslissing van de universiteiten en hogescholen om de lessen tijdelijk op te schorten heeft geen invloed op studentenhuurovereenkomsten. Je blijft dus gebonden aan de rechten en plichten die gepaard gaan met het contract.

Je kan natuurlijk altijd proberen om met je kotbaas tot een overeenkomst te komen. Misschien is hij/zij gezien de huidige omstandigheden toch bereid om je contract voortijdig te beëindigen. Of misschien wil hij/zij de kosten voor het verbruik van energie en water wel verlagen of laten wegvallen als je (tijdelijk) geen gebruik meer maakt van je kot.

Het is in ieder geval belangrijk om goed en duidelijk te communiceren met je kotbaas. Zorg dat je gemaakte afspraken op papier hebt. Stop zeker niet zomaar met het betalen van je huur!

Kan je de huur van je kot tijdelijk niet meer (op tijd) betalen, heb je hulp nodig bij het onderhandelen met je kotbaas, of heb je andere specifieke vragen, neem dan contact op met stuvo@ap.be.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Contacteer onze Dienst Studentenvoorzieningen met vragen over huisvesting.

 

10. WELZIJN

Ik heb thuis geen rustige plek om te werken/studeren. Wat kan ik doen?

We begrijpen dat dit in de huidige context niet eenvoudig is. Probeer goede afspraken met je huisgenoten te maken en je op de een of andere manier toch af te sluiten. Een goede hoofdtelefoon kan hierbij bijvoorbeeld helpen.

  • Studenten: Is thuiswerk moeilijk voor jou? Contacteer dan onze dienst Studentenvoorzieningen: stuvo@ap.be.
  • Medewerkers: Check zeker het reglement rond Plaats- en Tijdsonafhankelijk werken op intranet. Is thuiswerk niet mogelijk vanwege van de inhoud van je job of om andere redenen? Spreek dan individueel af met je leidinggevende. 
     

Ik heb last van stress of angst. Waar kan ik terecht?

Onder de huidige omstandigheden is het heel normaal dat je gevoelens van stress of angst ervaart. Onze AP-psychologen delen alvast enkele handige inzichten in dit artikel

Heb je nood aan een gesprek? Deze organisaties blijven bereikbaar.

Als student kan je natuurlijk ook nog steeds bij onze Dienst Studentenvoorzieningen (Stuvo) terecht.

  • Heb je een algemene vraag? Stuur een mailtje naar: stuvo@ap.be of socialedienst@ap.be
  • Wil je graag met een van onze psychologen praten? Zit je met vragen, die je in een persoonlijk gesprek wil bekijken? Dat kan nog steeds. We plannen een video- of chatgesprek via Microsoft Teams.
  • Heb je behoefte om te praten of ervaringen uit te wisselen met studenten? Heb je nood aan verbinding in deze tijden waarin vooral aangemaand wordt tot afstand houden? De psychologen van Stuvo AP bieden op verschillende tijdstippen online groepsgesprekken aan. Gedurende een uurtje kan je samen met drie medestudenten en een psycholoog ervaringen uitwisselen, vragen stellen en bespreken wat dit allemaal teweegbrengt. Deze groepsgesprekken gaan door op volgende momenten:
    • maandag 23.03 van 14.00 tot 15.00 uur (NL)
    • dinsdag 24.03 van 15.00 tot 16.00 uur (NL)
    • woensdag 25.03 van 15.30 tot 16.30 uur (NL) 
    • donderdag 26.03 van 10.00 tot 11.00 uur (NL) en van 14.30 tot 15.30 uur (ENG)
    • vrijdag 27.03 van 13.00 tot 14.00 uur (NL)
    • maandag 30.3 van 14.00 tot 15.00 uur (NL)
    • dinsdag 31.03 van 13.00 tot 14.00 uur (NL) en van 13.00 tot 14.00 uur (ENG)
    • woensdag 1.04 van 15.30 tot 16.30 uur (NL)
    • donderdag 2.04 van 14.00 tot 15.00 uur (NL)
    • vrijdag 3.04 van 13.00 tot 14.00 uur (NL)
    • Heb je interesse? Mail naar stuvo@ap.be en geef aan naar welke sessie(s) (datum & uur) jouw voorkeur uitgaat.
       

Ik ben ziek. Wat moet ik doen?

AP Hogeschool hoopt van harte dat iedereen in goede gezondheid mag blijven verkeren. Dat is onze eerste zorg. We blijven de gezondheid van onze studenten en medewerkers monitoren. Word je ziek? Meld dan je afwezigheid zoals gewoonlijk.

Ik heb positief getest op COVID-19. Wat moet ik doen?

  • Verwittig onmiddellijk onze preventiedienst via telefoon (03 220 59 99) of via mail (preventie.milieu@ap.be).
  • Wij volgen de maatregelen van het Agentschap Zorg en Gezondheid nauwgezet op.
  • Onze dienst Preventie volgt de situatie verder op.

 

11. ICT

Waar vind ik als docent/lector ondersteuning om digitaal les te geven?

Vragen over digitaal lesgeven, samenwerken, screencasts, oefeningen …? Op Digitap vind je een overzicht van alle mogelijkheden. Vind je niet wat je zoekt of heb je vragen over Digitap? Contacteer dan learning@ap.be.
 

Hoe houd ik mijn computer virusvrij?

Hackers maken misbruik van de toename in thuiswerk om nieuwe virussen te ontwikkelen en verspreiden. Geen virusscanner? Je kan er één kopen via AP
 

Ik ben student en heb thuis geen toegang tot (goed) internet. Wat kan ik doen?

We werken samen met telecomoperatoren aan oplossingen. Neem dan contact op met onze dienst Studentenvoorzieningen (Stuvo).
 

Ik ben student en heb thuis geen (goede) laptop. Wat kan ik doen?

  • Je kan als AP-student een laptop aankopen via de webshop van Campusshop, met studentenkorting en snelle studentenservice.
  • Bovendien kan je via Stuvo een versoepelde, renteloze lening aangaan (het bedrag is afhankelijk van je studierichting). Stuur je aanvraag naar stuvo@ap.be. Na goedkeuring ontvang je een vouchercode.
     

Hoe kan ik de ICT-helpdesk bereiken?

Contactgegevens van de helpdesk van jouw campus vind je via ICTPedia. Je kan hulp vragen:

  • Via mail. Omschrijf je probleem en voorzie de nodige details (screenshot, applicatie, servernaam …) en een gsm-nummer waarop we jou kunnen bereiken.
  • Via telefoon. Op werkdagen kan je tussen 8.00 - 21.30 u bellen. Blijft de lijn bezet? Probeer een andere campus of stuur een mailtje.

 

12. FINANCIEEL

Wat gebeurt er met gemaakte kosten?

Het kan zijn dat je al kosten gemaakt hebt voor je excursie, buitenlandse uitstap of stage. AP werkt op dit moment volop aan oplossingen om die kosten te kunnen recupereren.

Wat kan jij alvast doen? Probeer om te beginnen de kosten van je annulering tot een minimum te beperken:

  • Ga na of je over een annulatieverzekering beschikt. Zo ja, contacteer dan die verzekeringsmaatschappij en doe altijd een aangifte van de stopzetting van je reis. Ook wanneer het niet duidelijk is of terugbetaling mogelijk is.
  • Rechtstreeks geboekt via een reisbureau? Contacteer hen dan om assistentie te vragen voor het terugvorderen van de kosten.
  • Rechtstreeks geboekt bij de luchtvaartmaatschappij? Check dan of je vlucht nog wel doorgaat. Bij annulatie binnen Europa door de luchtvaartmaatschappij, heb je recht op een terugbetaling.
  • Rechtstreeks geboekt bij een hotel? Contacteer de boekingwebsite of de hotelier om te bekijken of ze ervoor open staan om je boeking te annuleren.
  • Studiereis georganiseerd en gefactureerd door AP? Dan zullen we in de komende dagen deze reis crediteren en terugbetalen.

In tussentijd bekijken wij op welke manier we ervoor kunnen zorgen dat de overblijvende kosten toch vergoed kunnen worden. We kunnen al meegeven dat we terugbetaling voorzien van door de hogeschool georganiseerde en gefactureerde groepsreizen.
 

Waar kan ik terecht met individuele vragen?

Ben je student en heb je vragen over je financiële situatie? Neem dan contact op met de dienst Studentenvoorzieningen

 

13. CORONA

Voor algemene informatie en de meest recente stand van zaken vind je op de infowebsite van de Belgische gezondheidsautoriteiten: www.info-coronavirus.be.

Samen tegen corona: ik wil helpen. Wat kan ik doen?

Dit is meer dan ooit een periode waarin solidariteit van belang is! Wil jij je steentje bijdragen? Fantastisch! Wat kan je zoal doen: 

  • Geef je op als vrijwilliger. Winkelen voor iemand die het op dit moment niet kan, een babbeltje doen aan de telefoon, dieren verzorgen ... Bekijk wat jij kan en wil doen, en schrijf je in via Antwerpen Helpt.
  • Help de wetenschap. Wetenschappers van de UAntwerpen vragen hulp van zoveel mogelijk mensen om de evolutie van het covid-19 virus in kaart te brengen. Je kan elke dinsdag deelnemen via deze online vragenlijst
  • Help studiekiezers. Voorlopig kunnen studiekiezers helaas niet in real life komen kennismaken met AP. Daarom voorzien wij een online alternatief voorzien voor onze infodagen. Heel wat studenten stellen zich via social media kandidaat om hun ervaringen te delen. Wil jij ook graag mee virtueel vragen beantwoorden over jouw opleiding? Download onze template en maak het via social media bekend aan de wereld. 
     

Wat is het coronavirus?

  • Coronavirussen (CoV) zijn een eigenlijk grote groep virussen die ziektes veroorzaken die variëren van een verkoudheid tot ernstige ziektes als MERS (Middle East Respiratory Syndrome) en SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome). Ze worden in oorsprong overgedragen tussen dieren en mensen, hoewel overdracht van mens op mens ook mogelijk.
  • Een nieuw coronavirus (nCoV) is een nieuwe stam die nog niet eerder bij mensen werd vastgesteld. 2019-nCoV of COVID-19 is de naam van het recent ontdekte coronavirus dat betrokken is bij de huidige uitbraak die in december begon in de Chinese provinciehoofdstad Wuhan. Ondertussen heeft de ziekte Corona zich wereldwijd verspreid. Meer info via de Wereldgezondheidsorganisatie.
     

Wat zijn de symptomen?

Het huidige coronavirus (COVID-19) is heel besmettelijk en de symptomen zijn helaas zeer moeilijk te onderscheiden van andere luchtwegeninfecties. Mogelijke symptomen zijn onder meer:

  • acute koorts
  • hoest
  • ademhalingsmoeilijkheden
  • spierpijn
  • keelpijn
  • hoofdpijn
  • soms diarree

Contacteer zo snel mogelijk telefonisch je huisarts als je last hebt van deze symptomen. Ga niet zomaar in de wachtkamer / op de spoed zitten. 

Niet zeker of je symptomen aan covid-19 gerelateerd zijn? Check Online Corona Zorgpad, deze online tool werd ontwikkeld door de Vlaamse ziekenhuizen om vroege triage te versoepelen.
 

Welke preventieve maatregelen kan ik zelf nemen?

  • Was regelmatig en grondig (40 à 60 sec) je handen met water en zeep.
  • Hoest of nies in een papieren zakdoekje dat je meteen weggooit in een afsluitbare vuilbak.
  • Geen zakdoek bij de hand? Nies dan in de binnenkant van je elleboog.
  • Vermijd fysiek contact (handen schudden, kussen, knuffelen ...)
  • Vermijd contact met mensen die ziek zijn of tot risicogroepen behoren.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Blijf binnen als je ziek bent.
  • Houd voldoende afstand (minstens 1,5 m afstand) van anderen.