Overslaan en naar de inhoud gaan

Versterken van leren en motivatie in de eigen organisatie

©frederikbeyens_onderzoeksdag2019-107_SKILLSNAV.jpg

In de huidige snel veranderende arbeidsmarkt is het voor organisaties een grote uitdaging om voortdurend mee te blijven. Het is daarom belangrijk dat ze snel inspelen op die veranderingen, en zo ‘lerende organisaties’ worden. Ook dienen werknemers de nodige soft skills te beheersen om zich aan deze veranderende eisen te blijven aanpassen. Denk maar aan het hebben van een kritische ingesteldheid, probleemoplossende vaardigheden en vaardigheden om levenslang te leren.

Organisaties en werknemers kunnen zich op dit vlak ontwikkelen via zowel deelname aan workshops, trainingen, bijscholingen of studiedagen, als via meer informele vormen van (team)leren, zoals het deelnemen aan praktijk- of leergemeenschappen. Deze laatste blijken duurzame vormen van professionalisering te zijn, maar niet alle organisaties zijn op deze vormen voorbereid. 

Naast het leren, is ook de motivatie van de medewerkers belangrijk, aangezien deze hun werkbeleving beïnvloedt. Motivatie is sterk gerelateerd aan burn-out, uitval en werkefficiëntie. Motivatie ligt echter niet enkel in de handen van de medewerkers zelf, maar ook van de (motiverende) werkomgeving die organisaties aanbieden.

Hoe kan AP Hogeschool helpen?

AP Hogeschool bouwde op basis van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek expertise uit in het in kaart brengen en versterken van soft skills en motivatie. Daarnaast heeft de hogeschool (onderzoeks)ervaring met het opzetten en begeleiden van leergemeenschappen.

Hoe vind ik de juiste expertise?

Je hoeft echter niet zelf op zoek te gaan naar de juiste persoon binnen AP. Stel je vraag over motivatie en leerprocessen vrijblijvend aan gert.vanthournout@ap.be. Hij gaat na of er expertise aanwezig is, brengt je in contact en volgt op hoe er kan worden samengewerkt.

Enkele inspirerende voorbeelden?

  • Team School: Samen met Wouter Schelfhout van UAntwerpen, Pieter Sprangers van Domo de Refontiro en Ann Buckinx van OVSG schreven onderzoekers van de cel onderwijsonderzoek het praktijkboek ‘Team School: Leergemeenschappen creëren in onderwijs’. Hoewel het boek op de eerste plaats voor scholen geschreven is, zijn de methodieken zeker ook implementeerbaar in (social profit) organisaties. Meer informatie
  • Skills Navigator: Dit Interreg-project verkent de mogelijkheden en uitdagingen van het Vlaams-Nederlandse havengebied. AP Hogeschool neemt hier het luik van soft skills voor zich en verkent wat de huidige noden zijn en hoe die evolueren. Meer informatie
  • We CQ - Spotting talent: Dit project richt zich op de arbeidsmarktdeelname van niet-Europese werknemers. Het onderzoek wil op basis van het construct ‘culturele intelligentie’ (CQ) handvaten bieden om selectieprocessen aan te passen aan de kenmerken en noden van niet-Europese werknemers. Meer informatie