Als leerkracht haal je liefst zoveel mogelijk resultaat uit omgaan met diversiteit in je klas. Maar hoe doe je dat? Stad Antwerpen en AP Hogeschool geven je raad in een gratis, praktijkgerichte worksh...
Doelgroep Praktijkleerkrachten uit het domein STEM in 2de en 3de graad A- en AD-finaliteit én leerkrachten technische praktijkvakken uit domein Plant, dier en milieu. Thema Wat maakt het lesg...
Heb je soms het gevoel dat jouw individuele acties in het klaslokaal tot te weinig leerwinst leiden? Wil je bewuster je rol opnemen in het zorgbeleid van jouw school? En wil je dat de neuzen van je co...
De belangstelling voor filosoferen met kinderen en jongeren groeit. Vanuit ons onderzoek leren we dat volgende vaardigheden belangrijk zijn om te filosoferen: Zelfstandig denken en oordelen Ee...
In deze sessie gaan we dieper in op het belang van een motiverende leesomgeving in jouw klas en op school. Hoe zorg je voor een motiverende leesomgeving en een rijk en gevarieerd leesaanbod? We delen ...
In deze sessie gaan we dieper in op hoe je als leerkracht en schoolteam kan inzetten op effectief leesonderwijs. Vertrekkende van wetenschappelijke inzichten over wat wel of niet leidt tot succesvol l...
Wat zijn de ingrediënten van sterk leesonderwijs? Hoe start je met een leesbeleid op jouw school en wat is een leesscan? In deze sessie zoomen we in op verschillende stappen die je als schoolteam kunt...
Op 16 september 2022 organiseren we het slotevent van het project Art4DEM. Samen met 6 scholen verkenden de onderzoekers van het project nieuwe manieren om te werken aan burgerschapsvorming met een f...
Wat is een STEM-academie? Een STEM-academie is meer dan een knutselclub. Jongeren zoeken op een leuke manier naar antwoorden op hedendaagse problemen door wetenschappen, techniek, engineering en wi...
“Duizend Spiegels” is een project van Erfgoedlab Antwerpen en de lerarenopleiding van AP Hogeschool dat onderzoekt op welke manieren meerstemmige erfgoed- en herinneringseducatie in de klas aan bod ka...