bron: IStockPhoto
Data zijn van cruciaal belang in het hedendaagse marketinglandschap. Studies tonen aan dat datagedreven marketingbeslissingen doorgaans effectiever zijn dan intuïtiegedreven beslissingen. Wat betreft datagedrevenheid stellen we vast dat Vlaamse KMO’s hier minder mee bezig zijn dan hun buitenlandse concurrenten. Sluitend onderzoek dat de redenen hiervoor aantoont, ontbreekt nog. Ook koepelorganisaties vanuit de sector zijn vragende partij naar verder onderzoek. De centrale onderzoeksvraag van dit project is: Welke factoren bepalen de datagedrevenheid en datamaturiteit van KMO’s?
Met het oog op het beantwoorden van deze onderzoeksvraag, formuleren we 2 onderzoeksdoelen:
Wat betreft implicaties, helpt het eerste onderzoeksdoel bij de directe identificatie van determinanten van datagedrevenheid en datamaturiteit, wat informatie kan opleveren voor sensibiliseringsinitiatieven. Het tweede onderzoeksdoel dient om een juridisch vademecum te ontwikkelen zodat KMO’s zich meer bewust worden van hoe met data om te gaan en hoe zij klanten moeten inlichten.