Skip to main content

Laatstejaarsstudenten Secundair Onderwijs geven STEAM-workshop

Waterzuivering

Zes laatstejaarsstudenten van AP Hogeschool gaven een STEAM-workshop (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) over klimaatverandering voor zowel nationale als internationale studenten tijdens de internationale STEAM-week – gehost door AP Hogeschool van 20 tot 24 november 2017– op Campus Spoor Noord.

Tijdens de workshop creëerden de studenten een water- en luchtzuiveringsapparaat met basismaterialen om de link beter te begrijpen tussen water- en luchtverontreiniging en klimaatverandering. Laura Palinckx, laatstejaarsstudente Secundair Onderwijs, is een van de SPACE Studenten die de workshop verzorgden en deelt haar ervaringen over de workshop en het SPACE project.

SPACE?

SPACE staat voor Strategic Partnership: Agents of Change in Education. Een Erasmus+ project dat verschillende onderwijspartners en studenten over heel Europa betrekt om innovatieve vormen van onderwijs te stimuleren. SPACE balanceert op het smeltpunt van wetenschappen, technologie, kunst, innovatie en ondernemingszin. 

Laura gaf als een van de zes AP-studenten mee de workshop in het kader van SPACE en de lopende STEAM-week en “de workshop was ronduit leuk en leerrijk. Ik denk dat al de deelnemende studenten ervan genoten. We introduceerden onszelf zelfs met slam poetry! Wat perfect past, artistieke voordrachten vormen een sleutelrol binnen STEAM-educatie. Daarna maakten we twee groepen en gaven we hen wat doeken, flessen en ander basismaterialen waarmee ze een water- en luchtzuiveringsapparaat moesten maken”, legt Laura uit. “Het hoefde allemaal niet te geavanceerd of technisch te zijn. Het moest enkel hun interesse in wetenschappen en hun kennis over hoe zulke dingen werken verbeteren. En uiteraard moesten ze de link met klimaatverandering leggen.”

Profielfoto Laura Palinckx

NAAR VLISSINGEN EN TERUG

De workshop vereiste zorgvuldige voorbereiding. Uiteindelijk dient het leermateriaal en de workshop om kleuters en lagere schoolkinderen kennis bij te brengen over klimaatverandering. “Daarom zijn we vorige week naar Hogeschool Zeeland in het Nederlandse Vlissingen gegaan om deel te nemen aan hun internationale week. We legden het concept van STEAM-educatie uit en testte onze workshop uit met geïnteresseerde studenten. Het was een ideale voorbereiding voor de STEAM-week”, zegt Laura terugkijkend op vorige week.

Pascale Mast, lector en mede-organisator van de STEAM-week, vervolgt: “Onze trip naar Vlissingen bracht een internationale uitwisseling teweeg van kennis en ervaringen over STEAM-educatie met buitenlandse studenten binnen een SPACE-sfeer. Maar het was tegelijk een geweldige manier om de banden te versterken met onze Nederlandse onderwijspartner Hogeschool Zeeland University College of Applied Sciences. We zetten sterk in op de internationalisering van studenten en deze opportuniteit kwam perfect overeen met onze interesses en noden.”

SPACE ALS VOORDEEL

Het SPACE-project heeft alvast positieve effecten op Laura’s curriculum, zoals ze zelf enthousiast aangeeft: “Het SPACE-project betekent echt veel voor mijn lerarenopleiding. Ik neem sinds vorig jaar deel aan het programma en kon hierdoor wetenschapslessen op een creatieve en speelse manier onderwijzen. Dat komt voornamelijk door het STEAM-model dat artistieke lesvormen stimuleert om kinderen en jongeren over wetenschap, techniek, ingenieurswetensschappen en wiskunde aan te leren. Ik vind het geweldig! Vooral omdat ik vanaf september 2018 wiskunde zal beginnen te geven in het secundair onderwijs. SPACE heeft me ondersteund in het vinden van alternatieve en aangename manieren om wiskunde aantrekkelijker te maken.

Gerelateerde artikels