In het sociale werkveld word je geconfronteerd met mensen die het moeilijk hebben om hun plek in de samenleving in te nemen. Vaak wordt de schuld bij hen zelf gelegd terwijl heel wat mensen ongelijkheid en onrechtvaardigheid aan den lijve ondervinden. Als professional is het daarom erg belangrijk niet te vertrekken vanuit die schuld en met de vinger te wijzen maar samen te zoeken naar sterktes en krachten die kunnen leiden naar een verbeterde situatie.
In deze begeleide doe-activiteit leven leerlingen zich in in een bepaalde rol en ervaren ze rechtstreeks de ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de samenleving. Ze leren privileges herkennen en hoe deze een (school)loopbaan beïnvloeden. Tijdens de nabespreking maken we de koppeling met hun eigen leven en leggen we de link naar het beroep van een maatschappelijk assistent.
Aan het einde van de sessie krijgen leerlingen de kans om vragen te stellen en staan we even stil bij de opleiding. Dit kan hen helpen wanneer ze binnenkort een beroeps- en/of studiekeuze moeten maken.
De workshop sluit aan bij de eindtermen van de derde graad. Inhoudelijk zijn er aanknopingspunten met reflecteren over maatschappelijke vraagstukken, diversiteit en kansenongelijkheid.