Overslaan en naar de inhoud gaan

Frans-in-het-Frans. Een gebruiksaanwijzing.

Op basis van een twintigtal "vuistregels" voor functioneel, doelgroepgericht Frans-in-het- Frans (derde graad lager onderwijs) leer je, zonder al te hoge drempels te moeten nemen, vrijwel onmiddellijk:

 

  • Frans in het Frans te onderwijzen, met prioritaire aandacht voor de mondelinge communicatie, zoals de eindtermen voorschrijven
  • lerenden tot spreken te brengen door op een drempelverlagende manier vragen te stellen, instructies te geven, onderwijsleergesprekken te voeren
  • strategisch te corrigeren, met het oog op hoger leerrendement en het bevorderen van zelfredzaamheid bij de beginnende vreemdetaalsprekers
  • gevarieerde werkvormen en groeperingvormen in te zetten met het oog op het creëren van optimale spreekkansen
  • doelen en lesopbouw af te stemmen op de actuele beginsituatie en reële noden van elke lerende
  • doelen en lesopbouw af te stemmen op leerplandoelen en eindtermen
  • kritisch om te gaan met de bestaande methoden (de workshops bieden een "gebruiksaanwijzing", ze zijn geen nieuwe, zoveelste methode)
  •  

Deze workshops worden gegeven aan leraars uit dezelfde scholengemeenschap in het tweede semester van schooljaar 2023-2024. Je volgt met de hele groep drie sessies van 3 uur. Maximaal 25 deelnemers per traject. 

 

Voor meer informatie kan je mailen naar expertisecentrumOT@ap.be