Skip to main content

IT-studenten helpen mee de digitale kloof te verkleinen

Jordi Strybos (links) en Liam Van Tilborgh (rechts) voor SAAMO Borgerbaan 3
© Jordi Strybos (links) en Liam Van Tilborgh (rechts) voor SAAMO Borgerbaan

Digitalisering zit sterk verweven in onze samenleving. Terwijl steeds meer bedrijven en organisaties daarop volop inzetten, is het voor een grote groep niet digitaal geletterde mensen nog steeds moeilijk om mee te blijven. Studenten uit onze IT-bachelors gingen samen met SAAMO aan de slag met kwetsbare groepen rond digitale inclusie, op verschillende locaties in Antwerpen.

Zo’n 40% van de Belgen beschikt over weinig of geen digitale vaardigheden. 29% van de mensen met een laag inkomen heeft thuis geen internettoegang. Een digitale kloof? Die bestaat in ons land dus zeker en vast. AP Hogeschool en SAAMO Antwerpen sloegen de handen ineen om die kloof aan te pakken in het project 'Digitale inclusieve wijk'.

Digi-tafels

Mattia_De_Pauw_infosessie studenten EA-ICT.png
SAAMO-coördinator Mattia De Pauw tijdens infosessie 

Met laagdrempelige buurtinitiatieven zet SAAMO in op digitale inclusie. Zo vinden er bijvoorbeeld wekelijks ‘digi-tafels’ plaats: momenten waarop buurtbewoners zonder afspraak met digitale vragen kunnen langskomen. Iedereen is welkom en vaak keren mensen terug als ze nog vragen hebben of bepaalde digitale vaardigheden verder willen ontwikkelen.

Die digi-tafels vormen een kolfje naar de hand van de studenten Elektronica-ICT en Toegepaste Informatica. Als onderdeel van hun opleiding hielpen zij de bezoekers met allerhande digitale vraagstukken. Coördinator van SAAMO Mattia De Pauw: “Ik ben erg enthousiast over deze samenwerking met AP Hogeschool, die uniek is in Vlaanderen. De expertise van de AP-studenten is meer dan welkom en voor de studenten is het een waardevolle ervaring die ze later meenemen naar hun stage of werkplek.”

Digitale inclusie in de IT-opleidingen

Na een infosessie over digitale inclusie gingen de studenten elk in het totaal acht uur aan de slag met kwetsbare doelgroepen zoals senioren, anderstaligen, laaggeschoolden of mensen met een laag inkomen. Terwijl de bezoekers bijleerden over digitale skills, werkten de studenten via dit sociaal-maatschappelijk engagement aan hun soft skills.

Student Elektronica-ICT Robbe Elsermans vertelt over het project:  “Voor mij is de digitale wereld vanzelfsprekend. Ik was verrast dat het niet enkel ouderen zijn die last hebben van de digitale kloof, maar ook jongeren. Ik vind het alvast een leuk en leerrijk initiatief. Het zal me in de toekomst ook helpen om me beter te kunnen verplaatsen in de schoenen van mensen die digitaal niet mee zijn.”

Studenten Jordy Strybos en Liam Van Tilborgh
Jordi Strybos en Liam Van Tilborgh

Ook Jordi Strybos en Liam van Tilborgh, studenten Toegepaste Informatica, werkten als vrijwilliger bij SAAMO. Na hun vrijwilligerswerk vertellen zij over hun ervaringen.

Hoe hebben jullie dit project ervaren?

Liam: “De mensen zijn heel geduldig. Soms is de taal een barrière en moeten ze hun vraag een paar keer stellen. Ik moet ook de uitleg een aantal keer herhalen voor we elkaar begrijpen, maar ze blijven echt heel rustig.“

Jordi: “Ik woon zelf niet in de stad en kom dus minder in contact met kwetsbare doelgroepen. Nu besef ik beter wat deze mensen allemaal moeten doen om aan een bepaald digitaal document te geraken. Vaak zijn de benamingen van documenten erg technisch, waardoor mensen niet meer zeker zijn wat ze juist nodig hebben. Dan hebben ze niets aan een website.”

Wat voor problemen los je vooral op?

Liam: “Ze hebben vaak vragen over simpele technische zaken zoals mails opstellen en versturen, hoe de VDAB-website te gebruiken of een covid-attest afdrukken.”

Jordi: “Een vraag die ook terugkeert is het mailadres. Bij wie moet ik zijn om mijn vraag te stellen en waar vind ik dat op de website? Hoe raak ik aan informatie en hoe raak ik op de website zelf? Dan geef ik uitleg hoe ze zelf de Google-zoekpagina kunnen gebruiken. Ik heb ook veel geholpen met een oefenprogramma om te leren typen.”

Hoe reageren ze op jouw hulp?

Liam: “Dat hangt af van persoon tot persoon. De meesten zijn erg dankbaar, sommigen vertrekken erg snel en dan twijfel je toch of ze het begrepen hebben. Er was iemand die me zelfs geld wou geven, maar dat heb ik uiteraard beleefd geweigerd.”

Jordi: “Het valt me op dat de mensen heel graag willen leren op hun eigen tempo. De uitdaging is om te achterhalen wat hun doel is. Het internet is erg groot met veel mogelijkheden, dus je moet opletten dat je het niet te ingewikkeld maakt. Ze zijn enorm dankbaar en het is leuk om de vreugde op hun gezicht te zien wanneer ze iets kunnen.”

Wat vinden jullie van het project digi-tafels en het vrijwilligerswerk?

Liam: “Toen ze de uitleg gaven van wat we konden verwachten, was mijn eerste gedachte: ‘Oei, dat wordt een uitdaging. Die mensen kennen niets van IT en ik moet het handje vasthouden bij elke actie.’ Toen ik echter hier begon, bleek dat goed mee te vallen. Ik vind het een goed initiatief, en voor studenten Toegepaste Informatica zijn het vaak simpele technische problemen.“

Jordi: “Ik heb zelf nog niet veel vrijwilligerswerk gedaan dus het is een leerrijke ervaring, maar voor mij is dit echt wel uit mijn comfortzone komen. Wat me sowieso zal bijblijven – ook al is het onbewust – is de vraag of wat ik ontwikkel, wel duidelijk genoeg is voor élke eindgebruiker.”

Meer informatie?

Gerelateerde artikels