De onafhankelijke commissie inclusief onderwijs leverde eind juni 2024 haar rapport af. Op vraag van EduNext ging onze expert Beno Schraepen tijdens een onderwijscafé in gesprek over het adviesrapport Evolutie naar scholen voor iedereen. Dat resulteerde in een visuele samenvatting die we graag met je delen: voor in de leraars- of personeelsruimte, als uitnodiging voor gesprek of reflectie. Het volledige rapport kan je hier lezen.
(A2-versie kan je hier downloaden)
Het COZI-model is het resultaat van een 6-jarig participatief actieonderzoek in de zorg. Het is een praktisch reflectie- en handelingskader dat hulpverleners concrete tools biedt om binnen hun zorgorganisatie van binnenuit te werken aan warme en effectieve hulpverlening, passend binnen de uitdagingen van de 21ste eeuw.
Lebeer, J., Araujo-Candelas, A., Portelada, A., Schraepen, B., Nijland, M., Plivard, C., Orban R., Batiz, E., Tsoneva, M., Neerinckx, H., Rodocanachi Roide, M. (2025). Good Practices Towards Inclusion, Activity and Participation of Children with Complex and Intense Support Needs, International Journal of Disability, Development and Education, 1–16. https://doi.org/10.1080/1034912X.2025.2475108
Leen Sebrechts & Ronald Crouzé (2024), School social werk in Vlaanderen en Brussel, Welwijs, Majong 35(4): 14-17
Leen Sebrechts & Karen Claessens (2024), Recht op vrije tijd op de brug tussen jeugdhulp, jeugdwerk en andere vrijetijdsaanbieders, Agentschap Opgroeien, AP Hogeschool
Nathalie Van Ceulebroeck, Verkiezingen zonder opkomstplicht. Welk verschil kunnen sociale professionals maken?
Jusra Baki (2024), Wat komt er nog allemaal op ons bord? Voedselverhalen van mensen in voedselonzekerheid in Antwerpen-Noord. Tijdschrift voor Voeding en Diëtetiek, 50(6)
Karen Van de Vyver, e-learning Neurodiversiteit op het werk, e-learning bij Emino
Leen Sebrechts, Beno Schraepen, Deborah Davits, Freya De Zutter & Anke Deckers (2023), Het recht op inclusief onderwijs. Multidisciplinair samenwerken binnen het ondersteuningsmodel, OnderWijsTijd, 3(2): 17-23
Beno Schraepen, Leen Walravens & Maartje Vanhaverbeke (2023) Inclusie, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, Lokaal, november: 50-52
Sarah Verreyken & Mieke Defieuw (2023), Participatief Actieonderzoek in de residentiële jeugdhulp, SOZIO, 1 (2023), p. 99-104
Sarah Verreyken & Mieke Defieuw, Beren op de weg? Stuur ze het bos in! Samenwerken met ouders en context vanuit de leefgroep in Agora
Robin Polak, Jusra Baki & Els De Ceuster (2021), Onderzoeksrapport: Waarde van het jeugdwerk
Van Ceulebroeck Nathalie& Ferny Lies (2021), Roma: website integratie en inburgering
Van Ceulebroeck Nathalie & Ferny Lies (2021), Tentoonstelling: Reflecties. Roma in België
Dierckx Ellen, Luyckx Kato, Grijp Mia, Nijssen Wesley, Pieters Sara, Selderslaghs Bob, Schrijvers Marion, Van Ceulebroeck Nathalie, Willems Nele (2021), Art4Dem Website en toolkit: Drama en burgerschap op school
Britt Dehertogh, Ine Martens, Sociale Impactanalyse: ESF-project Doof Talent
Defieuw Mieke, Verreyken Sarah (2020), We geven ze hun dorp terug: Werken met de context vanuit de leefgroep: een contradictie of gedurfde ambitie? In Agora, 36(3): 8-13
Van Ceulebroeck Nathalie, Reynaert Didier (2020), Kinderrechten als hoeksteen van een kindvriendelijk lokaal sociaal beleid: kansen en valkuilen, in Bouwen aan een breed sociaal Beleid. Kinderrechten en grondrechten: een inleiding Brussel, Politeia
Beno Schraepen et.al., Lezersbrief: ‘Is het onderwijs dat ‘Gewoon buitengewoon’ in Humo
Beno Schraepen & Seline Somers (GRIP), opinie over inclusief onderwijs in Knack
Beno Schraepen Lezing & interview: All-in-clusie in SOM Samen onderwijs maken
Sociaal.net, 1 oktober 2024, ‘Voedselonzekerheid: in het spoor van kwetsbare bewoners in Antwerpen-Noord'
VRT, 15 juni 2021, Tentoonstelling in Dossinkazerne wil stigma rond Roma doorbreken: "Wij zijn ook maar mensen zoals iedereen"
ATV, 15 juni 2021, Expo over Roma-rolmodellen in Kazerne Dossin Mechelen
HLN, 15 juni 2021, Kazerne Dossin opent expo over Roma: “Ouders durfden mij niet zeggen dat ik Roma was”
Gazet van Antwerpen, 16 juni 2021, Tentoonstelling studenten AP Hogeschool in Kazerne Dossin maakt komaf met vooroordelen over Roma
Nieuwsblad, 16 juni 2021, Expo 'Reflecties over Roma in België' wil komaf maken met vooroordelen Tentoonstelling in Kazerne Dossin wordt gekoppeld aan website en podcast
BRUZZ, 11 oktober 2021, Tentoonstelling stelt vooroordelen over Roma in vraag
VRT, 24 februari 2022, Gent opent expo over Roma in België: "Clichés doorbreken"
HLN, 25 februari 2022, ‘Reflecties op Roma in het Balenmagazijn’
De Standaard, 6 mei 2020, Wat met de belangen van kinderen? Opiniestuk
Gazet van Antwerpen, 11 augustus 2018, Dit zou er veranderen als de Antwerpse jeugd burgemeester zou zijn
De Standaard, 4 december 2017, Nog altijd liever Latijn dan loodgieterij en Timmer eens een vogelhuisje
De Tijd, 6 december 2017, Watervalsysteem in onderwijs nog steeds dominant
Nieuwsblad, 27 januari 2018, Zelfde score op test en toch ander studieadvies
Knack, 7 maart 2018, ‘Hoog beginnen, denken ouders. Foute redenering’