Skip to main content

Professionaliseringstraject ILD

artistieke voorstelling dialogen

PROFESSIONALISERINGSTRAJECT INTERLEVENSBESCHOUWELIJKE DIALOOG

IETS VOOR JOU?

In het GO! wordt dit schooljaar het geïntegreerde leerplan interlevensbeschouwelijke dialoog voor de 3de graad SO uitgerold. En in het stedelijk onderwijs van Antwerpen werken leerkrachten levensbeschouwelijke vakken eveneens samen rond burgerschap. Ben je op zoek naar degelijk materiaal voor je lessen ILD dat je nog zelf kan aanpassen? Wil je meer inzicht in achtergrond en doelstellingen van ILD? Of heb je nood aan didactische werkvormen of wil je eens een ILD uittesten met collega’s? Laten we samen bekijken waar AP kan ondersteunen.

EEN GREEP UIT HET AANBOD

  • Leer de historiek en achtergrond kennen van ILD zodat je gemakkelijker kan werken met het leerplan.
  • Ontdek hoe je de typische drie-trap methode hanteert en daarbij geschikte structuren en werkvormen kan inzetten.
  • Test enkele onderdelen van je ILD pakket uit met collega’s.  

PRAKTISCH

Interesse om samen te bekijken waar de noden liggen en hoe AP daarin kan ondersteunen?
Laat het ons weten via mail naar mark.saey@ap.be

Mark Saey is auteur van o.a. Jongeren worden wereldburgers en Education for a postsecular society en coauteur van de Handleiding vakdoorbrekend projectwerk voor het SO. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in het secundair onderwijs, was projectbegeleider Actief Burgerschap in het Stedelijk Onderwijs Antwerpen, lid van de Leerplancommissies Niet-confessionele Zedenleer, Actief Burgerschap en Interlevensbeschouwelijke dialoog waarvoor hij de grote lijnen uittekende. Hij is ILD-coördinator GO! en lector AP waar hij o.a. Burgerschap, Filosofie en Interlevensbeschouwelijke Dialoog doceert.