Skip to main content
project

Spectator LF Streamer

Probleemschets

Videoplatformen die focussen op het livestreamen van gaming (inclusief eSports) staan (professionele) gamers toe om hun gameplay uit te zenden naar een livepubliek, waarbij kijkers bijkomend de optie hebben om te chatten en te interageren met elkaar en de streamer in kwestie. Dergelijke gamestreamingplatformen vormen geen niche sociaal medium meer. Integendeel; op Twitch - het meest populaire gamestreamingplatform op de markt - wordt per maand door 7,4 miljoen streamers content gepubliceerd. Deze content wordt vervolgens door 140 miljoen kijkers bekeken (met 30 miljoen actieve gebruikers per dag), en is goed voor 1,86 miljard uren kijktijd. Twitch is ondertussen dan ook goed voor een jaarlijks inkomen van 1,54 miljard dollar. De enorme populariteit van Twitch en livegamestreaming heeft bovendien ook gezorgd voor een groot aantal nieuwe spelers op de markt, zoals YouTube Gaming en Facebook Gaming. 

Gebruikers van dergelijke gamestreamingplatformen gebruiken deze sociale media om te zoeken en te kijken naar interessante gaming content, bijvoorbeeld voor entertainment doeleinden of om hun eigen gameplay te verbeteren. Echter, gezien de grote hoeveelheid streams en streamers die beschikbaar zijn, is het vaak een uitdaging voor gebruikers om hun weg te vinden door dergelijke gamestreamingplatformen en hun gewenste type stream of streamer te lokaliseren. Wat platformen zoals Twitch doorgaans doen om deze grootheid aan content te categoriseren, is het voorzien van algemene indelingen op vlak van gametitel (bijvoorbeeld ‘Fortnite’) en de populariteit van de content. Echter, de motivatie van de kijker is niet altijd zo eenvoudig op te delen: een variëteit aan andere factoren kunnen eveneens een rol spelen in het verken- en zoekgedrag van gebruikers, zoals de personaliteit en de vaardigheden van de streamer. Wanneer een gebruiker een specifieke streamer of categorie in gedachten heeft, kan de “juiste” stream vaak in een aantal klikken worden gevonden. Echter, wanneer er wordt gezocht naar iets nieuws of atypisch, wordt het proces vaak bestempeld als frustrerend, waardoor gebruikers ultiem kunnen afhaken. 

Onderzoeksdoel en -vragen

Met dit in het achterhoofd willen we de huidige gebruikerservaring van gamestreamingplatformen evalueren en verkennen wat de noden, wensen en motivaties van gamestreamkijkers zijn. Aan de hand hiervan kunnen we bekijken wat de gebreken zijn van niet alleen de bestaande zoekinterfaces, maar ook de beschikbare metadata die de zoek- en verkenervaring van de kijkers kan verbeteren. Het onderzoek is relevant voor gamestreamingplatformen, die op basis van de bevindingen hun user interface en user experience kunnen optimaliseren. Dit komt ook de gebruikers van deze platformen ten goede, die een betere ervaring voorgeschoteld krijgen. Daarnaast kunnen ook de (professionele) gamers die aanwezig zijn op de platformen de resultaten gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe hun publiek content zoekt en vindt, en op basis hiervan hun eigen content verbeteren. De resultaten zijn ook relevant voor game developers, die op basis van de bevindingen inzicht krijgen in wat voor gaming content gebruikers geïnteresseerd zijn en waarom. Tot slot kan een beter inzicht in de zoek- en verkenervaring van gebruikers en de optimalisatie van de zoekinterfaces en metadata ook een meerwaarde bieden voor adverteerders op de gamestreamingplatformen, die daardoor op een meer gerichte en gepersonaliseerde manier hun publiek kunnen bereiken. 

Op basis van surveys, focusgroepen, interviews en design-based onderzoek bekijken we concreet volgende onderzoeksvragen: 

  1. Welke zoekinterfaces en beschikbare metadata gebruiken gamestreamingplatformen om hun gebruikers in staat te stellen hun aanbod te verkennen? 
  2. Welke gebruikersfactoren (zoals motivaties, noden en wensen) spelen een rol bij het zoeken naar en kiezen van een relevante stream(er) door de gebruiker? 
  3. Welke ontwerpkeuzes zorgen voor een verbeterde zoek- en verkenervaring van gebruikers?