Skip to main content

Professionaliseringstraject WELT

Professionaliseringstraject WELT

Professionaliseringstraject WELT

Burgerschap en (secundair) onderwijs vandaag

Door van burgerschap het verbindende element op school te maken kan men doelgericht werken aan de algemene kwaliteit van het onderwijs. Dat is het uitgangspunt van Wereld Educatie Leren voor de Toekomst (WELT), een werkwijze voor team teaching die reeds onderdeel is van het moderniseringsbeleid van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

IETS VOOR JOU?

Wil je jouw STEM of ILD-project inzetten voor een doel waaraan ook andere collega’s werken? Wil je meer teamgeest op school of je school helpen ontwikkelen tot een brede school met meer ouderparticipatie? Wil je de algemene onderwijskwaliteit opkrikken of meehelpen het deficit aan burgerschap in het Vlaamse onderwijs weg te werken? Of ben je gewoon op zoek naar hoe je een sterk vakoverschrijdend project kan ontwikkelen? Laten we samen bekijken waar AP kan ondersteunen.

EEN GREEP UIT HET AANBOD

  • Leer de dramatische stand van zaken op het vlak van burgerschap in het Vlaams onderwijs (beter) kennen en a.d.h.v. de wereldwijd gelauwerde documentairefilm Youth City Hall een beeld te ontwikkelen van hoe je deze toestand kan verbeteren door het programma World Education Learning for Tomorrow (WELT).
  • Verwerf de technische know-how en stel een plan op voor het uitwerken van een WELT project dat tijdens enkele online momenten ondersteund wordt door feedback van de begeleider.

PRAKTISCH

Interesse om samen te bekijken waar de noden liggen en hoe AP daarin kan ondersteunen?
Laat het ons weten via mail naar mark.saey@ap.be

Mark Saey is auteur van o.a. Jongeren worden wereldburgers en Wereld-systeemanalyse en is coauteur van de Handleiding vakdoorbrekend projectwerk voor het SO. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in het secundair onderwijs, was projectbegeleider Actief Burgerschap in het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en was lid van de Leerplancommissies Niet-confessionele Zedenleer, Actief Burgerschap en Interlevensbeschouwelijke dialoog. Aan AP doceert hij o.a. Burgerschap, Filosofie en Filosoferen met kinderen en jongeren.