Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegepaste Gerontologie

Wil je jezelf graag verdiepen in ouderenzorg en meewerken aan de uitdagingen en kansen van een steeds ouder wordende samenleving? Heb je al een bachelor- of masterdiploma op zak of ben je momenteel werkzaam in de gezondheidszorg? Dan is de bachelor-na-bachelor opleiding Toegepaste Gerontologie misschien wel iets voor jou. Jij hebt een positieve kijk op gezonde en actieve veroudering en wil graag bijdragen aan een betere levenskwaliteit voor oudere volwassenen. Jouw drijfveer? Het creëren van een inclusieve samenleving waarin oudere volwassenen zowel medisch, maatschappelijk als psychisch goed ondersteund worden. 

De opleiding is een samenwerking van AP Hogeschool met Karel De Grote Hogeschool Antwerpen en Arteveldehogeschool Gent.

Nieuwsgierig naar meer?

Om meer te weten te komen over deze nieuwe opleiding worden 4 digitale infosessies georganiseerd. Na een informatief gedeelte wordt ruimte gemaakt voor vragen die u zou hebben over de opleiding. De infosessies gaan door op 18 april, 4 mei, 20 juni en 29 augustus, telkens van 20u tot 21u. U kan zich via deze link aanmelden/inschrijven voor 1 van de 4 avondsessies die telkens doorgaan van 20 tot 21 uur. Via mail ontvangt u dan de digitale link voor de infosessie. Hopelijk tot dan!

gerontologie studerenIets voor jou?

Met de bachelor-na-bachelor in de Toegepaste Gerontologie leer jij vanuit een holistische en interprofessionele visie met een fris perspectief werken aan een leeftijdsvriendelijke zorg(context) en samenleving. Je denkt na over gerontologische uitdagingen en helpt om adviezen of activiteiten te ontwikkelen.

Heb je al een bachelor- of masterdiploma in de gezondheids- of welzijnszorg behaald? Dan kan je deze opleiding een ideaal vervolg op jouw studietraject zijn. 

Ben jij als professional actief en behaalde je een bachelor-of masteropleiding in een andere sector? Maar wil je je graag specialiseren in de gerontologische praktijk? Mits een voorbereidend traject is deze banaba ook geschikt voor jou. 

Wat leer je?

De opleiding bestaat uit vier modules die telkens vertrekken vanuit de theorie. Elke module eindigt in een praktijkgericht project in samenwerking met het werkveld. Op die manier leer je meteen de theorie om te zetten in concrete oplossingen voor verschillende gerontologische vraagstukken. Dit zijn de vier modules waarmee je doorheen het jaar aan de slag zal gaan: 

  • Gerontechnologie: in deze module komen gerontologie en technologie samen waardoor je het dagelijks functioneren van oudere volwassenen helpt te verbeteren op vlak van gezondheid, huisvestiging, mobiliteit, communicatie, vrije tijd en werk. Zo kan technologie het leven van oudere volwassenen verrijken, bepaalde activiteiten die niet meer vanzelf gaan ondersteunen of helpen bij de preventie van achterruitgang. Denk bijvoorbeeld aan aangepaste tablets en smartphones voor senioren, valdetectie horloges of specifieke applicaties die zowel fysieke, cognitieve als sociale activiteiten stimuleren. 
  • Active and healthy ageing: in deze module leer je de principes van gezond en actief ouder worden door onder andere beweging en gezonde voeding te implementeren in het dagelijkse leven van mensen.
  • Begeleiden van oudere volwassenen: de focus ligt hier op het mentale aspect binnen de ouderenzorg. Je leert werken rond thema’s zoals autonomie en empowerment, identiteit en zingeving, omgaan met de emotionele uitdagingen van het ouder worden en sociale verbondenheid.
  • Interprofessioneel samenwerken aan kwaliteitsbeleid: als gerontologisch consulent fungeer je als moderator tussen verschillende disciplines in de ouderenzorg. Je komt in contact met onder andere maatschappelijk werkers, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, diëtisten, psychologen enzovoort. In deze module leer je optimaal samenwerken om de levenskwaliteit van oudere volwassenen te verbeteren.

Wie word je?

Als afgestudeerde bachelor-na-bachelor in de Toegepaste Gerontologie mag je jezelf gerontologisch consulent noemen. In deze functie vorm je de brug tussen verschillende disciplines binnen de gezondheidssector en ben je zo een belangrijke spil in het gerontologisch landschap. Vanuit een theoretische achtergrond ga je zeer praktijkgericht op zoek naar oplossingen voor actuele problemen binnen de ouderenzorg. Je werkt zowel met de actieve, meer zorgbehoevende als kwetsbare oudere volwassenen.
 

Hyperactueel en relevant

In deze opleiding zet je jezelf in voor maatschappelijke doeleinden en werk je mee aan de uitdagingen van vandaag. Denk bijvoorbeeld maar aan de toenemende eenzaamheid of de druk op de gezondheidssector (ziekenhuizen, woonzorg- en dienstencentra ...).  Zowel door middel van beleid, innovatie en begeleiding creëer je een leefbare en inclusieve omgeving voor oudere volwassenen. De relevantie van het beroep is dus van onschatbare waarde binnen de steeds toenemende vergrijzing. Deze opleiding richt zich dan ook op alle aspecten binnen het ouder worden en de hierbij horende problemen en mogelijkheden.

Omdat je al een diploma of ervaring binnen de sector verwierf, is deze opleiding voldoende praktijkgericht. Zo ga je na het theoretische gedeelte van elke module meteen aan de slag met een praktijkoefening uit het werkveld. Doorheen je opleiding werk je dus vier casussen uit.

De praktijkopdrachten kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • het formuleren van aanbevelingen voor een beleid rond oudervriendelijke steden. Je start daarbij met het ondervragen van oudere volwassenen, werkt vervolgens de resultaten uit en formuleert tot slot de aanbevelingen op basis van jouw onderzoek. 
  • het in kaart brengen van de beschikbare technologie voor oudere volwassenen. Waarna je hen begeleidt in het gebruik ervan.

Uiteraard worden de oefeningen altijd afgestemd op de noden van de sector op dat ogenblik.

De opleiding telt slecht één lesdag per week gedurende één jaar (modeltraject). Dat maakt de combinatie tussen werken en studeren perfect mogelijk. Ben je dus al professioneel aan de slag in de gezondheidszorg en wil je jezelf verdiepen in de gerontologie? Dan is deze bachelor-na-bachelor het ideale traject voor jou. 

Wil je de studielast liever verlagen? Of is het traject toch niet haalbaar met jouw werk- of privéleven? Dan kan je het traject ook spreiden over twee of meerdere jaren.  

De opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof. Meer informatie vind je hier

De opleiding duurt in totaal één jaar (modeltraject) en bestaat uit 60 studiepunten. In deze bachelor-na-bachelor zal je les krijgen volgens een modulesysteem. De leerstof wordt opgedeeld doorheen het jaar in vier opleidingsonderdelen of modules. 

Programma
  1. Gerontechnologie
    Onderdelen: ‘e-health’, ‘Technologie voor ouderen’ en ‘Leerprocessen bij ouderen’ (semestermodule voor 12 studiepunten)
  2. Active & Healthy Ageing
    Onderdelen: ‘Theoretisch raamwerk Active & Healthy Ageing’ en ‘Project Age-friendly environment’ (jaarmodule  voor 18 studiepunten)
  3. Begeleiden van de oudere volwassene
    Onderdelen: ‘Autonomie en empowerment’, ‘Identiteit en zingeving’, ‘Omgaan met de emotionele uitdagingen van het ouder worden’ en ‘Sociale Verbondenheid’ (semestermodule voor 12 studiepunten)
  4. Interprofessioneel samenwerken aan kwaliteitsbeleid
    Onderdelen: ‘Aanbod van hulp- en dienstverlening’, ‘Beleidsinstrumenten’ en ‘Interprofessioneel handelen en samenwerken’ (jaarmodule voor 18 studiepunten)

De opleiding kan ook opgesplitst worden over twee of meerdere jaren.

Meteen aan de slag

Je wordt opgeleid tot gerontologisch consulent en komt terecht in woonzorgcentra, kennisnetwerken, lokale dienstencentra, thuiszorgdiensten, centra voor algemeen welzijnswerk, mutualiteiten, lokale besturen en ziekenhuizen. Met dit diploma vind je dus zeker een geschikte werkplek binnen het domein van de natuurlijke veroudering. Bovendien is er door de toenemende vergrijzing en verschillende maatschappelijke evoluties een groeiend tekort aan professionals met gerontologische kennis.

Na de bachelor-na-bachelor Toegepaste Gerontologie kan je ook verder schakelen naar een Master in het Management, Zorg en Beleid in de Gerontologie