Skip to main content

Onderzoek wijst uit: non-profitorganisaties missen voorlopig digitale trein

digitalisering

Non-profitorganisaties zijn nog niet mee met de digitale revolutie. Zo maken ze weinig gebruik van de uitgebreide data die ze hebben verzameld en is AI nog niet ingeburgerd. Opvallend: meestal hebben ze helemaal géén digitale strategie. Beperkte budgetten en weerstand tegen verandering zijn vaak de boosdoeners. Dat blijkt uit de eerste Non-profit Technologiebarometer van AP Hogeschool Antwerpen en het bedrijf Enter Digital.

423 Vlaamse non-profitorganisaties namen de afgelopen maanden deel aan de eerste technologiebarometer. Het gaat om kleine en grote organisaties, van de kunst -en cultuursector tot overheid en publieke instellingen. Maar 1 ding hebben ze gemeen: de digitalisering staat bij deze organisaties nog in de kinderschoenen. Een gemiste kans, vinden de onderzoekers van AP Hogeschool en Enter Digital.

Cloud is everywhere, AI onderbenut

Non-profit organisaties gebruiken vooral traditionele digitale tools voor financieel beheer, marketing en communicatie of personeelsbeheer. Het onderzoek toont aan dat maar liefst 87% geregeld cloud-applicaties gebruikt, gevolgd door CRM-systemen voor klantenbeheer (51%). ​ Dit staat in schril contrast met het gebruik van, de nochtans heel actuele, AI-toepassingen. Slechts 7% van de non-profitorganisaties zegt dikwijls AI te gebruiken. "De sector verkent nog maar erg beperkt geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie en blockchain (om transacties veiliger te maken.)", aldus Rutger Meekers van Enter Digital. “We zien wel verschillen tussen sectoren. In sectoren zoals educatie en ontwikkeling is het gebruik van AI het hoogste, maar ook daar blijft het eerder laag."

Databeveiliging... omdat het moet.

Non-profit organisaties zitten op een goudmijn van data over vrijwilligers, leden, donateurs en ondertekenaars. Maar ze gebruiken die gegevens zelden. Een gemiste kans om fondsen te werven voor hun maatschappelijk doel. Minder dan één op de vijf organisaties heeft dan ook een formeel, vastgelegde digitale strategie.

Waar de non-profit organisaties wél werk van maakten is databeveiliging. 74% heeft bijvoorbeeld een verantwoordelijke voor vragen rond GDPR en privacy, wellicht omdat het wettelijke verplicht is.

Implementatieproblemen, budgetten en weerstand

Non-profit organisaties botsen in hun dagelijkse werking natuurlijk op verschillende uitdagingen, zoals problemen bij het implementeren van nieuwe systemen. Maar ook beperkte budgetten maken het moeilijk maken om grote digitale stappen te zetten. Het onderzoek toont aan dat ook weerstand tegen verandering een rol speelt. Wannes Heirman van AP Hogeschool: “Heel wat non-profits draaien grotendeels op vrijwilligers. Die zijn vaak minder bereid om zich aan te passen en hebben in het verleden misschien veel tijd gestoken in digitale toepassingen die vandaag achterhaald zijn, of op zijn minst geoptimaliseerd moeten worden.”

Samenwerken in de toekomst

Leveranciers van digitale oplossingen kunnen een grote rol spelen denken ze bij AP Hogeschool en Enter Digital. "We vragen hen om innovatieve en vooral betaalbare oplossingen te ontwikkelen, afgestemd op de unieke noden van non-profitorganisaties. Hierbij is het belangrijk dat technologieleveranciers ook echt samenwerken met de organisaties."

Praktisch

Deze barometer zal jaarlijks eventuele verschuivingen in digitale transformatie bij non-profits in kaart te brengen.

Volledige en gedetailleerde resultaten van de technologiebarometer kan u raadplegen via: https://www.enterdigital.coop/r/fW2

Gerelateerde artikels